Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bruker dere til brensel i vintermånedene? Bensin, 4-takts, renset bensin, gass, osv.


squidman

Anbefalte innlegg

Nei nyskjerrig. Bare kom med anbefaldinger. Bruker selv 4-takts miljøbensin i min xgk, kanskje litt mindre explosiv en bensin fra bensinstasjonen, vet ikke. Har aldri lyktes med parafin, rødsprit eller lignende i mine MSR brennere. Bensin er tingen. Nei det er bare komme med deres erfaringer! Renset bensin er da vanskelig å oppdrive til tider. Eller Coleman fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 hours ago, dsk said:

MSR fyrer jeg kun med 4-takt miljøbensin jeg også.   ... forresten har lekt litt med butanflaske og hjemmelaget adapter på sommerstid, men ser ingen grunn til å anbefale det.

Ja det er billigere og lettere og oppdrive enn renset benin. 4-takts miljø benin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun prøvd Primus Power Fuel. Sikkert fancy navn og pris vs hva det egentlig er - Men så funker det veldig bra også. Og selv om prisen er høy i forhold til mye annet jeg kunne dyttet i brenneren så er det ikke altfor mange flaskene jeg behøver på en vintersesong heller.

For øvrig liker jeg godt plastflaskene de kommer i. Enkle å pakke i pulk og holder tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på type tur.

1. Renset bensin på "ekstrem brenner" (Kovea booster+1) til lengre turer over tregrensa der man kan få behov for oppvarming.

2. Renset bensin på en ikke så ekstrem brenner (Coleman df 533) under tregrensa som tillegg til bål, til både telting eller tarp.

3. Helt nytt for meg, har gått til innkjøp av titanium wood stove. Kjøpte et billig telt som er kyndig person i skrivende stund syr inn en "Stove Jack" på. Varmetolerant pipeinnslag? Bruksområde/utprøving/læring blir først i skogen. Når det hardeste delen av vinteren er bak oss, tar jeg med barnebarn og en frossenpinn av ei lillesøster på slike turer. Marshmallow på pinne, i forteltet, bør slå an.

Sist påske (ei uke i Indre Troms) hadde en kompis med full pakke fra Nortent (+ bensin brenner), Gamme 4 og titanium ovn, uten innerteltet. Ved samlet vi fra bjørkeskogen rett i nærheten. Det var en flott opplevelse, og helt herlig avrunding av dagene på isen på jakt etter storrøya. Middag, god drikke og masse juging, før man fant veien til eget telt og varm dunpose. Når erfaringen er på plass så blir nok det også en realitet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (18 minutter siden):

Kommer an på type tur.

1. Renset bensin på "ekstrem brenner" (Kovea booster+1) til lengre turer over tregrensa der man kan få behov for oppvarming.

2. Renset bensin på en ikke så ekstrem brenner (Coleman df 533) under tregrensa som tillegg til bål, til både telting eller tarp.

3. Helt nytt for meg, har gått til innkjøp av titanium wood stove. Kjøpte et billig telt som er kyndig person i skrivende stund syr inn en "Stove Jack" på. Varmetolerant pipeinnslag? Bruksområde/utprøving/læring blir først i skogen. Når det hardeste delen av vinteren er bak oss, tar jeg med barnebarn og en frossenpinn av ei lillesøster på slike turer. Marshmallow på pinne, i forteltet, bør slå an.

Sist påske (ei uke i Indre Troms) hadde en kompis med full pakke fra Nortent (+ bensin brenner), Gamme 4 og titanium ovn, uten innerteltet. Ved samlet vi fra bjørkeskogen rett i nærheten. Det var en flott opplevelse, og helt herlig avrunding av dagene på isen på jakt etter storrøya. Middag, god drikke og masse juging, før man fant veien til eget telt og varm dunpose. Når erfaringen er på plass så blir nok det også en realitet for min del.

Litt offtopic, men vi prøver likevel. Hvordan fungerte Nortent i kulde med varmeovn i teltet og ingen innertelt. Ble det ikke kondensproblematikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (8 minutter siden):

Litt offtopic, men vi prøver likevel. Hvordan fungerte Nortent i kulde med varmeovn i teltet og ingen innertelt. Ble det ikke kondensproblematikk?

Våknet i eget telt, ikke i Gamme 4, og tenkte ikke på å spørre om kondens. Vurderte ikke da ovn selv, så ikke relevant der og da. Han lå også alene i den (luksus). Hvor mye kondens utvikler en person/forholdene i et så stort telt? Uansett så lå han slik til at det bare var å enten fyre opp ovnen eller bensinbrenneren fra soveposen, da forsvinner trolig kondensen ganske fort.

Jeg kommer til å teste med og uten innertelt selv, men basert egen erfaring med vinterturer, så liker jeg et lunt innertelt. Halve morroa for min del er også testinga 😁.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (35 minutter siden):

Hvor mye kondens utvikler en person/forholdene i et så stort telt?

En gjennomsnittlig person utånder vel knappe literen med væske gjennom døgnet (mener jeg har hørt ca. en halvliter per natt tidligere), og da sikkert noe mindre under hvile på natta enn aktivitet på dagen, i tillegg til noe svette. Så kanskje ca. 3–5 dL avhengig av kropp, temperatur og sånt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (4 minutter siden):

En gjennomsnittlig person utånder vel knappe literen med væske gjennom døgnet (mener jeg har hørt ca. en halvliter per natt tidligere), og da sikkert noe mindre under hvile på natta enn aktivitet på dagen, i tillegg til noe svette. Så kanskje ca. 3–5 dL avhengig av kropp, temperatur og sånt?

Da tar vi en sjefsavgjørelse her 😅. Det blir lite kondens i Gamme 4 når en person sover gjennom natten i palasset sitt. Det som oppstår av kondens veies opp av kosen, hyggen og varmen fra en slik ovn. Sånn, skikkelig forskning her altså!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (På 1.12.2023 den 15.36):

Bruker selv 4-takts miljøbensin i min xgk, kanskje litt mindre explosiv en bensin fra bensinstasjonen, vet ikke.

Like eksplosivt, men mindre skadelige stoffer som man puster inn ved forbrenning.

Jeg bruker bensin på min XGKII, men den brenner nesten like bra på parafin/røsprit. MSR Simmerlite går kun på bensin.

Parafin/tennvæske på slangebrennere synes jeg blir grisete ved avkobling. 

På optimus 111 og 111T bruker jeg parafin/tennvæske. Det er billigere og drøyere i bruk, og ikke eksplosivt ved lekkasje. Siden dette er skikkelige brennere med fastmontert tank blir det ikke gris med parafin/tennvæske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Nikke said:

Vært på mange vinterturer gjennom +30år og fyrt med rødsprit, parafin, gass og bensin, men aldri vedovn. Dette var unektelig koselig, og ikke minst økte den sosiale faktoren endel hakk (Ble sene kvelder 😁).

 

IMG_6945_080703.JPG

IMG_6935_075714.JPG

IMG_7000_081420.JPG

Helt konge! Må ha scooter for å frakte den med da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius Engelsen said:

Like eksplosivt, men mindre skadelige stoffer som man puster inn ved forbrenning.

Jeg bruker bensin på min XGKII, men den brenner nesten like bra på parafin/røsprit. MSR Simmerlite går kun på bensin.

Parafin/tennvæske på slangebrennere synes jeg blir grisete ved avkobling. 

På optimus 111 og 111T bruker jeg parafin/tennvæske. Det er billigere og drøyere i bruk, og ikke eksplosivt ved lekkasje. Siden dette er skikkelige brennere med fastmontert tank blir det ikke gris med parafin/tennvæske.

Ser det har opplevd at whisperlite i Australia ikke gikk ikke på parafin/rødsprit, var litt krise. Siden har det blitt bensin. Brenner varmere, og mer pålitelig enn de andre. Men klart eksplosivt. Siden har jeg holdt meg til 4 takts miljøbensin. Eller Coleman fuel. Men den siste er vanskelig å oppdrive, dermed blir det en dunk fra bensinstasjonen med 4-takts.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (38 minutter siden):

Ser det har opplevd at whisperlite i Australia ikke gikk ikke på parafin/rødsprit, var litt krise. Siden har det blitt bensin. Brenner varmere, og mer pålitelig enn de andre. Men klart eksplosivt. Siden har jeg holdt meg til 4 takts miljøbensin. Eller Coleman fuel. Men den siste er vanskelig å oppdrive, dermed blir det en dunk fra bensinstasjonen med 4-takts.

 

XGKII har en dyse for bensin, og en for parafin. Parafindyser har alltid mindre hull enn bensindyser, fordi parafin gir høyere effekt enn bensin. Oppgitt effekt for de fleste (alle?) brennere er høyere med parafin enn bensin.

Er alle whisperlite-modellene beregnet for å kunne gå på parafin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har gammel whisperlite internationale da, som er beregnet på flere typer drivstoff. Bensin, parafin, diesel osv. Men den har aldri funket noe bra på noe annet enn bensin eller renset bensin. Flere typer dyse da, men de funker ikke. Parafin var værst. Har da ikke prøvd diesel. Gammel XGK funker best da av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (16 minutter siden):

Jøss så lite? Utrolig! Har ikke scooter, men må da også ha med øks og sag for ved. Men jaja med pulk det meste går! Ser veldig bra ut!

 

Ja helt utrolig, og noe jeg ikke visste om, så gøy å oppleve og lære noe nytt. Når man er 2-3 personer på litt lengre/tyngre tur så deler man bare på utstyret. No problem. Nå jeg har fått testet og satt rutinene selv med det nye oppsettet, så tar jeg med et barnebarn på 8år på en lett overnattingstur. Går helt fint å få med alt av utstyr på kortere turer.

45kg.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle XGK har funket (de støtte wire har forlengst forsvunnet, bruker kleshengere som er klippet av), det er av den gamle sorten med stiv gasstilførsel. Den nyere modell ii ser mye bedre ut med bøyelig slange og støttefunksjon. Har en gammel whisperlite interantionale som backup. Men har tenkt å gå til innkjøp av XGK II. Bra til å smelte snø, og koke vann, men ikke noe gourmet brenning. På whisperlite har jeg aldri hatt noe lykke med noe annet en bensin. Uansett byte av dyse. Jaja når det er sagt, om sommeren så bruker jeg en jetboil zip som funker utmerket, mye lettere enn dette styr med MSR. Men om vinteren så klart så trengs det en multi-fuel brenner. Da funker ikke gass. Håper det forklarer noe og hjelper! Jeg foretrekker da Coleman fuel, men da det er lite tilgjengelig så bruker jeg 4-takts miljøbensin. Funker også, men klart en del eksplosjons-fare. Bedre enn bensin fra pumpen da. Begge funker utrolig mye bedre enn parafin osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Nikke said:

Ja helt utrolig, og noe jeg ikke visste om, så gøy å oppleve og lære noe nytt. Når man er 2-3 personer på litt lengre/tyngre tur så deler man bare på utstyret. No problem. Nå jeg har fått testet og satt rutinene selv med det nye oppsettet, så tar jeg med et barnebarn på 8år på en lett overnattingstur. Går helt fint å få med alt av utstyr på kortere turer.

45kg.JPG

Helt sykt! Festlig drasse med den på tur! Og barna bak! Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.