Gå til innhold

JonnH

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    54
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om JonnH

  • Bursdag 03. mars 1982

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. JonnH

    Klatre med to heltau

    Jeg og en kamerat skal til helgen klatre en rute på tre taulengder. Vi har begge drevet en del med sportsklatring før og har tatt kurs i naturlige sikringer. Ruten er forholdsvis enkel med en klatring på 4 skalaen. Vi har valgt denne for å bli bedre på flertaus vegger og innarbeide gode rutiner. Vi har begge hver vårt tau. Vi kommer nok etterhvert til å kjøpe halvtau for slik klatring, men pr nå har vi begge kun to heltau på 60 meter. På grunn av rappellen ønsker vi begge,og økonomien gjør at vi ikke akkurat nå kan kjøpe nye tau. Spørsmålet mitt er da: Vil det ha noe å si om en klatrer med 2 heltau på en slik måte som man klatrer med 2 halvtau? Det skulle vel egentlig bare være sikrere for (mer robust tau) men ulempen at vekten går litt opp? Halvtau er vel litt mer dynamisk men heltau er jo godkjent for å klatre på naturlige sikringer så det skulle vel ikke ha noe si på dette feltet?
  2. JonnH

    Standplass-slynge

    Utligningsslyngene osv er vel statisk i standplassen ergo cordellette statisk? Samtidig har jeg sett at det anbefales at standplass er dynamisk for at ikke sikringene skal få stor belastning med evt fall. Dette løses jo med å koble klatretauet innom standplassen utligningsslynger med eks karabin. Hvorfor ikke cordellette er dynamisk aner jeg ikke. Ser at tråden er fra 2005 så hadde vært flott om noen kunne kommet med en oppdatering om cordellette skal være statisk eller dynamisk og hvorfor?
  3. Har en del klatreutstyr fra 2004. De siste 8-10 årene har det så og si ligget lagret. Det består i en del hardgods som karabiner, taubrems osv samt taumaterial som slynger, ekspressslynger, klatresele og klatretau. Har sett at det skrives at klatretau og annet taumaterial har en levetid på ca 5 år alt etter hva bruk. Sele har levetid på opp mot 10 år. Er det noe nytt her? Karabinere har jo for alltid så lenge de ikke er skadd, men spørsmålet mitt er hva jeg kan bruke det som nå er "utgått". Tau: Kommer selvfølgelig ikke til å bruke dette til leding da det er vel dynamikken som i størst mulig grad svekkes. Det jeg mener å ha hørt at slitestyrken derimot ikke forringes i særlig grad. Er det da ok å bruke tauet til topptauing? Om ikke topptauing hva med rappellering? Evt cordellette da disse vel bygges av statisk tau? Klatresele: Denne ser fin og god ut. Ingen sliteskader som en kan se og den er som sagt lite brukt de siste 10 årene. Må denne byttes ut? Slitestyrken bør vel igrunn være tilnærmet som ny så lenge den ikke har synlige skader og har ligget lagret borte fra kjemikalier osv? Ekspresslynger (11cm) og vanlige slynger (120cm osv): Må disse kasseres så lenge de har ligget godt lagret som selen og er lite brukt? De er jo statiske og bruddstyrken forringes vel i liten grad? Hva mener dere?
  4. Hva bruker dere til topptur? Jeg ser nå bort ifra utstyr som er selvfølge som sender/mottaker, spade, søkestang. tenker på utstyr som isøks, stegjern, skarejern osv. Hvilke lengde bør eksempel isøksen være og hvilke øks anbefales?
  5. JonnH

    Tryggeste side

    Beklager men har nok vært litt utydelig. Jeg mener selvsagt ikke at en følger disse punktene og setter utfor uten å forvisse seg om skredfaren som gjelder på stedet. jeg tenkte mer på dette under planleggingsfasen når en har lyst på topptur. Eks du planlegger en topptur om 3-4 dager. Det er mai så dagene er varme. Hvis disse "generelle reglene" da er gjeldende så ser man da etter topper som har en nedkjøring på nordsiden da sørsiden er snøen vil bli for farlig etterhvert som tempe stiger, men selvsagt skal man undersøke også forholdene lokalt for å sjekke om nordsiden er trygg utifra lokale forhold. Så er spm mitt da om slike regler brukes og hva/hvordan?
  6. JonnH

    Tryggeste side

    Hvilke himmelretninger er de tryggeste fjellsidene å kjøre ned på ski. Nå tenker jeg generelt og ikke mtp lokale vindforhold slik at en side blir leide osv. har selv hørt at generelt tidlig på vinteren er sørsidene tryggest da disse har gjerne blitt litt oppvarmet og snøen har fått satt seg bedre. Sent i sesongen er gjerne dette omvendt at nordsidene er mest stabile mens sørsidene blir oppvarmet for mye slik at disse blir da skredfarlige (sent på dagen) øst og vestsidene ligger litt midt mellom da de får litt sol enten på dagen eller kvelden. nordsider er gjerne skumleste tidlig på vinteren da det her ikke er sol og det kan da lettere ha dannet seg rimkrystaller eller bergkrystaller. Er det noen som kan oppklare dette eller komme med erfaring/lærdom om dette?
  7. JonnH

    Toppturer på Vinteren.

    Se på ffshop.no så er det en del toppturbøker alt etter hvilke områder du bor i, men de har også en som gjelder hele landet. Jeg har toppturer i norge og fikk nå i julegave toppturer i sørvest skrevet av ida sollie som er på forumet. Veldig bra bok, med mange topper her på vestlandet. Det er en førsteutgave og har en del barnefeil. Det rotes litt for ofte med regnforklaringene angående rute opp og rute ned på forskjellige ruter, men en finner sånn noe lunde ut av det. Boken burde allikevel vært kvalitetssjekket angående dette, men jeg anbefaler boken for de som trenger tips til turer på vestlandet
  8. Hvordan er PX-one til å klatre med stegjern osv?
  9. Er på utkikk etter randonnee sko. Vil ha en god allround sko som er god både oppover og nedover. Har sett litt på Dynafit TLT5/6 men hører mange klager over at disse blir for myke. Hva er flexen på disse? Har også sett litt på Dynafit One som kanskje er hakket stivere? Hva vil dere anbefale om en skal ha hakket stivere sko, men "like" behagelige oppover. eller skal jeg bare kline til med TLT5/6 perfomance? Hvilke Black Diamond/Scarpa sko er tilsvarende denne gruppen (evt andre skomerker)?
  10. Det å gå løpende sikring uten mellomforankring er vel godt kjent som metoden som brukes i alpene og av tindevegledere? Men mener å ha lest en rapport hvor de mente at dette var mer falsk trygghet og førte gjerne til mer dødsfall en om man gikk uten tau. Tanken var at sikringen er god i teorien, men blir svært vanskelig praktisk og at en dermed ender opp med at en tar med seg flere i fallet. Noen som har denne rapporten liggende eller tar jeg helt feil her?
  11. JonnH

    Levetid på klatreutstyr

    selv er jeg litt der. Klatresele kan jeg ikke tenke meg "utgår" etter 5-6 år. Den sentralløkken og resten av selen kan da umulig forfalle så fort. Slik tenker jeg vel også på statiske slynger og ekspressslyngene. er de ikke fliset opp, lite brukt og ser fine ut så må de holde i flere tiår. Industrien skifter ikke akkurat ut sine tauverk hver 5. år... Annerledes blir det vel på tau, hvis det er slik de sier at dynamiske tau mister mye av "spensten" og blir mer og mer statiske dess eldre de er. Da vil man jo kunne få et fangrykk som ikke nødvendigvis er heldig på kropp og sikringer... Men da tenker jeg at tauet må da kunne brukes til eks rappellering, topptauing, brevandring??? Flott med flere syn og innspill på dette
  12. JonnH

    Greie begynnerruter

    1 sett kiler: Hvilke str? 1 - 11 eller noe slikt? alpine slynger: 60 cm bånd/tau som er kortet ned og som da kan forlenges for å minske taudraget? Lang slynge: 120 cm tau/bånd eller 5-6 m lang cordelette?
  13. JonnH

    Greie begynnerruter

    Har sett meg ut to mål til sommeren. "Via Lara" i Nissedal og "Som en åpen bok" i Uskedalen. Har noen av dere klatret disse og har noen synspunkter anbefalinger? Tips til andre begynner ruter? Hva trenger en av sikringsutstyr til disse to rutene jeg nevnte?
  14. JonnH

    Levetid på klatreutstyr

    Hører stadig nye ting angående levetid på klatreutsyr. Ett år skulle ikke tau være eldre enn 3-4 år, men så har jeg også hørt at det har ingenting å si så lenge tauet ikke er skadet og at det da er like sterkt 15 år gammelt som det var når det var nytt dog ikke like dynamisk. Hva mener dere angående levetid på tau, slynger og klatresele? Jeg har nytt utstyr, men også utstyr som er fra 2004 (tau, sele og en del slynger). Det er dog lite brukt og ligget tørt og mørkt uten skader. Jeg lurer derfor på om dette fra 2004 må kasseres eller om det kan brukes til ledklatring / andre former for klatring/rangling. Hva kan det evt nyttes til?
  15. Stegjern som du fester på støvlene.
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.