Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT hytter - hva kan man gjøre der?


mrSpike

Anbefalte innlegg

Jeg er lite bevandret i fjellet og vet ikke så mye om ... vel, egentlig alt som har med vandring å gjøre. Jeg er tidligere rusmisbruker og opplever en del utfordringer i livsomveltnings-prosessen jeg er i, men ikke verre enn at jeg takler det. Det stopper imidlertid ikke meg i å legge ut på vandring på Hardangervidda i Juli. Jeg er i god form og går 15-20 kilometer nesten hver dag, dog uten særlig vekt på ryggen nå da. 

Jeg har ingen mål utover selve målet med vandringen; å minimere kontakten med samfunnet. Jeg har litt tid på meg og vil planlegge litt, finne ut hvor jeg skal gå de første par ukene i alle fall. Jeg har mesteparten av utstyr jeg trenger for å være på vidda i flere måneder, men jeg trenger å vite hva man kan gjøre på DNT hytter, som jeg vil benytte meg litt av i begynnelsen. Så, hva har DNT hytter?

Strøm for ladding av batteripakker? Kan jeg kjøpe mat der? Hva slags mat? Melk? Gass? Batterier? Gnagsårplaster? Annet?

Det er også av interesse å vite litt hvor jeg ikke bør gå, geografiske områder. Eller kan jeg faktisk gå overalt uten tanke for farlige eller særlig utfordrende terrengmessige områder?

Håper noen tar seg bryet med å svare, jeg sliter litt med å ringe DNT og spørre, jeg har sånn angst for alt mulig rart og tenker at jeg sikkert dummer meg ut da. Her vet ingen hvem jeg er, og det gjør det lettere å spørre. Såh? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På DNT's _betjente_ hytter på Hardangervidda får du gjort alt du etterspør, ofte også bare som en dagsgjest. De færreste hyttene annonserer at de selger gass over disken, men det er fort å finne bak der likevel. På betjente hytter har de "full pensjon" som inneholder enten overnatting på hytta eller teltplass utenfor med 3-retters middag ved bordsetting og frokost + påsmurt nistepakke dagen etter.

Som nevnt over er ut.no en fin ressurs for god info om alle DNT-hyttene. Sett deg gjerne inn i hva de ulike hyttetypene er for noe og hva åpningstidene er, det gjør det lettere å vite hvilke du bør gå innom alt etter som turen du planlegger blir. Anbefaler ut.no sitt kart, så får du en visuell oversikt over hyttene på Hardangervidda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe enkelt svar på ditt spørsmål. Selv på Hardangervidda er det flere lokale forenniger som har hytter, og deter den lokale foreningen som setter opp sine regler og hva som skal være på hytten. I det store og hele, i hvert fall for det viktigste, er det likt.

 

Det du i hvert fall må få med deg er forskjellen på Ubetjent, selvbetjent og betjent hytte.

Ubetjente hytter er (noen lukket med DNT nøkkel - andre åpne) uten proviant, men med gass, lys og ved, og senger med dyner og puter. (Her skal det brukes sovepose eller lakenpose.)

Selvbetjente hytter har i tillegg et proviantlager hvor det er mulig å kjøpe tørrmat. (Det finnes ikke "fersk" mat). Hva som er på hytten kan variere, men det vil være middag i en eller annen form og knekkebrød, smør syltetøy og annet . Det kan være melkepulver, men ikke batterier og plaster, selv om det finnes i noen hytter.

Betjente hytter er "hotell". Her må du spise det som serveres - og det kan være ganske kostbart. Eller som de andre hytten-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Godt jobbet mrSpike, imponerende! Fortsett sånn! Håper friluftslivet gir deg det du trenger på veien videre.

Det meste er sagt om dnt hyttene, men sikkert lurt å sette seg inn i reglene rundt hyttene du mest sannsynlig kommer til å besøke. Når det er sagt, jeg har liten erfaring med disse hyttene, men de to gangene jeg "måtte" bruke en betjent hytte, opplevde jeg kun mistrivsel. Altfor mye folk, stress, mas, og kø til alt.

En bekjent løste sin "101 dager på vidda" tur (ville unngå mest mulig folk) ved å bruke depot på strategiske plasser i forhold til ruta, samt at han fikk forsyninger to ganger ved at bekjente kom på besøk på avtalte plasser.

Lykke til.

Endret av Nikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betjente har jo strøm, men om det blir for dyrt å ligge på dem så går det an å spørre om å få ladet selv om du ikke bor der. Det vil de tillate om du kjøper en middag eller i alle fall legger igjen litt kroner på et eller annet der. Som nevnt over kan du betale litt for telting nær hytta, og da er det i alle fall greit å lade. Går du med telefonen i flymodus så kan man strekke batteriet lenge. 
Vidda har snillere terreng på øst- enn på vestsiden, så det er kanskje lurt å starte der? Siden du ikke er alt for erfaren kan det være greit å holde seg til stinettet som er merket. Da vil det før eller siden komme folk om du skulle ha behov for litt hjelp. 
Støtter tanken om å bruke naturen til å finne balanse og koble ut strev. 
God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for innlegg, jeg setter stor pris på det!

ut.no virker å være et fint nettsted, jeg var der nå og skal tråle siden i kveld. Jeg har for så vidt vært innom dnt sine sider også, men kun i forbindelse med medlemskap, jeg kjøpte meg inn der. Skal kjøpe nøkkel også. Sjekker ut nettsiden når jeg har anledning.

Jeg vet at hytter enten er betjent eller ikke, men hyttekunnskapen stopper der. Vel, ikke nå lenger, jeg har fått god startinfo her. Godt å høre at jeg kan kjøpe diverse ting der, og ikke minst mat og gass. Jeg vil savne melk da. Jeg er langt over gjennomsnittlig glad i helmelk og drikker 2-3 liter om dagen. Men selv jeg vet at Rema ikke har butikk på vidda så da blir det melkepulver til kaffen da. Det går. 

Det gleder meg å høre at muligheten for ladding er til stede på mange hytter, det vil jeg trenge. Telefonen vil riktignok være avslått store deler av tiden, men jeg drar med meg et nettbrett. Godt å ha noe å gjøre i teltet og i kjedelige stunder. Jeg er ikke så altfor glad i å fiske så fisking vil nok begrense seg til nødvendig behov for mat. Depot er ikke en løsning for meg, og heller ikke matlevering fra bekjente, jeg har nemlig ingen bekjente. Jeg har trukket meg bort fra alt og alle og sånn vil jeg ha det, jeg vil være alene. De eneste jeg snakker med er to familiemedlemmer på telefon nå og da. De bor svært langt unna og noe annet enn telefonkontakt er ikke aktuelt. De er forresten de eneste som vet at jeg drar til fjells. 

Mine sosiale antenner er ikke helt fintunet, og jeg sliter som nevnt med angst, men jeg vil ta sjansen på å snakke med andre folk på hyttene underveis. Jeg bør nok også gjøre det for å få tips, gode råd, og ikke minst advarsler av diverse slag, jeg setter min egen sikkerhet høyt. 

Skriv gjerne mer, bedre med for mye info enn for lite. 

Nikke, jeg har aldri vært så bestemt på noe som jeg er nå. Jeg har tatt et valg i livet nå, og det føles vidunderlig godt, virkelig. Jeg skulle gjort dette for x antall år siden. Men ok. Takk for omtanken! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du spør om ting @mrSpike! Er angsten ille nok kan det være vanskelig å stille spørsmål selv på anonyme forum. Det er liten trøst, men den kampen du har vært gjennom for å bli rusfri var nok tyngre enn hva du må igjennom for å komme i en form for balanse med angsten. Jeg har (dessverre) fått se hvordan angst ødelegger barndom, og vet godt at alle mulige tabloide quick-fix løsninger som regel ikke løser noen ting. Hardt arbeid over lang tid, der de små stegene er de store seirene, er det eneste som virkelig virker. Stå på!  

Du skriver at dine sosiale antenner ikke er helt på topp: Når det gjelder hytter og det å treffe andre fjellvandrere. Min erfaring er at 90% av praten går i hva slags tur du er på, hvordan været var, opplevde du noe spesielt, og hvor skal du i morgen. Så lenge man snakker om tur, og hvor godt og deilig det er å være ute, ja da er man sikret. Det er alltid noen som har gått fortere, lengre og vet mer enn deg, men til syvende og sist så lukter det akkurat like ille av dem som av deg etter x antall dager på tur. 

Hva man kan finne av proviant på hyttene varierer, men DNT Oslo og omegn har lagt ut en liste om hva man kan kjøpe på deres selvbetjente hytter: Proviantliste Selvbetjent 2024. Husk at det også kan koste litt om du bruker kjøkken/oppholdsrom på selvbetjente hytter selv om du ikke sover der (se spesielt det som står med liten skrift): Opphold selvbetjente hytter
Dette er priser for hytter som ligger under DNT Oslo og Omegn, andre lokalforeninger kan ha andre priser, men jeg antar de ligger i samme området. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar.

Det som morbid nok er ganske trøstende er vissheten om at noen andre faktisk har det verre enn meg når det gjelder angst. Ikke at det hjelper så mye i det daglige, men det gjør noe med evnen til å stå i det, å godta tingenes tilstand. Godt å høre at småprat i hovedsak dreier seg om turliv, det demper nervene i forkant når hytta nærmer seg. Det er også min erfaring på de mange småturene jeg har hatt i nærområdet de siste ukene.

Jeg har lært meg visse strategier på mine småturer nå. Om jeg tar meg ut og er sliten når jeg møter folk har jeg langt mindre angst. Det er vel en form for prioritering fra sentralt hold, altså hjernen, kroppens fysiske tilstand kommer først. 

Takk for linker. Den med matpriser var fin, nå vet jeg sånn cirka hvor priser på tilgjengelig mat ligger. Om jeg tar i og plusser på noen kroner på prisene budsjetterer jeg i alle fall innafor. Jeg har ikke all verdens råd, og det er ganske greit å vite hva ting koster før man står i kassa :) 

Som nevnt har jeg en god del utstyr, men jeg mangler fortsatt sovepose og liggeunderlag. Sovepose koster ikke skjorta, jeg trenger ikke 4-sesong pose nå. Jeg er ingen frysepinn og klarer meg godt med en billig pose. Underlag koster mer, har jeg sett. Det er visst kun Exped som gjelder. Noen erfaringer på det? Jeg vil putte kroner i å ligge godt, det er nok verdt det. Gps skal jeg også kjøpe, men må vente til skattefri trygd i juni, det koster fort et par tusen for en brukbar sak. Har sett litt på finn.no. Ellers er det kun småtterier som gjenstår. 

Det kan kanskje være en ide å følge noen turforslag fra DNT i første omgang? Fra hytte til hytte noen dager før jeg tar farvel med verden og slår opp eget telt. Er det mye folk på slike ruter? 

En ting; er det maur, edderkopper og annet småtteri over 1000 meter? Jeg har gått mange toppturer, men jeg husker faktisk ikke om det er liv i bakken :) Jeg takler alt av insekter og småkryp, unntatt edderkopper ... har en greie der, jeg er litt redd dem, for å si det sånn. Mygg og klegg og biller og sånt, det går helt fint, men er det mye av dem oppe i høyden?

Finner man ved til bålet over tregrensa? Det er jo ikke så mange trær der så. Kan bli en utfordring med bål kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har en god ubrukt 3 sesong sovepose du kan få, passer hvis du er under 1.80m. Mangler pose/trek til den. Har også et godt Sea to Summit liggeunderlag du kan få. Haken der er at det er et micro hull i det som fører til at lufta sakte siger ut. Har gitt opp å finne hullet. Er du iherdig og ivrig nok, finner du nok hullet/problemet.

Jeg ville styrt unna folk så mye som mulig.

Ikke sett så mange edderkopper i høyden. Bare husk at folk (fjolls) til fjells før har utbasunert at fluer, mygg og knott ikke er et problem. Så for å finne ut the hard way at de aldri har opplevd de mengder insekter tidligere, og flyktet tilbake til samfunnet. Forbedre seg er lurt.

Det krever litt mer planlegging og innsats hvis man ønsker et lite fjellbål eller fem i eller over tregrensa. Se etter grønne lommer på kartet, ofte finner man småbjørk/vierkratt der. Man kan sette camp så nære som praktisk mulig, eller tømme sekken, vandre dit og fylle opp med det du klarer å bære tilbake til camp. Det kan jo være en fornuftig aktivitet hvis du ikke er glad i aktiviteter som fiske og foto.

Endret av Nikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oj ... det må jeg si, er du seriøs? I så fall, ja takk! Det vil gjøre mye for økonomien min, jeg er ikke så bemidlet, for å si det sånn. Må vel ta det på pm da? 

Jeg er for så vidt godt vant med mygg og knott. De er glad i meg, men jeg vet å forsvare meg, det finnes gode myggmidler. De kan likevel bli en plage med stor P og man bør være forberedt. Når det gjelder ved er det godt å høre at det faktisk finnes muligheter. Jeg fisker, men det er ikke favoritthobbyen min, for å si det sånn. Ikke foto heller. Så det blir nok plenty med tid til å sanke ved. Jeg har en Bergans 3800 Powerframe på 130 liter der man kan ta løs ramma. Med stropper blir det en utmerket ved-ryggsekk. Og jeg liker å vandre så da er jo den saken biff :) 

Jeg vet ikke hvordan det funker med pm her, men send gjerne en melding så kommer det vel et pling eller noe sånt. Hvis du mener det du sier så betaler jeg selvsagt hva det koster å sende. Blir litt satt ut, jeg er ikke helt vant med å få ting. 

Får ikke svart på melding før utpå dagen i morgen da, jeg er allerede langt på overtid med leggetiden min, a-menneske jeg. Ha en fin kveld du. 

Endret av mrSpike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis melk er veldig viktig for deg, er det vanligvis melkepulver å finne på matlageret på alle selvbetjente DNT hytter.

NIDO helmelkspulver er ganske bra, og selges på de fleste innvandrersjapper. Du kan jo forsøke det, for melk kan man nok ikke bære med seg i store mengder. Det blir for tungt.

Når det gjelder GPS, så fungerer smarttelefon ypperlig som GPS på sommerturer i fjellet. Skjermen, hastigheten og oversikten er mye bedre enn på en liten GPS. Man laster ned offlinekart i den kartappen man bruker. Den trenger kun GPS dekning for å finne posisjonen din. Mye billigere enn GPS, men selvsagt ikke like robust.

Om du skal sove på hytter trenger du ikke sovepose og liggeunderlag. En lakenpose er alt du trenger. Selv bruker jeg heller det billigste sengesettet fra Jysk og ett firkantet laken, for best komfort :) 

Heldigvis er det ikke farlige småkryp i norge, om det hjelper.

Jeg er også helt sikker på at folkemøtene i fjellet blir mer positive enn du ser for deg. Når man er ute av storbyen, så prioriterer alle å gjøre ett godt førsteintrykk og er høflige når man treffer ukjente. Det er faktisk en av fordelene med å dra på tur med folk man ikke kjenner ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Melk er viktig for meg, ja. Godt å høre om melkepulver. Tenkte jeg måtte leie en ku fra gården jeg henter melk fra for tiden, men kanskje jeg slipper det :) Skal søke opp NIDO og se hva jeg finner. 

Jeg har hørt om gps på telefon, men hvordan er dekningen på Hardangervidda, finnes det dekningskart? Jeg har Telia. Det hadde vært supert om jeg kunne bruke telefon. Den vil for det meste være avslått for å spare strøm, men det går jo fint å bruke den punktvis med tanke på gps. Om det blir utfordrende på et eller annet vis, kan jeg jo bare kjøpe gps på et senere tidspunkt. Det vil gi meg litt større økonomisk rom i starten, det gjenstår tross alt å kjøpe noe småtterier. Real Turmat er forresten fryktelig dyrt fant jeg ut. Har fått anbefalt Monsens Jegergryte da, den er forholdsvis rimelig. 

De første stegene blir nok på hytter ja, men straks jeg har kommet litt i gang vil jeg være for meg selv. Jeg bruker sovepose på hyttene. 

Det er edderkopper det står i for min del. Jeg vet at vi er trygge her i landet, men ... ja, det er noe med dem likevel. Det sitter i fra barndommen, hadde en fæl opplevelse da. Vi er litt rare der vi mennesker. Vi kan vite med sikkerhet at noe er helt ufarlig, men likevel føle grenseløs frykt. Merkelige greier. Jeg har lite andre fobier da, det er jo bra. 

Folkemøter ja ... det kan tolkes i to retninger, å møte folk her og der, eller en stor samling folk ... Skjønner hva du mener da :) Fjellet gjør noe med folk, vi blir litt mykere der. Tror dette blir veldig bra jeg. 

Takk for info! 

Endret av mrSpike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrSpike skrev (39 minutter siden):

Jeg har hørt om gps på telefon, men hvordan er dekningen på Hardangervidda, finnes det dekningskart? Jeg har Telia. Det hadde vært supert om jeg kunne bruke telefon

En trenger ikke dekning for data, eller tale, for å bruke GPS på telefonen. GPS er GPS og funker der det er GPS-dekning. Altså akkurat de samme stedene som en dedikert GPS virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrSpike skrev (46 minutter siden):

 

Jeg har hørt om gps på telefon, men hvordan er dekningen på Hardangervidda, finnes det dekningskart? Jeg har Telia. Det hadde vært supert om jeg kunne bruke telefon. Den vil for det meste være avslått for å spare strøm, men det går jo fint å bruke den punktvis med tanke på gps.

Laster man ned offline kart kan man sette telefonen i flymodus, og ha på stedstjenester i innstillinger. Da får du posisjonert deg på kartet, også der det ikke er mobildekning.

Ett kart og kompass er uansett ikke dumt, det har større oversikt og skjerm. Følger man DNT-merkete ruter mellom hyttene går det vanligvis veldig greit å finne stien :) 

 

mrSpike skrev (46 minutter siden):

Real Turmat er forresten fryktelig dyrt fant jeg ut. Har fått anbefalt Monsens Jegergryte da, den er forholdsvis rimelig. 

Ja, det er forholdsvis kostbart. Jeg synes dessverre monsen sin turmat er veldig dårlig, men kan hende du synes den er grei allikevel.

Fra dagligvaren har man billigere pasta, tørke tortellini, pesto, rett i koppen, potetmos, knekkebrød, syltetøy, havregrøt/havregryn, sjokolade og kjeks. Frokostblandinger+tørrmelk fungerer også veldig bra og koster ikke allverden.

Frokostblandinger, tørrmelk, havregryn, nøtter og rosiner/tørket frukt har alle ett kaloriinnhold i området omkring 500 kcal per 100 gram. Jeg pleier å blande noe jeg synes er digg i porsjoner på litt over 100 gram per pose, og to spiseskjeer tørrmelk. Da har jeg ett enkelt måltid som jeg tømmer over i en skål med kaldt vann og rører rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (28 minutter siden):

En trenger ikke dekning for data, eller tale, for å bruke GPS på telefonen. GPS er GPS og funker der det er GPS-dekning. Altså akkurat de samme stedene som en dedikert GPS virker.

Dette høres jo helt strålende ut. Skal jammen sjekke nærmere. Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Laster man ned offline kart kan man sette telefonen i flymodus, og ha på stedstjenester i innstillinger. Da får du posisjonert deg på kartet, også der det ikke er mobildekning.

Ett kart og kompass er uansett ikke dumt, det har større oversikt og skjerm. Følger man DNT-merkete ruter mellom hyttene går det vanligvis veldig greit å finne stien :) 

 

Ja, det er forholdsvis kostbart. Jeg synes dessverre monsen sin turmat er veldig dårlig, men kan hende du synes den er grei allikevel.

Fra dagligvaren har man billigere pasta, tørke tortellini, pesto, rett i koppen, potetmos, knekkebrød, syltetøy, havregrøt/havregryn, sjokolade og kjeks. Frokostblandinger+tørrmelk fungerer også veldig bra og koster ikke allverden.

Frokostblandinger, tørrmelk, havregryn, nøtter og rosiner/tørket frukt har alle ett kaloriinnhold i området omkring 500 kcal per 100 gram. Jeg pleier å blande noe jeg synes er digg i porsjoner på litt over 100 gram per pose, og to spiseskjeer tørrmelk. Da har jeg ett enkelt måltid som jeg tømmer over i en skål med kaldt vann og rører rundt.

Det var bare Jegergryte som var bra, visstnok. De andre produktene var heller skrale greier. Skal teste én pose først da. 

Jeg har allerede kjøpt nesten alt av det du nevner. Jeg spiser ikke sukker overhodet, men ble anbefalt å likevel ha med et par 200 grams sjokoladeplater. De blir vel liggende i sekken til de er grønne :) Men sikkert fint å ha når energilageret er helt tomt og det gjenstår en kilometer eller to. 

Den blandingen din ser faktisk interessant ut. Forstiller meg at melkepulver bidrar til et velsmakende måltid. Skal notere meg denne. 

Lærte meg å bruke kart og kompass for litt siden, og vil ha dette i sekken. 

Takk for tips! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrSpike skrev (På 16.5.2024 den 9.31):

 

Lærte meg å bruke kart og kompass for litt siden, og vil ha dette i sekken. 

Takk for tips! 

Hei, så bra at du kommer deg på fjellet, det er verdens beste medisin!

Jeg gikk min første skikkelig Hardangervidda/fjelltur i fjor (Haugastøl til Rjukan) og det gav definitivt mersmak. Skal tilbake denne sommeren, neste og neste der igjen osv... 😀

Hadde kart og kompass i sekken, men brukte meste appen Hvor? Her

Du laster ned kart hjemme og så kan brukes med gps på tur offline... genial

 

God tur! 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamsefaren skrev (7 timer siden):

Hadde kart og kompass i sekken, men brukte meste appen Hvor? Her

Du laster ned kart hjemme og så kan brukes med gps på tur offline... genial

 

 

 

 

 

 

Jaa! Denne trenger jeg, laster ned og setter meg inn i det. Slipper å lete og styre jeg da, helt supert. Takker så mye! 

Hvordan opplevde du den første turen din, var det som forventet? Var det hardere enn du trodde? Hva lærte du som du ikke visste, aha-opplevelser? Nyt turene dine. Jeg gleder meg til turen min og har utbytte av denne tråden. Får et par ting av en profil også. Folk er snille her, god atmosfære. Føler meg nesten som et menneske igjen nå :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"minimere kontakten med samfunnet" - et utmerket mål med turen, men kanskje ikke helt forenelig med Hardangervidda i juli. Kan være lurt å styre unna de største hyttene når du planlegger. Krekkja og Finse utgår. Folk i fjellet blir bedre jo lengre unna vei og bane de er. I juli hadde jeg kikket på DNTs turforslag og sørget for å unngå dem i størst mulig grad. Med mindre du liker stressa småbarnsfamilier som oppdager mygg, gnagsår og utedo for første gang. Og at det hender at postkortene lyver om været.

Det er såpass tett med hytter at du kan se på dem som et sikkerhetsnett og gå litt som det faller seg. Høres ut som du har tid og da kan du være helt på vidda :)

Edderkoppene er i lyngen og den når deg stort sett til anklene, så det du ikke ser har du ikke vondt av.

Kan bli ganske kaldt på natten, så et par lodne ullsokker og en god lue er greit å ha med.

Terrenget er trygt og fint langs stiene og i godt vær. Om du går i tåka og mister stien, slå leir og ta en velfortjent pause.

Smak og behag, men jeg har etterhvert funnet ut at underholdningsbehovet på kvelden er nær null etter en lang dag. Naturen eller en pocketbok holder i lange baner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrSpike skrev (På 22.5.2024 den 22.54):

Folk er snille her, god atmosfære. Føler meg nesten som et menneske igjen nå :) 

En av grunnene til at denne tråden er ekstra fin, er at du startet veldig åpent og ærlig. Da blir det en god tone og mye velvilje. Dine kommunikasjonsferdigheter er kanskje en del bedre enn du tenker om deg selv..? 🙂

Når det gjelder edderkoppene. Det fins noen små i fjellet her og der, men ingen, -null, som har noen gift eller kan gi noe ubehag, annet en det som kommer innenfra. Dersom det er litt trøblete å tenke på, kan du vurdere et par lave og lette gamasjer. Det kan uansett være en fin ting så det ikke kommer rusk og rask nedi skoene (og gir litt vanntetthet om du skal gjennom litt myr eller over en bekk). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 23.5.2024 den 2.18):

"minimere kontakten med samfunnet" - et utmerket mål med turen, men kanskje ikke helt forenelig med Hardangervidda i juli. Kan være lurt å styre unna de største hyttene når du planlegger. Krekkja og Finse utgår. Folk i fjellet blir bedre jo lengre unna vei og bane de er. I juli hadde jeg kikket på DNTs turforslag og sørget for å unngå dem i størst mulig grad. Med mindre du liker stressa småbarnsfamilier som oppdager mygg, gnagsår og utedo for første gang. Og at det hender at postkortene lyver om været.

Det er såpass tett med hytter at du kan se på dem som et sikkerhetsnett og gå litt som det faller seg. Høres ut som du har tid og da kan du være helt på vidda :)

Edderkoppene er i lyngen og den når deg stort sett til anklene, så det du ikke ser har du ikke vondt av.

Kan bli ganske kaldt på natten, så et par lodne ullsokker og en god lue er greit å ha med.

Terrenget er trygt og fint langs stiene og i godt vær. Om du går i tåka og mister stien, slå leir og ta en velfortjent pause.

Smak og behag, men jeg har etterhvert funnet ut at underholdningsbehovet på kvelden er nær null etter en lang dag. Naturen eller en pocketbok holder i lange baner.

Jeg er for så vidt klar over at jeg vil møte en del folk, juli er jo startskuddet for naturfolket og det kribler nok i mang en naturist hold jeg på å si :)I og med at jeg ikke er så fjellvant vil jeg foretrekke å oppholde meg i nærheten av bevandrete ruter i starten. Det gir en følelse av sikkerhet. Når jeg blir verdensmester etter et par uker eller så, kan jeg driste meg videre ut i marka. Tror det går seg til akkurat det. 

Ullsokker og lue er i boks, tåka har min respekt og jeg regner med å tilfredsstille behovet for underholdning på en grei måte. Bare det å ha det lydmessig stille er av stor verdi for meg blant annet fordi jeg har en variant av misofoni (overreaksjon på støy og visse lyder). 

Takk for tips, jeg drar nytte av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Lompa skrev (8 timer siden):

En av grunnene til at denne tråden er ekstra fin, er at du startet veldig åpent og ærlig. Da blir det en god tone og mye velvilje. Dine kommunikasjonsferdigheter er kanskje en del bedre enn du tenker om deg selv..? 🙂

Når det gjelder edderkoppene. Det fins noen små i fjellet her og der, men ingen, -null, som har noen gift eller kan gi noe ubehag, annet en det som kommer innenfra. Dersom det er litt trøblete å tenke på, kan du vurdere et par lave og lette gamasjer. Det kan uansett være en fin ting så det ikke kommer rusk og rask nedi skoene (og gir litt vanntetthet om du skal gjennom litt myr eller over en bekk). 

Gamasjer! Måtte faktisk google. For min del faller det inn i kategorien; jeg trodde jeg visste hva det var, jeg har nemlig alltid trodd at gamasjer var støvler. Nå vet jeg bedre. Jeg er riktignok over 50 år, men jeg finner overraskende stor glede av å lære noe hele tiden, det er som en ekstra spire til livsgleden. Og det trenger jeg sårt, livsgleden har vært på et bunnivå litt for lenge. 

Gamasjer er tingen ja. Ikke bare mot edderkopper, men praktisk beskyttelse faktisk. Hvis jeg nå skulle komme borti edderkopper som river opp gamasjene for å komme ned i skoene mine er det vel bare å pelle seg ned fra fjellet i en faderlig fart :) 

Det er en befrielse å kunne være åpen og ærlig, og det er lettere å være det når ingen vet hvem man er.

Jeg er for så vidt klar over at jeg kommuniserer brukbart med tastatur. Da er det verre om jeg må bruke stemmebåndet, der sliter jeg. Jeg har dessuten ruset meg alene de siste 20 årene og har på sett og vis vært tvunget til å skrive det jeg har på hjertet. Man blir bedre på ting man gjør mye. 

Takk for gode ord og tips. 

Endret av mrSpike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, mrSpike said:

Gamasjer! Måtte faktisk google. For min del faller det inn i kategorien; jeg trodde jeg visste hva det var, jeg har nemlig alltid trodd at gamasjer var støvler. Nå vet jeg bedre. Jeg er riktignok over 50 år, men jeg finner overraskende stor glede av å lære noe hele tiden, det er som en ekstra spire til livsgleden. Og det trenger jeg sårt, livsgleden har vært på et bunnivå litt for lenge. 

Gamasjer er tingen ja. Ikke bare mot edderkopper, men praktisk beskyttelse faktisk. Hvis jeg nå skulle komme borti edderkopper som river opp gamasjene for å komme ned i skoene mine er det vel bare å pelle seg ned fra fjellet i en faderlig fart :) 

Det er en befrielse å kunne være åpen og ærlig, og det er lettere å være det når ingen vet hvem man er.

Jeg er for så vidt klar over at jeg kommuniserer brukbart med tastatur. Da er det verre om jeg må bruke stemmebåndet, der sliter jeg. Jeg har dessuten ruset meg alene de siste 20 årene og har på sett og vis vært tvunget til å skrive det jeg har på hjertet. Man blir bedre på ting man gjør mye. 

Takk for gode ord og tips. 

Hvis du ikke allerede får det vil jeg virkelig anbefale å be om en henvisning til logoped, det kan være til stor hjelp når man sliter med stemmevansker eller stemmebruk av den ene eller andre grunnen. Gratis er det og med henvisning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine år med logoped i min barndom. Jeg stammet så mye at jeg etter hvert ble fritatt fra å si noe på skolen. Og jeg sa aldri noe heller. I friminuttene kunne jeg snakke høyt i lek, da gikk det sånn passe greit, men i timene var jeg alltid stille. Jeg vil tro det kom noe godt ut av det også, jeg ble nemlig flink til å tolke hva lærerne mente siden jeg ikke kunne spørre. Måten ting ble sagt på, kroppsspråk, toneleie, blikk og mye mer, til og med medelevenes respons på det lærerne sa. Og hodet jobbet på høygir med å forstå. Det tror jeg jeg har hatt mye igjen for i ettertid. 

Logoped er uaktuelt for meg nå. Jeg stammer litt ennå, men det er mest angst som ligger til grunn for min verbale dysfunksjon. Jeg har godtatt tingenes tilstand og er egentlig fornøyd med å fungere som jeg gjør i dag. Jeg har innrettet meg, og nå som rus er borte fra livet mitt ser jeg mer positivt på tilværelsen enn før.

Og når tiden er inne setter jeg meg ved elvebredden og speider, kanskje kommer verdens vakreste tulle drivende ned stilla, sittende på en flåte med blomster i håret og blåbær i handa; -Hei, skal vi bli gammel i lag? Man vet aldri, fjellet kan by på mye rart, tenker jeg :) 

Takker uansett for omtanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.