Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er koblingen mellom lettpakking og hengekøyer


ost

Anbefalte innlegg

FIn tur, @tronn. Jeg er mektig imponert over din evne til å ha deg ut på tur.

 

Litt OT: Jeg skjønner ikke helt greia med hengekøye, spesielt i lettvektsmiljøene. Kanskje noen kan sette opp en liste over bestanddeler og vekt slik at andre kan skjønne/se hva det er som utgjør forskjellen fra standard presenning eller telt?

Endret av Tor Magnus
Splittet ut som separat tråd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så mye man sparer kontra ett telt. En hengekøye avhengig av modell er fra ca. 600-1200gr og noe mer for de mer "fancy". Underteppe veier fra ca. 600 og oppover avhengig om det er dun/kunstfiber og isoleringsgrad.  En tarp ca. 610gr - 1200gr avhengig av type. Tror hele min køyesetup @ost havner på litt over 2kg som er det tilsvarende som ett telt. Men man vinner i sovekomfort ;) .

 

Du får ha gratulerer med hengekøya tronn. Og det blir nok bedre med ett underteppe enn den komboen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Jeg skjønner ikke helt greia med hengekøye, spesielt i lettvektsmiljøene. Kanskje noen kan sette opp en liste over bestanddeler og vekt slik at andre kan skjønne/se hva det er som utgjør forskjellen fra standard presenning eller telt?

Det er egentlig ikke en sammenheng mellom lettvekt og hengekøye. Du kan få rimelig lette hengekøyeløsninger, men man kan komme lavere uten hengekøye.

 

Sammenhengen er kanskje at folk som prøver seg på lettvekt eller hengekøye gjerne prøver det andre også da de er interessert i å prøve nye ting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke en sammenheng mellom lettvekt og hengekøye. Du kan få rimelig lette hengekøyeløsninger, men man kan komme lavere uten hengekøye.

 

Sammenhengen er kanskje at folk som prøver seg på lettvekt eller hengekøye gjerne prøver det andre også da de er interessert i å prøve nye ting?

 

Eller de som prøver seg på lettvekt er mer på tur i skogen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de som prøver seg på lettvekt er mer på tur i skogen? 

Fjellvåk har et poeng. Et inntrykk fra mange av trådene på for eksempel backpackinglight er at mange av brukerne beveger seg i relativt beskyttet terreng. Det er heller ikke mange som har kommet med skikkelige rapporter fra ekspedisjonsaktige turer med lettvektustyr her til lands. 

Flytt gjerne denne tråden ja. 

Ellers er jeg enig i at det er litt merkelig å insistere på å henge i hengekøye for å spare vekt. Hengekøye er utvilsomt mer behagelig enn å sove på bakken, men også mer vekt, plunder og heft. Gjør man en skikkelig jobb og graver seg ned om vinteren og bygger på med ordentlig granbar er det helt fint å sove med kun en duk og skumplastunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellvåk har et poeng. Et inntrykk fra mange av trådene på for eksempel backpackinglight er at mange av brukerne beveger seg i relativt beskyttet terreng. Det er heller ikke mange som har kommet med skikkelige rapporter fra ekspedisjonsaktige turer med lettvektustyr her til lands.

Vet ikke helt om jeg er enig med det. Synes jeg for eksempel har lest mange rapporter om folk som har vandret hele PCT som lettpakkere. For raske lenger turer så er vel lettpakking mer hensiktsmessig. Men dersom man snakker om å bo i villmarka i flere måneder uten kontakt med folk så er det nok helt andre behov som stilles.

Ellers er jeg enig i at det er litt merkelig å insistere på å henge i hengekøye for å spare vekt. Hengekøye er utvilsomt mer behagelig enn å sove på bakken, men også mer vekt, plunder og heft. Gjør man en skikkelig jobb og graver seg ned om vinteren og bygger på med ordentlig granbar er det helt fint å sove med kun en duk og skumplastunderlag.

Men er det noen som henger i hengekøye som insisterer på at det er for å spare vekt da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kobling finnes, men det er nok mer som @Tor Magnus er inne på:

 

 

Sammenhengen er kanskje at folk som prøver seg på lettvekt eller hengekøye gjerne prøver det andre også da de er interessert i å prøve nye ting?

 

Når man setter seg inn i lettpakking, så dukker det opp allverdens rare løsninger. Hengekøye er en av dem. Som for telt så er det flere vekt,- og komfortklasser. Min hengekøye ruinerer vektbudsjettet, men om ferden bød på skog i kveldingen, så ville jeg nok tatt løftet for en nær garantert behagelig natt uten stein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva sånn derre lettpakking er for no, men kommer aldri, aldri mer til å gå å legge meg i et telt, eller på bakken med bare et liggeunderlag mellom meg og en steinhard, iskald moder jord. 

Hengekøye all the way!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva hverken lett lettpakking er, heller sånn dingle mellom trærne opplegg er.

 

Men for det første, jeg kommer aldri til å avbryte kvalitetstiden det er å ligge ved siden av et bål, og sovne der, for å legge meg i hverken et telt eller en hengekøye. Det gjelder til alle årstider under tregrensa. Unntakene er ved sinnsvakt mygghelvete, ekstrem kulde, eller at en eller annen form for teltkos er tilbudt;-).

 

For det andre, når jeg våkner midt på natta i februar og er pissatrengt, trekker jeg forsiktig ned glidelåsen på posen, vipper ut utstyret og lar det stå til mellom granbaret, og ut i snøen. Tanken på å våkne i en hengekøye, eller i et telt for den saks skyld, og løse dette problemet, uten å søle på hengekøya, madrassen, posen og klærne, eller stå opp og gå ut av teltet, er ubehagelig. Og nei, flaske fungerer ikke for meg.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er fult mulig å ligge komfortabelt på bakken, men synes faktisk det er best på vinteren. For da ligger jeg på en madrass av granbar, bamseunderlag og sau eller reinskinn. Veden er ferdig preppet og innenfor rekkevidde. Samme er noe godt å bite i, og ikke minst god drikke. Om morgenen er det bare å fyre morgen bålet, lage kaffe og frokost, uten å forlate posen. Og det hele skjer mens man nyter utsikten fra man åpner øynene.

 

Samtidig har jeg forståelse for at mange har det som en egen greie i det å faktisk gå og legge seg, være seg telt eller hengekøye.

 

N

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva sånn derre lettpakking er for no, men kommer aldri, aldri mer til å gå å legge meg i et telt, eller på bakken med bare et liggeunderlag mellom meg og en steinhard, iskald moder jord. 

Hengekøye all the way!

I prinsippet enig! Men jeg har to hunder som blir like mye plaget av knott som jeg selv. Da finner jeg det bedre å bruke telt framfor å henge godt beskyttet i et hengekøye med myggnett, og hundene liggende ubeskyttet utenfor. Så det blir til at jeg bruker telt av hensyn til hundene som også skal trives. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på hengekøyegreiene selv. Er ikke noen letterpakker slik sett men det er ikke telt, underlag og sovepose sin skyld. Mer fiskeutstyr, kamera og en del komfortartikler.

Men hengekøye høres litt artig ut. Jeg har dog kansje en utfordring: Jeg sover nesten bare på magen og halveis på siden. Ligger nok noe på ryggen i løpet av natta og men er sjelden jeg husker jeg lå på ryggen når jeg sovnet.

Er det noen hengekøyer som er egnet til å ligge på magen? Så det fantes noen hvor man lå på tvers av spennretningen bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bridge hammock" er en type hengekøye som gjør det litt mer mulig å ligge på magen:

http://www.jacksrbetter.com/shop/bear-mountain-bridge-hammock-deluxe/

http://www.warbonnetoutdoors.com/ridgerunner-hammock/

 

Men, mange oppdager at de egentlig ligger ganske så behagelig på side og rygg i en hengekøye selv om de vanligvis er mageliggere. Jeg er en av de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på hengekøyegreiene selv. Er ikke noen letterpakker slik sett men det er ikke telt, underlag og sovepose sin skyld. Mer fiskeutstyr, kamera og en del komfortartikler.

Men hengekøye høres litt artig ut. Jeg har dog kansje en utfordring: Jeg sover nesten bare på magen og halveis på siden. Ligger nok noe på ryggen i løpet av natta og men er sjelden jeg husker jeg lå på ryggen når jeg sovnet.

Er det noen hengekøyer som er egnet til å ligge på magen? Så det fantes noen hvor man lå på tvers av spennretningen bl.a.

Jeg er også mage og sideligger i seng men i hengekøye har jeg ingen problemer med og sove godt på ryggen eller å sovne på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn på vidda mener du?

 

Ja. Og ikke noe negativt i det, jeg trives godt på skogsturer selv jeg, men ekstrem lettvekt setter noen begrensninger på lengre turer på høyfjellet ifht sikkerthet. Og man hører mer om skogturer fra de som er over gjennomsnittlig opptatt av lettvekt. Det trenger ikke å stemme, men det er et inntrykk, og da er det jo mer logisk at disse også ser fordelen med hengekøye. Hengekøye på snaufjellet er stusselige saker :)

 

Aner ikke hva sånn derre lettpakking er for no, men kommer aldri, aldri mer til å gå å legge meg i et telt, eller på bakken med bare et liggeunderlag mellom meg og en steinhard, iskald moder jord. 

Hengekøye all the way!

 

Da kan du jo aldri dra på tur et sted uten trær heller da :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover (sovner) selv bare på siden (våkner vel en del på ryggen), så har aldri forestilt meg at å sove i hengekøye er noe triks, men er nå veldig nysgjerrig. Trodde forøvrig hengekøyesoving var deg og soveposen og hengekøya, kromrygget under tarp, og ikke deg, soveposen, den oppblåste downmat'en, ekstra polstring/isolasjon, hengekøya, og deretter underquilt, under tarp. Henger du lavt nok høres det ut som om du bare kan hanke bikkja inn og ut ettersom hvor den vil være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.