Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ultralett telt?


thomas christensen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta en tre-ukers i fjellet i sommer, muligens gjennom Jotunheimen. Vurderer å kjøpe et ultralett telt, dvs rundt 1 kg. Det gjerne være gåstav som teltstang. Selv om det er sommertur må det tåle friskt vær. Fjellet er, som vi alle vet, temmelig lunefullt. Ønsket høyde er høyest mulig. Det må også være plass til LW Exped liggeunderlag. Tenker at jeg vil ha et telt med innertelt, med tanke på kondens. Maks pris er kanskje 5000. (Er litt usikker på om jeg skal kjøpe nytt telt i det hele tatt. Jeg har den gamle versj. av Ringstind light 2, det veier 1,7 kg og tåler faktisk dårlig vær, men så var det vekta, da..)

Tips og innspill mottas med stor takk!

Endret av thomas christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringstind Light 2 er et bra telt, slik som jeg ser det må du regne med ca 1.2 kg selv hvis du bytter til feks et Big Agnes Copper Spur UL2. Og man vil gjerne ha "tomannstelt" for å ha god plass inne.

 

Men det finnes jo noen helt rå nyvinnnger, feks Durston X-Mid Pro 1 og 2 som er et telt som bruker gåstaver og veier helt nede i en halv kilo.

 

Ser selv etter et nytt ett men for min del er det stort sett telt i 1.2-1.7 kg klassen som blir mest aktuelle. Da får du komfort, ramme, plass og holdbarhet alt i ett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 minutter siden):

Ser selv etter et nytt ett men for min del er det stort sett telt i 1.2-1.7 kg klassen som blir mest aktuelle. Da får du komfort, ramme, plass og holdbarhet alt i ett.

Synes det er en vanskelig kategori. Hva har du vurdert i 1,2 kg-klassen? Føler 1,7 blir så nærme det jeg har (1.9) at det ikke er verdt investeringen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Her finnes flere alternativ i den prisklassen: https://pakklett.no/collections/2-manns-telt

Jeg har Mongar 2. Flittig brukt og godt fornøyd, men jeg skulle gjerne selv hatt noe enda lettere til de laange turene hvor et telt ned mot kiloen er tingen. Leter stadig etter det teltet. Tarptent stratosopire 2 eller Durston xmid 2p er det næremeste jeg har kommet det

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Durstongear X-Mid 2 Solid, det har innertelt. X-Mid Pro har ikke innertelt.

Jeg har X-Mid 2 Solid, men venter på at plenen skal tørke før jeg setter det opp (parketten ble for glatt til å sette det opp i stuen).
X-Mid får gode skussmål i tester, gleder meg til å teste det.

Jeg har også Ringstind SL 2, men utgaven før stang i fotenden. Synes innerteltet henger fort ned mot soveposen

Endret av sofasliter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, frankdrebin said:

Synes det er en vanskelig kategori. Hva har du vurdert i 1,2 kg-klassen? Føler 1,7 blir så nærme det jeg har (1.9) at det ikke er verdt investeringen)

Big Agnes Copper Spur UL1-2, mest 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ekstra Dan Durston X-mid 1 (førsteversjon) som jeg vurderer å selge. Jeg brukte x-mid 1 V2 gjennom Rondane, Jotunheimen, Skarvheimen, Hardangervidda og Ryfylke i fjor.
 

Gi meg en lyd dersom du synes teltet virker interessant. Er et mikroskopisk hull i nettingen som er teipet igjen (noen millimeter i diameter).

https://durstongear.com/product/x-mid-1p

IMG_5596.thumb.jpeg.9b0b029daa32b4cdcb94fc9897fe9eef.jpeg

Endret av Msadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Msadian said:

Jeg har et ekstra Dan Durston X-mid 1 (førsteversjon) som jeg vurderer å selge. Jeg brukte x-mid 1 V2 gjennom Rondane, Jotunheimen, Skarvheimen, Hardangervidda og Ryfylke i fjor.
 

Gi meg en lyd dersom du synes teltet virker interessant. Er et mikroskopisk hull i nettingen som er teipet igjen (noen millimeter i diameter).

https://durstongear.com/product/x-mid-1p

IMG_5596.thumb.jpeg.9b0b029daa32b4cdcb94fc9897fe9eef.jpeg

Da er det selvsagte spørsmålet, hvorfor ønsker du å selge og hva vil du kjøpe i stedet for det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msadian skrev (16 timer siden):

Jeg har lovet hun jeg elsker å ikke bruke pengene fra teltet på å kjøpe det samme teltet. Faktisk helst ikke noe telt i det hele tatt. 

Dette er noe av det vakreste (og tristeste) jeg har lest på dette forumet noensinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msadian skrev (På 17.4.2023 den 16.33):

Jeg har et ekstra Dan Durston X-mid 1 (førsteversjon) som jeg vurderer å selge. Jeg brukte x-mid 1 V2 gjennom Rondane, Jotunheimen, Skarvheimen, Hardangervidda og Ryfylke i fjor.
 

IMG_5596.thumb.jpeg.9b0b029daa32b4cdcb94fc9897fe9eef.jpeg

Har lurt litt på et slikt, men med plass til madammen. Tenker jeg kan bære 400g "unødvendig" når jeg er solo, for gleden av selskap når hun vil være med.

Hvordan er det å finne teltplass i ulikt terreng du har vært i? Må det være helt slett og rett, bakken i vater, eller kan teltet stå støtt på mer humpete og eller steinete underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HS ringstind 2p fungerar bra för 2 ,nackdelen med tält med stavar är ju att pinnen hamnar mitt i ingången och använder du stavar vid vandring bör man välja i Aluminium eller en i reserv om tältet måste ha 2.(jag har dock vandringsstavar med både titan och kolfiber blandning men ej lika viktigt att båda ej går av än tältstänger om man går ovan trädgränsen då man ej kan hitta reservpinnar eller spänna upp tältet i linor från en gren)

Jag har anv tälttypen som tidigare kallades ryggåstält när de var dominerande på marknaden,då satt yttertältet på pinnar utan låsning på toppen så yttertältet kunde flyga iväg om det kom in vind från marken om tältet ej gick ner helt.

Hur detta är löst nu vet jag ej och pinnen är ju lika mkt i vägen nu som tidigare,då fanns även pyramidtält då är pinnen mindre ivägen men du får mindre volym och brantare lutning på tältväggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (På 18.4.2023 den 21.33):

Har lurt litt på et slikt, men med plass til madammen. Tenker jeg kan bære 400g "unødvendig" når jeg er solo, for gleden av selskap når hun vil være med.

Hvordan er det å finne teltplass i ulikt terreng du har vært i? Må det være helt slett og rett, bakken i vater, eller kan teltet stå støtt på mer humpete og eller steinete underlag?

Personlig har jeg aldri hatt problemer med å slå opp teltet. Selve innerteltet er rimelig håndterlig og man må lete etter samme type flattareal som ved andre telt. 2P sitt yttertelt er derimot overraskende stort, men du kan justere høyden på gåstavene om det er veldig ujevnt. Generelt liten problemstilling så lenge du plasserer gulvarealet til innerteltet på noe flatt. Teltet står helt fint på steiner/svaberg så lenge du bruker tau og steiner for bardunering.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.