Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr som du klarer deg helt greit uten


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Skal ikke påstå at jeg har søkt grundig for å sjekke om tilsvarende tråd finnes, men ønsker å rette litt fokus på hva slags utstyr man kan unngå å kjøpe - og heller bruke rimelige alternativ, evt. klare seg helt uten. Fint for både nybegynnere, som kan ha en tendens til å gå "all in", og mer erfarne (men vi har jo ofte boden full av ting vi bruker sjelden....) 

Mine første tips er: 

  • Åresnor til kajakk (du kan gjerne bruke en vanlig, solid snor selv om det kanskje ikke er like lekkert med knutene) 
  • Ryggsekk - liner (en søppelsekk funker like greit) 
  • Dampsperresokker (polposene er velprøvde og nesten gratis)
  • Lang titanskje (ei vanlig skei fra kjøkkenskuffen funker jo akkurat like bra) 
  • Bittelita og dyr turstekepanne (smalt bruksområde, vannkjelen med non-stick kan du også steke et egg, ostesmørbrød eller pølser i) 

Av dyrere utstyr kan man jo vurdere om den skalljakka man uansett bruker på kveldstur funker like fint på fjellturene så lenge den er vanntett og god. Og om du allerede har diverse ulltrøyer og fleecegensere trenger du kanskje ikke den nye tykke ullgenseren til 1400 kr. 

OK, kom ikke så langt i lista som jeg trodde da jeg startet innlegget men dere andre har kanskje flere tips til ting man kan unngå å kjøpe? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lofoten-Møring skrev (24 minutter siden):

Ryggsekk - liner (en søppelsekk funker like greit) 

 

* Sort søppelsekk

(En søppelsekk blir aldri vanntett og tåler mye mindre enn en liner.
Så den må byttes ofte. Skal jaggu ikke mye spisse ting/gnissing før en søppelsekk mister funksjonen.
Jeg bruker ingen av de. Mitt er pakket i forskjellige vanntette pakkposer.
Da kan man åpne sekken selv i sprutregn uten å få alt bløtt :) )

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (59 minutter siden):

Dedikert tur-håndkle som veier 4,5 gram mindre enn et vanlig lite håndkle, står høyt på tullelista mi. 

Fordeler med et "tur håndkle" i flece slik jeg ser det er mye mindre pakkevolum (en knytneve) og raskere tørketid. 

Kan dog nevnes at jeg kun et fåtall ganger har hatt med håndkle på tur, klarer meg stort sett uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (1 time siden):

Dedikert tur-håndkle som veier 4,5 gram mindre enn et vanlig lite håndkle, står høyt på tullelista mi. 

Jeg har et lite turhåndkle av microfiber typen. Vekten er ikke så viktig. Men det suger fuktigheten godt, og tørker veldig raskt. Pakkestørrelsen er også en bonus. Pleier ha med et slikt på vår og sommerturer. Også fint til å tørke evt kondens i teltet.

 

Endret av Lyckeboden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyckeboden skrev (13 minutter siden):

Jeg har et lite turhåndkle av microfiber typen. Vekten er ikke så viktig. Men det suger fuktigheten godt, og tørker veldig raskt. Pakkestørrelsen er også en bonus. Pleier ha med et slikt på vår og sommerturer. Også fint til å tørke evt kondens i teltet.

 

Men du ville sikkert ha klart deg like godt med et kjøkkenhåndkle el lign i microfiber, som du uansett har liggende ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (11 minutter siden):

Men du ville sikkert ha klart deg like godt med et kjøkkenhåndkle el lign i microfiber, som du uansett har liggende ;-) 

 Både og 😉

Turhåndkleet  Er på størrelse med et lite badehåndkle når det er brettet ut. Veldig greit med den størrelsen etter f.eks en frisk dukkert på fjellet. Men sånn for kattevasken... helt klart at et tilsvarende kjøkkenhåndkle hadde gjort susen.

Endret av Lyckeboden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Terka said:

Fordeler med et "tur håndkle" i flece slik jeg ser det er mye mindre pakkevolum (en knytneve) og raskere tørketid. 

Kan dog nevnes at jeg kun et fåtall ganger har hatt med håndkle på tur, klarer meg stort sett uten.

Ja, enig. Tar jeg med håndkle, blir det et lite i mikrofiber eller fleece, nettopp pga. tørketiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (2 timer siden):

Dampsperresokker (polposene er velprøvde og nesten gratis

Stort sett samd men ikkje i dette. Etter at polet kom med grøne posar er slitestyrken slik eg opplever det vesentleg forringa. Nett vore på tur i eit par veker, og det gjekk hol dagleg. Hola blir også større en før. Opplevde det samme forrige vinter på lengre tur. Dette i motsetnad til andre tidlegare lengre turar, det eg har greit meg med eit par over eit par veker kanskje med ein tapebit eller to. 

Så i går kveld bestilte eg faktisk eit par dampsperresokkar. Det er uinteressant å drasse med seg 14 posar for to veker på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten-Møring skrev (8 minutter siden):

Hmm, var jo synd at de har gått over til svakere poser.

Synd og synd... Det er overgangen til et mer miljøvennlig produkt som er årsaken til det. 

Ellers er det ikke på «turhåndkle» eller «turskje» skoen trykker for min del. Det som har kommet ut som det største tullet for min del er sovepose-liner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffekjele! Det går jo an å koke kaffe i alle andre kjeler - og skylle de i etterkant. Vanskelig å koke ørret i kaffekjele og få den ut tuten! Og kaffen smaker så fisk.

I øvrig drikker jeg Sibirisk Taiga te på tur.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (9 minutter siden):

Synd og synd... Det er overgangen til et mer miljøvennlig produkt som er årsaken til det. 

Ellers er det ikke på «turhåndkle» eller «turskje» skoen trykker for min del. Det som har kommet ut som det største tullet for min del er sovepose-liner.

Interessant at du nevner soveposeliner, hadde nesten glemt at det ligger en slik oppå boden også.... jeg sover stort sett i et separat ullsett som holdes rent og tørt og dermed oppleves ikke hygiene - behovet for liner spesielt stort. Størst nytteverdi hadde den på en hytte til hytte - tur hvor den var det eneste jeg hadde med av sengetøy, men da jeg etter hvert anskaffet en dunpose på 600 gr var denne såpass mye mer behagelig å sove i også på hyttene at den blir foretrukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (19 minutter siden):

Kaffekjele! Det går jo an å koke kaffe i alle andre kjeler - og skylle de i etterkant. Vanskelig å koke ørret i kaffekjele og få den ut tuten! Og kaffen smaker så fisk.

Det her skjønte jeg ikke. Har du først fått fisken oppi kaffekjelen, så kan du vel ta den ut igjen samme veien?
Og hvorfor smaker det fisk av kaffen, når du har kokt fisk i kaffekjelen, men ikke når du har kokt kaffe i en vanlig kjele?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (40 minutter siden):

Ellers er det ikke på «turhåndkle» eller «turskje» skoen trykker for min del. Det som har kommet ut som det største tullet for min del er sovepose-liner.

Grunnen til at jeg ikke har det på tulle-lista, er at jeg ikke vet hva det er .... Er det det vi i gamle dager kalte en lakenpose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, TOT said:

Grunnen til at jeg ikke har det på tulle-lista, er at jeg ikke vet hva det er .... Er det det vi i gamle dager kalte en lakenpose? 

Jeg tror det er det "liner" betyr. Men i så fall er jeg uenig i at det er en tulleting å ha på tur- tvert i mot. Det beskytter soveposen, og det gir merkbart bedre isolasjon i kalde netter. Og i skikkelig varme sommernetter når teltet er som en bakerovn har jeg ligget i bare lakenposen. Man får tynne lakenposer i silke, de veier ingenting og tar ikke noe plass. De er litt svale når det er varmt, og gir litt ekstra varme i kulde. Det finnes også tykkere lakenposer i et slags fleece-stoff, de kan øke komforttemperaturen i soveposen betydelig. Veldig nyttig på tur når det er kaldt, synes nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Kaffekjele! Det går jo an å koke kaffe i alle andre kjeler - og skylle de i etterkant. Vanskelig å koke ørret i kaffekjele og få den ut tuten! Og kaffen smaker så fisk.

I øvrig drikker jeg Sibirisk Taiga te på tur.

Elgen

Kaffekjelen kan brukes til det aller meste , selv den egentlig ikke er perfekt til annet enn kaffe. Jeg har både kokt poteter og grøt , samt steikt bacon i kaffekjelen. Men selvfølgelig , har jeg ett bål blir ikke bacon stekt i noen kaffekjele.

kjelebacon.jpg

kjelepoteter.jpg

kjeleogbacon.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere profilerte friluftsfolk står i tv-skjermen å snakker så varmt om tennstål. Kanskje skapte fyrstikk og lighter for lite irritasjon og bannskap? Det helsikkens tennstålet skal aldri med på tur igjen..😆

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Tubb said:

Flere profilerte friluftsfolk står i tv-skjermen å snakker så varmt om tennstål. Kanskje skapte fyrstikk og lighter for lite irritasjon og bannskap? Det helsikkens tennstålet skal aldri med på tur igjen..😆

Lighter og tennbriketter er tingen! Og har du prøvd å fyre på en røyk med tennstål?? 😀

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubb skrev (1 time siden):

Kanskje skapte fyrstikk og lighter for lite irritasjon og bannskap?

De som ikke klarer å bære med seg nok fyrstikker til at de er sikker på å få tent seg et bål går for tennstål. Med tennstål kan man holde på hele natta med å få fyr på kaffebålet sitt uten å gå tom.

Gass, parafin, sprit og bensin får man fyr på med alt. Det er nesten nok bare å riste litt på fyrstikkesken mens den ligger nede i bukselomma.

  

Bjørn J skrev (55 minutter siden):

Og har du prøvd å fyre på en røyk med tennstål??


Slutta heldigvis å røyke for 12 år siden. ☠️

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennstål ligger alltid i lommen i lokket på sekken , men når primus skal tennes eller bål fyres på er det jo mye enklere med fyrstikker. Det er en grunn til at flint&stål gikk av mote når fyrstikkene kom.  Men som back-up er tennstål fint. Og en gang fikk jeg bruk for nødløsningen og da var jeg glad for at det var der.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.