Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Soto Muka Stormbreaker - Ny Bensin og gass primus (utskilt fra Soto Muka - Tråden)

Anbefalte innlegg

Finner ingen gode tester så langt, men en omtale: 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Jeg oppfatter dette som en videreutvikling av Muka, med en liten forbedring i vindskjermingen, og med mulighet til å bruke gassboks.  Tar vi effekten i betraktning vil jeg tro at gassboksen fort vil rime, og trykket falle.   Soto har jo allerede gassbrennere med ganske like egenskaper med tanke på vind.

Jeg har vel plassert Sotos Muka i typen velegnet til å varme vann (stor effekt, vanskelig å simre). 
Har lurt litt på om pumpeløsningen er det eneste smarte ved Muka, glatte kjelestøtter trekker også ned helhetsinntrykket, så for meg så var vel dette bare litt dyr moro og læring.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da selger 

bensin og gassbrenner til en bra pris som @Blaser skriver. Det har ikke vært mye nytt og spennende på primusfronten på lenge, så jeg kjøpte en. Den er verd å teste ut syns jeg. Ser at de lager mat med den på en del tester, og det ser OK ut på gass i hvertfall. Spent på prisen det blir i Norge om den kommer i salg her. Via massdrop kommer den på 16-1700kr inkl mva og frakt hvis alt går etter boka. Har også kjøpt en 400 ml flaske til den. Blir den ikke med videre får den bli solgt på finn til neste mann som vil teste den. Den har .25 mm dyse så her kan det ikke være mye smuss i dysa. Samme dyse på gass og bensin  - så gir sikkert ganske mye mindre effekt på gass.

IMG_2191.JPG.05d7480aa84a4d5ec1e4419ee5c4ced9.JPG

Specs

• Material: Stainless steel, aluminum, brass
  • Output: 3,000 kcal/h 3,500 kw 11,000 BTU - har ikke dysebytte så tipper det er lavere på gass. .25 dyse
  • Fuel type: White gas, propane/isobutane canister
  • Duration: Burns approx. 2 hours with 250 g canister, 1.6 hours with white gas
  • Heats 1 L in 4 minutes at -5º C
  • Pot support diameter: 17 cm
  • Dimensions, open: 15 x 13 x 9 cm
  • Dimensions, packed: 6.5 x 6.5 x 9 cm
  • Weight, body: 225 g
  • Weight, with hose: 448 g

Included

• Fuel bottle: 480 ml
  • Smart pump
  • Stabilizer
  • Heat-reflective sheet
  • Maintenance kit
  • Carrying case

Her er en film i gassmodus

Her går den går på bensin

Vedlikehold av brenneren

En flott 1:1 film om vedlikehold i sanntid, flott for primusnerden, eller om du skal overhale. @dsk legg merke til silliconslanger på beina. Han har også ekstra rør på kjelestøttene, sikkert for å få de mindre glatte.

Endret av Memento mori
La til dyseinfo
Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Stusser litt på vekten dog, veier bare slangen alene virkelig 223 gram?

Weight / 225 g (body only)
Total weight: 448 g 
main body 225 g  + gas valve 53 g + pump 170 g

Dette er fra en annen kilde. Massdrop viser en ting på bilder, og noe annet i specken.  Effekt på gass er ei heller oppgitt, og med 0.25 mm dyse må den være lavere. Til sammenligning har omnifuel 0.45 mm på gass, så den 3 ganger så stor om vi regner arealet.  Men omnifuel har 0.37 som bensindyse med effekt på 3000 watt. Så det må være noen konstruksjonsmessige ting som blir artig å prøve å finne ut av. 

23 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Spesiell sak. Så spesiell at jeg ikke kunne ha funnet på å kjøpe den uten å ha prøvd,

Jeg syns mange tester er lite verd, så egen testing er veldig verdifullt for min del. Det kommer også en nabo til del, på praktisk testing, og jeg skal dele mine erfaringer her hadde jeg tenkt. 

Dette er det mest spennende som har skjedd på primusfronten på flere år. Blir jeg ikke fornøyd, får jeg igjen omtrent det samme på finn vil jeg tippe. Spesielt om jeg slipper mva. 

Randulf har sikkert også skaffet seg et eksemplar vil jeg tippe.

Uten dysebytte/redusert effekt og funker 100% på både gass og bensin har jeg ikke sett enda. Denne ser også ut til å simmre bra. Men testing må til. Hvordan den er i forhold til kullos er også av stor interesse. 

Den idelle primus er enda ikke laget, men om denne er nærmere mål gjenstår å se. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

E82900CF-AC19-451C-950D-AC4B67DA0905.thumb.jpeg.099b1cd1675f6a642a9b759283a1d840.jpeg

Da er den kommet i hus, og såvidt testet på gass og bensin.

5E8843B3-1463-4620-9F9D-B9D458F4EC08.thumb.jpeg.24c36dfd30e55f8a7767a4099ef3444f.jpeg

Første inntrykket er ekstremt bra faktisk, og jeg er skeptisk i utgangspunkt.  Det er frest spor i kjelestøttene så de virker ikke glatte. Det blåse i dag, men veldig lite påvirket av dette. 

Virker som både gjennomtenkt og kvalitetsmessig helt på topp. Stille, simmre bra og brenner rent i dagslys også. Eneste jeg har funnet å pirke på er at enden på kjelestøttene burde vært litt mere avrundet, men tar et par minutter å fikse. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutes ago, Memento mori said:

Da er den kommet i hus, og såvidt testet på gass og bensin.

Første inntrykket er ekstremt bra faktisk, og jeg er skeptisk i utgangspunkt.  Det er frest spor i kjelestøttene så de virker ikke glatte. Det blåse i dag, men veldig lite påvirket av dette. 

Virker som både gjennomtenkt og kvalitetsmessig helt på topp. Stille, simmre bra og brenner rent i dagslys også. Eneste jeg har funnet å pirke på er at enden på kjelestøttene burde vært litt mere avrundet, men tar et par minutter å fikse. 

Du glemte den viktigste informasjonen: Hvor får jeg kjøpt den? :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Bjørn J skrev:

Du glemte den viktigste informasjonen: Hvor får jeg kjøpt den? :D

Du må nok lete på nettet, har ikke sett den til salgs i Norge. 

Den har også vunnet ISPO 2019:

43 judges from 12 countries and three continents were delighted to announce that SOTO’s StormBreaker stove was chosen as Winner in the category OUTDOOR > Hiking, Travel & Camping, at ISPO 2019. In other words, it was voted as one of the best products in this category.

Hvor mye dette er verdt er jeg veldig i tvil om: Optimus Polaris som jeg ikke syns noe særlig om vant denne prisen i 2015. 

9C6E131C-FC51-485A-BF9C-EC70AE9AEB6F.thumb.jpeg.463fb4e439f46fc069f358e48ea8fb06.jpeg

Her er den på full guffe og miljøbensin. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Bjørn J skrev:

Er det merkbart dårligere effekt med gass enn med bensin?

24C592A6-5D04-44F7-AF02-DC61E4F8763B.thumb.jpeg.ee20eb4935116f075990af41ddaea15e.jpeg

Testoppsettet og 1 liter kaldt vann, vindstille. 

DC33255B-E71A-4A96-85BE-21A7E6979E2E.thumb.jpeg.22dce032d92137240406e200cf259a97.jpeg

Bensin kokte nok litt fortere enn 4.48 trolig nærmere 4.30. Men stoppet den litt seint.

946E5F63-B6FE-43BA-8B34-EFF39B5D659B.thumb.jpeg.51ee66ecab64b23fc00cbb712fe4338f.jpeg

Nesten dobbelt så lang tid på gass i minus 2-3 grader. Boksen hadde stått ute i natt også, litt mer realistisk da. I boksen er det 70% butan og 30% propan, som er slik jeg pleier å blande. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, Memento mori said:

Bensin kokte nok litt fortere enn 4.48 trolig nærmere 4.30. Men stoppet den litt seint.

Nesten dobbelt så lang tid på gass i minus 2-3 grader. Boksen hadde stått ute i natt også, litt mer realistisk da. I boksen er det 70% butan og 30% propan, som er slik jeg pleier å blande. 

Takk for det. Som ventet, kanskje.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
På 11.2.2019 den 21.38, Memento mori skrev:

Du må nok lete på nettet, har ikke sett den til salgs i Norge. 

Den har også vunnet ISPO 2019:

43 judges from 12 countries and three continents were delighted to announce that SOTO’s StormBreaker stove was chosen as Winner in the category OUTDOOR > Hiking, Travel & Camping, at ISPO 2019. In other words, it was voted as one of the best products in this category.

Pussig at ingen fører Soto Stormbreaker  eller Soto Winmaster i Norge. Ser i tråden her at Outnorth hadde Stormbreaker inne i mars, men kan ikke se den hos dem nå. Windmaster (gass) er det vist heller ingen her som har inne (kjøpte min fra UK tidligere i år ...og er veldig fornøyd med den!). Ser at Magasinet, HektaPåTur og Outnorth alle har noen en eller to Soto brennere inne, men altså ikke Stormbreaker og Windmaster. Er det ikke marked for disse eller er det for mye annet å velge i på det norske markedet allerede? Vet ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 months later...
På 28.10.2019 den 7.13, arcticboots skrev:

Magasinet.no selger Soto og har faktisk "tilbud" nå ser det ut som:

får se om en bestiller seg en Stormbreaker med ekstra stor flaske og den fleksible gasstenneren fra dem

Tilbud og tilbud fru Blom. De operer med en fiktiv førpris. Ikke en pris de har solgt den for selv altså - men "veilederne pris" fra importør. Men, men, den er nå i det minste å få tak i her på berget nå, og konkurransen er vel tilnærmet null i så måte.  Kjenner at det rykker litt i visakortet, og det vil jo være synd om de skulle "brenne inne" med disse, men så river fornuften i motsatt retning - etter en liten brenner opptelling her .... 🙄

Endret av zimwalker
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
På 12.2.2019 den 14.34, Memento mori skrev:

24C592A6-5D04-44F7-AF02-DC61E4F8763B.thumb.jpeg.ee20eb4935116f075990af41ddaea15e.jpeg

DC33255B-E71A-4A96-85BE-21A7E6979E2E.thumb.jpeg.22dce032d92137240406e200cf259a97.jpeg

946E5F63-B6FE-43BA-8B34-EFF39B5D659B.thumb.jpeg.51ee66ecab64b23fc00cbb712fe4338f.jpeg

Hvordan er den på steking , simring ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 months later...

se

, spesielt om pumpa (s2). Har hatt litt lyst på denne jeg også,  liker veldig godt Windbreaker Windmaster, men nå ble ble havelysten litt mer lunken ifht Stormbreaker.

Endret av zimwalker
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av ost
      Her følger en brukertest av Tommetrix blikkboksovn, produsert av @Tom42. Innledning, utpakking, montasje og vekt kan sees i denne tråden. 
      Vinterferien er over oss, og endelig har man litt tid til egne sysler. En tur ut i svigerfars vedbod gir et godt fange med tørr småkvist. Utegrillen er et godt sted å prøve stasen. Lekende unger er gode som smaksdommere etter endt dyst. 
      Her er ovnen klar til dyst. Jeg er litt usikker på om veden skal mates fra en eller to sider, etterhvert mater jeg mest fra kortsiden der den største åpningen er. 

Jeg har en bålkjele fra Rast som er helt full med kaldt vann. Aner ikke hvor mye dette er, en liter pluss. 

Når man først får fyr må man stadig dytte kvistene inn, ellers dør flammene ut eller sprer seg ut av boksen. 

Man må også ha nok kvist til å hele tiden mate ovnen. Jeg hadde en tanke om at jeg ville sitte igjen med glør etterpå, men det er full fres hele veien. 

Det som er igjen etterpå forsvinner fort.

Vannkannen kokte etter et kvarters tid. Testpersonene likte kakaoen. 

Som turovn trekker jeg følgende foreløpige konklusjoner: 
      - som vannkoker virker den utmerket, forutsatt godt med ved og god tid
      - veldig var for vind, jeg hadde en trekk fra siden som gjorde at veden forsvant litt for fort
      - krever konstant tilsyn, den kan ikke forlates bare for å "fikse" noe
      - gasskokeren blir nok primærkilden for matlaging på turer, men jeg ser ikke bort fra at denne også kryper ned i sekken når tid og sted tilsier det. 

• Av fiskekongen
      Det er ikke vanskelig å se hvor designet på denne kommer fra. Spørsmålet er om den er like anvendelig i bruk som MSR windpro.
      Jeg var på utkikk etter en brenner til turer hvor stekepanna skulle brukes flittig, og så alle lovord av MSR Windpro. Etter noen runder på nettet fant jeg det som så ut som en rein kopi av merket BRS. Merket kjenner jeg litt fra før, da jeg har ett par av dem fra før, hvor kvaliteten har vært helt ok, så tok sjansen og bestilte en.
      Brenneren ser helt lik ut som Windpro, og fungerer så langt upåklanderlig. Eneste forskjellen jeg kan se er gummiknottene under støttebeina og at reguleringsventilen har en litt annen utforming. Nå skal det sies at brenneren ikke har fått alt for mange feltdøgn, så en langtidstest er dette ikke. Mer en hands on rapport.
      En ting å merke seg er at skruene til støttebeina oppe og nede trengte en liten turn med skrutrekkeren. Jeg har også hørt om at forvarmingsbøylen på noen av disse ligger veldig tett inntil brennerhodet, men på mitt eksemplar var det helt fint. Dette vil uansett ikke by på store utfordinger reint praktisk. Enten bøye det litt ut, eller bare la det være som det er.
      Prisen rett hjem i postkassa var rundt 160kr inkl frakt.
      Oppgitte data:
      1940W
      1L vann med koketid 3min 10sek
      140g/timen i forbruk
      214gram

• Av rbhelle

Soto Muka stove ble innkjøpt på tilbud hos Fjellsport. Benyttet på et par turer hvor man ikke bare skulle varme vann. Jeg mener at dette er en god primus for å smelte snø og varme vann, men direkte uegnet for å lage mat både om vår, sommer og høst.
      Fordelen er vel først og fremst det enormt effektive varmeuttaket samt at du slipper forvarming på denne, men det fordrer slik jeg har brukt den et par ting å være klar over. Må vel også nevne den infanterisikre justeringsmekanismen for "slå på, drifte og slå av".
      Flammen er særdeles høy og voldsom (etter min mening). Jeg sammenlikner her med Optimus 111, MSR Dragonfly, Coleman 445 og MSR Windpro 2. Flammen er såpass høy at jeg vurderer det som direkte farlig å fyre opp denne i innerteltet (er ikke å anbefale uansett for uerfarne) og ikke minst så er mitt Hilleberg Akto helt uegnet for denne type flamme på primusen. Man må i såfall grave en relativt brukbar snøgrop og da kan man fyre den opp. Dette gjelder selvsagt på full guffe. Halverer man fresen så leverer den fremdeles mye varme og flammen blir mindre, men fremdeles vesentlig høyere enn de nevnte primuser.
      En annen ting som er verdt å tenke på er hvilke kjeler du bruker. Siden flammen er såpass voldsom og høy så egner den seg best med store kjeler, typisk 3-4 liter, gjerne større for å unngå å fyre for kråkene. Med en 2 ltr kjele (MSR, GSI, Primus) uten varmeveksler så går veldig mye varme til spille på sidene. Det optimale for meg var å bruke 3-4ltr kjeler typisk 25cm bunn, gjerne i kombinasjon med en varmeveksler (ála MSR sin monterbare). Da får man utnyttet den høye flammen på full guffe og du smelter snø og koker vann raskere enn du klarer smøre en brødskive med klaket smør. Dvs du bruker et par minutter pluss på en liter vann.
      Min erfaring er at du bør bruke denne i telt med romslige fortelt med god plass og høyde. Jeg bruker et Hilleberg Keron 3 GT på vinterstid og der er primusen eksemplarisk. Pittesmå enmannstelt synes jeg blir for små i forteltene rett og slett.
      Å kokkelere med denne er så si fånyttes etter min mening. Du må iallefall holde gryten og passe på hele tiden da denne i praksis enten er på eller av. Jeg har merket av på justeringsrattet hvor mye jeg skal skru for ca 80%, 50% og 25% effekt, så jeg slipper gjette. Men selv på 25% effekt, så leverer den heftig varme. Steke fisk, pannekaker, bacon, egg er noe jeg fant lite hensiktsmessig, selv med en GSI stekepanne.Ting går jo, du må bare holde pannen hele tiden for å varmeregulere med å ta den av flammen og på igjen. Slikt er unødig tullete for min del og da bruker jeg heller Windpro 2 eller Dragonfly med god varmeregulering.
      Mange påpeker også at man ikke kan bruke andre brennstofflasker, men jeg synes ikke dette er noe stort problem, men så er jeg ikke en ekspedisjonsfarer heller. Det mest optimale er å bruke den lille flasken på 700ml (ca 500ml til disp) til primusen og heller bruke andre flasker som oppbevaringsflaske. Denne lille holder til ca 1 times fyring. En annen klar fordel med en liten flaske er at du ikke trenger pumpe deg halvt ihjel for å skape nok trykk til oppfyring når det er lite brennstoff igjen i flasken. Skal ikke stikkes under en stol at du opparbeider deg en viss grunnvarme bare ved å pumpe de påkrevde 40-50-60 pumpetrykkene du må gasse inn for å få den røde indikatoren synlig.
      Ut over dette er det en fantastisk primus som gjør jobben på mindre tid av hva de andre primusene klarer. For meg er dette en ren vinterprimus hvor fokuset er å smelte snø og vann, samt koke vann i et typisk stort vintertelt med bra fortelt. Det blir faktisk så varmt inni Keron 3 GT teltet av å fyre på full guffe i forteltet at det går fint an å kle av seg
      I mindre telt finnes det bedre alternativer med lavere flamme og rundt 3000w effekt (Soto leverer 4650w)
      Kan ikke skryte av at jeg har 100+ feltdøgn med denne primusen, til det har jeg for mange andre primuser som egner seg for ulike formål og årstider. Har egentlig funnet ut at primus er noe man velger ta med avhengig av hva man skal lage på tur. 
    • Av Kristian den ukristne
      Kompakt kokesystem for 1-2 personer der man bare trenger å koke vann, kaffe etc. Størrelse/vekt gjør at den faktisk også fint kan ta termosen sin plass på dagsturer sammen med presskanne kittet som fåes kjøpt. Koketid på 2 min og 45 sek stemmer 100% når jeg testet den hjemme, selvfølgelig kan/vil det endre seg etter forhold.
      Står stødig med foten som følger med, og kasserollen skrues/låses fast i brenner så den ikke kan skli av utilsiktet.
      En 100 g gassboks, brenner etc får plass inne i den. Litt usikker på om foten får plass da jeg ikke hadde en 100 g gassboks å teste med, men kaffepresse settet er det plass til (lokket festes under, filter og stang går inn i kasserolle).
      Har klart begrensninger til matlaging pga størrelse på kasserolle, men finnes kasserolle på 1 liter med samme låsesystem i bunn og det følger med noen små skruer som gjør det mulig å bruke hvilken som helst kasserolle/stekepanne.

+
      -Kompakt
      -Relativt lett
      -Effektiv

-
      -Ikke noe for avansert matlaging
      -Bør brukes med forsiktighet, produserer med kullos enn standard brennere.
    • Av REs
      Karakter: 2

Positivt: Fint design

Negativt: Fungerer generelt dårlig, bruker mye gass.

Pris: 300
      Fikk en Primus stormlighter til jul i fjord, og har testet den litt i løpet av våren og sommeren.
      Nå ligger den bare og hviler seg i boksen den ble levert i.
      Lighteren var en stor skuffelse.
      Tenner dårlig i vind og ruskevær.
      Vanskelig å tenne når den er kald.
      Bruker mye gass og tåler lite vind.
      Fungerer best hjemme i stua, men der har jeg ikke behov for en stormlighter.

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.