Gå til innhold
  • Bli medlem

Isolert sommertelt - noen som har tips / erfaring


oysteinsin

Anbefalte innlegg

Etter nok en uke på speiderleir så har Gimle 2+ teltet begynt å rakne og da er det på høy tid for å kjøpe inn nytt "basecamp" telt. Vekt og pakkstørrelse er ikke SÅ viktig, det jeg heller kunne tenkt meg er en løsning som gjør at teltet ikke koker fra 06:00 - 20:00 - og takhøyde er greit når man ikke er 18 lengre.

Jeg mener jeg har sett reklamer for telt som holder sola ute, men jeg finner seff. ikke noe nå - er det noen av dere som har noen tips til og eller erfaringer med slike telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet at Coleman blackout amerikansk billig telt har det du beskriver, duken slipper inn null lys. 
Problemet med duken var kondens var det noen som skrev (eller youtube, husker ikke) det slipper ikke lys inn men slipper heller ingenting ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er vel egentlig om du er ute etter lystett - eller et svalt telt? 

Speidersport har jo Robens Fairbanks. Vi kjøpte et i fjor sommer som familietelt - type sommerbruk (riktignok fra fjellsport). I forhold til et hvert fjelltelt jeg har brukt opp gjennom eller for den del Helsport Femund Family (som jeg hadde "gleden" av å bruke på verdensspeiderleiren i Japan 2015  hvor temp så å si lå på 30-40+ hver dag oppleves det definitivt som svalt fordi duken nok slipper vesentlig mer luft gjennom, samt at man slipper kondens. Helt greit i ft regn også. Tåler overraskende mye vind. 

Lystett er det overhodet ikke som nederste bilde viser.

 

image.png.5aca6946234ae2f3f57da4b446c311b5.pngimage.png.51342af6fe78ce4fb6936e3f736a6de5.pngimage.thumb.png.60694089c5050f539f4586b00de05afe.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kenngu said:

Vet at Coleman blackout amerikansk billig telt har det du beskriver, duken slipper inn null lys. 
Problemet med duken var kondens var det noen som skrev (eller youtube, husker ikke) det slipper ikke lys inn men slipper heller ingenting ut!

 

Men når duken ikke slipper inn lys så betyr det vanligvis at lyset blir absorbert av materialet og energien omdannet til varme.

 

Så at solen holdes ute er synonymt med økt varmeutvikling.

 

Den beste måten å redusere varmen inne i et telt vil være å velge telt med god utlufting og hvor innerteltet er laget av netting i stedet for nylonstoff.

Feks selger Hilleberg innertelt i netting til sine telt, da bytter du ut hele innerteltet.

 

Men du har også en del amerikanske telt som er designet for mer varme enn det vi er vant til i Norge, feks Big Agnes Copper Spur hvor hele innerteltet er netting. https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/big-agnes-copper-spur-hv-ul1-bikepack-gray-silver https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/big-agnes-copper-spur-hv-ul2-bikepack-gray-silver https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/big-agnes-copper-spur-hv-ul3-bikepack-gray-silver

 

Det hjelper også å velge lysere farger som reflekterer bort lyset i større grad. Jo lysere fargen på teltet er jo mer varme reflekteres bort. Men lyse og sterke farger som feks gul kan også tiltrekke insekter. Samt at det blir vanskeligere å sove i et slikt telt.

 

Og så hjelper det å ha større telt. Mer luftmasse inne i teltet gjør det svalere. Og topplufting er bra for å bli kvitt den varmeste luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Fiskepadde said:

Sølvfarga tarp burde gjøre grei nytte over teltet. 

 

Det finnes jo faktisk en del tarper med varmeskjold altså at tarpen har aluminiumsfolie sydd inn i seg slik at den skjermer for sommervarmen. De er fantastiske.

 

Men har aldri sett dem i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Marius Engelsen said:

Nei. Det er en grunn til at drivhus blir så varme.

Ett drivhus med svarte plastplater blir ikke varmere innvendig enn ett drivhus med klare plastplater.

 

Et drivhus (med lufting) blir ikke så alt for varmt før du fyller det med planter. Men når du fyller det med planter, bord og potter så absorberer tingene inne i drivhuset varmen. Det som skjer er at drivhuset slipper inn (og ut) solstråler men reflekterer IR stråler.

 

image.png.83a0b3e6d979e3458c8668312a2c6b1f.png

 

Og drivhus er forøvrig helt irrelevant, jeg sa man skulle plukke er lyst telt ikke et gjennomsiktig telt. For målet er å reflektere bort så mye stråling som man kan uten at varmen absorberes av teltveggene. Og da er det hvitt som er den beste fargen, men de aller fleste av oss vil helst ikke ha et hvitt telt så da er alternativet lyse farger som feks lys gul, lys grønn, lys brun, lys grå osv.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt med 2 åpninger for gjennomlufting, eller tarp over telt for å ta av for sola (med lufting under/mellom tarp og telt), er løsninger som funker for å få ned solvarmen inne i et telt.

Her er et eksemlel med Helsport Spitsbergen som campingtelt på sommeren og lufting i begge ender.  (Klar over at dette ikke dekker krav om ståhøyde, men ment som eksempel på at 2 inganger og gjennomlufting fungerer bra på sommeren.  image.png.932d48415612e232da8548cc61e46014.png

Jeg foretrekker telt med mulighet for gjennomlufting på sommeren. Bruker f.eks. Hilleberg Staika på kajakkturer midtsommers, osv.

image.thumb.png.4e3bc14dec54181db171496f084c7de8.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

 

Et drivhus (med lufting) blir ikke så alt for varmt før du fyller det med planter. Men når du fyller det med planter, bord og potter så absorberer tingene inne i drivhuset varmen. Det som skjer er at drivhuset slipper inn (og ut) solstråler men reflekterer IR stråler.

 

image.png.83a0b3e6d979e3458c8668312a2c6b1f.png

 

Og drivhus er forøvrig helt irrelevant, jeg sa man skulle plukke er lyst telt ikke et gjennomsiktig telt. For målet er å reflektere bort så mye stråling som man kan uten at varmen absorberes av teltveggene. Og da er det hvitt som er den beste fargen, men de aller fleste av oss vil helst ikke ha et hvitt telt så da er alternativet lyse farger som feks lys gul, lys grønn, lys brun, lys grå osv.

Ja, du har rett i at det ikke er det samme med drivhus som med lyst telt. Jeg tenkte ikke så langt.

Men som teltprodusent er Norrøna sin påstand at ett mørkt telt som slipper inn mindre lys er kaldere enn ett lyst telt. Gitt samme duktykkelse og alt snnet er likt selvsagt.

Jeg tipper det kan ha noe med at varmen som ikke «stoppes» i teltduken, kommer inn i teltet og «stopper» på andre mørke ting som sovepose, teltbunn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 90-tallet produserte Fjällräven et telt med en slags sølvfarget foliering på yttersida, beregnet på varmere klima. Om det fungerte, og om det er noen som produserer noe lignende i dag, vet jeg ikke. Jeg tror ikke det ble produsert i spesielt mange sesonger, men årsaken til at det gikk ut av produksjon kan være flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Larix said:

På 90-tallet produserte Fjällräven et telt med en slags sølvfarget foliering på yttersida, beregnet på varmere klima. Om det fungerte, og om det er noen som produserer noe lignende i dag, vet jeg ikke. Jeg tror ikke det ble produsert i spesielt mange sesonger, men årsaken til at det gikk ut av produksjon kan være flere.

Det produseres fremdeles tarp av denne typen, som da kan settes opp over teltet. Da blir det relativt kjølig under den. Tror det er den beste løsningen man får tak i. Søk feks etter Heat Shield Tarp.

 

Tror ikke det finnes så mange slike telt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ja, du har rett i at det ikke er det samme med drivhus som med lyst telt. Jeg tenkte ikke så langt.

Men som teltprodusent er Norrøna sin påstand at ett mørkt telt som slipper inn mindre lys er kaldere enn ett lyst telt. Gitt samme duktykkelse og alt snnet er likt selvsagt.

Jeg tipper det kan ha noe med at varmen som ikke «stoppes» i teltduken, kommer inn i teltet og «stopper» på andre mørke ting som sovepose, teltbunn etc.

 

Fuck if I know, men jeg vet lys T-skjorte er svalere enn mørk på solrike dager. :) Hvordan det blir med moderne materialer og telt er jeg mer usikker på. 

 

Men jeg kom faktisk over et helt fantastisk plagg for en stund siden, Simms Bugstopper Hoodie, som har solfaktor 50 + insectshield behandling.

 

Og det virker som om solfaktor 50 delen av genseren utgjør en enorm forskjell på varme sommerdager for den var virkelig digg å ha på seg. Så det er ikke utenkelig at feks Nixwax Solarproof kan hjelpe med å få telt litt svalere også? (Teori, ikke sikker på om det hjelper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen fra midnattsolens rike er at det er 2 inn-/utganger og gjennomlufting som gjelder. Det kan gjerne kombineres med f.eks redningsfolie utenpå (eller tarp med sølvfolie på ene siden), men dette har vesentlig dårligere effekt. Med mindre det er 100% vindstille. Det ligger selvsagt roligere når det er vindstille og gjennomtrekken er mindre, men vi har kuttet dette alternativet da gjennomtrekk fungerer så meget bedre. Dessuten skjer det aldri at det er 100% vindstille når man er på tur. Det skjer bare når man sitter på jobben og ser ut over sjøen...

Vi har testet en del på de 15 årene i Finnmark og har byttet alle telt som benyttes høyt i terrenget (uten mulighet for å gjemme det i skygge blant trærne) til telt med gjennomlufting for den delen av året der midnattsolen har en tendens til å korte ned tiden det er levelig i teltet til vesentlig kortere enn søvnbehovet...

Vi har tidligere forsøkt flere varianter av dette:

image.png.dca1096322f500bb1ee0fde7f5d336e0.png image.png.41c3b565663088126641f3dc762830f5.png

Men har nuh helt byttet ut til dette: 

image.thumb.png.4eaa70928ecbf672dfc8473ea09fe5da.png

eller så benyttes FInnmarkslavvoen til Helsport også mye om sommeren. Den har dør på begge sider med myggnett den også så det fungerer utmerket. Spesielt fordi det er plass til ovn inni også så vi er dekket opp for 28 grader den ene dagen og 0,8 grader den neste....

image.png.210d3898989ea41cd6dfdfdb1c4aa0cb.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale bushmen thermo-tarp. Selges av f.eks. hekta på tur. 

Med sølvdelen mot himmelen var det en skikkelig ahaopplevelse første gangen på Finnmarkstur. Har prøvd med diverse vanlige tarps og telt som Ørud over, men tarpen med folie sammen med et par vandrestaver for oppsett gjør virkelig susen. Ellers enig om et telt med gjennomtrekk. Bruker selv helsport reinsfjell. 

Eneste minus med thermotarp er at den veier litt mer enn de fleste andre, men de ekstra timene med søvn er verdt de 400g ekstra i forhold til en annen tarp.

Endret av Jantoret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar. Jeg har lært mye om telt, gjennomtrekk og - overraskende nok - drivhus.

Det blir nok et Big Agnes med tarp med folie over eller så har jeg sett - seriøst - på et shiftpod III mini (https://shiftpod.com/shiftpod/shelter/shiftpodiii-mini) som ikke er det letteste og minste teltet i verden, men det er ikke så viktig da det skal kun brukes på leir med bilvei HELT frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landa du på Big Agnes, @oysteinsin?

Eg har innsett at eg er for gamal til å sova ei veke på speiderleir i fjellteltet mitt. Så etter ei veke med litt krøkkete telting på leir, så har kjøpt mini-lavvoen til Robens som nytt speidarleiartelt til meg sjølv, Robens Green Cone. Ståhøgd, god plass til bagasje og utstyr og ting som ikkje speiarane treng tilgang til heile tida. Og ikkje tyngre enn at det faktisk går an å bera det med til fjells viss ein er to som har lyst på litt romleg soveplass med god høgd under taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Strilaliv said:

Landa du på Big Agnes, @oysteinsin?

Eg har innsett at eg er for gamal til å sova ei veke på speiderleir i fjellteltet mitt. Så etter ei veke med litt krøkkete telting på leir, så har kjøpt mini-lavvoen til Robens som nytt speidarleiartelt til meg sjølv, Robens Green Cone. Ståhøgd, god plass til bagasje og utstyr og ting som ikkje speiarane treng tilgang til heile tida. Og ikkje tyngre enn at det faktisk går an å bera det med til fjells viss ein er to som har lyst på litt romleg soveplass med god høgd under taket.

 

"Godkjent for vindstyrke på 130-135 km/t"..

 

Godkjent for ORKAN?! Ikke dårlig.

 

Men ser komfortabelt ut, med en feltseng og god luftmadrass blir det jo nesten som å sove hjemme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vindstyrken ja 🤣 Men det sto då det kom litt vind og stjerneteltet holdt på å ta turen over til naboen. 

Gruppeledaren min hadde eit slikt med på leir. Eg lånte det til å bytta i og brukte forteltet til vasketelt. Det er varmt på dagtid, men eg heng ikkje så mykje i teltet på dagtid når det er sol og varmt.   

Eg hadde feltseng (lav) og 7 cm Exped i det vesle fjellteltet mitt, så neste års leir reknar eg med vil bli skikkeleg lukseriøs. Ikkje minst tatt i betraktning at me vil få STORE troppsområder og ikkje små som kretsleiren hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at teltduk som slipper inn mindre lys også blir mindre varmt inni - uten noe vitenskapelig kunnskap om hvorfor, annet enn egne erfaringer.

Bare prøv et telt i tykkere mørk polyester vs et "nordisk" lyst telt i nylon  jeg merket STOR forskjell på dette i den korte perioden jeg hadde Norrøna Falketind Dome-teltet (polyester). Det var både mørkere og mye behageligere å være inne i teltet selv når solen stod rett på. Samme opplevelse hadde jeg på mitt tidligere Marmot Limelight-telt (relativt tykk polyester) At materialet suger opp noe av varmen må være irrelevant i forhold til strålevarmen som kommer inn med lyset i et "lyst" telt. Om varmen absorberes i mørk duk har man i hvert fall "avkjøling" av materialet på utsiden, uten å fange ALT på innsiden.

For sammenligning, så er mine Abisko Dome-telt (nylon) gode på gjennomlufting, men om det ikke er særlig bevegelse i luften er det uansett ganske uholdbart å oppholde seg i om solen steker på maks.

Det er ikke alltid lett å få hengt en tarp med litt avstand fra teltet. Om det først må monteres mer eller mindre "på" teltet, så fungerer en jervenduk helt ypperlig, da de er 100% lystette. Sølvsiden ut for å reflektere bort lyset/varmen er nok enda bedre, men det har jeg ikke prøvd.

TLDR: Jeg kjøper ikke forklaringen om at det ikke hjelper med tykkere/mørkere duk som stopper lyset og strålevarmen fra sola.

To "soldempende varianter" jeg har brukt litt:

Tarpen så tett på kuppelteltet hjalp ikke supermye, men litt. Tykkere tarp ville nok gjort bedre nytte.

IMG_9013.thumb.jpeg.543e2ce0be016af4f9216372c6f723a5.jpeg

IMG_9055.thumb.jpeg.2e4c3310ceb122559fbb76a788af1da2.jpeg

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oysteinsin skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke landet på noe enda, har jo ett år å planlegge på :) En form for lavvo er jo også en ide ja - men spent på hvordan det er med gjennomtrekk og varme i slikt.

Jeg har BA telt og har hatt det i 15 år eller så. Mitt har litt lysere ytterduk enn dagens modell.
Har fungert fint i morrasol. Det blir varmere i det også men ikke slik "bakerovn" jeg har opplevd i andre telt. Er ikke helt sikker på hvor mye farge har å si men lysere farge reflektere vel mer av sola, ergo skal ikke duk bli like varm som en mørk. Uansett god lufting i det. Det er duk et stykke opp på innertelt så tar vekk den direkte trekken hvis det blåser en del. Samtidig vil det være vanskeligere å varme det med primus i kjølig vær siden varmen stikker lettere av.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, oysteinsin said:

Jeg har ikke landet på noe enda, har jo ett år å planlegge på :) En form for lavvo er jo også en ide ja - men spent på hvordan det er med gjennomtrekk og varme i slikt.

Det spørs jo litt hva du prioriterer, det Big Agnes teltet jeg nevnte er jo veldig fint når du skal bære det et stykke og på sommeren generelt. Men det er veldig lett og lite solid, samt lite. Det er et ultralett telt beregnet på å gå et stykke.

 

Mens feks Lavvo eller stortelt vil jo alltid være svalere rett og slett på grunn av størrelsen, tar mer tid å få varmet opp all luften inni teltet og varm luft har mer rom til å stige. Og hvis man skal sette det opp på en plass og ligge der en uke så er det jo deilig å ha et telt hvor man har god plass.

 

Og når man først begynner å se på store telt og gi blanke i vekten så dukker det opp mye rart, som feks camping telt som Coleman Aspen 4. image.png.639b2ddc4616d89c58e02945662ed428.png

 

Veier 15 kg, har store nettingdører, to separate soverom og plass til et fullt set meg hagemøbler til 4 personer i forteltet.. :) Eventuelt kunne du kanskje klart å parkert bilen i forteltet.. 😛

 

Men spøk til side, hvis du ikke bryr deg om vekt i det hele tatt så finnes noen veldig intressante telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.