Jump to content
IGNORED

Ytterplagg på vinteren

NPL20
 Share

Recommended Posts

Hei, skal på en lengre vintertur. Starter i slutten av februar. Varighet ca 30-40 dager. Ligger for det meste i telt. Mulighet for å tørke innendørs her og der i åpne buer. 

Har sett på ravnø sabotør som virker som gode ytterplagg, men prislappen er jo høy.

Blir helt fortullet av alle merkene og mulighetene, samt alle typer av klær (ventoline, membran etc.)

Trenger både bukse og jakke. Viktig for meg at det er vindtett. At det er særlig vanntett bryr jeg meg ikke særlig om. Blir for det meste tørt og kaldt vær uansett. Må ha gode luftemuligheter. Fordel om det er midt i prissjiktet. Liker å gjennomføre turer med litt budsjett på utstyret og minimalt med utstyrsjag.

Har dere noen tips?

Dette er sikkert spurt om hundrevis av ganger. Takker på forhånd for svar 😊

Jeg har aldri vært så lenge på tur, så har ikke veldig mye å bidra med, men det høres utrolig digg ut med skikkelig langtur/lengetur.

På generell basis så er bomull/bomullsblanding førstevalget på vinteren, men mange faktorer påvirker hva jeg faktisk velger. 

Når det er kaldt, tørt og turens lengde er innenfor værmeldingens pålitlighetsvindu for det aktuelle området, så blir det bomull, men jo lengre tur / større sjanse for væromslag, dess mer paranoid blir jeg.

Akkurat som deg, ser jeg ikke noe behov for regn-/membrantøy når det er stabile vinterforhold, men utvalget i syntetiske og lett-tørkede fjelljakker uten membran har dessverre vært litt magert de siste årene. Norrøna hadde noen modeller for mange år siden, jeg rakk aldri å kjøpe/teste, men virket som en god ide for lange turer med begrensede tørkemuligheter.

Jeg har lite konkret å foreslå, dessverre, men jeg fikk tak i en Fjällräven Bergtagen jakke til ca. halv pris her i sommer og har brukt den mye de siste månedene. Jeg er utrolig fornøyd med denne så langt. Lett og luftig, men passelig vindtett. Romslig snitt (kjøpte i tillegg en størrelse større enn vanlig) som tillater mange lag under. Glidelåser som er utrolig lett å betjene med votter. Rett og slett en god jakke for vinter og tørre, kalde dager ellers i året. Denne er også såpass lett at jeg nok heller hadde kombinert den med en lett regnjakke på langtur, framfor å bruke tid på å lete etter en en-jakke-løsning som kanskje ikke finnes. Rent sikkerhetsmessig er det kanskje ikke så dumt å ha to, uansett værmelding, for hverken Fjällrävenjakken eller den lette regnjakken min har vindklaff eller noen annen måte å lukke jakken på om glidelåsen ryker. 

Når det gjelder bukse, er jeg mer positiv til membran så lenge det er gode luftemuligheter, men igjen blir det mye spekulasjon da jeg ikke har erfaring fra så lange turer.

Edited by aico

aico skrev (På 1.1.2022 den 16.09):

Jeg har aldri vært så lenge på tur, så har ikke veldig mye å bidra med, men det høres utrolig digg ut med skikkelig langtur/lengetur.

På generell basis så er bomull/bomullsblanding førstevalget på vinteren, men mange faktorer påvirker hva jeg faktisk velger. 

Når det er kaldt, tørt og turens lengde er innenfor værmeldingens pålitlighetsvindu for det aktuelle området, så blir det bomull, men jo lengre tur / større sjanse for væromslag, dess mer paranoid blir jeg.

Akkurat som deg, ser jeg ikke noe behov for regn-/membrantøy når det er stabile vinterforhold, men utvalget i syntetiske og lett-tørkede fjelljakker uten membran har dessverre vært litt magert de siste årene. Norrøna hadde noen modeller for mange år siden, jeg rakk aldri å kjøpe/teste, men virket som en god ide for lange turer med begrensede tørkemuligheter.

Jeg har lite konkret å foreslå, dessverre, men jeg fikk tak i en Fjällräven Bergtagen jakke til ca. halv pris her i sommer og har brukt den mye de siste månedene. Jeg er utrolig fornøyd med denne så langt. Lett og luftig, men passelig vindtett. Romslig snitt (kjøpte i tillegg en størrelse større enn vanlig) som tillater mange lag under. Glidelåser som er utrolig lett å betjene med votter. Rett og slett en god jakke for vinter og tørre, kalde dager ellers i året. Denne er også såpass lett at jeg nok heller hadde kombinert den med en lett regnjakke på langtur, framfor å bruke tid på å lete etter en en-jakke-løsning som kanskje ikke finnes. Rent sikkerhetsmessig er det kanskje ikke så dumt å ha to, uansett værmelding, for hverken Fjällrävenjakken eller den lette regnjakken min har vindklaff eller noen annen måte å lukke jakken på om glidelåsen ryker. 

Når det gjelder bukse, er jeg mer positiv til membran så lenge det er gode luftemuligheter, men igjen blir det mye spekulasjon da jeg ikke har erfaring fra så lange turer.

Ja, blir kjempegodt å komme seg ut på langtur nå. Skal skifte jobb med litt tid imellom oppsigelsen og oppstart på ny jobb, så benytter muligheten.

Har heller ikke noe annen erfaring enn med gore tex på vinter, men har egentlig mer og mer mistet sansen for det. Du blir søkkbløt innenfra uansett og synes egentlig bomull puster litt bedre. Bruker ikke gore tex så lenge heller med hardt bruk før du tar inn vann utenfra. Bruker nogenlunde vindtette plagg på vår, sommer og høst også (bomullsblandinger) og slenger heller regntøy i sekken fremfor å kjøpe dyre goretex dresser. Har prøvd norrøna recon dress, men vil ikke regne det som et slitesterkt plagg. Gikk gjennom 3 dresser i forsvaret og gikk konstant bløt i regnvær.

Larix skrev (På 1.1.2022 den 16.25):

Hidden Content

Hidden Content

Er omtrent det samme som Norrøna-klærne @aico refererer til.

De her så absolutt ikke verst ut. Skal prøve hos en forhandler neste gang jeg får muligheten.

Jeg har prøvd litt forskjellig, og for tiden er dette min mest brukte kombinasjon:

- På overkroppen: en vindtett jakke. Her er stor forskjell på jakker, noen er ikke vindtette nok til vinterbruk, og er for korte (eks. bergans microlight). Jeg bruker Norrøna Svalbard Cotton Light mest, den er lang, tynn, lett, har god hette, og er veldig vindtett tross at den er så tynn (det er knapt noe bomull i den, det er en vanlig tynn vindjakke). Når man bruker vindplagg er det vesentlig å ha med ett forsterkningsplagg som kan brukes under aktivitet i tilfelle hard vind, som f.eks. en tynn lett fleece eller en Arcteryx Atom LT. Det kan bli kaldt om det kommer hard vind som trekker gjennom.

Ved skikkelig dårlig vær er en stiv skalljakke bedre, det er som en rustning. Tynne vindjakker klistrer seg mer inntil når det blåser, mens stive skalljakker står mer ut fra kroppen og man blir ikke like nedkjølt av vinden. Tykkere bomullsjakker er også gode i sterk vind, men det kan trekke litt gjennom og de blir ganske våte av svette.

Bukse med bib stenger mer vind ute, men er ikke nødvendig.

- På bena: En lett skallbukse med utslitt membran. Det er ikke vesentlig at membranet er vanntett, så billige skallbukser med gode lufteglidelåser eller en skallbukse som har begynt å ta inn vann passer fint til vinterbruk. De får såpass mye bank vinterstid at jeg sparer mine dyreste skallbukser til regnsesongen. Er det fint vær bruker jeg turbukser.

@NPL20 finner du litt kraftige stive skallplagg av «billigere-men-bra-merker» som Heldre, Vikafjell etc. kan det kanskje fungere bra til vinterbruk. De dyre goretexklærne er ikke nødvendig på vinter, og blir fort slitt.

Edited by Marius Engelsen

Jeg har en klattermusen bomullsjakke som jeg kjøpte til bruk i streng kulde og høyt aktivitetsnivå - men jakken blir jo bare blytung og hard og isolerer ikke i det hele tatt når jeg bruker den og blir våt. Jeg blir fort veldig varm for øvrig - men for meg er det kun Gore-tex som funker.

Jeg har bare så sansen for arcteryx alpha sv, men har også et par Norrøna jakker - men skulle jeg velge en all-round jakke ville jeg valgt SV jakka. 

Om jeg er i høy aktivitet med fleece som mellomlag legger det seg is på innsiden av  Gore-tex jakka - dette er bare å skrape bort. 
Slik vintrene har blitt i Norge nå - uansett hvor man er , så kan man påregne mildvær og regn. Dette kan vare lenge - og da utgår bomull for min del.

Bomull på overkroppen funker for meg inntil videre på vinterstid, men er enig i at det blir fuktig og kan ikke reddes like enkelt som en Gore-tex skalljakke som du egentlig bare kan "henge til frys", og riste løs eller børste så isen faller av.
Hvis du sitter mye i ro (mao. ikke svetter) så vil bomullsjakken tørke ganske greit, spesielt om du har et forsterkende lag utenpå, så det er ikke helt fortapt heller.

Ellers så er jeg fornøyd med softshell buksen min fra Norrøna (Svalbard flex1, fra 2016-2017 eller noe?) på vinterstid. Utsiden føles _nesten_ som en skallbukse og kan ytter-impregneres på samme måte, men den er også litt tykkere og har bedre stretch enn en Gore-Tex bukse. Om den er impregnert tar det litt tid før den trekker til seg vann (f.eks. om du sitter i snøen). Der merker jeg at den andre Svalbard Heavy Duty (polycotton?) buksen min kommer til kort, da den trekker til seg fuktighet litt for fort.