Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Hubba Hubba NX 2 eller Helsport Reinsfjell SL 2?


Bikkjelisa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal investere i nytt telt. Skal brukes vår, sommer og høst. Over og under tregrensa. 

1 person + hund (2 personer ved sjeldne tilfeller). Ønsker lett vekt da dette vil bli teltet som er med i sekken. 

Har sett på MSR Hubba Hubba NX 2 eller Helsport Reinsfjell SL 2. 

Er det noen som har noen erfaringer med bunnduken på disse to og holdbarhet i forhold til hund? 

Endret av Bikkjelisa
Rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To flotte telt å velge mellom til ditt bruk. Kan nesten ikke gå feil uansett hvilket du velger. Sikkert lurt med et tynt underlag til hunden, uansett telt. Noe annet som er viktig, som du sikkert vet allerede, er om du ønsker et telt som enten settes opp inner -og ytter i ett (Reinsfjell), eller innerteltet først, så ytterduk over (Hubba). Basert på brukererfaringer er ikke dette inner først et problem, men en smakssak. To bekjent brukte hver sin Hubba på en 5 ukers tur fra Enaresjøen til Neiden. De var fornøyde. Selv foretrekker jeg den nordiske konstruksjonen med alt i ett og to innganger, men som sagt, personlige preferanser.

Endret av Nikke
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Reinsfjell SL 3 som nå er er vårt foretrukne telt på vidda og ellers med lite solskjerming sommerstid i midnattsolens Finnmark. Jeg bruker også et annet SL-telt mye i Finnmark på andre tider av året. Da et Fjellheimen. Har til tross for noen besøk av hund enda til gode å skade bunnduken på noen av disse. Men jeg vil også påstå at jeg er forsiktig med og tar godt vare på det dyrere friluftsutstyret mitt som telt osv...

 

Foretrukket pga 2 innganger med myggnett på begge sider som gjør at det går an å lage gjennomlufting. En klar fordel når det er vanskelig å gjemme seg for sola. Det forlenger mulgiheten for søvn med minst et par timer utover morgenen..

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (6 timer siden):

Har et Reinsfjell SL 3 som nå er er vårt foretrukne telt på vidda og ellers med lite solskjerming sommerstid i midnattsolens Finnmark. Jeg bruker også et annet SL-telt mye i Finnmark på andre tider av året. Da et Fjellheimen. Har til tross for noen besøk av hund enda til gode å skade bunnduken på noen av disse. Men jeg vil også påstå at jeg er forsiktig med og tar godt vare på det dyrere friluftsutstyret mitt som telt osv...

 

Foretrukket pga 2 innganger med myggnett på begge sider som gjør at det går an å lage gjennomlufting. En klar fordel når det er vanskelig å gjemme seg for sola. Det forlenger mulgiheten for søvn med minst et par timer utover morgenen..

Tusen takk for svar! 
 

Kan nok hende jeg ender opp med helsport reinsfjell, men ser nå at sl 3 bare veier 250g mer enn sl 2. Så da er spørsmålet, er det verdt litt ekstra vekt for den større plassen for de få gangene man skal presse inn 2 pers? Eller er det bortkasta vekt for danseplass når man bare er 1+ hund? 
 

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (7 timer siden):

To flotte telt å velge mellom til ditt bruk. Kan nesten ikke gå feil uansett hvilket du velger. Sikkert lurt med et tynt underlag til hunden, uansett telt. Noe annet som er viktig, som du sikkert vet allerede, er om du ønsker et telt som enten settes opp inner -og ytter i ett (Reinsfjell), eller innerteltet først, så ytterduk over (Hubba). Basert på brukererfaringer er ikke dette inner først et problem, men en smakssak. To bekjent brukte hver sin Hubba på en 5 ukers tur fra Enaresjøen til Neiden. De var fornøyde. Selv foretrekker jeg den nordiske konstruksjonen med alt i ett og to innganger, men som sagt, personlige preferanser.

Tusen takk for svar 👍 2 innganger er verdt litt tenker jeg ! Hadde ikke tenkt på det faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjelisa skrev (22 minutter siden):

Tusen takk for svar! 
 

Kan nok hende jeg ender opp med helsport reinsfjell, men ser nå at sl 3 bare veier 250g mer enn sl 2. Så da er spørsmålet, er det verdt litt ekstra vekt for den større plassen for de få gangene man skal presse inn 2 pers? Eller er det bortkasta vekt for danseplass når man bare er 1+ hund? 
 

🤔

Vanskelige valg... 😉

Selv velger jeg alltid hakket for stort telt. Dvs 4-manns til 2 om vinteren og 2-manns til egoturer  i den snøfrie tiden og 3-manns til 2  for samme tidsperiode. Da er det å plass når man trenger armslag til bagasje og matlaging innendørs ved dårlig vær og ekstra plass til tørking etter dårlig vær. 

 

Selv om jeg helt sikkert hadde klart meg fint med hakket mindre og bittelitt lettere variant. Så får man fordelen av at det gir bittelitt mer trening med bittelitt tyngre sekk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt størrelse på hunden.
Jeg bruker et 2 manns lignende Hubba Nx, Big Agnes Copper Spur UL2. Hadde en husky før som også bodde i teltet. Det var grei plass til det unntatt når hu la se på siden med beina mot inertelt og rygg mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Tarptent Scarp 1 som solotelt, men har alltid med meg hund - en Vestsibirsk Laika hanne, da er det akkurat plass til meg og han, samt noe bagasje. Noen ganger er teltet akkurat passe og andre ganger synes jeg det er litt for trangt, så hadde jeg vært deg så hadde jeg muligens gått for et tre personers telt i stedet for to, når ikke vekta skiller mer enn 250 gram. Hvis du bruker kløv på hunden så får du legge 250 gram ekstra der, så er det spart inn nokså lett.

Som andre her er jeg også glad i å kunne slå opp både innertelt og yttertelt samtidig spesielt i dårlig vær, men på finværsdager er det jo enklere å droppe å bruke ytterteltet på telt som ikke har de sammenkoblet.

Jeg må si meg enig i at jeg synes de beste teltene å bruke på de varmere sesongene er typ kuppeltelt med to innganger, slik at man får skikkelig lufting, det har jeg også på mitt Scarp 1 telt.  Likevel må jeg si at på de våtere dagene så savner jeg et større fortelt som man får med tunneltelt, så nå titter jeg litt på Fjellreven Abisko Lite 2 i farge sand. Og størrelsen på fortelt er et minus når det gjelder kuppeltelt synes jeg, men jeg har løst det ved at jeg har med meg en lett tarp i tillegg. Tarp er jo alltid hyggelig å ha som samlingspunkt når man er flere på tur lell.

Angående hund og bunn på telt/oppblåsbart liggeunderlag, så er det lurt å klippe klørne ca. en uke før turen, slik at bikkja får brukt/slipt de noe, så har det i alle fall ikke hvert noe problem for meg.

20220623_075456.jpg

PXL_20230625_160223082.jpg

Endret av Peacemaker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (11 timer siden):

Spørs litt størrelse på hunden.
Jeg bruker et 2 manns lignende Hubba Nx, Big Agnes Copper Spur UL2. Hadde en husky før som også bodde i teltet. Det var grei plass til det unntatt når hu la se på siden med beina mot inertelt og rygg mot meg.

Høres ut som om det kan bli fint intimt med min på 40+ kg da😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (8 timer siden):

Jeg bruker et Tarptent Scarp 1 som solotelt, men har alltid med meg hund - en Vestsibirsk Laika hanne, da er det akkurat plass til meg og han, samt noe bagasje. Noen ganger er teltet akkurat passe og andre ganger synes jeg det er litt for trangt, så hadde jeg vært deg så hadde jeg muligens gått for et tre personers telt i stedet for to, når ikke vekta skiller mer enn 250 gram. Hvis du bruker kløv på hunden så får du legge 250 gram ekstra der, så er det spart inn nokså lett.

Som andre her er jeg også glad i å kunne slå opp både innertelt og yttertelt samtidig spesielt i dårlig vær, men på finværsdager er det jo enklere å droppe å bruke ytterteltet på telt som ikke har de sammenkoblet.

Jeg må si meg enig i at jeg synes de beste teltene å bruke på de varmere sesongene er typ kuppeltelt med to innganger, slik at man får skikkelig lufting, det har jeg også på mitt Scarp 1 telt.  Likevel må jeg si at på de våtere dagene så savner jeg et større fortelt som man får med tunneltelt, så nå titter jeg litt på Fjellreven Abisko Lite 2 i farge sand. Og størrelsen på fortelt er et minus når det gjelder kuppeltelt synes jeg, men jeg har løst det ved at jeg har med meg en lett tarp i tillegg. Tarp er jo alltid hyggelig å ha som samlingspunkt når man er flere på tur lell.

Angående hund og bunn på telt/oppblåsbart liggeunderlag, så er det lurt å klippe klørne ca. en uke før turen, slik at bikkja får brukt/slipt de noe, så har det i alle fall ikke hvert noe problem for meg.

20220623_075456.jpg

PXL_20230625_160223082.jpg

Godt poeng! 250 g ekstra i kløven klarer vi jo fint 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann, jeg hadde ett Reisnfjell SL2, men solgte det pga glatt duk. Våknet opp nesten utenfor teltet…

Jeg har nå Hubba Hubba NX2, kjempe fornøyd. Ikke hatt no problem med duken på noe som helst måte, hatt hund i teltet uten problem. Brukt over tre grensen😊

EDIT: Brukt over og under tregrensen 

Bikkjelisa skrev (På 3.1.2024 den 8.46):

Hei!

Jeg skal investere i nytt telt. Skal brukes vår, sommer og høst. Over og under tregrensa. 

1 person + hund (2 personer ved sjeldne tilfeller). Ønsker lett vekt da dette vil bli teltet som er med i sekken. 

Har sett på MSR Hubba Hubba NX 2 eller Helsport Reinsfjell SL 2. 

Er det noen som har noen erfaringer med bunnduken på disse to og holdbarhet i forhold til hund? 

 

Endret av Kevin Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at MSR hubba hubba nx ikke er et fullblods fjelltelt. 

Jeg har et hubba hubba nx og har brukt det ganske mye, opp til smertegrensa noen ganger mtp vind.

Det er et fantastisk sommertelt når det er varmt ute og man trenger veldig god lufting. Ytterduken går ikke helt ned til bakken, så hvis det er sur og kald vind så blir det veldig kaldt og trekkfult. 

Hvis det er satt opp riktig vei mot vinden så står det han av mot relativt sterk vind, men en gang ble jeg overraska av sterk vind og at vinden dreide litt. Det endte med at jeg såvidt berga teltet. Jeg måtte evakuere det i bedre le. Hvis du skal ha et fullverdig telt for høyfjellet ville jeg gått for reinsfjell. Jeg har flere telt og er superfornøyd med Hubba hubba nx, men vil gjøre deg oppmerksom på at det definitivt har sine begrensninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Hardy mtp vind/trekk. Jeg har ikke vært ute i dårlig/storm vær, men har teltet mens det har endret vindretning. Hadde ingen problem med teltet, men merket vinden  "slo" inn litt på langsiden. Lukket øyna og fortsatte å sove videre:)

Bildet er fra turen på Lifjell midten av August i fjor.

IMG_2140.thumb.jpeg.54badff4351b36e0352458fcfc3f3e7c.jpeg

Jeg har gått til innkjøp av ett Fjällräven Abisko Lite 3 nylig. Kjøpt for å bruke når det er meldt ruskete vær/vind for å være på den sikre siden. Lest reviews og sett på YouTube at det er ett godt telt, men ikke prøvd ennå(telter ikke om vinteren) gleder meg til å teste ut til våren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.