Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fjellsko


moijk

Anbefalte innlegg

Mine Crispi Besseggen-sko fant ut at de skulle gå i oppløsning på begge sålene på samme tur. Riktignok fuktig, men ikke mer enn en halvannen mil. Var helt fine før turen, ene sålen var i sekken og andre sålen hang bare i tåa på slutten. Riktignok typ ti år gamle, men jeg går normalt med lave sko i fjellet så de har ikke vært så mye brukt. 

Så trenger nye fjellsko. tilsvarende høye og vanntette. Noen tips? 

IMG_20230722_104718.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om skoene ikke har vert mye brukt så blir de slitt, det som sannsynligvis har skjedd her er aat limet har blitt dårlig over de ti årene de stort sett ikke har blitt brukt. Det samme risikerer du stort sett med alle merker. Sko har ikke uendelig levetid fordi om de ikke blir brukt.

 

Og når det kommer til sko så er det stort sett alltid samme regel som gjelder, plukk de som er gode på foten. Hvis du har vert fornøyd med Crispi skoene hadde jeg vurdert ett nytt par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine Crispi Skarven var rimeleg nedslitt, fann eg eit par Skarven EVO (nesten ubrukt) på Finn. Dei har tjent meg godt (har brei/høg lest). Les i andre trådar at dei er litt tyngre og varmare enn Skarven, men det har ikkje plaga meg. Kjem nok til å vurdera dei neste gang eg er i marknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 25.7.2023 den 4.56):
Sitat

Selv om skoene ikke har vert mye brukt så blir de slitt, det som sannsynligvis har skjedd her er aat limet har blitt dårlig over de ti årene de stort sett ikke har blitt brukt. Det samme risikerer du stort sett med alle merker. Sko har ikke uendelig levetid fordi om de ikke blir brukt.

Vel, hadde behandlet de etter alle kunstens regler, var jo de dyreste skoene jeg har eid, så skulle tro de holdt.

Jeg beholdt mine Alfa M/77 fra millitæret og fikk nytt par når jeg ble rekruttert i heimvernet. Så det var mine fjellsko fram til disse Crispi-skoene. Kan ikke si jeg er overvettes fornøyd med noen av de, men hadde Alfastøvelen hatt forsterket tå, så hadde begge parene fortsatt vært i live. 

Jeg har ett par nå 24 år gamle sykkelsko som brukes mer i løpet av en måned enn de fjellstøvlene i løpet av et år.  Mitt par med annen cleats er over ti år gamle, og de ser ikke engang brukt ut selv om de har 10-20 mil i uka nå på sommeren og 10 mil i uka på vinteren. Begge av merke Sidi, om noen vil ha det som en anbefaling. Så ikke overvettes imponert over Crispi. Men det er jo et veldig populært merke, så det vil vel være større sjanse for at noen opplever det statistisk sett. 

Sitat

Og når det kommer til sko så er det stort sett alltid samme regel som gjelder, plukk de som er gode på foten. Hvis du har vert fornøyd med Crispi skoene hadde jeg vurdert ett nytt par.

For all del, de satt bra på foten og skoene i seg selv hadde jeg brukt til jeg daua om de hadde hengt sammen. Men det var den første turen jeg hadde hatt de på uten gnagsår på akillesen. Noe som er årsaken til at jeg ikke er glad i høye sko til å starte med. Helt sikkert mangel av erfaring, feil såle, feil snøring eller noe sånt da som sagt jeg løper i fjellet med lave goretex-sko normalt sett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frod1 skrev (13 timer siden):

Da mine Crispi Skarven var rimeleg nedslitt, fann eg eit par Skarven EVO (nesten ubrukt) på Finn. Dei har tjent meg godt (har brei/høg lest). Les i andre trådar at dei er litt tyngre og varmare enn Skarven, men det har ikkje plaga meg. Kjem nok til å vurdera dei neste gang eg er i marknaden.

Ser ut som typen min svigerbror bruker, som da er jeger og trasker langt mer på fjellet på våte dager. Ikke dumt å tenke pent brukt, da man kan få slike dyrere og helt sikkert gode støvler til bra pris. Får teste de i butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

Ikke sikkert det er din type sko. Men Alfa Holt synes jeg er veldig gode sko. Mer enn stive nok til mitt bruk, og samtidig lett og kjapp for å være en fullverdig fjellstøvel :)

Mye bedre enn walk king etter min smak.

Har tråkket mine fleste fjellmil i m77, så de må testes. Tråkker lett over så på den måten er stive sko en fordel, men de så potensielt mer komfortable ut ellers. Har slitt med gnagsår på skinnskoene, så det skader ikke teste noe annet. 

Siste jeg spurte om noe på forumet her var det fjellski, og ærlig talt. Jeg har aldri hatt en bedre opplevelse på fjellet på ski som jeg hadde sist vinter med nye ski. Så det hjelper å få tips fra erfarne folk. Sommerhjelpa på XXL setter jeg ikke så mye lit til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moijk skrev (2 timer siden):


Har slitt med gnagsår på skinnskoene, så det skader ikke teste noe annet. 

Gnagsår på hælen synes jeg fikses med å ha litt løsere sko slik at hælen får gli litt opp og ned i skoen.

Snører jeg godt til, slik at hælen ikke skal glippe, blir det ler trykk og press på hælen og jeg får lettere gnagsår og trykksmerter. Men det er jo dette folk gjør når de får gnagsår, det er ikke alltid rett medisin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Gnagsår på hælen synes jeg fikses med å ha litt løsere sko slik at hælen får gli litt opp og ned i skoen.

Snører jeg godt til, slik at hælen ikke skal glippe, blir det ler trykk og press på hælen og jeg får lettere gnagsår og trykksmerter. Men det er jo dette folk gjør når de får gnagsår, det er ikke alltid rett medisin..

 

Det varierer vel litt, i utgangspunktet er det vel løse sko som gir gnagsår. Når skoen beveger seg mer enn foten gir det friksjon som skaper gnagsår over tid.

 

Mens hvis de sitter som støpt på foten og ikke gnikker så skal det vel heller ikke bli gnagsår.

 

Samtidig har jo også jeg erfart at feks støvler, de gir aldri gnagsår selv om de er løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (14 minutter siden):

 

Det varierer vel litt, i utgangspunktet er det vel løse sko som gir gnagsår. Når skoen beveger seg mer enn foten gir det friksjon som skaper gnagsår over tid.

Noen ganger stemmer det, men den myten har også gitt mange gnagsår fordi man ikke har prøvd motsatt. Hælen beveger seg nemlig i skoen av mangel på friksjon :)

Kommer selvsagt an på skoen. Myke sko snører jeg slik at de sitter. Men stive sko med stiv såle som trenger litt kraft for å bøyes gir ofte mye trykk og slitasje mot helen om de snøres hardt, med påfølgende trykksmerter og gnagsår. De har jo ofte en veldig hard hælkappe også. Litt passe løsere sko gir hælen mindre trykk mot hælkappen bak, mindre friksjon, og litt bedre plass. Da beveger hælen seg oftest litt i skoen.

Den som har på skoen kjenner nok best hvor skoen trykker, men myten om at man skal snøre strammere for å unngå bevegelse i hælpartiet er ihverfall helt feil for meg. Noe å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

men myten om at man skal snøre strammere for å unngå bevegelse i hælpartiet er ihverfall helt feil for meg. Noe å prøve ut.

+1 

Å snøre stramt har aldri funka for meg, eg får også meir trykksmertet i hælane av det. Eg går med ganske lause sko, både fjellstøvlar og skisko. 

Snørar hardt berre dersom eg absolutt må ha heilt presise sko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel et tilfelle av hydrolyse av mellomsålen.

https://blog.hanwag.de/en/hydrolyse-der-zwischensohle/

Er en lengre tråd inne på forumet her om samme sak også.

Jeg pleier også å snøre løst. Et triks som jeg bruker er å hoppe over det paret med hemper som sitter rundt ankelen når jeg snører. Da synes jeg ankelen får bevege seg litt friere også blir det ikke så mye trykk bak på hælen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (15 minutter siden):

Et triks som jeg bruker er å hoppe over det paret med hemper som sitter rundt ankelen når jeg snører. Da synes jeg ankelen får bevege seg litt friere også blir det ikke så mye trykk bak på hælen.

Godt tips 👍

Det skal jeg prøve i fjellstøvlene og fjellskiskoene mine. Da kan muligens resten av skoen snøres litt bedre slik at skoen sitter litt bedre uten at hælen trykkes bak mot hælkappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.