Gå til innhold

bergis

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    39
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. selv om det er sånn at dyr ikke er redde for ett og annet kjøretøy som passerer i leveområdet deres, så er jeg ganske sikker på at om man åpner ei skuterløype gjennom dette området så vil dyrene etterhvert fortrenges. Det finnes så vidt jeg vet bare en undersøkelse av dette, og den er fra Svalbard - det er alt for lite forskning på dette området til å bruke enkeltobservasjoner av 'uredde' dyr som bevis for at dyrelivet ikke lar seg forstyrre av skutere...
  2. bergis

    Lett kamera med avanserte funksjoner

    Olympus E-M5....
  3. jeg er tilbøyelig til å være enig her - dog fortsetter jeg å handle hos sportsnett. Men det har flere ganger vært irriterende at de er umulige å komme i kontakt med - noen ganger kan det gå raskt å få svar på eposter, men veldig ofte tar det lang tid. Finner at jeg handler mindre og mindre der, og dette er nok deler av grunnen. Der er feks Oslo Sportslager betydelig bedre - der kan man faktisk få kontakt med noen om man har spørsmål. Virker ikke som Sportsnett bryr seg med internettkunder - og dette på tross av at det såvidt jeg vet og klarer å huske så startet det som en nettbutikk (som også hadde veldig gode priser - noe man ikke kan si nå lenger).
  4. Kan ikke si meg helt enig i hva du sier her, les denne: http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article5507588.ece Ingen steder i Norge er det flere løyper enn i Finnmark, likevel øker den ulovlige kjøringen? Ingen i Finnmark kan klage over at det er for lite løyper, bare se på dette kartet her http://www.nordatlas.no/default.aspx?gui=1〈=2 (velg løyper - resten er selvforklarende). Sjøl har jeg vært helt imot, men prøver etter beste evne å bli litt mer pragmatisk og imøtegående, men til stadighet blir man provosert av at det kjøres der det ikke skal kjøres. Rett nok er det sikkert ikke det store flertallet som kjører ulovlig, men argumentasjonen om at flere åpne løyper fører til mindre ulovlig kjøring ser ikke ut til å holde - min påstand er at "flere åpne løyper > flere skuterkjørere > mer ulovlig kjøring". Det er nettopp mer villmannskjøring det blir - ikke mindre.
  5. bergis

    Kløv til Hund

    vet ikke nøyaktig hva du er ute etter, men her er hjemmesida: http://www.nordtro.no/laika-hundeutstyr.78783.no.html det er jo de som lager den, så om du ikke finner det her så er det vel bare å ta kontakt med dem.
  6. Jeg blei litt irritert, og da våkner 'totalmotstanderen' i meg... Når noen fremdeles tror forurensing kun dreier seg om co2 utslipp, så misforstår de - støy er også forurensning, til og med Frp anerkjenner dette. Jeg har vel jenket meg litt og, jeg er ikke avhengig av totalforbud, men begrensninger må det være. Om vi forstår hverandre, så er det ikke noe problem, jeg unngår områder med skuterløyper på mine turer. Det blir lett at man mistenker 'motstanderen' for ikke å forstå argumentene - og innlegg som det til '550pol' er et sånt som er med på å skape problemene: dersom '550pol' tror at noen som helst mener at det er co2 utslippet til skutere som er problemet, så har han ikke skjønt noen ting - og forhåpentligvis hører han til mindretallet. Ikke engang DirNat oppgir dette som et problem.
  7. Det er ALDRI noen som har sagt at problemet med skutere er co2 utslippet - men det er til stadighet en eller annen s#######k av en skuterfyr som kommer trekkende med dette våset. Det viser mest av alt avstanden mellom de mest ihuga forkjemperne og de som er mer for restriksjon: MANGE av skuterfolket hverken KAN eller VIL forstå innvendingene, fordi de lever i en boble hvor man hverken KAN eller VIL forstå hvorfor det ikke bare kan være fri kjøring over alt. Man driter i hvordan andre vil oppleve naturen og tror det er en menneskerett å kunne farte som man vil på hvilken måte man vil i fjellet.
  8. enig i det meste, men det må fremdeles være en instans som står over kommunene og har 'vetorett' når det gjelder opprettelse av nye løyper - bare for å sikre at de ikke løper helt løpsk.. Virker å fungere fint med fylkesmannen.
  9. jeg er forsåvidt og enig med begge, vi må klare å bli enige. Jeg skal være så ærlig å si at jeg kan ikke fordra skutere ( ), men jeg klarer å akseptere at det legges opp til løyper, plass er det vel. Men jeg krever og respekt for at en stor del av min opplevelse av natur er ro og fred (skutere forurenser hovedsakelig i form av støy, ikke eksos - og støy er også forurensning), dessverre føler jeg ofte at skuterfolk bare møter dette synspunktet enten med den der evindelige 'by-mot-land' argumentasjonen om folk fra byen som skal diktere hva folk på bygda skal gjøre - det skal de selvfølgelig ikke gjøre - men fjellet tilhører ikke folk på bygda. Jeg bor i by fordi det er der jeg får jobb, sånn er det bare, det gir meg jo ikke mindre rettigheter i fjellet. Det andre argumentet er at det er så få som driver friluftsliv på den måten jeg gjør, så da bør jeg ikke ha noe jeg skal ha sagt for/mot skuter heller. Det holder ikke - dere kjemper sjøl for retten til å få kjøre, så det kan ikke være så vanskelig å forstå at jeg ikke aksepterer på bli overkjørt på den måten. Jeg oppsøker ikke skuterløyper på min turer, ikke andre løyper heller. Det holder ikke å henvise meg til oppkjørte løyper - en av fordelen med ski er friheten til å gå akkurat hvor jeg vil... (men igjen, jeg oppsøker ikke skuterløyper for å klage på bråket ) Like ofte som skuterfolket klager på at de ikke får forståelse for sin fritidsbeskjeftigelse, gjør de sjøl det samme med å vise total mangel på respekt for et enklere friluftsliv enn det de driver med.
  10. den restriktive holdningen gjelder vel dessverre ikke alle kommuner i Finnmark, noen gir jo disp til alle, inkludert for barmarkskjøring, under 'beskyttelse' av ILO traktaten ... Tror vel ikke det var det de hadde tenkt når de skrev den.. Enig når det gjelder turisttrafikk, det er ikke holdbart at det skal gis disp til kjøring utenom løyper for dette, det vil jo underminere hele opplegget..
  11. En ting kan vi enes om, det er at helt enige blir vi ikke, og begynner selv å bli ganske lei denne tråden, og slenger ut noen provokasjoner her og der.. Men det trengs en kontinuerlig diskusjon, særlig for at ikke støyen fra skutertilhengerne skal overdøve motargumentene - det er mange av 'dere' som er ganske så høylytte... Man kan ikke sammenligne det å kjøre bil med å kjøre skuter, man kan ikke stenge veien pga at noen kjører for fort, men kan kan stenge skuterløyper uten at det får andre konsekvenser enn sinte brukere. Alle spor utenom løyper er selvsagt ikke ulovlig kjøring, og her i Finnmark er vel de fleste etter samer, og de kjører jo hvor de vil, uansett ærend... Dersom skiløpere eller folk til fots forstyrrer dyrelivet så må jo sjølsagt dette også forbys eller begrenses (kunne jeg sagt noe annet ), men to ting som det virker som mange på skuter glemmer, og det er at for det første har de en langt større aksjonsradius, og for det andre har de pga av farten langt større sjans for å komme overraskende på dyr enn jeg har - i de aller fleste tilfellene har dyrene oppdaget meg lenge før jeg oppdager dem. "Noen vil nok ikke ferdes med på fjellet hvis de ikke fikk kjøre snøscooter - men er det riktig å nekte dem ?" Vel, det er ihvertfall ikke galt. Det er jo ikke sånn at alle som kjører skuter ikke gidder å gå, og nå man åpner løyper, så kommer det jo selvfølgelig en del av de late etter. Det kan man jo ikke nekte noen, men dersom dette gjaldt alle som kjørere skuter så ser jeg ikke noe galt i å nekte dem løyper på fjellet - de kunne få baner å kjøre på og ferdig med det. Like lite som vi vil at ekstremistene i politikken skal få bestemme, så kan man vel ikke la ekstremistene i denne debatten bestemme heller; de som vil ha fri kjøring overalt, og de som vil forby den alle steder. Selvfølgelig blir det mindre ulovlig kjøring av å åpne løyper - uten løyper er jo all kjøring ulovlig Dette med at svensker er redd på fjellet og følger skuterløyper fordi det er for nifst andre plasser, er jo ikke argument for løyper Jeg går heller ikke fra hytte til hytte, kunne ikke falle meg inn (for mye bråk ), men jeg er ikke noen Lars Monsen, gir det skutertilhengere rett til å overkjøre mine meninger? Har jeg ikke rett til å kunne få oppleve fjellet uten motorferdsel, bråk og faenskap? Jeg velger mine turer utenom der det går skuterløyper (og Dnt-løyper, og oppkjørte spor og for den del), og da mener jeg det er min rett å klage når jeg treffer på skutere. Hvis de holder seg til sine områder så må de jo bare herje så mye de vil for meg. Dessverre blir det gitt for mange disper for kjøring utenom løypene, av kommunepolitikere som sikkert selv har lyst til å kjøre utenom løypene. Det verste tilfellet jeg har hørt om (og som jeg dessverre ikke kan dokumentere.. ) er den disp-søknaden som brukte argumentet om at det var for mye bråk og trafikk i de eksisterende løypene. Man må jo håpe at denne ikke ble innvilget...
  12. det kan da ikke være opp til meg å søke på nettet for å finne kildene til dine påstander Goofey... Forøvrig er jeg ikke en absolutt motstander av skuterkjøring (men jeg vil ikke sette meg på en selv, hverken som sjåfør eller passasjer), men det er uakseptabelt med ulovlig kjøring. Det er ikke en menneskerett å få kjøre skuter, noe det ser ut til at noen tror, og ulovlig kjøring er en direkte hån mot alle oss som ønsker å oppleve ro og fred på fjellet. Hvordan kan du hevde at det er 1% som kjører ulovlig, hvordan vet du at det ikke er 5, 10, 20 eller 50%? Når det gjelder bruk av naturen, så må det etter min mening skje på naturens premisser, ikke på våre, og da gjelder ikke nødvendigvis vanlig demokrati der flertallet bestemmer. Enhver som ikke er villig til å innrømme dette har etter min mening ingenting på fjellet å gjøre. De som erkjenner dette regner jeg med kjører lovlig, og er velkommen på fjellet. Alle andre kan bare dra til h#%&.. Et viktig spørsmål i debatten er: Hvor mange av dem som kjører skuter hadde dratt på fjellet om de ikke fikk kjøre? Har de som ikke gidder gå på egne bein noen som helst rett til å forlange å få kjøre? Om en skal dra diskusjonen helt ut: Er skuterkjøring i det hele tatt friluftsliv - på hvilken måte er det vesensforskjell mellom å kjøre åpen bil på veien og skuter på fjellet?
  13. jeg har ikke sagt at det er skuterkjøring på hardangervidda - argumentet er bare brukt som et eksempel på hvor galt det kan være å 'skjære alle dyr over en kam' og si at de ikke påvirkes av menneskelig aktivitet.
  14. fakta bør underbygges med kilder. Noe av det du hevder er fakta tror jeg bare ikke på, kom med pålitelige kilder så skal jeg innrømme mine feil. Redusert salg av scootere og mindre ulovlig kjøring tror jeg ikke noe på. Angående det evige argumentet om at dyr ikke bryr seg om støy, selvfølgelig gjør de det, alt annet er tøv - at de ikke springer vekk umiddelbart beviser ingenting. Her er en undersøkelse av dyr og støy: http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8305000/8305320.stm Når du skal vurdere sånne ting så må du vurdere helhetsbildet, ikke bare støtte seg til at dyrene ikke springer bort med en gang de ser en scooter. Her er feks en undersøkelse fra Hardangervidda: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.6870551 Her skal det innrømmes at det neppe er skutere som skremmer reinen, men om en ser for seg at hyttefeltet hadde ligget lengre vekk, og at trafikken var folk på turkjøring med skuter, så hadde resultatet blitt det samme. Her er feks ang rein på Svalbard: "Snøscootertrafikk synes å ha moderat effekt på rein, men simler med årskalver er sårbare." fra denne: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-22-2008-2009-/7/4/2.html?id=554961 Uansett er Svalbardrein ganske tamme, og kan ikke bare sånn uten videre taes til inntekt for hvilken effekt skuterkjøring har på dyr - undersøkelsen er relevant for området den er utført i, ikke universelt. Hele poenget må være at utbygging av skuterløyper (og, for den saks skyld hyttebygging) vil øke trafikken i fjellet, og å tro at dette ikke vil ha effekter på dyreliv er i beste fall naivt og egoistisk. Skader på dyreliv er i mange tilfeller irreversible, noen dyr tilpasser seg, andre ikke.
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.