Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett Ryggsekk.


tshansen

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har erfaring med vanntett ryggsekk? Hvordan er disse å bære sammenlignet med tradisjonelle ryggsekker? 

IMG_1784.thumb.jpeg.c31b8ce5621037edf6d72581756714e8.jpeg

Dette var eneste alternativet jeg fant etter et kjapt Google søk. Men jeg ser etter muligheten til å kunne ha med kamera utstyr, trangia 27 eller kanskje trangia mini. Ground chair og kanskje en tarp. 

Jeg har forskjellige ryggsekker nå, men ingen er vanntett (lowpro fotosekk som jeg er godt fornøyd med, men bare plass til fotoutstyr) 

Osprey og Baltoro tursekk, men disse må jeg ha på trekk for å bli vanntett og det flagrer voldsomt når jeg sykler. 
Erfaringer og innspill er kjærkomment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare erfaring med mindre ryggsekker av denne typen, i form av Silva Access 18WP og Silva Orbit 25.

Det ser dog ut som de fleste modeller av roll-top-typen er relativt like, det vil si ikke supergod bærekomfort sammenlignet med tradisjonelle ryggsekker. Det kommer vel dels av at de er tube/sylinder-formet uten noen særlig avstivningsplate mot ryggen, og dermed ikke blir flat mot ryggen. Samt et relativt enkelt hoftebelte og skulderstropper.

Jeg bruker 18-literen på sykkelen til jobb, og jeg merker at i de tilfellene jeg har litt i sekken, så blir det fort at den ruller/danser litt sideveis, særlig om jeg har litt tyngde (PC) baki der. En annen ulempe med slikt bøttedesign er jo at det nederst i sekken blir nokså utilgjengelig uten å ta ut alt over. Og bærekomfortmessig er det nok ikke en sekk jeg ville foretrukket ved litt lengre vandring, men alt går i nøden. Særlig i og med at det er fast lengde på ryggen, og hoftebeltet dermed kan bli for høyt.

Nå vet ikke jeg hvor stor plass kamerautstyret tar, men vil tro at du kan klare deg med noe mindre enn 70 liter? Ser at Eian Fritid selger Palm River Trek Pakksekk 50 L til 1400, for eksempel, dog uten hoftebelte (som er no-go for meg personlig).

Redningsselskapet selger også en 50 liters sekk som ser litt bedre ut, dog noe dyrere: Drytide Waterproof Travel Backpack 50L, som de beskriver med bl.a. «Testet av Redningsselskapet. 100% vanntett og flyter på vannet.» Denne har også roll-top-løsning under lokket.

Drytide-50L-2.jpg

Drytide-50L-3.jpg

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe tilsvarende fra Sea to Summit for en stund siden, "Hydraulic" het serien. Kom i forskjellige størrelser. Men ser ut som kanskje de er utgått nå og kun noen få i omløp i div nettbutikker. Men på hjemmesiden til STS har de fortsatt noen andre serier. Bla "Big River"-serien i 50 og 75 liter.

https://seatosummit.co.uk/collections/dry-bag-backpacks


- Fant den typen jeg kjøpte, her har de 65l, jeg kjøpte 90l:
https://www.outnorth.no/sea-to-summit/hydraulic-dry-pack-with-harnes-65l#Black
Denne har ikke noe ramme eller noe, egentlig bare som en stor pakksekk med bæresele.
Det holdt for min del, jeg skal kun bruke den på kanotur til å ha utstyret pakket vanntett, og ikke bære det så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok meningen å ha en god sekk som jeg kan ha på ryggen når jeg skal tråkke rundt i fjellheimen med el sykkelen min. Mulig jeg må bare godta at den ikke er vanntett, for som @Måssåbjønn skriver, hoftebelte er et must for meg. 

Jeg skulle nok klart meg med 50 liter, jeg bare linket til en sekk jeg fant i farten. Jeg har ikke gjort noe dypdykk i disse sekkene, jeg tenkte bare at kanskje noen her hadde god eller dårlig erfaring. Å så langt virker det som at komforten er noe begrenset. Så da er jo spørsmålet... Er det verdt det? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm!! skrev (22 minutter siden):

Ta en titt på ULA Epic. Knallbra sekk som er beregnet for packraft. Er et bæresystem som du setter vanntette pakksekker oppi. Bruker STS Big River 35 eller 65L i min etter hva jeg skal. 

Ble nysgjerrig, googlet, og fikk treff her på forumet :)  [...]/topic/47478-ula-epic-100-vanntett-og-lett-sekk/
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped har noen vanntette sekker som kan være verdt å se på. Kanskje denne kan være et alternativ? https://www.widforss.no/exped-work-rescue-pack-50-orangeyellow

Den har padding på ryggen, men ingen form for "stivelse" og hoftebeltet er nok i enkleste laget, men behagelig nok.

Det skal sies at jeg for det meste har brukt denne på fly/båtreiser samt til den lokale dagligvarehandelen. Lengre bæringer i ulendt terreng kan jeg derfor ikke stå inne for, men jeg bruker en mindre utgave til sykkelpendling og har ingenting å utsette på funksjon eller kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert panniers eller rammevesker? De fleste er helt vanntette, og det er en drøm å sykle med ift. sekk på ryggen. Du får også panniers som kan konverteres til sekk (dog uten hoftebelte, men da er det ikke lange veien sekken skal bæres). Jeg har f.eks. en Ortlieb Vario PS som jeg sykler til jobben med. Har fotoutstyr i en Shimoda Core Unit Small. Sekken konverteres enkelt til en ryggsekk så snart jeg er av sykkelen.

Rammevesker er et bedre valg hvis det er mer offroad enn sti. Ville i hvert fall vurdert en kombinasjon slik at du får mest mulig vekt av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyperlite Mountain Gear (HMG) sekker er på ingen måte vanntette.

De taper ikke bunnsømmene en gang og sekkene slipper inn vann flere steder, inkludert rundt skulderstroppfeste.

Har brukt to stk. NorthRim 55 i flere år, med 6 pods, drybag og regntrekk.

Endret av Edvard_NO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard_NO skrev (22 minutter siden):

Hyperlite Mountain Gear (HMG) sekker er på ingen måte vanntette.

De taper ikke bunnsømmene en gang og sekkene slipper inn vann flere steder, inkludert rundt skulderstroppfeste.

Har brukt to stk. NorthRim 55 i flere år, med 6 pods, drybag og regntrekk.

Kjekt å høre fra noen med erfaringer, stiller meg generelt skeptisk til påstander som over her, særlig når produsenten selv ikke kan stå inne for det: Are your packs waterproof? – Hyperlite Mountain Gear

Sitat

Are your packs waterproof?

The Dyneema®-based fabrics we use to build our packs are 100% waterproof prior to stitching. After being sewn together, we apply waterproof seam tape to ensure optimal weatherproofing, but this does not guarantee a fully waterproof pack. Redundancy is the key to ensuring pack contents remain dry regardless of weather conditions. For that reason, we recommend pairing your pack with our Stuff Sacks and Pods to organize internal contents and create an additional layer of protection.

Så når produsenten selv anbefaler å bruke pakksekker med tanke på vanntetthet, så er de jo praktisk sett ikke enklere/bedre enn «vanlige» ryggsekker i så måte, særlig prisen tatt i betraktning. I og med at vanntetthet er sentralt i trådens tema, så finnes det i alle fall bedre alternativer enn HMG-sekker til 5000 kroner der man må/bør bruke pakksekk i tillegg (tenker jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at Dyneema ikke tar til seg vann føler jeg er feil. Blir sekken søkkvåt føles den like tung og våt som en tilsvarende sekk i Cordura/Nylon.

Har et signal-orange regntrekk for synlighet, beskyttelse mot stein/skit på bakken og for å holde mesteparten av vannet på utsiden av sekken.

Brukte Arcteryx Arrakis sekker før og tror de prellet vann av bedre (veide også dobbelt så mye). Mulig du kan finne LEAF DryPack på bruktmarkedet.

HMG Pods er kostbare, men genialt bra for organisering og pakking. I én 55L sekk går to 13 liter + fire 9 liter.

Alt Dyneema stoff alene er tett, det er kun sømmer og åpninger som er et problem for vann og fint støv/sand.

Drybag i min sekk er Sea to Summit 65L med 70D.

Har rundt 145 utedager i naturen med NorthRim-modellen, men et mye større erfaringsgrunnlag på bruk siden jeg lever med samme type sekk.

Dvs. jeg reiser med en HMG sekk hele året og bor ut ifra den.

Om mer duffelbag er aktuelt, se på Halite og Lars Monsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 5.11.2023 den 10.33):

Men jeg ser etter muligheten til å kunne ha med kamera utstyr, trangia 27 eller kanskje trangia mini. Ground chair og kanskje en tarp. 

Jeg har forskjellige ryggsekker nå, men ingen er vanntett (lowpro fotosekk som jeg er godt fornøyd med, men bare plass til fotoutstyr) 

Osprey og Baltoro tursekk, men disse må jeg ha på trekk for å bli vanntett og det flagrer voldsomt når jeg sykler. 
Erfaringer og innspill er kjærkomment. 

Jeg blir litt usikker på hva slags turer du egentlig ser for deg? Dagsturer eller overnatting? Gå eller sykle (eller begge deler)? 

Min erfaring er at regntrekk hjelper til med å holde utsiden av sekken tørrere, noe en sparer en del vekt på. Men i seriøst regnvær er det vanntette pakkposer eller "liner" som gjelder. Ulempen med "liner" er at det ofte regner nå en skal ha noe ut av sekken, og når regnet kommer inn i lineren har en det gående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (3 minutter siden):

Følelser til side er det faktisk slik at Dyneema ikke absorberer vann. 👍🏻

Mesteparten av stoffet i en HMG sekk er Dyneema, hos meg DCH150  og DCHW.

Sekken blir våt og den må tørkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket på de fleste linkene eller produktene det er blitt snakket om! Men jeg er usikker på om det blir en god sekk å ha på ryggen når jeg skal drive å sykle i terrenget! 
skal ta meg en runde å teste litt fysisk i butikker å se om jeg blir noe smartere! 
 

takk for gode innspill 👏🏻 forbauser meg at flere ikke lager gode sekker som er vanntett 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (1 time siden):

forbauser meg at flere ikke lager gode sekker som er vanntett 🤔

Trolig fordi det er et lite marked, det allerede finnes et okay utvalg på mindre sekker,

og du kan kjøpe en hvilken som helst, perfekt tilpasset, komfortabel ryggsekk og gjøre den vanntett med én pakksekk.

Endret av Edvard_NO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle trodd det ville vært mer sekker i segmentet, ja.

Sånne vanntette roll-topp ryggsekker finnes det nok av, men de aller fleste er nok tiltenkt hverdags bruk, og har super-puslete hoftebelter om de har hoftebelte i det hele tatt.

En mindre ramme-sekk med hoftebelte, solide reimer og en avtagbar vanntett (ikke "vanntett") roll-topp pakkbag hadde gjort seg.

I denne kanskje? 😁
https://www.mysteryranch.com/load-sling

 

Du som er i MC-sfæren tshansen: Jeg har alltid tenkt at ingenting er vanntett før det er vanntett på motorsykkeltur. En SW-motech drybag jeg kjøpte for snart 10 år siden for bruk på motorsykkelturer er virkelig robust og vanntett. Et søk tok meg til disse, som kanskje kan være noe til sykling også:

https://sw-motech.com/en/products/luggage/backpack/4052572028520.htm

https://sw-motech.com/en/products/luggage/backpack/4052572028858.htm

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

En mindre ramme-sekk med hoftebelte, solide reimer og en avtagbar vanntett (ikke "vanntett") roll-topp pakkbag hadde gjort seg.

I denne kanskje? 😁
https://www.mysteryranch.com/load-sling

Har vært inne på samme tanke selv, å bruke en litt mindre rammesekk med vanntett pakksekk e.l på for å få «det beste fra begge verdener». En sånn modulbasert løsning er jo kjekk om man har litt ulike pakksekker for ulik bruk (volum, lommer, glidelås etc.) eller at behovet endrer seg. Hadde dog ikke kommet over denne fra Mystery Ranch, den så jo ikke så verst ut, annet enn prislappen da... men det er vel Mystery Ranch kanskje kjent for sammen med god kvalitet, slik jeg mener å huske det? Og personlig er jeg ikke særlig fan av sånt militær-/tactical-/tacticool-preget utstyr med MOLLE-fester, coyotefarge/kamomønster og slikt, men det er vel en smakssak 😅

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne fra Seek Outside. https://seekoutside.com/unaweep-6300/

Den er ca 100L da men finens i mindre, de har og andre modeller. Dette er sekker med godt hoftebelte og reimer samt ekstern ramme. Ramme er langt lettere enn f.eks Recon Pack. Jeg har ekstra topplokk og lommer på min.
Selve sekken med topplokk, talon, lommer på hoftebelte og lumbar support veier 1,75kilo. Som omtrent 3 kilo mindre enn min Reconpack.
Bærekomfort er veldig bra. Reconpack vinner nok hvis du laster 35 kilo+ men jeg har ikke så tung sekk. Topplokk kan og festes bakpå, kjekt ved f.eks sykling.
Jeg kjøpte den siden Recon er tung og jeg trengte noe mer vanntett til packraft.

Koster litt disse sekken da med dagens dårlige kronekurs. Packraft Sverige pleier selge de, jeg bestilte rett fra produsent i USA. Veldig sjelden de har tilbud men det hender det er noen prosenter å hente f.eks Black Friday.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.