Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette ekspedisjoner


Larsdx

Anbefalte innlegg

@Nikke er vel inne på den viktigste grunnen til at jeg på 9 av ti turer under tregrensa vil foretrekke å sove på granbar og skumplastunderlag - bålkosen.

Ellers @Tor Magnus så er nok disse langdistanserutene i USA tøffe nok å gjennomføre. Men når man har mulighet til å benytte seg av over hundre depoter blir det likevel ikke en fullblods ekspedisjon. Dessuten gir det en ekstra trygghet å vite at det er en viss sannsynlighet for å møte andre vandrere. 

Jeg sier slett ikke at det er umulig å dra ut på liknende ekspedisjoner med lettvektustyr, jeg tror tvert i mot at det er mulig. Men jeg har sett få slike turrapporter, særlig på amerikanske forum.  Når jeg vil vite om et lettvektstelt er bra eller ikke er jeg mer interessert i brukerrapporter fra en høyblåst topp enn fra en tur ut i hagen. 

Men nå er jeg vel i ferd med å spore av en allerede avsporet tråd : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Larsdx, men da er vi vel egentlig enige. Dersom man skal være flere måneder ute i villmarka så har man vel helt andre behov. Lettpakking er vel først og fremst en fordel hvis man vil ha rask forflyttning og har tilgang til depoter. Hvis du skal ha mat for flere måneder så trenger man en større og kraftigere sekk.

 

Ellers så har Hig og Erin vandret mye lett i Alaska: http://www.aktrekking.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx, men da er vi vel egentlig enige. Dersom man skal være flere måneder ute i villmarka så har man vel helt andre behov. Lettpakking er vel først og fremst en fordel hvis man vil ha rask forflyttning og har tilgang til depoter. Hvis du skal ha mat for flere måneder så trenger man en større og kraftigere sekk.

 

Ellers så har Hig og Erin vandret mye lett i Alaska: http://www.aktrekking.com/

Nja. Jeg er ikke sikker på at vi er enige :D For å pensle diskusjonen over til norske forhold. Jeg kunne tenkt meg å sett turrapporter fra type turer Anarjohka på langs, gjennom Lomsdal-Visten, Børgefjell på kryss og tvers etc. Altså områder uten tilrettelegging, merkede stier, åpne buer, mobildekning og der man oftest vil være mutters alene. Turene er samtidig korte nok til at man kan klare seg med proviant for ca. en uke, mer om man tar med fiskestang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ukestur ser jeg ingen problemer med å pakke lett. Dette ville jeg jo trodd at mange allerede har gjort. Om de har skrevet noen rapporter om dette eller ei er jo vanskeligere å vite. Med tanke på at det er færre som pakker lett så er det vel naturlig at det kan være vanskelig å finne disse rapportene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva er en "ekspedisjon"?

 

2) Har noen gått sådanne ekspedisjoner med lett utstyr?

 

3) Er lettpakking på ekspedisjon noen vits?

4) Hva er lettpakking?

20 pounds er vel litt over 9 kg base vekt.

Innenfor denne grensen kan du jo ha med mye tradisjonelt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis meg noen rapporter fra slike turer da! :-) Jeg vil gjerne lese. Jeg har ingen problemer med å tro at det er mulig, men det er også klart at man må tenke seg om en og to ganger.

La oss si at jeg skal gå Lomsdal-Visten på langs, fra Tosbotn til Mosjøen, sommerstid. Da må jeg over et område der man må krysse noen 7000-meters topper. Det er en viss fare for å bli liggende værfast i utsatt terreng. Jeg er rett og slett litt usikker på om jeg ville turt å ta med mitt tarptent notch på den turen, før jeg eventuelt har fått testet det i litt mer kontrollerte former, for eksempel på en tur over Hardangervidda der man har hytter som backup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers @Tor Magnus så er nok disse langdistanserutene i USA tøffe nok å gjennomføre. Men når man har mulighet til å benytte seg av over hundre depoter blir det likevel ikke en fullblods ekspedisjon. Dessuten gir det en ekstra trygghet å vite at det er en viss sannsynlighet for å møte andre vandrere.

Kan vi være enige i at PCT har tidvis veldig tøffe forhold og at forskjellen på å gå på en ekspedisjon og PCT er hvor mye mat man har i sekken? Eller mener du at PCT thru-hikere også skifter ut utstyret sitt underveis (annet enn for skiftende klima)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis meg noen rapporter fra slike turer da! :-) Jeg vil gjerne lese. Jeg har ingen problemer med å tro at det er mulig, men det er også klart at man må tenke seg om en og to ganger.

La oss si at jeg skal gå Lomsdal-Visten på langs, fra Tosbotn til Mosjøen, sommerstid. Da må jeg over et område der man må krysse noen 7000-meters topper. Det er en viss fare for å bli liggende værfast i utsatt terreng. Jeg er rett og slett litt usikker på om jeg ville turt å ta med mitt tarptent notch på den turen, før jeg eventuelt har fått testet det i litt mer kontrollerte former, for eksempel på en tur over Hardangervidda der man har hytter som backup.

Da ville jeg foreslå at du gjør det og skriver en rapport. Da har vi ihvertfall en. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hva er en "ekspedisjon"?

 

2) Har noen gått sådanne ekspedisjoner med lett utstyr?

 

3) Er lettpakking på ekspedisjon noen vits?

Her er mine svar, dette er selvsagt den eneste riktige og allmenngyldige definisjonen: 

1. En ekspedisjon er en tur der man beveger seg "unsupported" fra A til B i områder uten tilrettelegging, merkede stier, åpne hytter osv. 

2. Ja, det var to karer som gikk Island på tvers med packraft og lettpakker utstyr. Såvidt jeg husker konkluderte ha at med så tung proviant burde han hatt tyngre sekk. 

3. De fleste ekspedisjonsfarere er lettpakkere. Men skal man på tur over mer enn to uker bør man vurdere tyngre bæresystem. Så er det et spørsmål om hvor mye man stoler på resten av lettpakkerutstyret, er telt, soveposer etc. slitesterke nok? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg foreslå at du gjør det og skriver en rapport. Da har vi ihvertfall en. ;)

Jeg skal gjøre det, må bare få innvilget en uke fri av sjefen. Om det blir i år eller neste år er altså høyst usikkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi være enige i at PCT har tidvis veldig tøffe forhold og at forskjellen på å gå på en ekspedisjon og PCT er hvor mye mat man har i sekken? Eller mener du at PCT thru-hikere også skifter ut utstyret sitt underveis (annet enn for skiftende klima)?

Såvidt jeg har skjønt er det merkede stier langs store deler av denne ruta? Da blir det vel ikke en ekspedisjon. Muligheten for å møte andre er vel også nokså høy? Jeg vet lite om denne stien altså, godt mulig jeg er på bærtur her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt er det merkede stier langs store deler av denne ruta? Da blir det vel ikke en ekspedisjon. Muligheten for å møte andre er vel også nokså høy? Jeg vet lite om denne stien altså, godt mulig jeg er på bærtur her.

Det er kanskje fordi jeg er litt usikker på hva du egentlig prøver å finne ut? Om utstyret holder? Om folk reiser alene med lettpakkeutstyr? Hvor lenge? Hvor lett?

Som du sier så blir jo vekten høyere jo lenger man er ute på grunn av mat. Og kommer man over en viss grense så må man nok ha en større og kraftigere sekk. Men dette er jo en helt annen problemstilling enn om utstyret tåler f.eks. kraftig vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt er det merkede stier langs store deler av denne ruta? Da blir det vel ikke en ekspedisjon. Muligheten for å møte andre er vel også nokså høy? Jeg vet lite om denne stien altså, godt mulig jeg er på bærtur her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er relevant for om utstyret holder eller ikke? Med tanke på at folk har brukt lettpakkeutstyr igjennom hele PCT så kan vi vel svare på om utstyret er holdbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi jeg er litt usikker på hva du egentlig prøver å finne ut? Om utstyret holder? Om folk reiser alene med lettpakkeutstyr? Hvor lenge? Hvor lett?

Som du sier så blir jo vekten høyere jo lenger man er ute på grunn av mat. Og kommer man over en viss grense så må man nok ha en større og kraftigere sekk. Men dette er jo en helt annen problemstilling enn om utstyret tåler f.eks. kraftig vind?

Hva utstyret tåler og hvor du er har en sammenheng, mener jeg. Jeg gikk vidda på langs uten betenkeligheter med tarptent notch i fjor. Men da visste jeg at om noe gikk galt ville jeg kunne overnatte på en DNT-hytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo gjenstand for hvem som ser på hva.

 

Willem Vandoorne gikk jo Norge på Langs i 2012 med delvis lettpakkerelementer i oppakningen. Se på http://willemvandoorne.wordpress.com/. Han har jo også krysset Grønland til fots sommeren 2013, dette er jo enda mer øde enn NPL.

 

Han benytter MLD cricket, joggesko, lite klær og en selvlaget rødspritbrenner, for å nevne noe. Gjennom hans beskrivelser ser en jo at mye er mulig, selv om han også er meget bevisst på hvor han setter opp teltet. 

 

Begge hans turer er jo ekspedisjoner i denne forstanden. Han skriver også på bloggen sin om hvordan han har gått Pyrineene på langs, og endret holdning fra tung-til lettpakker. Dette skulle dekke spørsmål en og to, og gi mange svar på spm 3.

 

For mange er tanken og ideen om lettpakking rimelig fjern, nettopp fordi vi er vikinger. Vi tåler alt, det samme gjelder utstyret vårt, vekt er ikke en faktor i denne ligningen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utstyret tåler og hvor du er har en sammenheng, mener jeg. Jeg gikk vidda på langs uten betenkeligheter med tarptent notch i fjor. Men da visste jeg at om noe gikk galt ville jeg kunne overnatte på en DNT-hytte.

Men det går jo på hvorvidt du stoler på utstyret ditt, ikke hvorvidt det tåler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en mangel på gode rapporter om lett utstyr i dårlig vær og utsatte forhold, ingen tvil om det, Larsdx. Nærmeste jeg har sett her er @koffar2 med Trailstaren sin (http://www.fjellforum.no/topic/26286-lettpakking-utstyr-erfaringer/page-15), men det vi vel gjerne skulle ha sett var en håndfull lette telt på en fjelltopp i "ekstremvær".

 

For min egen del kan sies at jeg har fått tillit til SMD Skyscape Trekker etter en uke på Hardangervidda i 2012. Hytte var tilgjengelig, men jeg brukte teltet på natta. Vind og regn så det holdt og ikke mye le å finne. Teltet stod selv i det verste kulene, men for best mulig søvn burde det ha stått bak en diger stein. Svakhet med linene i regn og vind (våte nylonreimer holder dårlig), men det er nå skiftet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det går jo på hvorvidt du stoler på utstyret ditt, ikke hvorvidt det tåler det?

Riktig. Men man skal ikke undervurdere psykologien på slike turer. Stoler du på utstyret ditt? Skal jeg vekk fra de oppmerkede stier må svaret på dette være ja. Interessant lenke fra @ost , den skal sjekkes ut. Forøvrig vil jeg nok ikke definere NPL som en ekspedisjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utstyret tåler og hvor du er har en sammenheng, mener jeg. Jeg gikk vidda på langs uten betenkeligheter med tarptent notch i fjor. Men da visste jeg at om noe gikk galt ville jeg kunne overnatte på en DNT-hytte. 

 

Far-datter-paret Balls og Sunshine gikk PCT i 2011. Dette året er kjent som rekordår med snømengde og vannføring i Sierra.mountains området. Ut fra bilder på deres blogg, og andre som gikk sammen med dem, bl.a. Erin "Wired" Saver, så tror jeg ikke at dette var noen kosetur. De gikk forøvrig CDT i 2013 og, da også utelukkende bruk av lettvektsutstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt er det merkede stier langs store deler av denne ruta? Da blir det vel ikke en ekspedisjon. Muligheten for å møte andre er vel også nokså høy? Jeg vet lite om denne stien altså, godt mulig jeg er på bærtur her. 

 

Stien er merket hele veien. Antallet folk på og ved stien synker kraftig på de nordlige delene som også er der sjansene for vind, regn og snø er høyest. Muligheter for depoter er ganske gode underveis, men kan ikke sammenlignes med turistmagneter som AT.

 

Nå skal sies at jeg har en tur på gang til sommeren som har en strekning på tre til fem dager uten sti eller åpne hytter, men det er neppe langt nok for ekspedisjon.

 

Om jeg skulle ha lagt ut på, la oss si en måneds tur uten etterfylling, så ville jeg ha sett meg om etter en større sekk og en fiskestang. Ellers ingen endringer i basispakklista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Og hva er da kravet til ekspedisjon?

Se forsøksvis svar overfor. For mange depoter på NPL, med unntak av Børgefjell stort sett på mer eller mindre merkede stier og muligheter for husrom nesten hver natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så en "ekspedisjon" blir noe sånt som at du lever i, av og med hva du bærer utenfor vei og sti og helst minst et døgn unna folk? Ikke helt enkelt å få til her til lands.

 

Jeg skal se hva jeg får til på turene i sommer. Ikke ukjent med den psykologiske bøygen i valget mellom hytte og lett telt i dårlig vær. Får gå rett på neste gang det dukker opp. Søren heller, jeg takler å være våt på føttene, da burde telt i regn være plankekjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.