Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i "rushtiden" - hva er greit?


rofferdal

Anbefalte innlegg

Det er lite som er så deilig som å slå leir eller bare ta en pause på et sted med fin utsikt og nyte stillheten og naturens egne lyder. Men i fellesferier (inkl. den kommende pinsehelgen) og helger, så er det mye folk ute i marka, og det er sjelden man får de fineste stedene alene.  Det er jo greit bare for en rast, men hva med overnatting i under åpen himmel, i telt eller hammock?  

Er det noen uskrevne regler om hvor lang avstand man må ha til andre som telter (i.e. andre turfølger)?  Det kan spesielt i skog være langt mellom de gode teltplassene, og finner man en odde ved et vann eller lignende, så er det jo ofte plass til flere telt eller hammocker på et relativt avgrenset område. 

Hva er deres erfaring og mening om dette?  Jeg innser jo at det beste er å prate sammen, men det er lettere å bli enige dersom det finnes noen grunnleggende tommelfingerregler. 

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg er ute med ungene er det noe begrenset hvor langt og lenge de vil traske, så plassene vi telter på er ofte av den mer etablerte sorten. Spør som oftest først i tilfelle de venter på turfølge, og opplever andre også gjør dette. Ellers er det jo ganske uproblematisk så lenge man er ute i samme ærend. Om en mer eller mindre voksen gruppe passerer seg med høytaler og ølkasse  halvannen meter fra teltet der jeg prøver å legge unger blir det derimot mindre hyggelig stemning i skauen. 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett tror jeg du kan gå ut i fra at folk føler omtrent det samme som deg. Føler du at det blir ubehagelig nær vil nok de fleste andre også gjøre det.

Ellers skal man ikke underslå effekten av å spørre de som allerede er der om det er greit at du slår opp teltet/henger opp køya/slår opp presenningen på ditt utvalgte sted. Det er god folkeskikk i det, og de fleste vil nok oppleve det som noe positivt. Man føler at den nyankomne ønsker å ta hensyn og sørge for at de som allerede er der også skal trives.

Fiskeplasser derimot...det blir noe helt annet 😁

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Skogens Stønn said:

Fiskeplasser derimot...det blir noe helt annet 😁

;-)

Jeg er ikke noen ivrig fisker (har ikke kopiert Monsen der, og har ikke med stang på tur), men har jo lest boka "Fiskehuset" og skjønner at det er mye følelser og eierskap knyttet til fiskevann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever problemet som mindre etter at vi begynte bruke hengekøye mye. Da har man nær ubegrenset med muligheter for å henge i forhold til utrfordringer med teltplasser. 

Men hva er en fin plass? For oss er en fin plass ofte en plass det ikke er andre folk. Så da drar vi som oftest til en slik....


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (36 minutter siden):

Jeg er ikke noen ivrig fisker (har ikke kopiert Monsen der, og har ikke med stang på tur), men har jo lest boka "Fiskehuset" og skjønner at det er mye følelser og eierskap knyttet til fiskevann.

Det er greit å fiske i samme vannet, men du må finne en standplass som er så langt unna de andre som mulig. Og du må prøve å smugle fisken opp av vannet så de ikke kommer rennende hvis de ser at du får fisk.

Jadda, jadda, jeg overdriver jo litt nå, men det er etter den uskrevne fiskelovens paragrafer direkte ufint å hive kroken sin uti etter samme fisken som noen andre forsøker å få på kroken.

Den boka må jeg prøve å få tak i.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (19 minutter siden):

Vi opplever problemet som mindre etter at vi begynte bruke hengekøye mye. Da har man nær ubegrenset med muligheter for å henge i forhold til utrfordringer med teltplasser. 

Men hva er en fin plass? For oss er en fin plass ofte en plass det ikke er andre folk. Så da drar vi som oftest til en slik....


 

Du er bare bortskjemt @Espen Ørud 😂

Finnmark: 75540 personer /  45757,0 km² landareal (2019 tall, ikke inkludert Troms)
Oslo:      699827 personer /      426,5 km² landareal (2022 tall)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (28 minutter siden):

Men hva er en fin plass? For oss er en fin plass ofte en plass det ikke er andre folk. Så da drar vi som oftest til en slik....

+1. Naturen er stor nok til å finne seg en plass ingen/veldig få andre er.
Et tips er å ikke søke på "fine teltplasser i %område%". Det har tusenvis av andre også gjort. Se heller i kartet og finn deg en plass som kan se ut som har potensiale. Gjerne litt borte fra nærmeste sti, eller såppass langt inn på en sti at det er mindre sjanse for mye folk.


Jeg personlig føler meg veldig ferdig med å ligge i telt "oppå" neste camp og søker etter steder deretter.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Espen Ørud said:

Vi opplever problemet som mindre etter at vi begynte bruke hengekøye mye. Da har man nær ubegrenset med muligheter for å henge i forhold til utrfordringer med teltplasser. 

Men hva er en fin plass? For oss er en fin plass ofte en plass det ikke er andre folk. Så da drar vi som oftest til en slik....

Joda, jeg ser den, og da er jo ikke problemet der.  Det er jo nettopp dersom man kommer til den plassen man hadde planlagt at det ikke skulle være andre folk på, og så er det noen der, og langt til neste plass som er bortimot like god at utfordringen oppstår.  Eller kanskje enda verre: At du selv har slått leir på stedet der det ikke var noen andre når du kom, og så kommer det noen andre og vil slå opp telt eller henge opp hengekøya. 

(Personlig har jeg en kropp som ikke liker hengekøye, mens kona foretrekker hengekøye, så hun henger trygt i trærne, mens jeg og teltet er barriere for bjørn, grevling og villsvin.  Men det er en annen historie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, sneakyowl said:

+1. Naturen er stor nok til å finne seg en plass ingen/veldig få andre er.
Et tips er å ikke søke på "fine teltplasser i %område%". Det har tusenvis av andre også gjort. Se heller i kartet og finn deg en plass som kan se ut som har potensiale. Gjerne litt borte fra nærmeste sti, eller såppass langt inn på en sti at det er mindre sjanse for mye folk.

Jeg personlig føler meg veldig ferdig med å ligge i telt "oppå" neste camp og søker etter steder deretter.

Det er jo vel og bra, men blir ikke det gjerne et kompromiss mellom kvaliteten på teltplassen og ønsket om å være alene?  Jeg jakter også på teltplassene som ingen andre bruker, men så langt har jeg i min jakt funnet lite.  Østfold har mye kupert terreng med mye vegetasjon.  Selv en plass på 2,5x1,3m som er noenlunde flat og ikke ødelegger planter kan være utfordrende nok å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Skogens Stønn said:

Den boka må jeg prøve å få tak i.

;-)

Den er en skjønnlitterær bok, skrevet av en kamerat, så det er ikke en helt objektiv anbefaling.  Men jeg er oppvokst i Hallingdal og kjenner igjen personlighetene som er godt beskrevet i boka.

Dette kan du uansett stole på:  https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_fiskehuset_-av-stein-torleif-bjella-1.15645391

Beklager off-topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (6 minutter siden):

Den er en skjønnlitterær bok, skrevet av en kamerat, så det er ikke en helt objektiv anbefaling.  Men jeg er oppvokst i Hallingdal og kjenner igjen personlighetene som er godt beskrevet i boka.

Dette kan du uansett stole på:  https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_fiskehuset_-av-stein-torleif-bjella-1.15645391

Beklager off-topic.

Har allerede bestilt boka og gleder meg til den kommer!

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man är snabbt iväg på morgonen och kommer fram först till en bra plats är det ju du som väljer om du vill ha andra nära.

Går man en led så har flera samma mål för dagen men desto mindre tält man har desto fler möjliga tältplatser spec. om man har ett ´robust´tält med kraftigt golv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Det er jo vel og bra, men blir ikke det gjerne et kompromiss mellom kvaliteten på teltplassen og ønsket om å være alene?  Jeg jakter også på teltplassene som ingen andre bruker, men så langt har jeg i min jakt funnet lite.  Østfold har mye kupert terreng med mye vegetasjon.  Selv en plass på 2,5x1,3m som er noenlunde flat og ikke ødelegger planter kan være utfordrende nok å få til. 

Jo det kan godt være det blir et kompromiss for de mest Instagram-vennlige plassene, men man finner gjerne- og blir meg glad i en teltplass som er "din egen", ikke er nedslitt og med bålgroper fylt med aluminiumsfolie, i tillegg til å ha lite folk tilstede.

Eksempelvis her hvor jeg fant sikkert den eneste mulige plassen å sette opp teltet på et relativt ubesøkt sted i Nordmarka (Oslo). Koste meg like mye der!

IMG_4802.JPG.8f85e2cbb2f78cb68b53ee300a07de67.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (45 minutter siden):

Jo det kan godt være det blir et kompromiss for de mest Instagram-vennlige plassene, men man finner gjerne- og blir meg glad i en teltplass som er "din egen", ikke er nedslitt og med bålgroper fylt med aluminiumsfolie, i tillegg til å ha lite folk tilstede.

Eksempelvis her hvor jeg fant sikkert den eneste mulige plassen å sette opp teltet på et relativt ubesøkt sted i Nordmarka (Oslo). Koste meg like mye der!

IMG_4802.JPG.8f85e2cbb2f78cb68b53ee300a07de67.JPG

Om sommeren vil jeg stort sett alltid velge å legge meg ved vann, helst innenfor 50 meter. Om vinteren legger jeg meg alle mulige steder. Drikke, koke kaffe, bade, fiske, pusse tenner, vaske hender, brenne bål...og så er det interessant og beroligende å se på vannet, omtrent som å se på bålet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdratt til at det er en uskreven regel at hvis en god plass for camp er opptatt så går man videre. Folk oppsøker jo naturen for ro og fred og da er det ikke innafor at det kommer en "jovial" fant og planter seg ned ved bålet eller slår opp telt 10 meter unna. Det er en solid stemningskiller. Kan sammenliknes med å benytte 3 parkeringsplasser utenfor sentret på en gang, mao fullstendig uakseptabelt.

Nettopp av den grunn og at denne uskrevne regelen trumfer allemannsretten big time har jeg alltid både en plan B og C når jeg legger ut på tur.

Meget familievennlige plasser i umiddelbar nærhet av sivilisasjonen kan være unntaket.

Endret av Cpt Spaulding
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg å ha minst et par hundre meters avstand til andre teltere. Hvis jeg kommer til min destinasjon og ser at den er "opptatt", slår jeg derfor opp teltet mitt i god avstand til de som er der fra før. Det regner jeg med at de også setter pris på, og jeg anser det som god kutyme. 

Når dét er sagt: Alle jeg har møtt og pratet med i villmarka, har alltid vært utrolig hyggelige og tilogmed gavmilde. Det gjelder også teltnaboer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg man er såpass uheldig at man kommer til vannet man har tenkt å campe ved, så ser man at det er andre der. Er det et lite vann går jeg på motsatt side. Er det et stort "bosetter" jeg meg et godt stykke unna, slik at de første har en grei strekning å fiske på uten at de må passere mitt telt. Noen hundre meter er minimum. Skal man campere i skog/fjell er det som oftest plenty med plasser, så da går man bare videre til andre folk er utenfor syn/hørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt nybegynnerspørsmål, men i skogene jeg ferdes  ser det ut som det er lyng overalt, og er det ikke lyng, så er det mose eller lav.

Er det OK å slå opp telt på lyng, lav og/eller mose? Det ideelle, slik jeg ser det, er jo gress, men det er det sjeldent man finner.

Og en ting til: Ofte går jo stiene over de flateste partiene i terrenget. Hvor nær selve "hoved"stien kan man sette opp telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt nærmiljø som er øst for Oslo, er det mange vann og mye skau. Ved de mest populære vann kan det være noen "etablerte" teltplasser, men sjelden mange. Ellers er det som du sier mye lyng og mose og langt mellom flate plasser. Jeg setter teltet der det er flatest etter å ha prøveligget lyngen. Mose er mykt og godt, men som regel ganske vått. Ellers har jeg teltet på skogsbilvei (stengt m/bom) på svaberg/fjell eller i selve stien dersom den er bred nok. På skogsbilvei og sti er det snakk om sen ankomst og tidlig avreise, typisk når jeg er på fottur eller sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (23 minutter siden):

Sikkert et dumt nybegynnerspørsmål, men i skogene jeg ferdes  ser det ut som det er lyng overalt, og er det ikke lyng, så er det mose eller lav.

Er det OK å slå opp telt på lyng, lav og/eller mose? Det ideelle, slik jeg ser det, er jo gress, men det er det sjeldent man finner.

Og en ting til: Ofte går jo stiene over de flateste partiene i terrenget. Hvor nær selve "hoved"stien kan man sette opp telt?

Ingen spørsmål er dumme. :)

Siden vi er inne på et tema uten eksakte regler så finnes det sikkert like mange oppfatninger av hva som er rett og gale som det finnes turgåere.

Jeg for min del har ikke noe i mot å slå opp teltet på hverken lyng, lav eller mose. Kraftig lyng kan ha skarpe kanter og det er vanskelig å få teltet tett på bakken, så det prøver jeg å unngå. Mose kan vært mykt og og behagelig hvis det er tørt ute, men kan være ekstra vått hvis det er regn.

Hvis du spurte om det er OK i forhold til om det er lov, eller om det kan gjøre skade så er det ikke noe du skal bekymre deg over.

Det er så mye flott natur som raseres av utbygging, veier, industri osv. at jeg tenker vi ikke bør være pedantisk overfor mennesker som oppsøker naturen med formål om friluftsliv. Ja, vi bør ferdes så sporløst som vi kan, og ja det er greit med regler og tiltak i områder hvor trykket er stort eller der hvor naturen er unik eller sårbar, men i det store og det hele så er turgåeres påvirkning på naturen minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ikigai said:

Det er så mye flott natur som raseres av utbygging, veier, industri osv. at jeg tenker vi ikke bør være pedantisk overfor mennesker som oppsøker naturen med formål om friluftsliv. Ja, vi bør ferdes så sporløst som vi kan, og ja det er greit med regler og tiltak i områder hvor trykket er stort eller der hvor naturen er unik eller sårbar, men i det store og det hele så er turgåeres påvirkning på naturen minimal.

Det er et godt poeng. Da jeg var ute og gikk i marka på søndag (blant annet for å se etter teltplasser), så kom jeg over det som må ha vært en gammel traktor eller kjerrevei som var merket som sti. Jeg så også et ukjent, lite skilt. Jeg hadde ikke gått mer enn et par hundre meter før stien brått endret karakter med ny pukk og grov grus, drenering av myrdrag og det dukket opp noen fler små skilt, og jeg skjønte hva dette var: Her skulle det bygges nytt hyttefelt. "Litt" mer inngrep enn telt, der, ja.

InCollage_20220531_221125279.thumb.jpg.0b9937db2401d67cd72bc9a6a05a4c61.jpg

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.