Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal på laaaang tur. T-skjorte? Shorts?


Frihet85

Anbefalte innlegg

15 april reiser jeg til Spania for å gå veie til Santiago, "Den franske veien" - 780 km.

Dette blir mitt tredje forsøk. Første gang ble jeg syk, og havnet på et sykehus i Bilbao i tre uker.... andre gang; ringte Erna Solberg og sa jeg måtte reiste hjem pga Covid 12 mars 2021, etter at jeg var halvveis. Begge gangen har jeg pakket sekken så amatørmessig som du kan tenke deg. Vi snakker helt vanlige bomullsklær, alt for store crocks kjøpt på en kina-sjappe på veien, og noen litt får små slitte joggesko og en 24 liters sekk.... samt noen hullete sokker fra H&M.

Med bittelitt bedre økonomi, har jeg denne gang oppgradert utstyrslista betraktelig. Men; det skal gå gjøres å ikke se ut som en svær reklameplakat der man loffer rundt på stien. 

Siden jeg reiser superlett, så er vaskemulighetene nokså begrensa. Så da er det en fordel med ting som ikke lukter svett tåfis og tre dager gammel deo etter 10 km. Jeg har vett nok til å forstå at ull er tingen..... kanskje sammen med en syntetblanding eller noe slikt fancy. Men jeg og polyester & co er ikke bestevenner. Jeg syns det er et særdeles ubehagelig "stoff" (ehhh, plast...) å ha på kroppen. Da føles det langt bedre ut med deilig 100% bomull. Også var det denne ulla da..... varmt? Er jo nesten sommer, eller i alle fall norsk sommer. 

Landskapet er veldig variert. Begynner å gå kl 6 på morgenen, og da er det en passe kjøling norsk vår.... et par plussgrader, før gradestokken kryper opp i rekordfart rundt 12-tia.... helt til det blir uholdbart å gå rundt kl 14-15. Sist jeg gikk hadde jeg dager med snø også. Men nå skal jeg gå litt senere; så regner med det er forbigående...

En annen ting er prisen... fancy t-skjorter koster jo en halv tusenlapp, minst. 

Etter litt research - skal dette angivelig være en bra greie:
https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-abisko-wool-classic-ss-herre/

Men 899 kr,- for en t-skjorte? Ryggsekken min koster jo mindre... Dessuten ser det ut som jeg jobber for Fjellreven dersom jeg går med denne. De skulle i grunn betalt meg for å reklamere på denne reisen... hvor er mitt honorar for å være reklameplakat ???  

Også trenger jeg shorts.... helst ikke noe som napper klistrer seg på de små legghåra mine... og gjerne noe som faktisk er behagelig å gå med. 

Gutten på 38 år er 80 kg lett, og 185 cm.... dersom det skulle bety noe. Bredskuldra, så det som er irriterende med tskjorter i medium (som egentlig er min størrelse, i alt annet) er at de strammer som faen rundt skulder/arm-partiet. Så da foretrekker jeg XL. Men da ser jeg ut som en hip-hopper med gulltenner. Selv om det er det mest behagelige å gå med. Får vel satse på en mellomting,,,, large... 

Satser på å klare meg med 7 kg totalt, inkl sekk og vannflaske. Denne gangen SKAL jeg fullføre. 

Så..... tips om tskjorter/shorts? Samt hvor dette kan bestilles? ^^ 

Takk takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frihet85 skrev (48 minutter siden):

Også var det denne ulla da..... varmt? Er jo nesten sommer, eller i alle fall norsk sommer. 

Er ikke noe mer magi med ull enn at det fortsatt beholder noe av evnen til å isolere når den blir våt. Tørr bomull og ull med ca. samme tykkelse/vekt er ca. like varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tynne ull t-skjorter året rundt. På sommeren er de luftige og gode og tørker lett hvis de blir svette. Vil du ha litt rimeligere varianter enn de fra f.eks. Aclima eller Devold, så kan jeg anbefale de tynne fra Magasinet.no/Dovrefjell: https://www.magasinet.no/dovrefjell-stortoppen-wool-t-skjorte-m-herre-sunset?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA29auBhBxEiwAnKcSqnRinuuKg5mzDvTBW451_L7gbh0_it7ds50qsHScghYywatqubck7hoC7BMQAvD_BwE

De hadde dem i tre forskjellige farger - blå, grønn og oransje. Ser ut til at de har dårlig utvalg av dem nå, men hør med Magasinet.no om de får dem tilbake. 

Kvalitetsmessig er det ikke noe dårligere enn de jeg har fra Aclima, Devold, Dovre, Ullvang, etc. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grindamore sine t skjorter er ofte på veldig tilbud på fjellsport . De er ganske behagelige 

Ville lagt litt penger i en tynn sol hoodie med minst faktor 30 som er hurtigtørkende . Simms har noen fine 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et uttall forskjellige strategier du kan benytte deg av. Alt fra ull til sun-hoodies eller paraply.

 

Selv bruker jeg Simms sine Sun Hoodies/Bugstopper Hoodies om sommeren, begynte med det i fjor og se skjermer veldig godt fra solen. Så i stedet for å ha på meg lite klær har jeg klær som holder sollyset ute og gir en kjølig følelse. Men dette blir da syntetisk som du ikke liker.

 

Det er også mulig å bruke en handsfree paraply som Euroschirm Hands Free, da fester man paraplyen til sekken og har hendene fri. Sikkert mange som syntes det blir teit å gå med paraply i solen men det fungerer veldig bra for å holde varmen borte, da går man i praksis i skygge hele dagen og svetter derfor mindre.

 

Eventuelt kan man gå for det litt mer fasjonable... valget og skaffe seg en skikkelig stråhatt eller liknende som skjermer godt for solen.

image.png.6be31906011d1d9d52f730df66be528f.png

 

Bør også tenke på farger, lyse farger reflekterer mest varme bort fra kroppen. Så hvit, khaki osv. Løse klær som linenskjorter kan også fungere godt. I ørkenstrøk tenker folk mer på farger i forskjellige årstider, hvit i de varmeste periodene, grå og svart i de kaldeste.

 

Klærne bør heller ikke være for tettsittende.

 

Men jeg ville ha funnet mulighet for å vaske underveis, du kommer langt med litt såpe og håndvask og rene klær er bedre på å holde svetten unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende mange og fine svar. Takker og bukker. 

@aico Jeg har ullplagg som er så gode at jeg ikke klarer meg uten, og jeg har hatt ullplagg som har vært helt for j* - at jeg har brukt dem i under en time på tur, da de er statiske, klør og det som verre er. Så litt magi må det nok være. Hovedårsaken til at jeg foreslår ull, er fordi de fungerer bra mot lukt. 

@Peacemaker artig at du lenket til den t-skjorta fra Magasinet/Dovre. Jeg har snust litt på den. Bare synd de ikke hadde min størrelse, og i litt lysere farger. Jeg har hatt litt dårlige erfaringer med "billigmerker" tidligere, men du sier altså at Dovrefjell er like bra som alt annet... Interessant. Takk. :)

@graham den flaska der har jeg brukt før.... hehe. Men det er så mange pilgrimer som overpakker, at de legger fra seg det ene og det andre i løpet av turen. Så det er alltid stæsj å få gratis, slik som store 500 ml flasker sjampo (som også fungerer fett til klesvask ;p). På de fleste vandrehjem er det en stor eske med "FREE", der finner man alt fra tykke ullsokker, bøker, klær og kosmetikk.

@Gabs88 Paraply blir det nok ikke. Hehe. Jeg er veldig fornøyd med en Bora Bora Booney Light Raisin Bucket fra Columbia. Faktisk mistet jeg min gamle på en tur i Armenia, Colombia i fjor sommer. Vi fikk en motorsyklist uten bremser rett i fronten på bilen vår, og jeg hoppet ut for å hjelpe, og i all forfjamsing mistet jeg den flotte hatten..... som nå sannsynligvis noen kaffebønder nå bruker i plantasjen sin. Så jeg måtte kjøpe meg en ny fjong hatt. ;P 

@ost Vel, jeg er ikke på Facebook. Et annet "problem" er at de internasjonale sidene ofte henviser til Amazon og lignende. Her i Norge har vi så mange flotte egne merker, at jeg tenkte det var bedre å høre her inne. Men tanken er god. Hva som befinner seg på fjesboka aner jeg lite om. :)

Takk for gode svar.

Dovrefjell altså.... hmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår skepsisen til billig merker og jeg har selv plagg fra Dovrefjell/Magasinet.no jeg ikke synes er helt på topp kvalitetsmessig, men de ull t-skjortene jeg lenket til er jeg såpass fornøyd med at jeg har tre stykker av dem. Jeg brukte en av dem i fjor når jeg var en uke på tur i Femundsmarka. Da vekslet jeg mellom å bruke den og en tynn ull t-skjorte fra Aclima. Jeg ville ha sendt en mail til magasinet.no og hørt om de får dem inn igjen. Ellers er det jo ganske mye på salg om dagen, så kanskje du kommer over et røverkjøp fra en annen produsent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Falketind Equaliser t-skjortene (Vesentlig med Falketind og ikke de andre Equaliser t-skjortene..) Tried and true. De bruker jeg på _alle_ turer og ofte også på klatring og trening. De er i en ull-mix.

På kryssing av Island (~570km) sommeren 2022 hadde jeg to av disse på rullering. God miks mellom luftig og perfekt passform (for meg). Lukter lite, men lukt vil det bli etter lang nok bruk uansett hva du velger. Når den ene brukes kan den andre vaskes i bekken og henges på sekken. Brukte Sea to Summit sin klesvask i flak. Veier nesten ingenting.

De er relativt dyre, men går ofte til grei pris i outleten til Norrøna. Meget slitesterke, så jeg synes ikke de er spesielt overpriset heller.

P.S: Dette gjelder alle plagg, men vær obs på bruk av deodrant med mye aluminiumsinnhold. Går det lenge nok og mange nok runder i vask blir deo-flekkene utrolig vanskelige å få bort. Jeg hadde nesten gitt opp, helt til Northern Playground nylig kom med tipset om bruk av Zalo i flere runder. På de mest brukte Equaliser-trøyene er jeg vel oppe i 10 runder nå og har fremdeles en vei å gå for å få bort de værste flekkene.

Og før noen spør: Jeg har ikke med deo på tur 😅Deoflekkene har kommet etter at jeg fant ut at t-skjortene var konge å bruke til hverdagslig trening også.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.obs.no/klar/herreklar/ull-herre/ullundertoy-herre?count=40&brand=JANUS

Janus lightwool funker ganske bra, etter min erfaring.

Eller så er jeg godt fornøyd med både Aclima Lightwool og Devold Breeze, men jeg er usikker på om de er noe særlig bedre enn Janus, selv om de de dyrere.

Endret av Larix
Lagt til litt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du skal på en type tur amerikanerne ville kalt en thru hike, som er ganske populært der borte. 
 

Google is i så fall your friend, og på feks Reddit er det masse tips. Et kjapt søk:

https://www.google.com/search?sca_esv=dcfe5edb8f188ebf&sxsrf=ACQVn0-GakXt6xaJmvsJliaOKSztC8e0iw:1708587586055&q=reddit+thru+hike+summer+clothing&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwigkYnhuL6EAxVwHxAIHcowBO8QBSgAegQIBhAC&biw=390&bih=669&dpr=3 
 

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (13 timer siden):

@aico Jeg har ullplagg som er så gode at jeg ikke klarer meg uten, og jeg har hatt ullplagg som har vært helt for j* - at jeg har brukt dem i under en time på tur, da de er statiske, klør og det som verre er. Så litt magi må det nok være. Hovedårsaken til at jeg foreslår ull, er fordi de fungerer bra mot lukt

Jeg trur du misforstod kommentaren min… som muligens kan skyldes at jeg misforstod ditt innlegg i første omgang :)
Det virket på meg som du var skeptisk til ull i frykt for at det skulle bli for varmt. Hvis det ikke var det du mente, så er min kommentar helt urelevant for deg, men det virker altså å være en utbredt misforståelse at ett klesplagg vil isolere bedre/oppleves varmere ene og alene fordi det er produsert i ull, derfor min kommentar.
Det er selvsagt forskjell i kvalitet mellom ulike ullprodukt og produsenter av disse, det vil det alltid være. Spesielt for naturfiber, men det handler kun om kvalitet på råvarer og produksjonsteknikk. Ullas «magiske» egenskaper begrenser seg til å beholde mer isolasjonsevne når den blir våt, lukter bedre/mindre og den beskytter bra mot UV stråling. Ifht. bomull vil den også tørke raskere.

Alt i alt egenskaper som gjør enkelte ullplagg til ganske perfekt plagg for alle slags reiser, også til solrike og varme strøk, selv om mange forbinder ull med vinter og kulde. Personlig ville jeg valgt både t-skjorte(r), sun-hoodie, underbukser og sokker i ull til en slik tur. Hvis det er plass nok i sekken hadde jeg muligens tatt med en syntetisk t-skjorte også. Er ikke noe problem å stinke litt når mann er ute på stien og sluker mil, og det kan være praktisk å ha noe som er slitesterkt og tørker raskt. Høres ut som en fin tur, håper du kommer helt til mål denne gangen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aico Ah, forstår. :) Neida, ull kan være vel så bra om sommeren som ellers på året. Ull både kjøler & varmer, ved rett bruk. Jeg har mye ull med meg, både sokker, undertøy, mellomlag og mer til. Men når jeg "alltid" har brukt billige bomulls-t-skjorter på tur pga dårlig økonomi, og jeg skal for første gang oppgradere tursekken. Så er det så mye rart å velge mellom, at jeg kan bli rådvill av mindre... "100% Cotton" er jo nokså enkelt å forstå. Men med ull er det mye annet som spiller inn, har jeg forstått.  ;p

Hjelper vel heller ikke at jeg har litt følsom hud, at det skal ikke mye til før det begynner å bli ubehagelig. 

Lengden er jo også litt viktig... at ikke tskjorta gnager seg oppover korsryggen mens man går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg helt på jordet, eller kan t-skjorter i bambusviskose være et alternativ?

Den har vel noen egenskaper som gjør at den ikke stinker etter bruk. Har sjøl bare prøvd sokker i bambusviskose (ikke på lang gåtur). Syns de er ganske så gode - mye bedre enn bomull i hvert fall. Varme nok, men ikke svett på beina, og lukter ikke tåfis.

Har kjøpt billig t-skjorte på Europris (helt uten logo på front) for å teste. Men ettersom de bare har herrestørrelse, så bomma jeg nok litt på størrelsen/snittet, og den ligger og godgjør seg og venter på varmere tider… men har litt trua. Antar den holder fasongen bedre enn t-skjorter i ull, som jeg syns blir fort slaskete hullete.

Viskose er jo ellers mykt, luftig og godt å ha på seg når det er varmt. Bare tenke på at det kan krympe i vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen boksere i bambusviskose som jeg liker, men ellers er alt jeg har prøvd i dette materialet ganske skuffende greier. Foretrekker generelt bomull over bambusviskose, selv de boksershortsene som jeg liker yter i praksis som bomull og egner seg bare til hverdags/lav intens aktivitet.

Her er det tydeligvis litt ulik erfaring/preferanse, uten at noen nødvendigvis tar feil. Vi svetter og lukter alle litt ulikt, så her er det vel bare å teste selv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull/silke er ein fin kombinasjon som eg verdsett i varme. Det blir relativt slitesterkt og svalt. Houdini hadde ein modell før som heitte airborne, den er diverre utgått. Kva Houdini har no er eg usikker på.

For å finne ein erstattar for mine Houdini t-skjorter (som forøvrig framleis er i bruk, den eine kjøpt i 2014) kjøpte eg i fjor ei i ull/tencel frå Icebreaker. Den er ikkje like sval som Houdini, men veldig bra likevel.

Elles trur eg kanskje Nøstebarn framleis sel undertøy i ull/silke til vaksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OddbjørnB skrev (På 24.2.2024 den 12.55):

Jeg har ikke prøvd denne selv, men ut ifra tilbakemeldingene så ser den ut til å være det du er ute etter. Bortsett fra prisen, da.

https://www.northernplayground.no/nb/shop/t-skjorte?fit=men

Jeg har flere av disse. Egentlig godt fornøyd. Bruker dem hele året. 
De har en ganske løs passform, men vær obs på at de krymper en del etter første vask. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold har turshortsar i ull med teknisk stoff i setet.

Eg har ein slik sjølv og det er den beste turshortsen eg har i varmt ver. Eg har shortsar frå Norrøna, Bergans, Fjellräven og Stormberg i teknisk materiale eller polyester/bomullblanding og når det er skikkeleg varmt synest eg dei er heilt grusomme å gå med. Men med Devold så blei skogsturar og fjellturar i god varme ein ny oppleving. Faktisk slik at eg vurderer å kjøpa turbuksa i ull og

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.