Gå til innhold
  • Bli medlem

Alkohol over 2000 meter


Andreas N.

Anbefalte innlegg

Var på Fannaråkhytta i sommer og kom inn i en diskusjon om alkohol på DNT-hytter. En i følget hadde snakket om den iskalde ølen han skulle ha på toppen og ble følgelig skuffet når han oppdaget at det ikke ble solgt alkohol på hytten. Det serveres da vitterlig alkohol på andre DNT hytter? Mener å ha kjøpt både på Skogadalsbøen og Østerbø. Enda en annen jeg snakket med fortalte om en guide på Galdhøpiggen som hadde solgt øl på toppen og ble sparket i ettertid.

Så mitt spørsmål blir: Er det forbud mot salg av alkohol over 2000 meter i Norge? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Om du gidd å bere opp kasser med øl på Fanaråkhytta, sel dei sikkert...

All proviant til både Fanaråken og Skogadalsbøen bringes inn med helikopter, så det er slikt sett ingen grunn til at Skogadalsbøen serverer fatøl og ikke Fanaråken. For min del betaler jeg gjerne litt ekstra for en iskald pils som har ankommet luftveien.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting imot at folk tar seg en pils etter turen, men synes at helikoptertransport av øl er å gå for langt. det er rett og slett ikkje et behov som kan sies å være viktig nok til at man skulle gi dispensasjon fra reglement om motorisert ferdsel i utmark. i byen kan man kanskje forvente å komme til duk og dekka bord, men på fjellet får det holde med dekka bord. uansett er det jo ingen som nekter deg å ta med øl i sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All proviant til både Fanaråken og Skogadalsbøen bringes inn med helikopter, så det er slikt sett ingen grunn til at Skogadalsbøen serverer fatøl og ikke Fanaråken. For min del betaler jeg gjerne litt ekstra for en iskald pils som har ankommet luftveien.

Trond Erik

Fanaråken ligger i Nasjonalparken og har derfor kun løyve til helikopterløft 2 ganger i året. En dag ved sesongstart (forsyninger inn) og en dag ved sesongslutt (søppel ut). Hytta har ikke strøm (kun et solcelleanlegg til brannvarslingen og ett til telefonen). All mat som serveres er tørrmat og hermetikk (de har et lite propanfyrt kjøleskap til litt småtterier) etc. Det sier seg selv at pils ikke kan prioriteres under slike forhold (ta heller med at par i reserve i sekken, det veier da ikke så mye hvis det er viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanaråken ligger i Nasjonalparken og har derfor kun løyve til helikopterløft 2 ganger i året. En dag ved sesongstart (forsyninger inn) og en dag ved sesongslutt (søppel ut).

Jau, skjønner godt at luksusartikler da ikke kan prioriteres. Visste ikke at Skogadalsbøen ligger utenfor Nasjonalparken og dermed kan nyte flere helikopterflyvinger, men har satt stor pris på det når jeg har vært der :(

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det understreker vel viktigheten av å ha skikkelig vare på lommelerke når man er på tur i den norske fjellheimen.

Det er helt vanlig å kjøre inn kassevis med øl til norske private hytter. Dette skjer stort sett med snøscooter. Da kan det vel ikke være noe i veien for å gjøre akkurat det samme til en turistforeningshytte som Skogadalsbøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
hva med å drikke vann? :idea:

Et godt poeng toresa. Vi bor i et land med verdens beste drikkevann. Folk tror at det er oljen som gjør Norge rikt, men bare vent...

Den viktigste grunnen mot øl på hyttene er likevel motorisert ferdsel. DNT er heldigvis restriktive på dette fremdeles, og det er viktig for ikke å møte seg selv i døra i andre sammenhenger.

Stillheten i den norske fjellheimen vil være en utrolig eksportartikkel om noen tiår - akkurat på samme måte som vannet.

Å fokusere på kjøp av øl over 2000 meter er dermed ikke bare trangsynt, det er også veldig kortsynt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for den lars. jeg har vokst opp med en noe usunn drikkekultur...spesiellt disse hytteturene med alkohol, men det som er så rart var at det bare jeg som syntes hytteturen fortsatt var fin nest morgen.... :idea: å hvis man er lei av vann...så er det ikke noe som er bedre enn hjemmelaget solbærsaft varm/kald etter en lang tur i fjellet. Både billigere og lettere å ta med. :-) ikke for å være prippen. jeg drikker selv når jeg er på pub, men ikke ut på tur, synes ikke det hører sammen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste grunnen mot øl på hyttene er likevel motorisert ferdsel. DNT er heldigvis restriktive på dette fremdeles, og det er viktig for ikke å møte seg selv i døra i andre sammenhenger.

Stillheten i den norske fjellheimen vil være en utrolig eksportartikkel om noen tiår - akkurat på samme måte som vannet.

Jeg er helt enig med deg i at det er ønskelig med minst mulig motorisert ferdsel rundt turisthyttene. Men jeg setter også stor pris på at en del luksusartikler som sjokolade og øl stikkes med når helikopteret/båten/bestyreren alikevel skal inn med proviant. Men at man ikke skal sette opp ekstra motorisert ferdsel pga slike strengt tatt unødvendige luksusartikler er jeg helt enig i.

jeg har vokst opp med en noe usunn drikkekultur...spesiellt disse hytteturene med alkohol, men det som er så rart var at det bare jeg som syntes hytteturen fortsatt var fin nest morgen.... :idea: å hvis man er lei av vann...så er det ikke noe som er bedre enn hjemmelaget solbærsaft varm/kald etter en lang tur i fjellet.

Du tar helt feil. En kald øl er mye bedre. Eller vent litt, kan dette være helt subjektivt? Ja, selvsagt. Det er derfor helt uinteressant hva DU personlig måtte foretrekke, det vil aldri bli et argument for hva ANDRE skal kunne få.

Både billigere og lettere å ta med. :-) ikke for å være prippen. jeg drikker selv når jeg er på pub, men ikke ut på tur, synes ikke det hører sammen. :D

Så flott. Men dette handler heller ikke om at noen skal tvinge i deg noe du ikke vil ha. Og dine personlige preferanser skal selvsagt ikke definere hva andre skal få lov til å gjøre, du får ha overbærenhet med oss andre som faktisk ikke ser noe problem i å være på en turisthytte på fjellet og nyte en kald øl etter en lang dag.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste alkoholen jeg drikker på tur er den jeg bærer med i sekken. Jeg besøker så å si aldri betjente hytter. Hvis jeg går på hyttetur med flere i lag hender det at jeg tar med en liter pappvin til middagen.

Hvis jeg er på telttur med venner har jeg som regel allerede en tung sekk i utgangspunkt, så da sparer jeg på vekta og tar jeg med en liten plastflaske cognac hvis jeg i det hele tatt tar med noe drikke.

Hvis jeg er på en ren "kosetur" med et festlig lag og ikke skal gå særlig langt blir det mer øl i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanaråken er vel ikkje den lettast tilgjengeleg hytta for snøscooter akkurat. Trur heller ikkje det eventuelt blir gitt dispenasjon for dette, sidan hytta er innanfor nasjonalparken.

Er det forøvrig i det heile nokon betjente turisthytter, forutan Fanaråken, som ikkje har skjenkeløyve? Kjem ikkje på nokon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.