Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke alle som er like heldig med markedsføringen...


zimwalker

Anbefalte innlegg

Brusletto Rondane er kniv som forhandles av flere se for eks. www.prisjakt.no/product.php?p=1949673 , men alle har åpenbart ikke vært like heldig når de linker til en video de antakelig har trodd var en grei presentasjon av produktet. Det gjelder Outdoorexperten.no, Skittjakt. no og Skittfiske no, som alle i sine webshoper linker til denne videoen:

Eller ønsket de bare å være ærlig? Er jo ikke ukjent at mange  mener at "rustfrie" ståltyper som 440C (som Rondane først kom i) og Böhler 690 (som den nå kommer i) er noe sprø og derfor mindre egnet til hard bruk. (at kniven nok ikke ble laget for å "drepe" datamuser og herpe blikkbokser med er nå en annen sak :-) )

Endret av zimwalker
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hege P. skrev (3 timer siden):

Var han sur på kniven?

Stod ikke noe der om sinnstilstanden hans, men kanskje noen burde ha undersøkt den? ;-) 
 

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Kommentar under: You broke the knife?

Svar: Not on purpose...

Litt ufrivillig morsom der kanskje ja, skjønt i hans hode så var det nok sant. Ødela ikke kniven med vilje må vite, testa den litt og så bare knakk den. :-)

....men dårlig markedføring var det nå uansett .... for Brusletto kniven ....fra de tre nettbutikkene som ikke helt har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel heller dette som et sjeldent tilfelle av ærlig markedsføring. Har ikke Rondane selv, men det er ikke overraskende at en kniv med så tynn rygg mot spissen vil bøye seg og knekke under den behandlingen.

Eggen er skarp som vist i starten av videoen, men med det stålet vil det fort bli hakk dersom kniven brukes uten en smule finesse. Går greit å slipe tilbake.

Jeg tror Rondane er en kniv... ikke et huggjern eller en boksåpner. Det viser videoen godt.

 

"Jeg vil ha penga tilbake på garantien!"

"Hva gjorde du med kniven?"

"Hugget i gråstein!"

"Så du videoen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (21 minutter siden):

Ser vel heller dette som et sjeldent tilfelle av ærlig markedsføring.

Ærlig resultat ja, men tviler på at det var intensjonen hos de tre nettbutikkene som har linket til videoen. De har nok bare tittet på de første to-tre minuttene og linket i vei.  Det var det som var cluet her, ikke selve "testingen". Mishandle kniver kan vi alle om vi vil.

Når det er sagt så er det nokså  vanlig at knivmakere/produsenter utsetter knivene sine for brutale tester, skjønt det ser antakelig da noe penere og mer ryddig ut, De følger nok gitte protokoller osv - ikke helt "villmann" som vist her. Og hvor mye en kniv tåler å gjennomgå er jo av interesse for den som skal ha med kniven som en.... følgesvenn på tur, ....som et godt verktøytil både små og store oppgaver....og ...være ved din side...alltid! ... (lettere parafrasert fra baksiden av esken til Rondane kniven - vist i videoen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Stod ikke noe der om sinnstilstanden hans, men kanskje noen burde ha undersøkt den? ;-) 

Tror heller Brusletto bør sjekke stålkvaliteten sin. Hvis du ikke kan hugge kniven gjennom musa pluss katalogen den ligger på og ned i bordplata så den står der uten at spissen knekker, da er det bare å kaste kniven. En lommekniv kanskje, men ikke en kniv som ser så solid ut som det der. Her kom han jo ikke gjennom musa en gang. Jeg har mishandlet en del kniver i min tid, og også fått hakk i dem, men jeg har aldri hverken hørt eller sett noe så dårlig som det der. Tror faktisk lommeknivene mine skulle klart seg bedre enn det der.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Han bruker en hånd og hugger ikke gjennom musa en gang. Dette er overhode ikke brutalt og kniven burde tålt dette og mye mer.

Med "villmann" tenke jeg først og fremst som mer i motesetning til strukturert og kontrollert, men forsåvidt også hans "angrep på boksen med erter".  Er helt enig i at en god kniv burde tåle omgangen med plastmusa. Det er nok en kombinasjon av valg av stål - og geometri som utgjør svakheten.  Metallurgen på Kammeret.no gjentar stadig vekk at rustfrie stål som 440c og 690 ikke egner seg til hard bruk. Så får de lærde strides om det.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (12 timer siden):

Med "villmann" tenke jeg først og fremst som mer i motesetning til strukturert og kontrollert, men forsåvidt også hans "angrep på boksen med erter".  Er helt enig i at en god kniv burde tåle omgangen med plastmusa. Det er nok en kombinasjon av valg av stål - og geometri som utgjør svakheten.  Metallurgen på Kammeret.no gjentar stadig vekk at rustfrie stål som 440c og 690 ikke egner seg til hard bruk. Så får de lærde strides om det.

Det kan godt tenkes at det er en god kniv til campingkjøkkenet (men pass på at ikke smøret har fryst, for du risikerer å få en knivspiss i stekesmøret) 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2022 at 2:19 PM, Skogens Stønn said:

Men hvis du får sånne hakk etter hver tur har du bare en syl etter ti turer. 😁

Jeg vet ikke hva folk bruker kniven til på tur, men jeg kan ikke komme på noe på tur som skulle tilsi behov for å bruke den slik som i videoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (41 minutter siden):

Jeg vet ikke hva folk bruker kniven til på tur, men jeg kan ikke komme på noe på tur som skulle tilsi behov for å bruke den slik som i videoen.

De flisene du har på bålet i emojien din pleier jeg ofte å lage til ved å flise opp en vedkubbe med tollekniv (kanskje ikke de aller tykkeste da). Det hadde ikke gått med den kniven der. Spesielt ikke hvis det er kvist i vedkubben (men av og til må jeg gi helt opp da også, men ikke etter å ha prøvd å banke kniven igjennom først) 😁

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor tykt knivbladet er, men det er i det minste full tange, så det burde være mulig å kløyve vedskie uten kvist med litt banking ("batoning", som det heter på utenlandsk). 

Bålet i profilen min er for øvrig laget av en eneste vedkubbe på den måten, og selv om jeg brukte en noe større og tykkere kniv, så ser jeg ikke bort fra at akkurat den vedkubben kunne vært kløyvd med Brusletto Rondane.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke hvor tykt knivbladet er

Det er ikke tykkelsen som er det største problemet. Det er det sprø stålet de har brukt. Det knekker og det går skal av eggen. Jeg har ikke prøvd, men jeg tror ikke du klarer ikke å ødelegge en 100-kroners Morakniv på den måten der ved å pirke og hugge litt i ei plastikkmus. Jeg har i hvert fall utsatt dem for mye verre behandling enn det der.

Ja, ja. Vi har forskjellige bruk og derav forskjellige krav, så egentlig er ingen ting riktig eller feil. Det er vel heller hver ting til sitt bruk. Denne kniven kunne jeg kanskje hatt til matlaging på tur. Da er ofte en litt tynnbladet kniv mer praktisk. Kniven minner jo også mest om en liten kokkekniv synes jeg.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte med meg to kniver på tur. En morakniv eller en litt større for grovarbeidet og en liten foldekniv.

For kløyving med banking/klubbing/batoning ville jeg være skeptisk til å bruke kniver som ikke er full tange, eller i det minste full lengde tange. Jeg vet det er mulig med kortere tange, men det er da håndtaket jeg ville være skeptisk til holdbarheten på. Rondane-kniven burde fordi den er full tange fungere greit til kløyving av mindre trestykker uten kvist.

Uansett ville jeg ikke valgt Brusletto Rondane som min kniv, men den viktigste grunnen er ikke bladet, men manglende fingerbeskyttelse mellom hånd og blad. I naturen er skader viktig å unngå, så sikkerheten er viktig for meg.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Det er ikke tykkelsen som er det største problemet. Det er det sprø stålet de har brukt. Det knekker og det går skal av eggen.

Jeg kjøpte Brusletto kniver, full tang, i julegaver. Den ene kniven knakk tvers av, etter litt batonering av ved...
Brusletto mente det var feil bruk av kniven og ville ikke erstatte den knekte kniven.

Det ble kjøpt ny kniv, men ikke Brusletto.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har litt problemer med å skulle ta en slik video og en del av det etterfølgende kommentarer helt seriøst. Ja man kan ødelegge en hver kniv ved å misbruke den til oppgaver den i utgangspunktet ikke skal gjøre. Er feil på flere steder her. Brusletto har sikkert overherda den kniven i forhold til egenskapene til metallet. Dem har lagd en tykk full tang kniv som ser ut som den kan brukes som meisel i granitt og gitt den metall egenskapene til is eller glass. Men den ser jo bra ut.

Så har man dette med at folk ikke vil bruke eller ha en kniv som ikke er full tang bare fordi at den kan muligens atte dersom ryke. Hvis man bare holder seg til å bruke en kniv som en kniv så holder den, i massevis. Om folk tenker seg litt om og faktisk ser på en kniv, Hva slags belastninger og situasjoner er det man egentlig ser for seg at man skal kunne bruke kniven i hvor det spiller noen rolle hvor mye metall det er inni håndtaket? Bruk verktøyet riktig og ikke tving det til å gjøre en jobb det ikke ble skapt for. Skal du på død og liv kløve deg ved, så spikk deg en eller 2 kiler og ei klubbe. Så kan du lage start sporet med kniven din og bruke verktøyet som faktisk kan gjøre jobben få lov til å gjøre jobben. Eller ta med ei øks som faktisk er konstruert for å brukes til å hugge og kløve ved. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (7 timer siden):

Skal du på død og liv kløve deg ved, så spikk deg en eller 2 kiler og ei klubbe.

Det var vel jeg som brakte opp dette, men jeg snakket ikke om å kløyve ved, men kløyve av fliser til opptenning. Har jeg øks bruker jeg gjerne det, men har jeg bare en kniv er eneste alternativet kniv. Det er forøvrig sjelden jeg driver vedkløyving med øks eller kile inne ved ovnen hjemme i stua eller på hytta. Jeg bruker kniv (tollekniv) og kløyver av fliser. Og da hender det at jeg må dra til kniven med en av de andre klubbene for å få den gjennom. En kniv som ikke tåler det vil jeg rett og slett ikke ha.

Det er forøvrig Brusletto selv som reklamerer med at denne kniven er en friluftsliv som kan brukes til det meste. I min mening er det ikke det hvis det viste eksemplaret er representativt for kniven.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (10 timer siden):

Jeg kjøpte Brusletto kniver, full tang, i julegaver. Den ene kniven knakk tvers av, etter litt batonering av ved...
Brusletto mente det var feil bruk av kniven og ville ikke erstatte den knekte kniven.

Det ble kjøpt ny kniv, men ikke Brusletto.

Hva slags brusletto kniver er det snakk om? Husker du hva modellene heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.