Gå til innhold
  • Bli medlem

For varmt eller for kaldt?


Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk

Er det lurt å velge en sovepose som er regna for litt kaldere temperaturer da jeg står imellom 2 forskjellig stykk? 

Står mellom posene Panyam 450 med en comfort på 0 og en limit på -6. Eller en Panyam 600 med en compfort på -6 og en limit på -13. 

Det kaldeste jeg kommer til å sove ute blir nok rundt -5. Men da det kommer nærme limiten på 450 så blir jeg usikker på om den posen blir for kald. Og da lurere å velge 600.(?) Men da tenker jeg også kanskje 600 blir for varm på sommeren..

Er det da bedre med en varm pose og heller ha den som en dyne, eller blir dette for varmt? 

Takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er på turer som varer flere overnattinger, blir posen litt fuktig og etterhvert skitten som gjør at den ikke holder temperaturgrensen.

Etterhvert som posen blir brukt stiger også temperaturgrensen.

Velg for all del en litt varmere pose, enn det du tror du trenger. Man angrer alltid på en akkurat varm nok pose…

En pose som er akkurat på Comfort limit er egentlig bare akkurat varm nok når den er helt ny, tørr og ren, sammen med ett veldig godt underlag, i ett vindstille telt, og med ett lag ulltøy på.

Har posen full glidelås er den helt fin som dyne.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Da setser jeg på en varmere pose!

Ville en pose med comfort på -6 og limit på -13 være nok for en helg ute med minste temp på rundt -5? (Panyam 600)

Eller da gå et hakk opp med en pose med comfort på -10 og limit på -18? (Teneqa 700)

Eller blir dette unødvendig stor pose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nikolaikp jeg hadde nok valgt en enda litt varmere for å ha litt å gå på. Det kan jo fort bli noen grader kaldere enn meldt, og er du skikkelig sliten blir man fort kald. Det er lettere å få luftet litt ut om man er varm, enn å få opp varmen når man førsten er blitt kald og skal sove er min erfaring. Men, noen er veldig varme av seg naturlig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-6 comfort synes jeg er fint til tre-sesong, men da er det som oftest ikke planlagt at det skal være mye eller lenge under 0 grader. Hvis temperaturen ligger under 0 store deler av turen ville jeg hatt enda litt mer comfort å gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 16.3.2024 den 8.34):

-6 comfort synes jeg er fint til tre-sesong, men da er det som oftest ikke planlagt at det skal være mye eller lenge under 0 grader. Hvis temperaturen ligger under 0 store deler av turen ville jeg hatt enda litt mer comfort å gå på. 

Tja, vi her i Finnmark har lagt merket til at bruken av terminologien "3-sesongs..." kan være noe unøyaktig når man samtaler med folk fra f.eks "Arendal" og derfor fort lager forvirring.

Derfor har vi laget en oversetter:

 image.png.7b19e80f5312297f78f3076d862e28d4.png

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt en med comfort rundt -12 dersom du har tenkt å bruke den ca -5. Som sagt over her så er det mye lettere å ikke stramme helt til rundt hodet for å slippe ut evt overskudsvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (På 12.3.2024 den 19.28):

Hei fjellfolk

Er det lurt å velge en sovepose som er regna for litt kaldere temperaturer da jeg står imellom 2 forskjellig stykk? 

Står mellom posene Panyam 450 med en comfort på 0 og en limit på -6. Eller en Panyam 600 med en compfort på -6 og en limit på -13. 

Det kaldeste jeg kommer til å sove ute blir nok rundt -5. Men da det kommer nærme limiten på 450 så blir jeg usikker på om den posen blir for kald. Og da lurere å velge 600.(?) Men da tenker jeg også kanskje 600 blir for varm på sommeren..

Er det da bedre med en varm pose og heller ha den som en dyne, eller blir dette for varmt? 

Takk for tips!

Det er ikke noe å lure på! Du kommer til å fryse ræven av deg i den med comfort temp på 0. 
Jeg hadde heller siktet meg inn på en med rundt -10 som comfort temp. Det er bedre å ha en litt for varm pose du kan åpne opp, enn det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ha en som er varmere enn nødvendig. I fjor bruke jeg rago down winter midt på sommeren uten problemer. Kan jo bruke den som ei dyne også. Den har comforttemp på ca -10 men har brukt den i nesten minus 15 uten å fryse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 timer siden):

Tja, vi her i Finnmark har lagt merket til at bruken av terminologien "3-sesongs..." kan være noe unøyaktig når man samtaler med folk fra f.eks "Arendal" og derfor fort lager forvirring.

Ikke bare i Finnmark. Også til fjells i innlandet i på Østlandet kan temperaturen falle ned til 0 grader om natten i juli og august. Opplevd det i Femundsmarka, Rendalen, Jotunheimen, Hardangervidda og Vassfaret

Endret av peik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (13 timer siden):

Bedre å ha en som er varmere enn nødvendig. I fjor bruke jeg rago down winter midt på sommeren uten problemer. Kan jo bruke den som ei dyne også. Den har comforttemp på ca -10 men har brukt den i nesten minus 15 uten å fryse.

Dette er min egen go to sovepose (3 sesonger) Den kan brukes på milde vinterdager uten å gjøre for store grep å holde varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sjeldent det er et problem at soveposen er for varm, spesielt med dunposer. Dessuten kan de jo åpnes litt og i verste fall brukes som dyne. Jeg har to poser, en Helsport Rago X-trem som funker til ca. -25 og en Western Mountaineering ultralite som funker til ca. -10. Sistnevnte brukes på milde vinterturer, vår, sommer og høst. Ingen problemer å ligge i den på +10 sommernetter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.