Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til lettpakking


opas

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Grimner skrev:

Det var gode vektbesparelser! Jeg ville konsentrert meg om telt og sekk nå. Kiloene før man teller gram :)

Hvorfor Hillberg, Hellsport & Co ikke lager lette telt? Tja, lette materialer er tilgjengelige for de som betaler og disse firmaene har forlengst bevist at de kan designe og sy telt. Så vel, hvorfor skifte når markedet synes at tre kilo telt er greit? Så lenge det er ok for 90% av turgåerne å bruke "gramjeger" som skjellsord, så lager de hva markedet vil ha. Hvilket er greit nok - lettpakkere har mer enn nok å velge i utenfor landegrensene.

Hva gjelder disse lette teltene for folk vant med doble duker og mange tekniske finesser:
- gørr kjedelige
- lufting langs bakken
- synlig kondens
  - vannet renner ned på sidene, men i kraftig vind kan du få vanndråper mot nettingen innerst
- i mye vind kan det være greit å være i ly bak en bakketopp, men de tåler langt mer enn du tror
- ca 2 kg lettere enn hva du har
- uegent for polferd

Tarptent og Zpacks er kjente leverandører. Ikke her på berget, men de har holdt på noen år. Du kan klage til henholdvis @tronn eller meg om de kommer med feil - lover ikke annet enn å lytte :)

Jeg tror du traff spikeren på hodet med listen din over hvorfor jeg er skeptisk til UL teltene. Jeg trives egentlig litt i en bunkers når jeg skal sove, men vil nesten være under en tarp når jeg ikke skal sove. Jeg vet at det er vanskelig å få både i pose og sekk, og at jeg må inngå kompromisser.

Foreløpig er jeg inne på et telt nummer to (vil ikke selge Fjellreven teltet). Kanskje kompromisse med kun en åpning og litt liten plass inne, men vil ha en liten vestibule. Da er jeg over på Hilleberg Enan, Helsport Ringstind 1-2 light eller Fjellreven Abisko 1 Light (ny type). Alle mellom 1 og 1,5 kg. Jeg har en deal med en nettbutikk om 25% rabatt denne uken på Hilleberg, men tror jeg må ha lenger tid på å bestemme meg...

For meg er også pakkestørrelsen/volumet viktig hvis jeg skal bruke Osprey Exos 46L sekken min. Den tåler nok opp mot 12-15kg men volumet er altså 46L. Den nye soveposen  min er faktisk relativ liten i volum selv om det er en syntetpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at tråden nå har dratt ut i diverse retninger, men jeg håper det er greit :-)

Jeg har lest litt om at duken i Hilleberg Enan er vel tynn og kanskje i tynneste laget. Nå skal ikke jeg bruke teltet om vinteren, men vil bli brukt på snaufjellet.

Har noen fått brukt dette teltet lenge nok til å komme med en vurdering? Og kan et Tarpent telt være like strekt?

Jeg har også lest at disse Tarpent teltene ikke har vanntette sømmer, og at man må tette disse selv??? 

Har noen fått testet dette og eventuelt hvordan sømmene kan tettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<brannfakkel> Skal ikke utbrodere så mye om mine tanker om "tynn" teltduk, men min oppfatning er at vi nordmenn er i overkant opptatt av "skuddsikre" telt, med de bakdeler det har for vekten. For tresesongersturer er det etter min mening og erfaring ingen grunn til å bo i bunkers. Se for eksempel på MSR sine lette varianter. Disse brukes av folk over hele verden, definitivt også i høyfjell og tøft vær.

Hva er uansett det værste som kan skje? På sommertur i høyfjellet er man sjelden mer enn en dagsmarsj fra alternativt ly om ulykken virkelig skulle være ute. Jeg er helt med på at vinterstid må utstyret være skuddskikkert, men jeg ser ikke helt det store problemet på sommerturer. Jeg er ihvertfall ikke villig til å bære vekten av et telt som tåler vinterstorm på en sommertur.

Kikk litt ut i verden. Det finnes mye bra utstyr der ute. Det er nok ikke sånn at Nordmenn og Svensker har monopol på de beste løsningene. Kikker man litt ser man fort at nordisk utstyr tradisjonelt er tungt og traust. Unødvendig tungt. </brannfakkel>

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, opas said:

Jeg vet at tråden nå har dratt ut i diverse retninger, men jeg håper det er greit :-)

<Lettvekter Moderator> Tråden består av konsentrert lettpakking. Godkjent. </Lettvekter Moderator>

Hva gjelder tetting av sømmer, så gjøres dette med en liten pensel og silikon som gjerne kjøpes sammen med teltet. For mitt Skyscape fra Six Moons Designs (som bare har Lunar Due som kanskje imøtekommer trådstarters krav), var dette en times jobb i hagen med tørking over natten. Selvsagt bør man være nøye, men det er ikke vanskelig. Når selv jeg greier det bør de fleste finne oppgaven innen akseptable parametere.

@whistler har ganske så rett. Disse moderne stoffene tåler mye mer enn hva vi tror. Sett nok av silnylon og cuben (gammel gubbe her), til at jeg regner med at teltpluggene løsner før duken rives opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Hva er uansett det værste som kan skje? På sommertur i høyfjellet er man sjelden mer enn en dagsmarsj fra alternativt ly om ulykken virkelig skulle være ute. Jeg er helt med på at vinterstid må utstyret være skuddskikkert, men jeg ser ikke helt det store problemet på sommerturer. Jeg er ihvertfall ikke villig til å bære vekten av et telt som tåler vinterstorm på en sommertur.

Kikk litt ut i verden. Det finnes mye bra utstyr der ute. Det er nok ikke sånn at Nordmenn og Svensker har monopol på de beste løsningene. Kikker man litt ser man fort at nordisk utstyr tradisjonelt er tungt og traust. Unødvendig tungt. </brannfakkel>

Som alla vet, så kan vädret i skandinavien vara surt året om, speciellt till fjälls. Jag har legat i 0-gradigt och +20 m/s på fjället mitt i sommaren. Mer vind också, men då har det varit tidig maj eller september. Jag är måttligt intresserad av att gå ens några kilometer mitt i natten för att tältet blåser sönder. Tycker man Hilleberg Enan känns klent finns Akto: Lite tyngre, men håller för i princip vilket väder som helst. Så jag tar hellre 500 gram extra än att riskera "speciella överraskningar.

Vet man med sig att man bara skall hålla sig i skogen finns som Whistler skriver massor av fina alernativ. Jag tror inte men behöver vara rädd för att handla från en liten tillverkare. Flera av dessa har funnits med länge på marknaden och skulle vara historia om inte produkterna höll måttet. Själv skall jag se mer på BigSky-tälten. Behov = noll, men jag tycker några av dom ser bra ut alltså. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig hvordan tråden har utviklet seg og hvordan jeg har kommet på glid for å få ned vekten på ryggen til under 10 kg. Trodde faktisk ikke at jeg skulle bli litt hektet på dette.

Heltet på den måten at jeg gjerne vil pakke lett, men innrømmer nok at jeg er litt "feig" og konservativ etter å ha lest alle de flotte innleggene så langt i tråden. Jeg er overveldet over all responsen på en ellers merkelig trådstart :-)

Jeg må bruke en dag til på å tenke litt, men på grunn av min "feighet" og konservativitet, så går det kanskje mot et Hilleberg Enan. Kanskje det er en tabbe og det blir solgt som med Unna teltet mitt, kanskje vil jeg være redd for at duken er for tynn. Men det ser ut til og være et flott telt som veier 1,1 kg. Og som sagt kan jeg få et til 4400,- nytt hvis jeg handler før fredag. Føler jeg litt på presset? Njaaa :-) Om jeg gjør dette vil jeg spare 2,4 kg bare på en ting, og da er jeg godt under 10kg på ryggen. Ikke veldig lett men nå har jeg i så fall slanket bort 8 kg fra utgangspunktet, uten for mange kompromiss. Om jeg går for Enan, vil jeg forsøke å finne en ultralett og liten tarp til å ha som "overbygg" utenfor teltet. Men vet ingeting om vekt på slike ting enda.

Fortsettelse følger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, opas said:

Jeg synes det er artig hvordan tråden har utviklet seg og hvordan jeg har kommet på glid for å få ned vekten på ryggen til under 10 kg. Trodde faktisk ikke at jeg skulle bli litt hektet på dette.

Heltet på den måten at jeg gjerne vil pakke lett, men innrømmer nok at jeg er litt "feig" og konservativ etter å ha lest alle de flotte innleggene så langt i tråden. Jeg er overveldet over all responsen på en ellers merkelig trådstart :-)

Jeg må bruke en dag til på å tenke litt, men på grunn av min "feighet" og konservativitet, så går det kanskje mot et Hilleberg Enan. Kanskje det er en tabbe og det blir solgt som med Unna teltet mitt, kanskje vil jeg være redd for at duken er for tynn. Men det ser ut til og være et flott telt som veier 1,1 kg. Og som sagt kan jeg få et til 4400,- nytt hvis jeg handler før fredag. Føler jeg litt på presset? Njaaa :-) Om jeg gjør dette vil jeg spare 2,4 kg bare på en ting, og da er jeg godt under 10kg på ryggen. Ikke veldig lett men nå har jeg i så fall slanket bort 8 kg fra utgangspunktet, uten for mange kompromiss. Om jeg går for Enan, vil jeg forsøke å finne en ultralett og liten tarp til å ha som "overbygg" utenfor teltet. Men vet ingeting om vekt på slike ting enda.

Fortsettelse følger ;-)

Jeg så på Hilleberg Hunting sin Facebookside at det var en kommentar om at Hilleberg nå skulle gå over til Kerlon 1000 på Enan. Usikker på om dette stemmer, men om det er tilfelle så er kanskje Enan et tryggere kjøp hvis du var skeptisk til Kerlon 600 duken.

"The Enan is now being manufactured using Kerlon 1000, which will enhance the Enan's durability with a negligible increase in weight."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hgmann skrev:

Jeg så på Hilleberg Hunting sin Facebookside at det var en kommentar om at Hilleberg nå skulle gå over til Kerlon 1000 på Enan. Usikker på om dette stemmer, men om det er tilfelle så er kanskje Enan et tryggere kjøp hvis du var skeptisk til Kerlon 600 duken.

"The Enan is now being manufactured using Kerlon 1000, which will enhance the Enan's durability with a negligible increase in weight."

Hmmm.......merkelig hvor vanskelig dette skulle være da :-) 

Jeg var vel ikke direkte skeptisk, men fisket etter eksempler på at duken var dårlig. Som sagt skal ikke teltet brukes om vinteren, men på snaufjellet kan det fort bli. En rivestyrke på 6kg sier meg egentlig lite i forhold til praksis i naturen, og hvor mye forskjell det har å si i forhold til 8kg. Det er vel det som er forskjellen mellom Kerlon 600 og Kerlon 1000 hvis jeg har forstått det riktig.

Men jeg kjenner at jeg plutselig ble litt skeptisk hvis Hilleberg nå velger og gå over til Kerlon 1000 og kutte ut Kerlon 600. Må vel egentlig være en grunn for det? Men jeg regner også med at teltet vil bli tyngre og dyrere. Som sagt kan jeg nå få Enan for 4400,- hos Burkås Sport (25%) rabatt frem til fredag. 

Jeg fant denne artikkelen om utviklingen og testingen av Enan før det ble sluppet for salg, dog er intervjuet av hun som designet teltet. Likevel virker det som om det er godt testet. https://hikinginfinland.com/2015/01/mountain-people-ulrika-rogeman.html

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i gjennom samme telt-sondering som deg i fjor og leste mye om diverse amerikanske lettvektstelt kontra nordiske telt. Nå har dollaren steget såpas at de ikke er særlig prisgunstige og jeg fant ut at jeg ønsket helst et toduks telt for å unngå en kjølig bris gjennom teltet en kald høstmorgen. Synes jeg fant et fint kompromiss i Ringstind Light som man jevnlig kan finne til 3500 på Outleten til Helsport. Ikke ekstremt lett (1.6) men lett nok. Og sikkert nok til å kunne brukes litt på vinteren. Og det går fint ned i Exos sekken min, men Superlight har jo enda mindre pakkvolum helt klart. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, opas skrev:

Hmmm.......merkelig hvor vanskelig dette skulle være da :-) 

Jeg var vel ikke direkte skeptisk, men fisket etter eksempler på at duken var dårlig. Som sagt skal ikke teltet brukes om vinteren, men på snaufjellet kan det fort bli. En rivestyrke på 6kg sier meg egentlig lite i forhold til praksis i naturen, og hvor mye forskjell det har å si i forhold til 8kg. Det er vel det som er forskjellen mellom Kerlon 600 og Kerlon 1000 hvis jeg har forstått det riktig.

Men jeg kjenner at jeg plutselig ble litt skeptisk hvis Hilleberg nå velger og gå over til Kerlon 1000 og kutte ut Kerlon 600. Må vel egentlig være en grunn for det? Men jeg regner også med at teltet vil bli tyngre og dyrere. Som sagt kan jeg nå få Enan for 4400,- hos Burkås Sport (25%) rabatt frem til fredag. 

Hvorfor Hilleberg? Hvorfor ikke Helsport Ringstind superlight 1-2 eller Ringstind 2. Du har også det nye Fjellheiemen superlight. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte et spørsmål til Hilleberg for en halv time siden og fikk allerede svar, det må være den raskeste kundebehandlingen jeg noen gang har fått. Et stort pluss til Hilleberg.

Her er svaret jeg fikk da jeg spurte om årsaken til at de går bort fra Kerlon 600:

Hej,

Kerlon 600 har för sin extremt låga vikt väldigt hög rivstyrka, men naturligtvis är den väven inte lika tålig som de kraftigare vävarna.

Det är riktigt att vi slutat med Kerlon 600, men det har helt andra orsaker än att styrkan skulle vara otillräcklig. Se text nedan:

För att kunna uppfylla de nya REACH-bestämmelserna har vi tvingats vidta förändringar i beläggningsprocessen av våra Kerlonvävar. Olyckligtvis har den förändringen påverkat vår Kerlon 600 avsevärt, därför att den är så tunn.  Förändringen har medfört att väven blivit närmast omöjlig att arbeta med, och då vi alltid är måna om ett bra arbetsklimat för våra tältmakare, och produktens slutliga kvalitet har vi tvingats till det svåra beslutet att upphöra med Kerlon 600. Inga av våra andra vävar har påverkats negativt. Som en följd av detta har vi bestämt att ändra material i Enan och nya Niak till Kerlon 1000.

Mvh / Regards

Kenneth Westman Drake

Sales & Logistics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Hvorfor Hilleberg? Hvorfor ikke Helsport Ringstind superlight 1-2 eller Ringstind 2. Du har også det nye Fjellheiemen superlight. 

Et godt spørsmål som jeg er svar skyldig :-)

Når jeg spør meg selv, så er det at Helsport Ringstind Superlight er dyrere og har fått litt kritikk for at det kan være vanskelig å stramme opp det flate taket ved regn. Samt at noen mener Enan virker større innvendig, selv om målene kanskje kan si noe annet. Så kommer det mer flåsete og tullete, men likevel viktige tanken; jeg synes personlig at et rødt Hilleberg telt ser pent ut. (ja ikke le da) :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, opas skrev:

Et godt spørsmål som jeg er svar skyldig :-)

Når jeg spør meg selv, så er det at Helsport Ringstind Superlight er dyrere og har fått litt kritikk for at det kan være vanskelig å stramme opp det flate taket ved regn. Samt at noen mener Enan virker større innvendig, selv om målene kanskje kan si noe annet. Så kommer det mer flåsete og tullete, men likevel viktige tanken; jeg synes personlig at et rødt Hilleberg telt ser pent ut. (ja ikke le da) :-)

 

Nei da, jeg skal ikke le. Jeg hold på lenge med å vurdere singel teltene til Hilleberg særlig Enan, men det ble for mye villa gjennomtrekk og for lav takhøyde for meg. Jeg måtte ned i vekt og volum da jeg også skulle gå fotturer og ikke bruke kanoen. Fra før av har jeg Nordmarka 2 teltet med 90cm takhøyde. Jeg synes dette er et bra telt, men 90cm blir for lite over lengre tid når jeg er 187cm. Endte opp med Ringstind light 1 med takhøyde 110cm. vekt 1,5 kg (uten rep. sett) og 55 liter sekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Grimner said:

Tarptent og Zpacks er kjente leverandører. Ikke her på berget, men de har holdt på noen år. Du kan klage til henholdvis @tronn eller meg om de kommer med feil - lover ikke annet enn å lytte :)

Eller meg. Har en Scarp 2 og er veldig fornøyd. Jeg kjøpte med både netting og helt innertelt og krysstenger for vinterforhold. Jeg har ingenting å utsette på teltet. Jeg måtte silikonere sømmene selv, men det er gjort en gang og ferdig med det. Jeg synes det er et genialt telt med masse innvendig høyde, to åpninger/fortelt, mulighet til å gjøre forteltet større ved matlaging ved å klipse løs en klips, kan settes opp stramt som et trommeskinn, kan settes opp med krysstenger for å tåle masse snø, fantastisk lufting i alle bauger og kanter på sommerstid, og sist men ikke minst så er det lett til en god pris (det var riktignok billigere dollarkurs når jeg kjøpte det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaude Power Lizzard 1-2 är ett alternativ som ger mer plats inne än både Helsports och Hillebergs tält. Tunn duk, som Helsport ringstind superlight ungefär. Det påminner i geomterin om Terra Novas liknande modeller. Mitt tält som jag sydde själv är en ren ripp-off av Vaude Power Lizzard.

När det gäller Helsport så har dom en corny lösning för koppling mellan inner och yttertält. Hillebergs är mycket bättre i det avseendet. Vaudes lösning för detta har jag inte sett. 

Fortfarande bra priser på Tarptent, menar jag. Dollarkursen påverkar priset på alla tält så tarptent är mycket konkurenskraftiga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten advarsel om Helsport ringstind superlight 1-2 : Jeg har selv dette og er veldig fornøyd men det er ikke mye plass i det. Nå er jeg ganske liten (1,74) så er veldig bra plass til meg men om du tipper godt over 1.85 og er litt røslig så tror jeg det kan bli noe trangt i fotenden. Forteltet har jeg kokkelert i og det går til nød, eller du kan få en sekk der. Siden jeg er såpass liten så tar jeg sekken min inn i forteltet. Det er også litt utfordrende og få spent opp skikkelig så fremt du ikke slår det opp på en fotballbane, jeg har modifisert mitt telt med ekstra plugg fester og en stang i forkant. (er en egen tråd her inne som forklarer dette)

Jeg lå i fjor sommer på høyfjellet på Lagaros i null grader med relativt heftig vind og var aldri bekymret for teltet, altså er helt sikker på at det vil tåle de fleste forhold i norsk natur på vår/sommer/høst. Det pakker jo ekstremt kompakt og veier bare rundt kiloen så er genialt om det skal tilbakelegges mange kilometer over flere dager. Om jeg skulle hatt camp en hel helg på samme sted så kan det jo hende jeg hadde valgt et noe annen telt. Er viktig å kjøpe telt til den bruken man trenger så ofte ender mange opp med flere telt. Skal man kun klare seg med et telt til alt så blir det langt flere kompromisser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Hilleberg har jeg bare erfaring med Nallo 3 som jeg brukte endel ifjor, men ble litt skuffet i forhold til premiumprisen da det hadde en myggnetting som ganske lett går i stykker, og teltet blafrer (på grunn av utenpåliggende stangkanaler?) mye i vinden etter min erfaring. Helsport har stangkanaler som ligger i flukt med teltduken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor Helsport sluttet å produsere Stetind og la Ringstind erstatte  det. La gå at Ringstind er litt lettere, men det er på bekostning av den bakre bøyelen, og det gjør Ringstind teltet vanskelig å få til å stå fint. Mitt Stetind 2 veier likevel bare 2kg , og det er lett så sette opp fint . Og i en liten forpakning som gjør det lett å få plass selv inne i en litens sekk. Av og til synes jeg ikke forbedringer er noen forbedring i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor Helsport sluttet å produsere Stetind og la Ringstind erstatte  det. La gå at Ringstind er litt lettere, men det er på bekostning av den bakre bøyelen, og det gjør Ringstind teltet vanskelig å få til å stå fint. Mitt Stetind 2 veier likevel bare 2kg , og det er lett så sette opp fint . Og i en liten forpakning som gjør det lett å få plass selv inne i en litens sekk. Av og til synes jeg ikke forbedringer er noen forbedring i det hele tatt.

Trenden går mot lägre vikt, inte bättre funkton. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Johan2000 said:

Trenden går mot lägre vikt, inte bättre funkton. 

Det er nok helt riktig! Men det burde være mulig å lage et lett telt med gode funksjoner også selv om det selvfølgelig er langt vanskeligere :)

Kjøpte et Helsport Blefjell 4 på outletten i sommer, tenkt mere til stasjonært leirbruk med barn osv, det teltet der har ekstremt mange fine løsninger men veier jo da 5,5kg. Hvis helsport lager en superlight utgave av det teltet som er like funksjonelt, står like bra og veier 1,5kg så¨snakker vi :):):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Osprey - Talon 44 brukt på 2-3 dagers tur med full oppakning, telt, sovepose liggeunderlag mat og klær. Vurderer denne for korte fotturer, vil kunne spare 0,7 kg. Har sett noen bilder på nettet hvor teltet er hengt under, det er ok, men helst ville jeg hatt alt opp i sekken. Det jeg drar med meg veier rundt 8 kg, (uten sekken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Fredrik skrev:

Noen som har erfaring med Osprey - Talon 44 brukt på 2-3 dagers tur med full oppakning, telt, sovepose liggeunderlag mat og klær. Vurderer denne for korte fotturer, vil kunne spare 0,7 kg. Har sett noen bilder på nettet hvor teltet er hengt under, det er ok, men helst ville jeg hatt alt opp i sekken. Det jeg drar med meg veier rundt 8 kg, (uten sekken)

Jeg har Talon 33, der jeg får med meg alt for en helgetur, om jeg har teltet utenpå sekken.
Pakkposen for teltet jeg har hatt med, er ganske avlang i forhold til andre teltposer, så dermed blir oppakningen litt mere "strømlinjeformet" når den henger på siden.

Vurderer å sy meg en ny pakkpose for de andre teltene mine, slik at jeg har enn litt lengre og avlang pakkpose som kan brukes for disse også.

Merk at jeg pakker plugger og stenger for seg slik at det hele er pakket i tre koli.

 

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte en Talon 44 isteden for når jeg kjøpte 33'en, da den bla har glidelås i bunn som jeg synes er kjekt, og ikke minst litt større pakkvolum.
Men til gjengjeld så er det mye dingeldang med alle stroppene som er på sekken, så når jeg fikk mulighet til å kjøpe en Arcteryx Alpha 45 til en veldig fordelaktig pris, så røk jeg på en smell der. Flott sekk som er ren og pen, vanntett og veldig lett.
Skal dog lage to sett med stropper som kan settes på sekken slik at teltet kan festes på den ene siden og liggeunderlag på den andre siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2016 at 6:46 AM, opas said:

Heltet på den måten at jeg gjerne vil pakke lett, men innrømmer nok at jeg er litt "feig" og konservativ etter å ha lest alle de flotte innleggene så langt i tråden. Jeg er overveldet over all responsen på en ellers merkelig trådstart :-)

Vet ikke helt om feig og konservativ er de rette ordene på fenomenet. Hva som skjer er at du og jeg og alle andre er opplært til at ting skal være på en bestemt måte. Når disse tingene kan være forskjellen på liv og død, så sitter lærdommen antagelig ekstra godt.


Et telt/tarp i cuben eller silnylon ser tynt og spinkelt ut i forhold til... hva som helst annet. Det er en bratt læringskurve før du bli komfortabel med at teltet faktisk ikke blir slått i bakken av den første trosten som passerer. For min del hjalp det å overnatte i teltet i nærheten av en åpen hytte i kraftig vind og regn. Før det var det en god porsjon tvil: tynn duk, nesten like tynne stenger og de pluggene kan da umulig holde.

Denne spenningen mellom opplæring og ny teknologi/metode er gjennomgående for lettpakkere. To områder peker seg ut: telt og fottøy. Skal ikke starte en skodiskusjon, men for min del er det klart at lette og tynne sko er tingen, men støvler er fortsatt kulest :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at støvler kan byttes med lettere sko, det må jeg tenke på. Støvlene er ett år gamle og er ikke moden for utskifting, men et par nummer to for de lette turene er ikke dumt Grimner :-) Så ta gjerne skodiskusjonen igjen!

Ellers så takker jeg for rådene om telt, og kan opplyse om at jeg slo til på ukestilbudet hos Burkås Sport as. Det er et Hilleberg Enan i rødt på vei over fjellet. Det var faktisk rett før valget heller falt på et Tarpent Scarp 1 eller Moment på grunn av to åpninger. Men altså "feiget" jeg ut, eller vi kan kalle det for at "jeg er opplært" til å velge telt på den inngrodde trauste måten. Nå håper jeg å bli fornøyd......i alle fall med vekten av teltet, og håper at jeg ikke må selge det igjen slik som med mitt Hilleberg Unna. Nå er her i alle fall fortelt og prisen var "hyggelige" 4495,-. Hilleberg holder seg godt i pris, så om noe nordisk dukker opp med to innganger og veier under 1,5 kg så kan det hende jeg selger det :-) Jeg velger uansett å beholde mitt Fjellreven Akka Dome 2 til de bombesikre turene eller for mest mulig innekomfort.

Nå ser listen min slik ut: https://lighterpack.com/r/bl37jr

Og som dere ser er fremdeles Omnifuelen der sammen med en Primus kjele. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe et Jetboil system til disse lette turene, men jeg fisker etter flere råd når det gjelder gassbrenner og kjele som veier lite, men likevel virker og er sikker :-)

I listen min nå har jeg tatt med proviant for en helgetur bare for å se et helt resultat.

For de litt lengre lette turene har jeg egentlig også lyst på en veldig lett tarp som jeg kan slenge over teltet og få mer uteplass under tak. 

Kanskje også en lett stol.........nei nå begynner vekten å dra seg opp igjen, men det var den komforten da ;-)

 

Endret av opas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.