Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelting


JonnH

Anbefalte innlegg

Ønsker starte med vintertelting og lurer på en del i denne forbindelse.

Jeg har vintertelt og det er flere barduner og pluggfester. Det er vel i alt over 20 fester totalt. (Fulgte med 28 vanlige plugger) Benyttes alle pluggfestene slik at en må ha over 20 snøplugger med (om en ikke benytter ski osv?) eller er det bardunering som er viktig mens på selve duken benyttes mindre da en her feks har stormmatter? 
 

er det gode youtube videoer osv hvor en kan ta til seg lærdom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du telte i måneskinn og vindstille er det ikke så nøye hvordan du løser det, hvis været er noe helt annet må du forankre det så det ikke reiser av gårde.. Bardunere får du ikke gjort fullstendig før teltet er oppe, skyfle på snø etter det igjen. Pluggene gjør også at du får teltet stramt, er teltet ikke stramt, tåler det også mindre snølast.

Bruker du pulk vil en pulkpose og tapede stenger gjøre oppsettet raskere.

Ski og staver kan brukes, men da får du ikke brukt skiutstyret om du skal litt bort fra campen. Stålkantene kutter bardunene om du ikke setter skiene riktig. Rimeligste veien til snøplugger er Thansen, 149,- for 6stk.

Ta første tur ikke langt hjemmefra i godt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnH skrev (2 minutter siden):

Så med andre ord så må alle barduner og pluggfester benyttes. Altså så trenger man på dette teltet 28 snøplugger ? 
 

 

Hvor skal du telte  ??

 

I skauen og rolige forhold kan du klare deg med vanlige pluger og litt kvist du finner.

På høyfjellet med stiv kuling varsel bær du ha litt mere...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (42 minutter siden):

Hvor skal du telte  ??

 

I skauen og rolige forhold kan du klare deg med vanlige pluger og litt kvist du finner.

På høyfjellet med stiv kuling varsel bær du ha litt mere...

 

Takk for svar. Jeg tenker benytte det på fjell, men det jeg lurer på er om en vanligvis pleier å ha like mange snøplugger som barduner/fester. Det blir jo fort noen kilo med plugger om en skal drasse med over 20 plugger. 
 

vil man feks få så mye hjelp i stormmattene at man minimere antall plugger i selve duken til kun å reise teltet? 
 

og at det som da holder teltet i storm er bardunfestene? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnH skrev (20 timer siden):

Så med andre ord så må alle barduner og pluggfester benyttes. Altså så trenger man på dette teltet 28 snøplugger ? 
 

 

Jeg har og 28 pluggfester (Spitsbergen X-trem). Er ute nå og har brukt 18 plugger. 

Jeg har få plugger nede langs duken ø. Der gjør stormmattene med snø mye av jobben. Bardunene på endene har jeg festet med litt lengre trebarduner, mens jeg på sidene har brukt snøplugger. Her har jeg koblet sammen to og to barduner til samme plugg. Hvor optimalt det er vet jeg ikke, men siden det ikke er meldt noe særlig vind er det mer enn nok :)

DSCF5043.JPG

Endret av ingen87
Byttet bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnH skrev (9 timer siden):

Så med andre ord så må alle barduner og pluggfester benyttes. Altså så trenger man på dette teltet 28 snøplugger ? 

Hei

Nei, ikke nødvendigvis. 

Jeg har også telt med mange barduner, 22 tror jeg?. I de 2 hovedforankringer i endene bruker jeg som regel ski. Vi har som regel gått 2 sammen og brukt 3-mannstelt. Staver bruker jeg ikke, fordi de lett kan fryse fast med håndtaket nede, som dermed kan bli ødelagt eller iset å holde på. Med trinsen ned blir det lett vinglete eller må graves ned med spade.

Men en god del "nabobarduner" kan som regel samles ca. 3 og 3 på samme snøplugg. Man må blott tenke på, hvordan de står i forhold til festepunkt og duken. Prinsippet er et "diagonalt" trekk. Jeg bruker noen ganske lange snøplugger 40-50 cm? De kan også fryse fast, men vippes opp med spaden.

I øvrig liker jeg vintertelting bedre enn sommer: Man kan grave sittegrop til beina i forteltet og har det tørt og rensligt uten gjørme i snøen fremfor regnfull sommertelting! I sommersol får man uansett en del rusk inn i teltet.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (21 minutter siden):

 

I øvrig liker jeg vintertelting bedre enn sommer: Man kan grave sittegrop til beina i forteltet og har det tørt og rensligt uten gjørme i snøen fremfor regnfull sommertelting! I sommersol får man uansett en del rusk inn i teltet.

 

Så enig!

Hva gjelder bruk av staver staver synes jeg det er fint å feste flere barduner i dem på teltets langside og så grave dem ned horisontalt.  

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke snøplugg for hvert feste.

De viktigste punktene bør du ha snøplugger eller ski og staver på. Jeg har 9 stk snøplugger, og bruker de små orginale pluggene til resten. 

Trikset med de små er å sette de ned i snøen, pakke masse snø over og så stå på de i ~30 sek eller lenger hvis nødvendig. Snøen hardner til og de sitter som støpt.

Dette er også uten stormmatter.

EDIT: Her er en illustrasjon over hvordan jeg fordeler pluggene på mitt Fjällräven Keb Endurance 3:
Oransje = snøplugg

Rød = orginalplugger (Keb). Jeg bruker ikke nødvendigvis alle punktene. Er det greie forhold og prognosene ikke melder noen store skifter dropper jeg gjerne 6 av punktene som kun ankrer teltet ved stang-endene ned.

image.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar aldri vanlige pluggar i snø. Dersom ein skal bruke 30sek pr plugg, meir enn doblar ein tida for teltoppsett bare med tida ein må stå (og fryse) på pluggane. Det gjer i alle fall ikkje eg.

Med tanke på ulempa ved å måtte ut i løpet av natta for å stramme opp teltet, vert samtlige bardunar og pluggfeste nytta med ordentlege snøpluggar fyrst som sist. Eg teltar riktig nok aldri i skog.

Å bruke nedgravde ski og stavar, fungerer godt i laussnø, men er meir upraktisk i fast snaufjellsnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (6 minutter siden):

Eg brukar aldri vanlige pluggar i snø. Dersom ein skal bruke 30sek pr plugg, meir enn doblar ein tida for teltoppsett bare med tida ein må stå (og fryse) på pluggane. Det gjer i alle fall ikkje eg.

Med tanke på ulempa ved å måtte ut i løpet av natta for å stramme opp teltet, vert samtlige bardunar og pluggfeste nytta med ordentlege snøpluggar fyrst som sist. Eg teltar riktig nok aldri i skog.

Litt lenger tid tar det, ja - men helt uproblematisk for meg.

Pluggene sitter godt fra "første økt", så der er det bare å stramme til uten å tenke på hva slags plugg bardunen er forankret til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte tre pakker med de pluggene fra thansen, men har aldri hatt noen andre vinterplugger, og har ikke fått oppleve skikkelig ruskevær, så har egentlig ikke så mye å melde tilbake.

De virker solide? De er røde og lette å se i snøen? 😆 Har kjøpt tråd og karabinkroker for å kunne lage feste på midten, men ikke kommet så langt enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke snøplugg for hvert feste.

De viktigste punktene bør du ha snøplugger eller ski og staver på. Jeg har 9 stk snøplugger, og bruker de små orginale pluggene til resten. 

Trikset med de små er å sette de ned i snøen, pakke masse snø over og så stå på de i ~30 sek eller lenger hvis nødvendig. Snøen hardner til og de sitter som støpt.

Dette er også uten stormmatter.

EDIT: Her er en illustrasjon over hvordan jeg fordeler pluggene på mitt Fjällräven Keb Endurance 3:
Oransje = snøplugg

Rød = orginalplugger (Keb). Jeg bruker ikke nødvendigvis alle punktene. Er det greie forhold og prognosene ikke melder noen store skifter dropper jeg gjerne 6 av punktene som kun ankrer teltet ved stang-endene ned.

image.png

Takk! 
 

ser mange bruker bare plugger til kortsidene for å holde teltet oppe. Deretter kun bardunene som får seg en plugg. Langs teltsiden droppes plugger ser jeg på mange videoer. Det minsker jo betraktelig behovet, også dersom man kan bruke en plugg pr annen bardun sånn ca :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Man må ikke ha teltplugger til alle teltfester. Selv så varierer vi litt etter hvilket vær som er forventet og hvor vi er. Noen steder kan man bruke bardunfeste i trær, andre ganger bruker vi bare teltplugger i endene og bardurnerer ordentlig og bruker f.eks nedgravde stormmatter til å hjelpe med stabiliseringen. Vi bruker ofte et par brøytestikker i endene. Disse sitter meget godt og dypt. På vidda med litt skikkelig vintervær så plugger vi det aller meste av plugg- og bardunfester og graver ned stormmattene. 

Ellers så går det fint å ha et lite utvalg plugger og supplere med kvister og annet man får tak i underveis:
 

Arctic tent pegs

 

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med 30cm Snøplugger fra aliexpress/ebay, som jeg bruker til pluggfestene rundt teltet. Til bardunene bruker jeg ski, staver, pulken eller snøanker i plast.

På snøpluggene til bruk rundt teltduken har jeg en snor med løkke i som er festet hullet midt i pluggen. Snoren trer jeg gjennom hullet i toppen på snøpluggen og de brukes som vanlig plugg, da er de lett å finne igjen og trekke opp av snøen når de fryser fast. Trenger jeg bedre feste langs teltduken trer jeg snoren gjennom pluggfestene og graver de ned på tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes (som mange andre er inne på her) at det holder med barduner, hjørner og ender. Plugger ikke langs langsidene. Har ikke stormmatter på teltet, men duken dekker godt ned mot bakken. Og så kommer det an på typen tur; er det basecamp med planer om aktiviteter ut fra leir, så har jeg med fler enn om det er forflytningstur, for på sistnevnte bruker jeg ski og staver som plugger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonnH skrev (På 19.1.2023 den 16.08):

 

er det gode youtube videoer osv hvor en kan ta til seg lærdom? 

Denne videoen fra Helsport med Vincent Colliard tar deg gjennom det viktigste.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.