Anbefalte innlegg

Hei! jeg har søkt mye på nettet og funnet noen tråder rundt bruk av snøplugger. Mange har kommet med gode tips om å

lage egne snøplugger med brøytepinner etc. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg ferdige plugger fra Helsport, men er usikker på hvilken lengde jeg bør gå for.

Jeg har et helsport fjellheimen x-trem og skal bruke dette i vinter. Holder 30cm snøplugg, eller bør man gå for 50cm med en gang? Vekt har ikke så mye å si når det kommer

til den differansen :) setter veldig stor pris på tips og råd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

30 holder stort sett i massevis. Men jeg har som regel minimum 2 50 plugger med meg som anker på hver ende av teltet. Totalt har jeg en pakke 50, og to pakker 30. Går en del plugger på et Keron 4GT :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde noen 50cm Helsport aluminiumsplugger som kuttet meg til blods. De var dårlig slipt og de var fulle av skarpe kanter. Jeg skrotet dem til slutt. Har ikke kjøpt nye så nå bruker jeg også noen bambus veistikker (ikke I full lengde - mer 40-50 cm), i tillegg til ski og staver. Har også 8 stk.30 cm snøplugger. 

Er det løs snø graver jeg gjerne ned til fastere snø, slik at jeg får godt nok feste med 30 cm plugger til bardunsnorene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, tronn skrev:

Jeg har pusset ned helsport pluggene så de ikke skal gnage for mye på bardunene. 

Det var det jeg var redd for, at de skulle gnage seg igjennom bardunene. Burde ha gjort det samme som deg - mye billigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mange 50cm plugger og brukte dem senest i helgen. De sitter godt. Hadde jeg hatt 30cm plugger tror jeg det hadde blitt litt for snaut. Ulempen er at de veier omtrent 100g per plugg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv 30 cm og syntes det er nok, er det mye løssnø er det bare å grave litt ned og komprimere snøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helsport lager gode telt, men mange av pluggtypene de bruker er av slett kvalitet. Heldigvis er dette det enkleste å gjøre noe med. Snøpluggene på 30 og 50 cm trenger en runde med kniv, fil og sandpapir for å fjerne skarpekanter. Hilleberg snøplugger er mye bedre og stivere. Du kan også kjøpe på e-bay Skjult lenke - logg inn for å se den som jeg og blant annet Skjult lenke - logg inn for å se den har gjort. Da kan du lage tilsvarende de som Hilleberg har til en mye lavere pris. 

Det er lurt å ha med en pakke 50 cm plugger eller tilsvarende. Er det bare pudder tar det tid før snøen setter seg.  Bruker du tid på å grave de lenger ned og tråkker de fast sitter de bedre. Det er da en fordel å ha tråd festet i mitten med et clips. Da blir belastningen midt på i stedet for på ene siden. Men er mere jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja takk begge deler. Jeg bruker 30 cm på teltet og 50 på bardunene. 30 holder altfor dårlig på sukkersnø og andre løsere substanser, men de kan graves ned på tvers og holder da det aller meste. Hvis du bruker ski og staver trenger du kanskje ikke 50, men jeg ligger ofte flere dager på samme plass og trenger skiene mine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har båe deler og brukar mest 30. Når eim har bearbeidd snøen litt sitt det som regel godt åkken som, hvertfall etter ei tid når snøen har sett seg. Vert det vanskeleg likar eg betre å legge 30cm pluggane på tvers som eit anker/dømann enn å bruke 50cm plugga. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He, he :) 

Franskmennene bruker altså sardiner (Skjult lenke - logg inn for å se den) for å sette opp telt, mens tyskerne bruker sild (Skjult lenke - logg inn for å se den)  - synes det er litt mer stil over røye (Skjult lenke - logg inn for å se den), da! Men horngjel (Skjult lenke - logg inn for å se den) er sikkert nok den fisken med best feste, ja :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden j3g har vært ute på vintercamp. Har både 50 og 30. Brukte begge typer stort sett. 30cm på telt og noen barduner. 50 cm på de viktigste bardunene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av whistler
      Helsport har i kveld lansert en ny serie dunposer. 
      Ser ved første øyekast bra ut. Egne damemodeller og også barnemodell.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Hva tenker folket?
    • Av Karbonfilt
      Hvilke snøplugger anbefaler dere til bruk på snaufjell vinterstid med Lofoten pro 3 camp (lik fjellheimen pro 3 camp)?
      Ser Hilleberg sine er dobbelt så dyre som Helsport sine. Noen som har erfaringer med disse eller andre varianter? Kunne godt tenkt meg å slippe unna med en litt billigere løsning enn Hilleberg, men kun hvis det er duganes såklart:) 

• Av Karbonfilt
      Hei, 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av et Helsport Lofoten Pro 3 Camp. Teltet er tenkt brukt som tomannstelt i alle sesonger. Jeg bor på vestlandet og liker tanken på å kunne ha litt utsikt selv om det regner, noe det jo gjør hele tiden:p Jeg syns det virker som et flott telt og er så vidt jeg kan se et Fjellheimen Pro Camp, som det virker som folk er godt fornøyd med,  med en ekstra åpning i enden. Det eneste jeg er litt bekymret for er vekten som er oppgitt som 3.4 kilo på helsport sine sider. Jeg kommer til å bruke det litt på vinteren med pulk, men mest i sekken. Er det for tungt for lengre turer tenker dere? Utstyret mitt ellers er ikke alt for galt vektmessig og tror jeg kommer opp i  en basevekt på ca 11 kilo med dette teltet (gitt at jeg bærer hele sulamitten, noe som antakelig ikke blir aktuelt med mindre jeg gjør turkameraten veldig misfornøyd med tilværelsen:) Setter stor pris på innspill om teltet generelt og vekten spesielt:) 
    • Av Rødreven
      Hei! Jeg har lenge ønsket å gå til innkjøp av mitt første telt. Jeg har lett og lest meg igjennom en jungel av telt. Jeg troor jeg nå har kommet frem til et par telt jeg ønsker meg, men å velge det ene fremfor det andre sliter jeg med. Når jeg tror jeg har bestemt meg, blir jeg bare usikker igjen. 😑
      Jeg har kommet frem til at jeg ønsker et slikt 3persons telt. Kommer nok til å bruke det mest alene, men også med en voksen til pluss et lite barn (1år for øyeblikket).
      Vekt er ikke superviktig, da jeg i de fleste tilfeller ikke vil ha tid til å gå lange turer. Men ønsker å ha muligheten, så nogenlunde lav vekt er et pluss ☺️
      Jeg var innom Fjellheimen SL 3, men liker tanken på kuppeltelt bedre. Jeg har nå sett meg ut Exped Orion 3 og Helsport Reinsfjell SL 3. Er åpen for nye tips! Men ønsker ikke å gå mer opp i pris. 
      Anyone? 🤔
      Edit: Vil bruke teltet i all hovedsak i vår, sommer og høstmånedene. 
    • Av olejohnw
      30. juli reiser jeg fra Værnes til Kirkenes for å vandre over Varangerhalvøya. Siste provianteringen gjøres i Kirkenes før jeg busser mot Vestre Jakobselv og starter turen nordover med Berlevåg som mål. Planen er å bruke mellom 8-10 dager. Fiskestanga er naturligvis med. I den forbindelse ønsker jeg gjerne noen tips på kurante fiskevann samt hva andre har erfart er lurt å ha i enden av snøret. Hvor brutal er myggen på denne tiden av sesongen? Og vet noen av en eller annen severdighet som jeg burde få med meg i området må dere si ifra. 

Hilsen Ole-Johnny
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive