Gå til innhold
  • Bli medlem

Komprimerbare ryggsekker, erfaringer og modeller med daypack/stappesekker.


Anbefalte innlegg

Det ble mye diskusjon om daypacks i en annen tråd, kan kanskje være like greit å lage en ny en. Daypacks eller stappesekker er ryggsekker som du kan pakke med deg i en annen, større ryggsekk. Eller for den saks skyld ha i lommen i tilfelle du får fisk og vil bære fisken med deg hjem.. :)

Modellene som ble diskutert var:

image.png.a9686f3a153affc28f6e25a913bb64df.png

Sea to Summit komprimerbar ryggsekk, 18 liter og veier kun 30 gram.

image.png.826b22f7e377a435351413eeb04e97b6.png

 

Osprey UL Stuff Pack, 18 liter og veier 90 gram.

image.png.5c8a0ec564b5c985afe826a373f587c7.png

 

Osprey UL Stuff Pack, igjen 18 liter men denne veier 200 gram og har mer komfortable stropper.

image.png.323f92059d180fdfec5ee9f3010bc2a6.png

Sea to Summit Daypack Ultrasil Rise 20L, 73 gram.

image.thumb.png.d23ac4ea7b60cd7320c0a80295057fdb.png

Sea to Summit Ultra-Sil Dry Daypack, 22L og veier 110 gram.

 

Hvilke erfaringer har folket med de nevnte sekkene? Noen som kan anbefale dem? Eventuelt som har prøvd men ikke likte.

 

Det virker jo veldig fristende å kunne ha med seg en liten sekk slik at man kan sette igjen den litt tyngre sekken et annet sted. Samtidig så er dette bare et av mange alternativer, og det skal nok ikke så mye vekt til før de blir ubehagelige.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klipper inn mitt svar fra annen tråd: 

Jeg hadde med meg en Osprey Ul Stuff Pack 18L Waterfront Blue I tillegg til Bergans Alpinist 110 liter, når jeg var en uke i Femundsmarka i fjor. Jeg brukte sekken i stedet for fiskeveske. Vi campet på samme leirplass noen dager og den ene dagen var vi på dagstur i seks timer. Da hadde jeg fiskeutstyr, mat og drikkeflaske i den, og den var rett og slett behagelig å ha på ryggen. Den veier 200 gram ser jeg, så litt tyngre enn andre forslag her, men jeg kan absolutt anbefale den. Den blir i alle fall med meg på videre turer.

https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-ul-stuff-pack-waterfront-blue-345-0715

Edit: På andre nettbutikker og i andre fargevarianter så veier den 100 g.

Endret av Peacemaker
Tilleggsinformasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får også svært rimelige varianter på Wish, Ebay, AliExpress, Temu, etc..  Der er det også et ganske bredt utvalg, der det meste ser ut som ubrukelig juggel basert på reviews (gjennomgående ødelagte glidelåser).

Denne derimot får gode reviews, og ser bedre ut. Hakket tyngre enn de letteste utgavene. Har ikke handlet på Temu før, så aner ikke hvordan det fungerer, men den samme varianten dukker opp på andre billigsider. 

Screenshot_20240130_201122_Chrome.thumb.jpg.ead069f239f8380e656036cff22e8e09.jpg

Denne på Wish ser identisk ut med Naturehike sin. Koster det samme som et handlenett på butikken, og veier 80g. Den går igjen på alle de sidene, men får veldig blandede reviews. Majoriteten er positive, men kjøper man dette og tror man får en fullverdig ryggsekk så går man på en smell.

image.thumb.png.84f3d7af9149257b671b9c54d9d09f63.png

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en vanlig pakkpose som jeg allerede har med. Går fint å bære i hånden om du ikke skal gå mye med den, eller klipse den til beltet eller en stopp du tar over skulderen. Skal du ha noe til å bære fisken i er en vanlig plastpose det beste ;) 

Men til en 6 timers tur er det absolutt bedre med noe på ryggen ja :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Silva carry dry backpack 15L, ser ut som den har gått ut av sortimentet. Kostet 170 kr, er vanntett og veier veldig lite.

Jeg valgte den først og fremst pga. prisen og fordi jeg på noen lignende turer som @Peacemaker beskriver, har hatt med en liten ryggsekk som både er tyngre, mindre pakkvennlig og ikke har noen annen nyttig funksjon.

Denne Silva'en er av enkleste sort når det kommer til ryggsekk-funksjonalitet, men siden den knapt veier mer enn en vanlig pakkpose og brukes som det, så føles det ikke en ekstra ting jeg må ha med.

image.thumb.png.d171515bd8bdf470f1056b9de90b72ff.png

Jeg er såpass fornøyd at jeg er halvveis på utkikk etter en til, men med litt mer bærekomfort og kanskje litt større kapasitet denne gangen. Ikke nødvendigvis vanntett, men lett og pakkvennlig er fortsatt ett must. Tråden følges!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabs88: Fra annen tråd.
"Ser ut til at den mangler feste fremme?

Litt søking på google viser at folk krysser fremme på denne.. Da holder den seg bedre på plass"

Inegn fester på Nano, men har en mini innerlomme.
"Krysser  reimer" På Nonao er det ikke reguleringer / spenner på bærereimer, de er sydd fast i et stykke. Tror den du vier med bilde er annen modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StS Ultra Sil Nano. Dette er den letteste og enkleste (30gr). Ikke justering eller mulighet å åpne bærereimer. Mini innvendig lomme som er pakkpose for sekk. En glidelås åpning.

Erfaringer:

- Rommer mer enn man tror, jeg tar den med fra camp med dunjakke, ekstra sokker, kokeutstyr, kaffe/te og et par måltider, samt småsaker. Får også plass til 7-delt fluestang + snelle.

- Begrenset bærekomfort, spesiellt remmer i tynt sil-nylon uten polstring blir fort litt tau-aktige. Det hjelper med en liten formklipper sitteplate innevndig i rygg.

- Bra styrke på stoff

Repostet foto:

20230818_Cognajohka-58

 

Edit: Jeg liker ikke å ha fisk inni plastposer. Det er noe griseri, og ikke bra for fisken som mat. Og fisken skal jo uansett spises på turen. Så fisk bæres normal i hånden ved å tre en kvist gjennom gjellene, eller på høyfjell med en kort bit fluesnøre som ligger i fiskesakene.
 

20230730_Bissojohka-39

 

Endret av Flyalf
Lagt til info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.