Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er ditt mest spesielle turfølge / turmøte?


TL

Anbefalte innlegg

Nå som samtlige 467 turrapporter fra 1990 til oktober 2014 er publisert på det store internettet, gjør man seg jo visse refleksjoner. Har det vært verdt å bruke så mye tid på dette ganske så omfattende arbeidet. Tjaaa er vel svaret.

 

En annen ting jeg har reflektert litt over er alle de menneskene som jeg har fått gleden av å være på tur i lag med. Stort sett har det vært venner og bekjente, men innimellom helt andre. For mitt vedkommende så tror jeg vi må tilbake til 1990 for å finne det mest spesielle turfølget - året da jeg begynte å "samle" på turer, i form av rapportskriving. Som 17-åring fikk jeg da anledning til å være med en liten gruppe norske veteraner fra andre verdenskrig "på gjengrodde stier". En tilårskommen polakk var for øvrig hovedpersonen i følget, da vi lette etter noen inskripsjoner han hadde gjort i 1945. 

 

Hva er ditt mest spesielle turfølge / turmøte? (med "spesiell" så mener jeg det i ordets beste forstand)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turfølge, tja. Jeg møtte ham i alle fall på tur!

Syklet med en venninne og hennes familien ned fra Ullevålseter mot Sognsvann da jeg var 10-11 år gammel. Fikk det for meg at jeg skulle kappkjøre litt, og det gikk helt over styr(et). Fløy over styret og endte opp med halve trynet dekket av blod, en brukket finger og sting både i pannen og underkjeven inne i munnen.

Hadde akkurat blitt roet ned nok til at far i familien skulle til å løpe nedover for å skaffe hjelp. Da kom han - en av de ikke altfor mange personene som hadde mobiltelefon på den tida (93/94).

Arne Treholt.

Vi fikk låne telefon og fikk ringt både foreldrene mine og ambulanse.

Kanskje en liten overdrivelse å si at "Arne Treholt reddet livet mitt", men han sparte i alle fall faren til venninna mi for en løpetur!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff Arne Næss da han var på omvisning ved Torghatten i anledning boken Til topps i Nordland - i år 2000.

 

Han hadde akkurat vært på toppen og jeg fikk vise han rundt i vår gamle kåk der ute når han tilfeldigvis kom forbi. Han mente at strømlinjen til toppen skulle vært fjernet - samt at det var en vederstyggelighet at kjettingene var strekt mellom jernpåler for å komme seg til toppen.

 

Traff ellers Jon Gangdal i 2005. Fotografen som tok bildet (en inder) hadde nesten samme etternavnet som han.

DSC_2018%20copy_small.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som har møtt han her fyren, men må jo nesten nevne skruen som Lars Monsen kom borti. Spol til 19:00 uti episoden: http://tv.nrk.no/serie/paa-tur-med-lars-monsen/OUHA41002404/27-03-2005

 

Hahaha det der er Rune Wintervold, kan vel kalles original fra røros. Kalles bare "vinteroksen" og kaller seg "sotoksen" på youtube. Vil anbefale denne videoen som han har laget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte deltagerne i "Ingen grenser" på Stavali sommeren 2013. De skulle ha første overnatting innendørs på mange dager. Å stå på tunet når de kom fram, var en opplevelse jeg kommer til å huske lenge. Stemningen om kvelden var høy, tørr seng etter 14 dager med regn var vel fortjent.

 

EirikW

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som har møtt han her fyren, men må jo nesten nevne skruen som Lars Monsen kom borti. Spol til 19:00 uti episoden: http://tv.nrk.no/serie/paa-tur-med-lars-monsen/OUHA41002404/27-03-2005

Vi delte Langmyrbua med denne karen og kompisen hans for noen år siden, særdeles festlig aften :D

Møtte dem igjen i Femundsmarka i høst da vi var på vei fra Fautbua, de skulle på rypejakt i de områdene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.