Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med Garmin Tempe?


Solberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her inne som har erfaring med Garmin Tempe? Måler den korrekt temp? Hvor bør den festes? Har lest i noen tester at den blir fort varmere enn faktisk temp fordi den er av svart plastikk. 
 

Er dette et godt kjøp?

Den skal ikke brukes til trening, men turer i Guds frie natur 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har den, bruker den fint lite. Jeg tänkte ha den for å se tempen inne i barnepulken (en sån med kalesje) men i och med at klokken mister sin egen tempvisning (Fenix 3) og det tar en stund å para dem så orkade jag inte mickmacket. Fann på en måte ut at jag inte var så interesert allikevel. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Jeg har brukt Garmin Tempe med først Fenix 3 og nå fenix 6. Jeg har den festet til sekken som ligger i forteltet eller så tar jeg den av og henger den på en bardun om jeg vil ha eksakt utetemperatur i løp av natta. Du får opp nåværende og max/min for siste døgn eller noe. 

På Fenix 3 syntes jeg det var litt kluss siden jeg ikke fikk opp temp på klokka om tempe ikke var koblet til, den ville bare vise temperatur fra Tempe enheten med mindre jeg fjernet den helt fra tilkoblede enheter på klokka. På fenix 6 fungerer dette mye bedre, der viser klokka temp som normalt hvis ikke enheten er innenfor rekkevidde. Det tar noen ganger litt tid før enheten kobler til. Enten går kan inn i enheter og velger tempe på klokka, men det ser også ut som den kobler til om man åpner en aktivitet (trenger ikke trykke start, bare velge en løpeøkt, vente i et par sek og gå ut igjen. 

Totalt syntes jeg det er en kjekk liten sak som ikke veier noe eller tar plass og som alltid kan være med på turen. Fester du den i en stopp på sekken sitter den svært godt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Solberg said:

Opplever dere at den måler riktig temp året rundt?

Ja, den måler greit året rundt. Jeg flytter den rundt på sekken etter hovedretning jeg beveger meg så den er i skyggen for å få best resultat.

Litt irriterende at den trenger tid for å vise oppdatert temperatur på klokka. Koblet mot GPS vises temperaturen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner, forbindelsen til S6 klokka går tregt. Enkelte ganger tar det opp til 10 minutter å få forbindelse og temperaturmåling oppe å gå. Dette er for dårlig.

 

Måleområdet oppgitt fra -20°C til +60°C, skulle helst sett at den gikk litt lavere temperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (24 minutter siden):

Måleområdet oppgitt fra -20°C til +60°C, skulle helst sett at den gikk litt lavere temperatur. 

Den måler lavere temperatur, flaskehalsen er batteriet som formelt ikke tåler lavere temperatur enn -20 grader celcius. (Vanlig CR2030)

Flere som bytter til BR2032 batteri som er oppgitt til å tåle lavere temperatur enn CR2030 (ned til -30 grader celcius.)

Dog, om du bruker CR2030 batteri, så vil den avhengig av tilstand på batteriet sannsynligvis måle ned under -20 grader celsius.

Ved -30 grader og under så streiker det aller meste av vanlige lithium batterier, og man er avhengig av å varme batteriet/duppeditten for å bruke duppeditten. Det funker jo greit på en GPS, kamera eller mobil, men er jo ikke helt det man vil med en temperaturmåler 😏

Jeg er fornøyd med min Tempe. Den bare funker så lenge jeg husker å bytte batteri før turen 🫣

Den er med på de fleste turene mine og koblet opp mot Fenix 7. Som regel er  den klipset på sekken utvendig, enten på hoftebelte eller nederste del av skulderstroppene. Da er den som regel i skjul for sollyset og ikke så påvirket av kroppstemperatur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og veldig fornøyd med min, som blir brukt sammen med en Garmin Instinct-klokke. Bruker den mye både på korte dagsturer og langturer.
Som flere her, så klipser jeg den på en reim på siden av sekken, ofte på "skyggesiden". Og så fester jeg den enten på strikken mellom inner- og ytterteltet, eller på en bardun på utsiden av teltet når jeg har slått leir, alt etter hvilken temp jeg vil vite i løpet av natta. Men oftest så blir den hengt på utsiden.

Har aldri opplevd noe feil med den, og batteriet varer leeenge. Jeg har bare byttet en gang siden jeg kjøpte den for noen år siden, og det var kun for å være sikker på at det var strøm på den når jeg skulle på langtur. Når den ligger hjemme tar jeg alltid ut batteriet.

Ser den har blitt grisedyr nå, jeg ga 219,- for min i 2020.

IMG_5350.thumb.jpg.9718ec3d039b5f4ac20ae82307285373.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.