Jump to content
Fjellkklatrer123

Krysse Hardangervidda på langs på to dager

Recommended Posts

Heisann! 
En kompis og jeg planlegger å krysse Hardangervidda på langs på to dager. Det kan mildt kalles en ekstremtur, og kommer til å bli en stor fysisk prøvelse. Vi planlegger å gå Finse-Krækkja-Stigstuv-Sandhaug-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter. Turen til sammen er på om lag 125 km. 

Planen er å ta toget til Finse fredagskveld, slik at vi begynner å gå fra Finse lørdag 00:00. Natten kommer til å brukes til å gå, vi går hele lørdag, natt til søndag, går hele søndag, natt til mandag, og forhåpentligvis ankommer vi Haukeliseter før midnatt natt til mandag. Dette er en etappe vi har gått tidligere, og vi er begge erfarne tur-mennesker. Siden turen kommer til å gjennomføres på kort tid, trenger ikke sekken være ekstrem tung. Med tanke på sikkerhet ved eventuelt dårlig vær, dårlig sikt eller andre uforberedte hendelser har vi mange hytter å søke ly langs veien. 

Hva tenker dere om planen? Er den gjennomførbar? Hvordan er snøforholdene i det området nå? Turen gjennomføres tidlig august. 

Ser frem til å høre hva dere tenker! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gjennomførbarheten kommer jo helt an på dere. Det kan være det går helt fint, men 48t uten søvn er ganske ekstremt selv uten gåingen. Jeg ville forsøkt dette i forkant. Det er slett ikke usannsynlig at dere kommer til å sovne i pausene. Søvndeprivasjon påvirker psyken negativt, gode beslutninger blir vanskelig å ta, og motorikken svekkes. Jeg ville ikke tenkt at man "bare kan gå til nærmeste hytte om man kommer i nød". Det er ikke lett å gå langt med vrikket ankel. Spesielt ikke dersom man har vært våken i 36t. Dere bør kanskje ta høyde for dette og ta med vindsekk, godt med ekstra klær, eller en isolert fjellduk som dere kan bruke dersom dere er ute for noe. Satellittkommunikasjon eller nødpeilesender kan også være aktuelt. 
Det finnes ultraløp i mer ekstreme omgivelser, men til forskjell fra disse er det et stort apparat tilstede for å fange opp ev skadde, DNF, osv.

Lykke til!

Edit: Å begynne å gå på natten når dere allerede er trette tror jeg er et dårlig alternativ. Start heller turen om morgenen. Ev med overnatting på Finse i forkant.

Edited by Prebb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kult prosjekt! Jeg vet jo ikke hva slags form dere er i, men av egen erfaring er det særlig søvnmangelen som vil være utfordrende her. Jeg har deltatt i Marka24 og det var mye tyngre enn jeg først trodde å gå 24 timer uten søvn eller lengre pauser. Å starte på kvelds/nattøkta med en full dagsmarsj++ i beina syns jeg var ekstremt tungt fysisk og psykisk. I år deltok jeg også i Expedition Amundsen (ca 100 kilometer fra Haukeliseter til Maurset). Det er riktignok på ski utenfor løype og med pulk, men også der er det mangelen på søvn og  terskelen for å yte hardt fysisk når kroppen er innstilt på å sove, som gjør seg gjeldende. Det er sikkert ikke uten grunn at arrangørene krever at man tar 8 timer hvile på sjekkpunkt i løpet av strekningen.

Jeg ville i alle fall lagt inn i planen noen gode pauser med tid til å sove litt, spise og restituere underveis, i tillegg til en plan for nærmest kontinuerlig energipåfyll mens dere går. Fordelen på sommeren er jo at det er lenge lyst og at campoppsett går relativt raskt, slik at hviletiden blir effektiv. Å slippe å smelte snø til drikkevann er jo også en fordel. Jeg ville vurdert sovepose og telt for å slippe unna myggen og få effektiv hvile, men folk plages jo forskjellig av de små rakkerne. Værutsiktene spiller også inn, selvsagt.

Som andre påpeker, det er dårlig med mobildekning på store deler av strekningen så en eller annen form for nødkommunikasjon er nok lurt. 

Ser frem til rapport, Hardangervidda er et flott sted enten man går fort eller sakte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort lignende og for min del ville denne turen vært lettere å løpe enn å gå +-18timer.

Turen bør forbi hytter hvor man kan ta inn om man skulle måtte, man bør ikke være alene samt ha nødpeiler... 

Husk nok næring til ditt behov, enkeltmannspakke, vind/vanntett bukse og jakke og space blanket.

Igjen, er dere treningskompisene til Kilian blir dette en søndagstur, for utrente gjennomsnittsnordmenn med 30bmi blir dette SVÆRT tungt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er prosjektet "Hardangervidda på langs under 48t" fullført! Begynte å gå fra Finse kl. 00:00 søndag, mulig litt overivrig, og startet i et godt tempo. Jeg var ikke forberedt på at det kom til å være så vanskelig å finne de røde T-ene. Surret rundt på en stor snøfonn i over 1t, og har aldri vært så frustrert. Etter 4-5t inn i nattemørket begynte allerede usikkerheten om jeg kom til å rekke frem til Haukeliseter i tide å treffe hodet. Etter 60 km begynte jeg å kjenne gnagsår som utviklet seg. Gikk inn til nærmeste betjente hytte, (Sandhaug) og følte en umiddelbar svimmelhet når jeg stod ved resepsjonen. Jeg deiset ned i steingulvet, besvimte i 5sek og våknet opp til at to menn dro meg opp i en stol. Den erfarne hytteverten kunne bekrefte at jeg har inntatt for lite næring og væske, at tempoet er for høyt, for lite søv og for tung sekk. (20 kg) Nå måtte jeg ta et valg: skal jeg fortsette, eller må jeg avbryte turen? 

Valgte å fortsette. La meg under åpen himmel for å sove 1t, sov selvsagt over alarmen... Ble 4t for mye, og nå begynte noen nervepirrende timer. Nå hadde jeg 18t på å fullføre de 70 resterende kilometerene. Gikk videre mot Litlos. På veien hallusinerte jeg opptil flere ganger, så silhuetter, hørte lyder, bevegelser... Sovnet gående, og kjente når jeg hadde 40 km igjen at gnagsårene hadde utviklet seg til åpne, kraftige kjøttsår. Klokken gikk alt for raskt. Hvis jeg hadde tenkt til å nå Haukeliseter innen midnatt, måtte jeg springe inn til mål. Det endte med en 35km løpetur med alt for tung sekk etter å ha tilbakelagt 95km. For hvert steg føltes det som knivblader som ble stukket oppgjennom fotbladet. Sårene hadde stor påvirkning. Løp inn til Haukeliseter 23:29, klarte turen med 31 minutters margin. 

For en tur, for en opplevelse jeg ikke vil være foruten! Det var beinhardt, til tider helt ubeskrivelig. Jeg har sett nye sider av meg selv, fått mye erfaring og er gang på gang overrasket over hvor mye mer kroppen tåler enn man tror. Jeg aksepterte ingen negative tanker, og holdt meg positiv på tross av mange utfordringer som egentlig er "gode" nok til å avbryte turen. Nei, vet dere hva? Dette var gøy! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med gjennomført tur og mål for turen! Høres ut som det ikke sto på viljen til å gjennomføre. Learning by doing er totalt sett en bra ting.

Kan ikke legge skjul på at jeg undrer litt på hva som var oppi sekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fjellkklatrer123 skrev (4 timer siden):

For en tur, for en opplevelse jeg ikke vil være foruten! Det var beinhardt, til tider helt ubeskrivelig. Jeg har sett nye sider av meg selv, fått mye erfaring og er gang på gang overrasket over hvor mye mer kroppen tåler enn man tror. Jeg aksepterte ingen negative tanker, og holdt meg positiv på tross av mange utfordringer som egentlig er "gode" nok til å avbryte turen. Nei, vet dere hva? Dette var gøy! 

Gratulerer med oppnådd mål! Høres ut som en flott tur! Hva blir neste prosjekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy