Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR XGK EX brenner: Er den virkelig «verdens mest pålitelige brenner»?


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

Vi vurderer MSR XGK EX brenner med MSR kokeutstyr.
Hva er det «de ikke forteller oss» om denne populære brenneren som skal være så fantastisk.

- Erfaring: Trangia rødsprit-stormkjøkken for over 15år siden.
- Økonomi i denne prisklassen, lyd/støy og mulighet for gass er helt uinteressant for oss.
- Viktig: Deler og utstyr tilgjengelig over hele verden!
- Vi skal ikke på noen ekspedisjoner, vil bare ha noe vi kan stole på.

Lars.

Endret av Lars og Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som gjør den driftsikker er enkelheten, det er minimalt med deler som kan gå i stykker på selve brenneren. Dette er på "bekostning" av at den bråker som et jetfly, og har i prinsippet en innstilling på flammen, og det er fullt. 

Det er ingen bevegelige deler på brenneren i bruk, eneste delen som ikke sitter fast er "shaker nåla", det er en rensenål som skrangler rundt inne i dysa og renser denne når den rister rundt i sekken. I slangen er det en tykk rensewire, ved å dra denne ut og inn renses drivstofftilførselen fra koblingen og helt inn i kammeret der rensenåla sitter. Blir alt tett kan du spraye WD40 inni og la det stå litt, så løsner det og du kan kjøre videre. Brenneren fungerer også uten rensenåla, så skjer det noe med den, kan du kjøre uten. Flammesprederen er vid, så det er minimalt med mulighet for at drivstoff på "avveie" ut av dysa ikke treffer den så det ikke blir "knust" og brenner med jet-flamme (minimal risiko for flammehav om noe tetter seg). Forvarmingsrøret er tykt så det har mye masse, dette forvarmer drivstoffet mer effektivt.

Alt dette gjør at den i prinsippet brenner alle typer drivstoff som fordamper når det blir varmet opp. Forutsetningen er et det ikke inneholder partikler som kan sette seg fast i drivstoffslangen eller dysa. (Dette ordnes ved å i verste fall sile drivstoffet). MEN, dårlig drivstoff brenner ikke nødvendigvis uten skadelige avgasser, så det bør isåfall gjøres "out in the open". Uansett drivstoff eller brenner, så må det være tilstrekkelig med lufting på grunn av CO faren.

Det som kan gå i stykker er pumpa. Her sitter tetningen i koblingen mellom brenner og pumpe, reguleringsrattet og pumpe/nrv-ventilen. Den nyeste MSR pumpa er driftsikker, men ikke idiotsikker, og av plast. Så pumpa må vedlikeholdes gjevnlig. Pumpen kan også ha "lakkerte" O-ringer, så en ny en bør demonteres og eventuell lakk fjernes før bruk. Skal brenneren brukes når det er grisekaldt, finnes det en "artic" variant av pumpa, der pakningene er beregnet for bruk i streng kulde (blå krans mot flasken). Så en eller flere pumper i reserve kan være nyttig. Ser du på reservedel settet, er de fleste delene til pumpa.

På grunn av skrumekanismen mellom pumpe og flaske, og det faktum at det bør være flens på tuten, kan enkelte "non MSR" flasker tette dårlig. Så bruk MSR flaske.

Siste versjon har slange, denne er kort og stiv, wiren inni gjør den også stivere. Frem til 2004 hadde den stivt rør (XGK II). I den er røret i ett helt stykke fra enden som dyttes inn i pumpa, via forvarmings-loop'en og helt dit der dysa skrues fast i brennerklokka. Uansett så må du kjøre over den for å ødelegge noe. Det finnes noen katastrofalt dårlige MSR pumper av tidligere generasjoner, så går du for brukt, oppgrader uansett til siste versjon pumpe.

Så all enkelheten er det som gjør den driftsikker, men dette gjør den mindre fleksibel til generelt turbruk. Det den gjør best, er å smelte snø og koke vann.

De brennerene som har absolutt ett minimum av deler (untatt vedovn og sprit) er Svea 123 og Optimus 8. På disse er spindelen som justere flammen eneste bevegelige del. På nyere versjoner (Svea 123R og 8R), er det en ekstra del..det er rensenåla som betjenes via spindelen. Disse går kun på bensin (renset/akrylat).

Konklusjonen er nok denne: MSR XGK EX er den beste brenneren, til sitt bruk..

Avhengig av bruk, finnes det andre alternativer som har større bruksområde, dvs kan reguleres bedre og bråker kanskje mindre. Uansett så er driftsikkerheten som på alt annet, avhengig av at ting blir vedlikeholdt. Å gjøre seg kjent med og vedlikeholde en brenner, er vel så viktig som hvordan den er konstruert.

 

Endret av Omnilite
  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi råd om brenner og kokeutstyr uten å vite stort om behovene, dersom dere ikke skal bruke den når det er kaldt så er generelt mitt råd til folk uten spesiell interesse for å ha en brenner som krever litt ekstra tilsyn å gå for Trangiasett med gassbrenner. Jeg bruker en del annet, fordi jeg har det som en av interessene mine, men det begynner alltid å blåse når jeg skal lage mat, og inegen har bedre vindskjerm enn Trangia.  Med stekepanne er selv Trangia litt knotete.  Jegbruker ofte hjemmelaget vindskjerm og en gammel coleman Apex brenner som er kjøpt brukt, og det er nok favoritten.  Jeg har en XGK, men nei den er ugnet til å lage mat hvor man skal regulere ned flammen ...   Trangia kan også brukes med multifuel (som som regel er en bensinbrenner som klarer å gå på noe annet)  og det meste kan tilpasses trangiasettet.  Jeg liker forresten non-stick versjonen, men det krever bruk av plast/tre-redskap, og det holder litt kortere enn aluminium uten non-strick.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MSR XGKII selv. Den er dønn solid.

Sammenlignet med MSR Simmerlite har den  en fordel og en ulempe i forhold til pålitelighet.

Simmerlite påvirkes ikke av sot overhodet, den kan ikke sote inni forbreningsdelen selv om du forvarmer den med bensin, den vil brenne like bra uansett hvordan du behandler og forvarmer den. XGKII begynner å brenne gulere når den blir sotete i brennerklokken og på flammespreder, så her er forvarming med rødsprit viktigere for å holde den ren og ha isblå flamme over tid uten å måtte rengjøre brenneren.

Men XGKII tåler mye mer, den kan trakkes på, det kan du ikke på Simmerlite.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (30 minutter siden):

Har MSR XGKII selv. Den er dønn solid.

Sammenlignet med MSR Simmerlite har den  en fordel og en ulempe i forhold til pålitelighet.

Simmerlite påvirkes ikke av sot overhodet, den kan ikke sote inni forbreningsdelen selv om du forvarmer den med bensin, den vil brenne like bra uansett hvordan du behandler og forvarmer den. XGKII begynner å brenne gulere når den blir sotete i brennerklokken og på flammespreder, så her er forvarming med rødsprit viktigere for å holde den ren og ha isblå flamme over tid uten å måtte rengjøre brenneren.

Men XGKII tåler mye mer, den kan trakkes på, det kan du ikke på Simmerlite.

 

 

Så hvis man skal lage mat, kjøre på bensin og behandler den uten å være uforsiktig så er Simmerlite grei for de fleste? Trådstarter henviste til erfaring med Trangia som jo heller ikke er egnet til å tråkke på.

Jeg er ganske sikker på at en "Reodor Felgen type" kan tilpasse de fleste bensinbrennere til Trangia.  Vet ikke om trådstarter er der...  Skulle jeg testet ur noe slikt så hadde jeg startet med en billig Biltema trangia-kopi eller noe slikt.  :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (Akkurat nå):

Så hvis man skal lage mat, kjøre på bensin og behandler den uten å være uforsiktig så er Simmerlite grei for de fleste? :-)

Når man har fått litt «fingerspitzgefül» så går det greit å regulere denne til finsteking og småkoking, den reagerer ganske kjapt og kontant med den korte tynne slangen, så der er jeg enig. Men like presis og jevn i reguleringen som en brenner med regulatoren på brennerhodet er den ikke.

Den er rask å forvarme, men man får stor flamme ved forvarming (så kun for avanserte å forvarme inni teltet). Litt ustødig, jeg bruker alltid MSR Trillium basen. Samme basen/platen bruker jeg på XGKII.

Uansett, ute av produksjon for lengst, så man må finne brukt. Kanskje Whisperlite er ett bra alternativ? (Har ikke prøvd whisperlite).

Noe som er veldig viktig på MSR pumper er å gnikke vekk malingen fra o-ringene som @Omnilite er inne på. Eneste feilkilden jeg har hatt på en pumpe er nettopp denne malingen som ligger igjen rusk og fører til lekkasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (48 minutter siden):

Har MSR XGKII selv. Den er dønn solid.

Sammenlignet med MSR Simmerlite har den  en fordel og en ulempe i forhold til pålitelighet.

Simmerlite påvirkes ikke av sot overhodet, den kan ikke sote inni forbreningsdelen selv om du forvarmer den med bensin, den vil brenne like bra uansett hvordan du behandler og forvarmer den. XGKII begynner å brenne gulere når den blir sotete i brennerklokken og på flammespreder, så her er forvarming med rødsprit viktigere for å holde den ren og ha isblå flamme over tid uten å måtte rengjøre brenneren.

Men XGKII tåler mye mer, den kan trakkes på, det kan du ikke på Simmerlite.

 

 

Simmerlite er utgått og kanskje ikke så lett å få tak i på bruktmarkedet.

Gassbrenneren Windpro II er basert på Simmerlite, og er på mange måter gassversjonen av denne. Jeg har greid å få underburn inne i brennerhodet på min Windpro II... på lav flamme gjorde et lite vindpust at det plutselig ble en annen lyd i den, når jeg sjekket hva det var, glødet nærmest hele brennerhodet. Er underburn mulig på Windpro, er det også teoretisk mulig på Simmerlite (selv om den kanskje ikke kan skrues like langt ned). Så alt har en teoretisk mulighet til å feile.

 

Det som ligner mest på Simmerlite, har lignende konstruksjon på brennerdelen, og som er i salg er Primus Gravity 3, det er en stor gassbrenner som ikke koster all verden, den kan oppgraderes til multifuel for 500,- inkludert pumpe og flaske. Selve brenneren leveres med fullt sett med folieskjerm og løs piezo tenner, så det er mye for pengene bare som gassbrenner også. Med 4 bein er den også veldig stabil og har lavt tyngdepunkt. Men akk, ingen ting er perfekt, den er ikke veldig kompakt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 minutter siden):

Jeg har greid å få underburn inne i brennerhodet på min Windpro II... på lav flamme gjorde et lite vindpust at det plutselig ble en annen lyd i den, når jeg sjekket hva det var, glødet nærmest hele brennerhodet. Er underburn mulig på Windpro, er det også teoretisk mulig på Simmerlite (selv om den kanskje ikke kan skrues like langt ned). Så alt har en teoretisk mulighet til å feile.

Hmm…

Underburn på Simmerlite tror jeg nesten er umulig. Har aldri vert antydning, selv ikke justert så lavt at den slukker og tenner, og heller ikke i vind. 

Har brukt den såpass mye, også uten vindskjerm, at det ville overraske meg om det skulle kunne skje. Men kanskje jeg har vert heldig hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronn skrev (35 minutter siden):

Det viktigste er vel å lære sin brenner å kjenne. 
Har selv en XGK, og min erfaring er jo at selve brenneren er veldig solid.
Men pumpa har jeg hatt mer problemer med. Men problemet kan ha vært dårlig drivstoff som har tettet filter eller slanger. 

Har du tatt ut o ringene og gnikket av evt. maling? Det er eneste feilkilden jeg selv har opplevd, det gir rusk i systemet.

Filteret i sugeslangen er så finmasket at det ikke burde komme rusk forbi. Gamle pumper har ikke filter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (5 timer siden):

Det som gjør den driftsikker er enkelheten, det er minimalt med deler som kan gå i stykker på selve brenneren. Dette er på "bekostning" av at den bråker som et jetfly, og har i prinsippet en innstilling på flammen, og det er fullt. 

Det er ingen bevegelige deler på brenneren i bruk, eneste delen som ikke sitter fast er "shaker nåla", det er en rensenål som skrangler rundt inne i dysa og renser denne når den rister rundt i sekken. I slangen er det en tykk rensewire, ved å dra denne ut og inn renses drivstofftilførselen fra koblingen og helt inn i kammeret der rensenåla sitter. Blir alt tett kan du spraye WD40 inni og la det stå litt, så løsner det og du kan kjøre videre. Brenneren fungerer også uten rensenåla, så skjer det noe med den, kan du kjøre uten. Flammesprederen er vid, så det er minimalt med mulighet for at drivstoff på "avveie" ut av dysa ikke treffer den så det ikke blir "knust" og brenner med jet-flamme (minimal risiko for flammehav om noe tetter seg). Forvarmingsrøret er tykt så det har mye masse, dette forvarmer drivstoffet mer effektivt.

Alt dette gjør at den i prinsippet brenner alle typer drivstoff som fordamper når det blir varmet opp. Forutsetningen er et det ikke inneholder partikler som kan sette seg fast i drivstoffslangen eller dysa. (Dette ordnes ved å i verste fall sile drivstoffet). MEN, dårlig drivstoff brenner ikke nødvendigvis uten skadelige avgasser, så det bør isåfall gjøres "out in the open". Uansett drivstoff eller brenner, så må det være tilstrekkelig med lufting på grunn av CO faren.

Det som kan gå i stykker er pumpa. Her sitter tetningen i koblingen mellom brenner og pumpe, reguleringsrattet og pumpe/nrv-ventilen. Den nyeste MSR pumpa er driftsikker, men ikke idiotsikker, og av plast. Så pumpa må vedlikeholdes gjevnlig. Pumpen kan også ha "lakkerte" O-ringer, så en ny en bør demonteres og eventuell lakk fjernes før bruk. Skal brenneren brukes når det er grisekaldt, finnes det en "artic" variant av pumpa, der pakningene er beregnet for bruk i streng kulde (blå krans mot flasken). Så en eller flere pumper i reserve kan være nyttig. Ser du på reservedel settet, er de fleste delene til pumpa.

På grunn av skrumekanismen mellom pumpe og flaske, og det faktum at det bør være flens på tuten, kan enkelte "non MSR" flasker tette dårlig. Så bruk MSR flaske.

Siste versjon har slange, denne er kort og stiv, wiren inni gjør den også stivere. Frem til 2004 hadde den stivt rør (XGK II). I den er røret i ett helt stykke fra enden som dyttes inn i pumpa, via forvarmings-loop'en og helt dit der dysa skrues fast i brennerklokka. Uansett så må du kjøre over den for å ødelegge noe. Det finnes noen katastrofalt dårlige MSR pumper av tidligere generasjoner, så går du for brukt, oppgrader uansett til siste versjon pumpe.

Så all enkelheten er det som gjør den driftsikker, men dette gjør den mindre fleksibel til generelt turbruk. Det den gjør best, er å smelte snø og koke vann.

De brennerene som har absolutt ett minimum av deler (untatt vedovn og sprit) er Svea 123 og Optimus 8. På disse er spindelen som justere flammen eneste bevegelige del. På nyere versjoner (Svea 123R og 8R), er det en ekstra del..det er rensenåla som betjenes via spindelen. Disse går kun på bensin (renset/akrylat).

Konklusjonen er nok denne: MSR XGK EX er den beste brenneren, til sitt bruk..

Avhengig av bruk, finnes det andre alternativer som har større bruksområde, dvs kan reguleres bedre og bråker kanskje mindre. Uansett så er driftsikkerheten som på alt annet, avhengig av at ting blir vedlikeholdt. Å gjøre seg kjent med og vedlikeholde en brenner, er vel så viktig som hvordan den er konstruert.

 

Woww!

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med denne tilbakemeldingen men la meg først takke for en enestående innføring i prinsippene på disse nye brennerne og alle fallgruvene man eventuelt kan tråkke i. Det er utrolig å ha ressurser som deg en forumpost unna Omnilite. Igjen, tusen hjertelig takk.

Som jeg skriver i posten er det leeeenge siden vi har tatt i en brenner og fordi vi kommer til å reise mye fremover må driftsikkerhet verdsettes høyt. Når det kommer til vedlikehold gjelder den regelen alt av utstyr. Vi kommer til å kjøpe oss en båt (å bo i), vi har side opp og ned om vedlikehold av motor, elektronikk og rengjøring av alt fra salt til korodering av metallkontakter - så en turbrenner blir en dråpe i havet hva vedlikehold angår. Jeg synes det er avslappende med et lite «fikkleprosjekt» i ny og ne. -Kopp kaffe, litt rensebensin og et lommetørkle på dekk mens isfjella sklir forbi utenfor Svalbard, Bouvetøya eller tidtrøyte over Atlanteren ;)

Når det kommer til matlaging på gå-sykle/tur blir brenner brukt til å koke eller sterilisere vann/snø/is. Noe fiskesteking, pottitmos og kjøtt/bacon blir det nok også men gourmet-kjøkken tendensene tar vi i båten. Vi er ikke redd for litt svidde kanter, skal være litt slik på tur. Vi har mistanke om at brenneren blir et supplement til bålet. Vi ser for oss 1-2 uker maks turlengde der mattilberedning handler mer om næring enn smak og konsistens :) 

Nødvendigheten av et service-sett kan bli avgjørende, så det blir handlet inn et «Expedition ServiceKit», så har vi alt vi trenger for lang og god drift. Apparatet blir kjøpt nytt i butikk for den lille ekstra sikringen om nor skulle tryne de første par årene. Vi planlegger nå vinterturer her på møre for å teste alt av utstyr og oss selv. Vi har noen forblåste topper som nok vil sørge for å dra frem alt som må dobbelsjekkes ;). Det vi virkelig er overbevist om etter innlegget ditt er driftssikkerheten på denne brenneren!!

Takk.
Igjen må jeg få takke for denne smørbrødliste av sjekkpunkter og tips vi kan kopiere inn i vedlikeholdsboka for turutstyr. 
Folk som dere gjør turlivet så uendelig mye enklere 💚

Lars & Berit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (9 timer siden):

Det er vanskelig å gi råd om brenner og kokeutstyr uten å vite stort om behovene, dersom dere ikke skal bruke den når det er kaldt så er generelt mitt råd til folk uten spesiell interesse for å ha en brenner som krever litt ekstra tilsyn å gå for Trangiasett med gassbrenner. Jeg bruker en del annet, fordi jeg har det som en av interessene mine, men det begynner alltid å blåse når jeg skal lage mat, og inegen har bedre vindskjerm enn Trangia.  Med stekepanne er selv Trangia litt knotete.  Jegbruker ofte hjemmelaget vindskjerm og en gammel coleman Apex brenner som er kjøpt brukt, og det er nok favoritten.  Jeg har en XGK, men nei den er ugnet til å lage mat hvor man skal regulere ned flammen ...   Trangia kan også brukes med multifuel (som som regel er en bensinbrenner som klarer å gå på noe annet)  og det meste kan tilpasses trangiasettet.  Jeg liker forresten non-stick versjonen, men det krever bruk av plast/tre-redskap, og det holder litt kortere enn aluminium uten non-strick.

Det er MSR XGK EX brenneren vi lurte på og som sagt skal den brukes i alle hjørner av verden. Skikkelig kaldt og skikkelig varmt, storm, snø/is, sandstorm. +45 til -40 osv.
Det vi var ute etter i all hovedsak er hva man ikke kan lese om i produsentens reklame, for den beskriver jo bare glitter og stas! 

Hovedpunktene er:

- Enkel bruk, tine, koke og sterilisere vann. Enkel matlaging - no fancy stuff :) 
- Er denne brenneren så bunnsolid i denne prisklassen som skrytelista sier? (3-4.000kr) ny, ikke brukt.
- Deler og utstyr tilgjengelig over hele verden! Må vite at jeg kan få deler i Gambia og på Grønnland.

Utover det har jeg all respekt for Reodor folket (jeg var slik sjæl tidligere) men med alt det andre vi må fikkle med har jeg lagt «felgen» på hylla. Nå handler livet om å gjøre ting så enkelt som mulig selv om prisen blir noe høyere -den tar vi på strak hånd ;)

Takk for innspill.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Har MSR XGKII selv. Den er dønn solid.

Sammenlignet med MSR Simmerlite har den  en fordel og en ulempe i forhold til pålitelighet.

Simmerlite påvirkes ikke av sot overhodet, den kan ikke sote inni forbreningsdelen selv om du forvarmer den med bensin, den vil brenne like bra uansett hvordan du behandler og forvarmer den. XGKII begynner å brenne gulere når den blir sotete i brennerklokken og på flammespreder, så her er forvarming med rødsprit viktigere for å holde den ren og ha isblå flamme over tid uten å måtte rengjøre brenneren.

Men XGKII tåler mye mer, den kan trakkes på, det kan du ikke på Simmerlite.

 

 

Førstehånds kunnskap der ja.

At brenneren er bygd som et Russisk kjøleskap høres toppers ut. At den bråker like mye også, spiller liten rolle. Enten blåser det fra alle kanter -da står´n i forteltet og krangler med værgudene - ellers får’n stå for seg sjøl mens vi jakter på kokosnøtter og fisk. 

Vi prøver å satse 99.9% på diesel og ev. litt rensebensin (les: acryllat/rensa bensin) til rens og puss samt MSR XGK EX brenneren. 
Båten blir vårt nye hjem og da er det greit å slippe i million ulike gass-påfyllimgs-standarder og rundt om på planeten. I tillegg har vi lest en del artige historier om håndgranater (gassbokser) som har ødelagt drømmeturen til ymse Stillehavs paradis 😂.

Takk for ærlige tanker om hva denne brenneren faktisk presterer.

Lars.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de beskrivelsene av behovene så kan jeg ikke se for meg noe mer pålitelig. Å få tak i deler er alltid plundrete her hvis du ikke har testet det tidligere og skaffet kjennskap til hvor de faktisk har disse delene.  Antagelig lettest tilgjengelig i noe få byer når det gjelder Norge, og ellers tar det en ukes tid eller to...
På den annen side ser jeg ingen grunn til at den ikke bare skal holde.  Det finnes et par ulike varianter av pumper og pumpelære som du kanskje må finne ut mer om, og som jeg ikke har detaljkunnskap om, men alt jeg har tenkt at er for dårlig av plastpumper etc har vist seg å være utrolig mye bedre enn hva jeg trodde.

God tur og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (5 timer siden):

Vi prøver å satse 99.9% på diesel og ev. litt rensebensin (les: acryllat/rensa bensin) til rens og puss samt MSR XGK EX brenneren. 

Greit med en traktor som bare går og går. Men er rimelig sikker på at om du leser følgende tråd <47714-trangia-stormkjøkken-spritfyrt-hele-året/> så blir det noen liter rødsprit med på turen også. Greit med en backupløsning som teknologien ikke kan ta rotta på. Påfyll av sprit som brenner rimelig rent bør det være mulig å finne, og det uten å måtte tenke på all slags overganger, koblinger og reservedels-sett. God tur hvor enn turen går! :)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (5 timer siden):

 

 

Vi prøver å satse 99.9% på diesel og ev. litt rensebensin (les: acryllat/rensa bensin) til rens og puss samt MSR XGK EX brenneren. 

Diesel virker jo på brenneren, men det er ekstremt (les: ekstremt) lite helsebringende. Det inneholder mye aromater, det er veldig hissige greier som ikke finnes noen trygg nedre grense for. Bilbensin inneholder hele 35% aromater, diesel for kjøretøy er i samme gaten.

White spirit, parafin, varmeolje, lampeolje, tennvæske (den som kun inneholder «nafta» kan brenne dårlig, de som inneholder C10-C13 og lignende brenner bra), D-60, kaldavfetting, prickbort osv. er lignende produkter ment for fritidsbruk og inneholder <2% aromater. Bruk heller det!

Evt. 4-takt Alkylatbensin. Den er ment for gressklippere, motorsager etc.

2-takt bensin inneholder olje, så den skal ikke brukes.

Bilbensin som er så flyktig og inneholder mye aromater bør helst ikke håndteres på noen måte, man bør helst holde pusten mens man fyller tanken på bilen.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krokavatnet skrev (15 timer siden):

Eg har hatt med meg min XGKII på tur i sikkert tjue år no og aldri hatt problem med han. Reknar med at han held til mang ein vintertur framover óg. 

Takk for erfaringene dine, det spikrer valget godt fast.
Er veldig ok når smørbrødlista til produsenten stemmer med erfaringen til brukerne såpass treffsikkert.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronn skrev (12 timer siden):

Det viktigste er vel å lære sin brenner å kjenne. 
Har selv en XGK, og min erfaring er jo at selve brenneren er veldig solid.
Men pumpa har jeg hatt mer problemer med. Men problemet kan ha vært dårlig drivstoff som har tettet filter eller slanger. 

Et godt poeng her er det «å kjenne utstyret sitt». Det er andre som har kommentert pumpa spes. på eldre modeller, kan kanskje være en ide å ha med en ekstra pumpe siden den nok kan få litt juling og er av plast. Når det kommer til drivstoff hadde det vært artig å prøve diesel. I så fall blir all diesel renset godt før bruk i både båt og alt annet.

Takk for bidraget ditt tronn.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Diesel virker jo på brenneren, men det er ekstremt (les: ekstremt) lite helsebringende. Det inneholder mye aromater, det er veldig hissige greier som ikke finnes noen trygg nedre grense for. Bilbensin inneholder hele 35% aromater, diesel for kjøretøy er i samme gaten.

White spirit, parafin, varmeolje, lampeolje, tennvæske (den som kun inneholder «nafta» kan brenne dårlig, de som inneholder C10-C13 og lignende brenner bra), D-60, kaldavfetting, prickbort osv. er lignende produkter ment for fritidsbruk og inneholder <2% aromater. Bruk heller det!

Evt. 4-takt Alkylatbensin. Den er ment for gressklippere, motorsager etc.

2-takt bensin inneholder olje, så den skal ikke brukes.

Bilbensin som er så flyktig og inneholder mye aromater bør helst ikke håndteres på noen måte, man bør helst holde pusten mens man fyller tanken på bilen.

Nei, diesel på brenneren blir det neppe. Referansen var mot gass. Vi ønsker så få drivstofftyper som mulig i båten til drift av motor og utstyr. Alikevel må ha litt bensin til rens av ymse deler og til MSR brenneren. Uansett er jeg takknemlig for denne infoen til senere bruk, det er mye man skal lære og det er lett å tråkke feil.

Takk for innsatsen Marius 👍

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Berit skrev (På 15.9.2021 den 16.41):

skal den brukes i alle hjørner av verden. Skikkelig kaldt og skikkelig varmt, storm, snø/is, sandstorm. +45 til -40 osv.

Med andre ord treng du en MSR XGK. 

Ja, den ER dønn solid. Og skulle den ikkje funke optimalt funkar den likevel. Og er enkel å fikse på i felt. 

Lyden gjer at du nesten kan diagnostisere berre utfrå den, og eg opplever den som den bensinbrennaren det er enklast å få ei kontrollert forvarming på med bensin. Den har eit klart og tydeleg "språk" (bråk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Med andre ord treng du en MSR XGK. 

Ja, den ER dønn solid. Og skulle den ikkje funke optimalt funkar den likevel. Og er enkel å fikse på i felt. 

Lyden gjer at du nesten kan diagnostisere berre utfrå den, og eg opplever den som den bensinbrennaren det er enklast å få ei kontrollert forvarming på med bensin. Den har eit klart og tydeleg "språk" (bråk). 

Tusen takk Tessatroll. Vi elsker dingser som lager lyder eller sier i fra visuelt om noe ikke er helt riktig, det tar funderinga ut av fikklinga ;). Det blir en MSR XGK -vi må bare finne noen som har en liggende i en krok! Ser ut som de er over snittet poppulære med varebeholdning der etter :) 

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.