Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntette sko i forhold til Gore-tex


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Så lenge skoene har ett membran, som f.eks Gore-tex, så er det dette som gjør skoen vanntett. Så lenge membranet er inntakt så er det i teorien altså ingen forskjell på vanntetthet.

Men.. i praksis kan det være en opplevd forskjell. Går du på jakt på senhøsten, med søkkvått gress og lyng som piskes mot skoene dagen lang, så trur jeg at godt impregnert lær avlaster membranet bedre enn tekstil ville ha gjort. 
I tillegg vil det glatte, impregnerte læret lettere bli kvitt overskuddsvann på overflaten av skoen slik at den (i teorien) vil puste bedre og oppleves varmere under slike forhold.

For en vanlig turgåer som går mye på sti og opplever mer varierte forhold over større deler av året kan det være fordelaktig med tekstilsko. De er typisk lettere, ikke fult så varme, mykere og puster bedre i tørr tilstand. Vanntrykket skoen utsettes for vil stort sett være mindre, typisk i form av nedbør, dammer og partier med våt vegetasjon, noe ett fungerende membran skal håndtere helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min erfaring etter snart 20 år som "en glad vandrer" (med tidvis våte føtter)

Vanntett/vannavvisende går-kjeks-sko/støvler i tekstil.... like troverdig som våre stortingspolitikere.

Samtlige sko/støvler av ulike merker i min tid, skal ikke mye til før jeg blir bløt bare ved å gå langs en sti og touche litt duggvåt blåbærlyng (selv med støvler)

Jeg gjør det som skal til med skylle/tørke av, fjerne skit, spraye på, tørke, lufte, vaske inni etter en del turer for å fjerne salt og svette (som visstnok kan skade går-kjeks membran)... blablabla.... men har for flere år siden innfunnet meg med at å bli våt er del av gamet. Mulig jeg er komplett idiot og misser på  noe vesentlig, men det får så være. Jeg er uansett en glad vandrer, og har ikke hatt noe ubehag ved å gå med å bløte føtter i timevis.  

Bruker Alfa Impact (kjøpt i 2020) når vær og føre og hvor jeg skal gå (subjektivt) tilsier det.  (litt overkill for  meg å bruke de på sommerdager med 25-30 grader, og lenge siden siste regnskur)

Siste par jeg kjøpte var noen Hoka Kaha (2020), fikk tips en bekjent. Herlige støvler å ha på beina, og de holdt vann ute litt lengre en Mamut, Merell, Alfa, og you name it... men de svikta ikke de heller.. og det er bare å være forberedt på våte føtter🙂

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomasF skrev (På 18.4.2022 den 9.09):

Ser at fjellstøvler og tursko har Gore-tex. Skinnsko er kanskje mer vanntette enn sko i tekstil.
Ellers bør vel alle sko være like vanntette?

Gore tex membran punkterer lett. Sånn sett vil skinn beskytte det noe mer fra utsiden. Og godt behandlet skinn hjelper nok på. Får du derimot skoen full av barnåler eller andre små skarpe ting som stikker hull så er membran uansett gåent. Gitt opp prosjektet gore tex sko (kun brukt skinn fjellsko med gore tex) prøver nå meg på lundhags sko uten membran. Såkalte skall sko. Så langt virker det lovende. (Plages mest av at jeg aldri får tørket gore tex sko på lengre turer, derav skall sko. Våt regne jeg med å bli uansett)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretexsko har aldri fungert for meg. Jeg har aldri skjønt hvordan goretex skal kunne fungere i sko, det vil si fungere annerledes enn et par gummistøvler vil gjøre (jeg snakke rnå om lærstøvler med goretexmembran på innsiden av læret). Man påstår altså at damp og luft skal gå gjennom, men ikke vann. Men det vil jo være damp og luft på begge sider av membranen i en sko. Vann også. I hvert fall hvis man svetter, og det gjør jo jeg. Så hvis jeg nå svetter, så vil jo damp gå igjennom membranen og havne på utsiden. Men da er det jo damp på utsiden som vil gå inn igjen. Og hvis læret trekker vann fra utsiden, for eksempel fordi det regner eller du går i våt lyng, så vil jo dette vannet havne inn mot membranen. Men foten er jo varm, og det vil dermed danne seg et lag med fuktig luft inn mot membranen (med mindre læret er så gjennombløtt at det er bare vann), og er det tørrere inn mot foten vil dampen diffundere inn mot foten, ikke utover. Jeg tror rett og slett ikke fysikken fungerer slik de forsøker å forestille oss i reklamen, altså at du skal ende opp med en tørr fot der litt damp fra svette diffunderer utover mot et område med høyere damptrykk. Fysikkens lover sier at det vil gå andre veien. Det vil aldri bli tørrere luft (relativ fuktighet) på innsiden enn på utsiden.

Dette er også min erfaring. Jeg blir rett og slett klam og varm på beina med goretexsko. Til og med i tørt vær. Det blir jeg også i gummistøvler. Men skal jeg vasse i elva vikl jeg nok holde meg tørrere enn med rene lærstøvler, akkurat som med gummistøvler (men også de blir jeg klam og varm med på tørt land).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagt på en annen måte: Prøver man å analysere hva reklamen lover, så skulle man nesten tro at man kan ta på eg et par våte sokker, stikke beina i et par goretexsko, stå ute i ei elv og etter hvert bli tørr på beina fordi vannet i de våte sokkene vil fordampe av varmen fra foten og gå gjennom membranen og ut i læret og videre ut i elva.

Det jeg tror vil skje er enten at goretexen vil fungere som gummistøvler (i beste fall) eller vannet aller nærmest membranen på utsiden av membranen vil fordampe av fotens varme og trekke gjennom membranen og gjøre deg våt over tid (hvis du i utgangspunktet hadde tørre sokker).

Men er du i utgangspunktet våt på beina og det er finvær og tørr luft vil du kunne tørke på beina over tid så sant du ikke produserer svette av betydning. Men hvordan skulle du bli våt på beina i finvær med tørr luft?

Jeg er altså skeptisk til konseptet med goretex i sko (og erfaringen min styrker min skepsis, men her kan det jo være forskjeller med hensyn til hvor mye svette man produserer og også hvor mye arbeid beina utfører på en tur, terrenget man pleier å gå i osv.) Problemet mitt er at jeg bruker litt store nummer og utvalget er dermed lite, i det hele tatt vanskelig å finne goretexfrie fjellstøvler som passer. Inntll ca. 1995 brukte jeg kun forede lærstøvler (siste to parene var fra Scarpa).

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag svettas lite och behöver vriststöd och vill ej ha tunga fodrade läderkängor,då finns det ej så mkt alternativ till membran.

Sedan byter jag skor/känga när dämpningen är utmattad ofta efter 3 år om man väger 85-90 kg.

När vrister var 'nyare' hade jag skalkängor och 1 innersrumpa och 2 yllesockar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

Jag svettas lite och behöver vriststöd och vill ej ha tunga fodrade läderkängor,då finns det ej så mkt alternativ till membran.

Sedan byter jag skor/känga när dämpningen är utmattad ofta efter 3 år om man väger 85-90 kg.

När vrister var 'nyare' hade jag skalkängor och 1 innersrumpa och 2 yllesockar .

Scarpa Sl Active Bordeaux (som ikke har membran) veier 810 gram pr støvel. 50 gram mer enn Alfa Walk King (som har membran) som mange skryter av.

Det er vel alltid fór i membran-støvler så vidt jeg vet. Jeg har i hvert fall aldri sett støvler med membran der membranen sitter rett mot skinnet. De eneste jeg har sett uten fór er rene lærstøvler.

Men du snakker kanskje om tøy-støvler. Jeg har et par sånne. Det er den dårligste dritten jeg noensinne har eid og såntnoe kommer ikke inn i dette huset mer. De har rett og slett sprukket, begge støvlene, og jeg har smurt på haugevis av lim for om mulig å få ut noen km til av dem, for særlig mange km har de ikke gått. Kanskje 20 mil til sammen? Heller mindre enn mer. De heter Alfa Juv. At Alfa selger sånn dritt for mer enn to tusen kroner har gjort at jeg aldri mer kommer til å vurdere Alfa mer.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

At Alfa selger sånn dritt for mer enn to tusen kroner har gjort at jeg aldri mer kommer til å vurdere Alfa mer.

;-)

Jeg hadde noen "laken" til gode etter sykkelkjøp hos Anton for noen år siden, i tillegg til en god deal. Kjøpte Alfa Lyng og Varde.. (sko og støvel)... .. Det var bare driten... går-kjeksen tålte ikke normal skogsbruk mer en noen få turer... 

Kasta dem etter snaut to år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dom kängor jag ska anv om regn eller nyss varit mkt nederbörd är Garmont tower gtx 2.0 de väger 650 st 42 ,mina st 46 väger ca 750 gr

Skor om fint väder i prognos Garmont dragontile tech  425 gr st 42

Vikten extra på 160 gr st ska ju lyftas 10000 gr per mil vid 50 cm steglängd blir 1.6T gånger 15 mil blir 24000 kg som ska lyftas från marken.(kolla vad de på gym lyfter på ett träningspass när jag trände långdistans löpning tränade jag ett pass styrka/V då lyfte ca 5 T per gång)

Sko/kängors vikt har för energi åt gång och då mat vikt större betydelse än tex vikt på tält och ryggsäck då den lyfts ett fåtal gr per dag men påverkar totalvikten ist på vandraren.

Jfr detta med hjulvikt på cykel tex desto lägre vikt då bättre spurt vid tävling lika vid bilracing.

Trailskor om man nu kan anv dessa väger ju 250-350 gr st st 42 och så länge de är torra så enorm viktbesparing men när våta tyngre än mina Aprochskor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (30 minutter siden):

Dom kängor jag ska anv om regn eller nyss varit mkt nederbörd är Garmont tower gtx 2.0 de väger 650 st 42 ,mina st 46 väger ca 750 gr

Skor om fint väder i prognos Garmont dragontile tech  425 gr st 42

Vikten extra på 160 gr st ska ju lyftas 10000 gr per mil vid 50 cm steglängd blir 1.6T gånger 15 mil blir 24000 kg som ska lyftas från marken.(kolla vad de på gym lyfter på ett träningspass när jag trände långdistans löpning tränade jag ett pass styrka/V då lyfte ca 5 T per gång)

Sko/kängors vikt har för energi åt gång och då mat vikt större betydelse än tex vikt på tält och ryggsäck då den lyfts ett fåtal gr per dag men påverkar totalvikten ist på vandraren.

Jfr detta med hjulvikt på cykel tex desto lägre vikt då bättre spurt vid tävling lika vid bilracing.

Trailskor om man nu kan anv dessa väger ju 250-350 gr st st 42 och så länge de är torra så enorm viktbesparing men när våta tyngre än mina Aprochskor.

Det største problemet med goretexsko er for meg miljøet nede i skoene etter noen timers marsj. Varmt og fuktig som i gummistøvler, noe som gir oppbløtt hud, gnagsår og blemmer. Og har du gått deg svett noen gang, så vet du at skjorta di blir våt. Den er ikke fylt med damp, men med vann. Og som reklamen sier: goretex slipper igjennom damp, men ikke vann. Så når du svetter i skoene blir sokkene våte, og våtere...og våtere. De fylles nemlig med vann som ikke slipper gjennom membranen. Når jeg tar av meg skoene har jeg våte sokker, til tross for tett membran (det vil si, på grunn av tett membran).

Nå er det ikke vekta på skoene jeg snakker om, men konseptet med goretexmembran (og lignende) i fjellsko. Men 650 og 750 gram når jeg går i 3 km i timen er ikke noe jeg er i stand til å kjenne forskjell på. 350 og 750 gram kjenner jeg forskjell på, hvis jeg går raskt eller løper på vei eller sti. Jeg kan vel egentlig ikke huske at jeg har gått tur i fjellet (ikke løpt/rask gange, men gått på tur med ryggsekk, telt og sovepose, typisk 3 kmt i snitt) og syntes skoene var tunge. Men jeg kan huske mange ganger jeg har hatt sko som kjennes klamme, varme og ødeleggende på huden. Og da har det i første rekke vært goretexsko. Og det har vært både "fjelljoggere" og fjellstøvler. Begge deler er like ille spør du meg. De beste skoene jeg har når det gjelder å bevege seg raskt i terrenget er forøvrig mine VJ Sport Irock 3. De er lette og er ikke antydning til vanntett. Vannet renner rett inn. Og rett ut igjen. De tørker ekstremt fort - mens jeg løper/går. Men de egner seg ikke til turbruk med ryggsekk. De er beregnet på terrengløp og orientering (men jeg har også med hell brukt dem på jogging på asfalt i opptil ei mil, krever dog at man løper med høy takt og korte steg fordi det er lavdropp-sko og fulstendig uten dempning, bare noen mm tykk såle).

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett fornøyd med goretex jeg, da. Det som ikke har holdt er lave og myke sko (joggesko). De par gangene jeg har prøvd har membranen røket ganske fort. Men med støvler har jeg hatt få problemer. Har holdt meg tørr på føttene i både våt lyng og dampende fuktig regnskog over flere dager.

Hvorfor det funker for noen og ikke for andre aner jeg ikke. Kanskje er det flaks/uflaks, kanskje er det bruken, kanskje har det noe å si hvor svett man blir på føttene - vet ikke. Min erfaring er uansett at membranen funker så lenge den er hel, og at den holder bra på relativt stivt fottøy.

Men på lette sko har jeg gitt opp goretex, da får jeg heller bli blaut - eller gå med støvler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det funker for noen og ikke for andre aner jeg ikke. Kanskje er det flaks/uflaks, kanskje er det bruken.

Uflaks med samtlige støvler i snart 20 år.... og brukes til det de er ment for.... ikke umulig....Jeg har i hvert fall omsider lært at det ikke er noe vits å legge ekstra penger i går-kjeks... og har ikke noe problemer med å bli blaut på beina. Men med ALfa Impact holder jeg meg tørr, men de blir som nevnt tidligere, litt overkill med føret som har vært i Oslo omegn i sommer (stort sett i hvert fall) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (10 timer siden):

litt overkill med føret som har vært i Oslo omegn i sommer (stort sett i hvert fall) 

Det er noe av problemet når Gore-tex diskuteres. Det har noe med geografi å gjøre - jeg bor på sørvestlandet, og to tyskere - uavhengig av hverandre, har den siste tiden spurt når det blir "tørt" - mitt svar har vært at det vi har nå er "tørt".

 

Jeg setter virkelig pris på støvler med Gore-tex,. Jeg har i for mange år gått i våte sko...  (Og mine Impact holder fortsatt stand- etter antakelig nesten 4000 kilometer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jag ute och gick med mina Garmont dragontile GTX i nästan 3h i ca +25 gr C med tunna stödsrumpor och en bommul strumpa och inga problem med detta varken spec varmt  eller spec fuktigt i skorna.

Mer än 3 h går jag alldrig på vandring utan att ta av skorna men oftast då med tunn yllestrumpa som ytter,före skorna/kängorna åker av.

Kan kanske bli lite varmare med när man går med ryggsäck då högre belastning och skapar mer värme i kroppen och då lite mer svett.

Jag gick ju med mina kängor GTX ca 2 h och 20 kg men då ca + 20 gr inte då heller några större problem mer än av att de Wish köpta kompr var för täta de jag hade i går kom från Maps och mkt tunnare med bättre andning.

Testad även Djungelolja som gick ut för några år sedan och den luktar för mig men ej för våran små flygfän tom när jag gick med stavar så landade de på armarna och även på vaderna ( sågar med sina kinin snablar igenom allt ytom Neopren skydd)

Mygg medel ska nog anv före bäst före datum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (3 timer siden):

Mer än 3 h går jag alldrig på vandring utan att ta av skorna

Der ligger nok noe av svaret. Jeg går typisk i 6-12 timer (mest typisk 7-8). Det ville nok sikkert hjulpet å ta av skoene, men jeg måtte aldri det før goretexen gjorde sitt inntog, og gjør det ikke nå heller (selv om jeg sikkert burde). Det hender jeg hopper over lunsjen hvis jeg har spist godt til frokost, og da stopper jeg stort sett bare 5-10 minutter hver time for vannpause og en liten hvil. Jeg foretrekke å komme i siget igjen før musklene stivner. Tar jeg lunsj (som jeg vanligvis gjør på lange dagsmarser, da typisk etter 4-5 timer eller mer) burde jeg sikkert tatt av skoene, men det kommer jo litt an på hvor jeg står. Ikke særlig kos å gå rundt i myra i bare sokker.😄

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att ´lufta´fötterna på raster tar ju ej lång tid om man ej har gummistövlar ,det har jag gjort även när jag kunde ha skalkängor  efter turerna med gummistövlar och inget jag börjat med sedan GTX kängor började finnas.

Jag skulle nog kunna ha läderkängor utan membram då jag har goda vanor att smörja in skidskor och handskar före syntet blivit vanligare och på tävlings utr.blivit dominerande.

Men började med GTX och fungerade med luftning och de störsra nakdelarna får jag ej då på ´köpet´som de flesta.(vid regn så kyler vattnet så mkt att man ej blir svettig och gick utefter och i vattnet på en varm dag på en tur längs en sjö i hemtrakterna med de första GTX kängorna har nu 3 st totalt ca 3600skr på rea)

Det skulle nog inte vara så trevligt att sitta inne i tältet och äta på kvällarna om det lukta fotsvett i hela tältet.

Jag är ej heller någon som tar mat paus mitt på dagen men har ist 100-150 gr/d nötter och choklad att ta mellan morgon och kvällsmat.(ska ta 2 tandborstar med denna gång en snabb borstning och tandpetare efter några nävar socker så några egna tänder finns kvar)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är min erf en Colmax el likn inner samt en tun ylle strumpa alt bommul hemma vid varmt väder men torkar sämre på fjället och vill man ha en varm socka på kvällen ha en i reserv samt när den andra torkar efter tvätt(ger mindre fotproblem på vandring om man tvättar både fötter och strumpor ofta gärna varje dag)

Men som tid skrivit att GTX passar ej alla men OK för mig pga svettas lite och ´orkar´ta av kängor vid raster för att ej bygga upp fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.