Jump to content
IGNORED

Nekte folk å lage turmål i bok eller på nett?

Kjell Iver
 Share

Recommended Posts

Hidden Content

Denne saken er litt spennende. Er det tillatt å lage et turmål i en bok - eller på nett?

Jeg er selv medskyldig i å legge ut gpx spor til turmål der grunneier ikke ønsker ferdsel - så gjør man noe ulovlig? Jeg kan aldri tenke meg at dette søksmålet når fram - men man skal aldri si aldri..

Om det er lovlig eller ikke er vel ikke så interessant, det dreier seg om alminnelig folkeskikk.

Det er helt klart at slike turmål fører til økt ferdsel, av egen erfaring ser jeg til tider en dramatisk trafikkøkning når det publiseres såkalte "ti på topp-turer" eller andre turmål i lokalområdet.
Den økte ferdselen fører til betydelig slitasje på naturen, godt merkbart etter bare en sesong.

I dette tilfellet er selve turmålet en gammel gård som brukes som feriested, og jeg skjønner utmerket godt at eierne ikke vil at deres private fritidsbolig skal være et offentlig turmål med den økningen av ferdsel det innebærer. De har min fulle støtte.

På generell basis er det ufint og arrogant å legge ut spor til et turmål når grunneier spesifikt har uttrykt at han/hun ikke ønsker det. 

Edited by Bjørn J

Nå har ikke jeg sett hvordan dette turmålet ser ut i boka, om det går tydelig frem der at det ikke er ønskelig med ferdsel på tun/innmark. Har full forståelse for at de ikke ønsker masse folk der og det er vel ingen tvil om at det blir økt trafikk når man er blitt et turmål i ei bok.

I de fleste normale tilfeller ville jeg holdt meg godt unna tun og innmark når på tur og forventer det samme av andre. Det ligger vel i vanlig folkeskikk at man ikke henger rundt veggene til folk, bruker hagemøblene etc., skjønt ikke for det, folkeskikk er visst på vikende front mange steder har jeg skjønt .. så det er kanskje mye å ta for gitt.  Jeg tror muligens terskelen senkes når området er beskrevet som et turmål i ei bok. Altså det står jo i ei turbok, da må det jo være greit å gå dit liksom? Det kan hende jeg hadde tenkt slik, .. hvis ikke det går veldig klart frem av teksten at dette er et feriested i bruk, hvor de ikke ønsker besøk da.

På den annen side så har jeg vel ikke så store trua på at de kommer noen vei med dette søksmålet, så lenge grunnlaget er krenkelse av privatlivets fred og det er fullt tillatt å ta bilder av bygninger rundt om.    

Heriks skrev (34 minutter siden):

Nå har ikke jeg sett hvordan dette turmålet ser ut i boka, om det går tydelig frem der at det ikke er ønskelig med ferdsel på tun/innmark. Har full forståelse for at de ikke ønsker masse folk der og det er vel ingen tvil om at det blir økt trafikk når man er blitt et turmål i ei bok.

I NRK artikkelen som Kjell Iver lenket til, er det et bilde av siden som beskriver turen. Når jeg forstører siden lastetes det inn et et større bilde på min maskin som gjør at at jeg kan lese teksten. Det samme fungerer på telefonen min. Utfra teksten er det tydelig at det er gården som målet for turen med sine særmerkte steinmurer og en historie som kan ta pusten fra de fleste. Og den blir sammenlignent med tilsvarende gårder i eksempelvis Geiranger. Av den delen av teksten som er med på bildet er det ingen ting som sier noe om at den er privat. Derimot står det at:

Sitat

Tunet er ein ekstra attraksjon for dei som tek turen opp bakkane.

Det skaper jo et inntrykk av at det bare er å spasere inn på tunet for å studere byggningene. Jeg forstår godt at eierne reagerer. 

Edited by Fjell64

Spennande problemstilling. 

Sjølv veit eg av grunneigarar som fortviler over dette, med bakgrunn i vanskeligare tilhøve for hjorteforvaltning.

Dette i eit område der det tidvis har vore utfordrande å få skutt ut dyr i henhold til bestandsplan.

Når ferdselen aukar, i til dømes eit område som tidlegare har vore ein god stad for å få opp avskytingstal, risikerar ein å presse dyra, og så blir dei ståande slik at det vert praktisk vanskeligare å få teke dei ut. 

Med tanke på at auken i hjortestammen i ein del områder vert problematisk, kan eg forstå grunneigarane som skulle ønske "trimboka" dit peppern gror. 

På same tid er allemannsretten viktig og må hegnast om.

Eg meinar dog likevel at vi kjem lengt om ulike interessegrupper tek omsyn til kvarandre.

Det vil seie at eg tenkjer det er lov å la vere å springe rundt på alle ryggar i fjellet i dei mest sentrale områder for villreinjakt når ein veit jakta pågår (føresett at ein veit det).

Det er også lov å plassere turboka ein annan stad dersom ein mottek kunnskap som fortel at ein skaper vanskar for andre, til dømes gjer det vanskeleg å få opp avskyting på hjort. 

Å ferdast med fornuft og omsyn tenkjer eg kan bidra til at allemannsretten får stå, også i ei framtid der presset på slikt areal truleg vert endå større enn i dag.