Gå til innhold
  • Bli medlem

Post bilde av din brenner i bruk


Anbefalte innlegg

dsk skrev (10 timer siden):

Det jeg har lest er at: 111 blir varmere med bensin enn med parafin, nok til at loddinga i  toppen av brenneren kan gå stykker, og det foran avstengningsventilen.
 

 

Hmm.

Er denne påstanden noe logisk da?

Jeg sier ikke at det er feil, for da skal man vite hva man snakker om. Men for meg blir dette rart. Effekten på parafin er oftest høyere enn på bensin, selv med dysebytte. Ned parafindyse/multifuelduse er effekten på bensin betydelig lavere enn på parafin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter jeg hadde trøbbel med to nye dragonflys ga jeg opp.

Fant meg en Dragonfly produsert i 2017 på finn.no, komplett med flakse og tilbehør til 800kroner. Brenneren var godt nedsotet, flasken var fylt med noe parafingreier som med største sannsynlighet hadde blitt brukt til forvarming. Demonterte brenner og ga den et primusbad, så egentlig ikke ut som den hadde blitt brukt. Ingen sot på shakerjet, dyse eller spindel. Mulig noen skrinla prosjektet etter en heftig runde parafin-forvarming :)

Justeringen er helt smooth å den brenner med en knall blå flamme. 30min test brenning etter primusbadet. Alt i alt et godt kjøp.20230611_204558.thumb.jpg.1b862471a1dcbd21ffda2ec6de69b8fd.jpg

20230611_235326.thumb.jpg.437b3c64d64e8720f76b3aa13f639cae.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg ikke brukt på 30 år. Føste eier kjøpte den under krigen da det ble usikker strømforsyning. 

vurderer rett og slett å selge den da jeg har så mange mer moderne lettvekts primusser. :-)

Det ble nå i hverfall bacon til frokost i dag, og siden det er så tørt i naturen så ble det på verandaen ... igjen. :-)
Det "store bålet er forvarming med antibak.  Det site er for sammenligningen med en litt nyere Coleman 400A

2023-06-17 08.38.59.jpg

2023-06-17 08.39.38.jpg

2023-06-17 08.44.32.jpg

2023-06-17 08.45.33.jpg

2023-06-17 08.48.29.jpg

2023-06-17 08.50.26.jpg

Endret av dsk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Primus EasyFuel II med piezotenner sto for kokinga til kaffekosen under en kjapp pause på dagens spontane multetur. Solid sak, og dermed noe tyngre enn f.eks. Optimus Vega. Litt synd at det ikke er klargjort for bruk av gassbokser opp-ned på denne, da den har forvarmerbøyle, men til vår/sommer er vel det sjelden nødvendig uansett. Det er jo bare en desto bedre grunn til å ha flere brennere i beholdningen, vel?

Primus EasyFuel II

 20230810_123204.thumb.jpg.fa55bd18ceca98f451282c65b4c912ab.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Baryshnikov skrev (På 23.4.2023 den 16.39):

Hvis jeg er i små telt med lite plass, eller man er flere i teltet hender det jeg fyrer opp Soto-brennerne med gass først, som en slag forvarming, og skifter til bensin etter et minutt, når røret er varmt. Med hutigkoblingene går det kjapt å skifte mellom brennstoff. Du kan da kjøre direkte i "normal" modus, uten å gå via startmodus først. Ingen høye flammer i det hele tatt!

Måtte finne frem dette innlegget igjen :)
Etter å ha blitt noen erfaringer klokere med Stormbreakeren på vinterstid vurderer jeg nå å prøve ut "forvarming med gass"-metoden. Hovedårsak er at når det er temperaturer ned på ~-15 og lavere merker jeg at brenneren må stå ganske lenge i "Start"-modus før den er varm nok til å kunne gå over til "Run". Noen ganger så lenge at det bør pumpes mer trykk i flaska rett etter at forvarmingen er over. Noe av årsaken kan nok være at det er litt vanskelig å tenne luft/bensin-miksen. Mulig det kommer for mye luft noen ganger, siden lighteren rett og slett blåses ut?

Prematur overgang til "Run" har jeg merket at kan være svært så risikabelt, med flytende bensin og flammer _under_ brenneren (N.B. Ikke prøv å blåse ut flammen i dette tilfellet🙃). De siste oppfyringene har blitt med åpen dør i forteltet for å si det sånn 😅

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forvarming" med gass på Stormbreaker og Muka fungerer som nevnt over fint, men det forutsetter jo at man har med gass...

 

Noe jeg synes er rart er Sotos anbefaling om å pumpe opp til høyt trykk, så den røde markøren på pumpa synes. Etter min erfaring fungerer både forvarming og generell drift vesentlig bedre med lavere trykk på flaska. Med lavt/moderat trykk har jeg fyrt opp flere ganger med under minus 20 i teltet, uten store flammer eller spesielt lang forvarmingstid. Dette opplever jeg som såpass sikkert at jeg konsekvent fyrer opp primusen i innerteltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.