Gå til innhold

Haakon

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Haakon

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg har reist mange ganger (12) til Argentina og Chile med Real Turmat. Landene skriver selv at de ikke vil tillate kjøtt og animalske produkter inn i landene. Vi har alltid tatt med Real Turmat og det har alltid gått bra, men det er tydeligvis litt opp til den enkelte ved grenseovergangen/flyplassen. Jeg har vært nervøs hver eneste gang, men det har alltid gått bra. Det de er redd for, er at deres flora og fauna skal "infiseres" av ukjente arter, men muligheten for spredningen skal visst ødelegges av frysetørringen. De siste årene har jeg fått et skriv fra Real om at disse pakningene er frysetørret og de få gangene vi er blitt stoppet med Real, har vi vist dette og da har det gått bra. Eller: vis til dokumentasjonen på pakningene, der er det beskrevet. Det går etter erfaring bra. Men det er mulig å kjøpe frysetørret (Mountain House) i Argentina. Hvor skal du? Jeg vet hvor du kan kjøpe i Mendoza. Er det interessant, send meg en PM.
  2. Haakon

    Skalljakke for lange og tynne

    Jeg er litt stutt og med en begynnende mage, og jeg får IKKE på meg Hagløfs-jakkene. De er underlig trange i snittet, så prøv dem.
  3. Haakon

    Norge på tvers?

    Hva med Riksgränsen i Sverige til bunnen av Rombaksbotn ved Narvik? Det tar deg ca 4 timer.... Men flott tur, med masse informasjon underveis om Rallarkulturen ifm byggingen av Ofotbanen. Eller: hva med grensen-Hellemobotn, den kan du ta på ca 1 time... Men litt kort, kanskje....:-)
  4. Haakon

    ACONCAGUA 2017 uten guide

    Hei Dette er litt "shot in the dark", men om dun tar kontakt med denne jaren, kanskje han er den du leter etter? westerberg.osk@gmail.com
  5. Haakon

    Sykle på Hardangervidda.

    Hei Thomas Tok du denne turen til Lågaros som du beskriver? Var den bra?
  6. Haakon

    Aconcagua 2017

    Sjekk ut: www.aconcagua.no
  7. Haakon

    Skimuligheter Stryken-Katnosa

    Hvordan gikk turen? Ble den gjennomført? Så på Skiforeningens sider at de faktisk hadde preparert fra Katnosa og ned til Daltjuven på Langfredag..
  8. ....men det haster jo.....

  9. Å!

    Kan du/han kontakte meg? Tlf. 93072607. Det gjelder en GoreTex-jakke som en ulykkelig person glemte igjen. Som jeg gjerne vil hjelpe han med å få fraktet ned til Argentina.

    1. Jonas83

      Jonas83

      Trodde det var snakk om å ta med andre veien, de dro i går formiddag.

    2. Haakon

      Haakon

      OK, takk for tilbakemelding. 

  10. Er det noen som er på veg til Aconcagua nå? Jeg vet at det er en gjeng på veg ned den 27/12, men har ingen referanse på noen personer. Jeg trenger noen til å ta med en etterglemt jakke...
  11. Ja, jeg er helt enig. Som jeg skrev, så ser jeg ikke at elsykkel-folket vil sykle på sti; der er ikke elsykkelen egnet. Det er riktignok noe ytterst få fulldempede elsykler på markedet, men de selges nesten ikke, så vi vil ikke se mange av dem. Men jeg kjemper litt for likestilling, all den tid de to forskjellige kategoriene sykler i praksis er like i bruk. Men en forskjell er det: i nasjonalparken på vidda er vanlig sykkel lov å bruke, mens det ikke er lov å bruke elsykkel. Det er trist.
  12. Det vil bli svært trist om det blir et skille mellom vanlige sykler og elsykler, jeg er redd dette skillet utvikler seg til andre arenaer også. At mengden elsykler vil øke i marka er det ingen tvil om. En elsykkel gir mange fler mulighet til å komme seg ut i naturen. I helgen traff jeg et par kamerater på telttur ved Katnosa, den ene karen var en godt kraftig fyr som sa at han aldri i livet ville dratt på denne turen om det ikke var for sin elsykkel, men nå var det en topp tur. Jeg synes snarere det bør legges bedre til rette for elsykler i stedet å begrense bruken. At en elsykkel skal slite mer på naturen får jeg meg fremdeles ikke til å skjønne. En elsykkel ER tyngre, men det er jo marginalt. I forhold til min stisykkel, er min elsykkel bare 8 kilo tyngre, og inkludert bagasje og min egen vekt, utgjør dette 7% av totalvekten, liten betydning. Jeg vet jo at det er foskjell på dynamisk og statisk vekt, men allikevel. Hva motorkraften skal ha med slitasje å gjøre er for meg uforståelig, jeg tipper nesten det er omvendt, for en elsykkel kontrolleres bedre. Videre er elsykkelen såpass tung at hastigheten sannsynligvis blir lavere på stier enn med en stisykkel, i alle fall er det slik i mitt fall, jeg har begge disse syklene. Jeg tror at all sykling på sti sliter mer enn fotturister, så kanskje bør det heller sees på begrensning på all sykling på sti, el- eller muskeldrevet sykkel. Avgrensningen kan da ikke være noe problem? Vi har greie regler i dag, som bør være en grei grense som vel ikke bør være vanskelig å holde på. Jeg har syklet elsykkel i 4 år og enda ikke registrert noe press på dagens regler, som bør holde for de fleste. Men jeg kan ikke skjønne at dette uansett vil bli et problem. De som har elsykkel vil nok ikke velge stisykling i særlig grad uansett, til det er den rett og slett ikke godt egnet til formålet. Selv bruker jeg min stisykkel til sti og elsykkel til tur. Og ikke minst viktig: om "sti" omfatter også triillestiene i Nordmarka, blir det ille, for da begrenses viktige passasjer vest-øst i marka. Det vil bli et kjempetap. En liten digresjon; jeg har 2 ganger el-syklet over Hardangervidda den gang jeg trodde at elsykkelen var klassifisert som vanlig sykkel (som den jo er i praktisk bruk i byen), helt til jeg ble informert om at det der er regler som forbyr motoriset ferdsel og at dermed klassifisseringen som sykkel er irrelevent.... Uffda, derfor har jeg sluttet med det, men de turene har vært fantastiske! En god del trilling og bæring, men duverden så flott! Jeg oppfordrer alle motstandere av elsykkel til å teste den noen turer i marka, da er det lettere å skjønne problematikken. Og lettere å bli entusiast....
  13. Gode argumenter! Jeg har selv 3 sykler til forskjellig bruk, trening, landeveg og også en el-sykkel. Men elsykkelen er fantastisk nettopp til turbruk, i marka og fjellet, det er derfor jeg kjøpte den. De stedene sykler jeg for å få den gode turopplevelsen, nyte nauren og været og den blir vesentlig bedre når jeg slipper å slite meg ut i markas laaaange oppoverbakker. Jeg kan ikke med god fantasi skjønne at en elsykkel kan skade naturen eller stiene mer enn en vanlig sykkel, det er da de samme hjulsporene.... Kan noen forklare meg hva problemet er? Jeg anbefaler elsykkel til turbruk på det varmeste. "At en el-sykkel skal være ulovlig i marka er idioti."!
  14. Hei Thomaslone Jeg har noen gode tips til valg av argentinsk selskap om du ønsker å organisere ting selv. Send meg gjerne en epost på hhesselberg@me.com.
  15. Hei Thomaslone Sent svar, men: Jeg skal en tur til Aconcagua til vinteren (romjula/januar), vil du være med? Hva med deg, Sprettert?
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.