Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor blir det av turrapportene.


REJOHN

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, tshansen skrev:

Den største utingen som er på dette forumet er like knappen til hvert innlegg! Dette gjør alt folk i latskap trykker like i stede for å kommentere eller dele noen ord om hva de liker eller ikke liker med innlegget. 

Forum har vært dalende i mange år, facebook, insta og andre plattformer har tatt over, de gamle blir eldre og de yngre finner nye måter, apper eller platformer å formidle sitt innhold på. 

Personlig er jeg veldig glad i å lese tur-rapporter og se filmer fra folk i marka. Men jeg er også kresen på innhold. legg litt sjel i det. to, tre snapshot fra mobilen av en utsikt uten fokus gir ingen mening.

Det snakkes om at vi ikke skal hindre folk fra å poste å heller oppfordre. Det er jeg enig i, men ikke for en hver pris. snapchat og facebook har ingen ting på et forum å gjøre, mener jeg. Selfier, snapshot og på rømmen bilder uten noe annet en stedsinformasjon kan du forbeholde dine "venner" på facebook. Å la heller forum være en arene hvor man legger litt mer sjel og tyngde i eventyrene man deler. Kvalitet framfor kvantitet 

Både enig og uenig. Mange kvier seg nok for å skrive noe fordi de føler de ikke leverer bra nok. Men jeg synes det er bra kvalitet på det jeg leser (og nå skal jeg innrømme at det er lite jeg leser av dedikerte turrapporter 🙈😱) Men jeg er også enig i at det som skal skrives må ha en viss informativ verdi. 

Jeg bruker Peakbook for selv å samle informasjon om turer. Liker at man starter alle innlegg med noen enkle fakta i en faktaboks øverst. Da vet jeg kjapt om det er verdt å lese videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Både enig og uenig. Mange kvier seg nok for å skrive noe fordi de føler de ikke leverer bra nok. Men jeg synes det er bra kvalitet på det jeg leser (og nå skal jeg innrømme at det er lite jeg leser av dedikerte turrapporter 🙈😱) Men jeg er også enig i at det som skal skrives må ha en viss informativ verdi. 

Jeg bruker Peakbook for selv å samle informasjon om turer. Liker at man starter alle innlegg med noen enkle fakta i en faktaboks øverst. Da vet jeg kjapt om det er verdt å lese videre. 

ja, det er ikke enkelt, hvem skal sette grensen for hva som er greit og ikke? Det er på ingen måte enkelt. Det er veldig mye godt innhold i "ut på tur i dag" tråden, med som regel gode bilder til. Men det er litt sånn historien på instagram, facebook eller snapchat preg over det hele. 

Det tar litt tid å skrive informative tråder, eller det behøver ikke være så informativt en gang. Det kan være en lang bløffehistorie med gode bilder til :-P Jeg savner bare litt at det blir lagt litt sjel i det. Føler mye i dag er basert på lik og klikk, glemt i morgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

 

Personlig er jeg veldig glad i å lese tur-rapporter og se filmer fra folk i marka. Men jeg er også kresen på innhold. legg litt sjel i det. to, tre snapshot fra mobilen av en utsikt uten fokus gir ingen mening.

Det snakkes om at vi ikke skal hindre folk fra å poste å heller oppfordre. Det er jeg enig i, men ikke for en hver pris. snapchat og facebook har ingen ting på et forum å gjøre, mener jeg. Selfier, snapshot og på rømmen bilder uten noe annet en stedsinformasjon kan du forbeholde dine "venner" på facebook. Å la heller forum være en arene hvor man legger litt mer sjel og tyngde i eventyrene man deler. Kvalitet framfor kvantitet 

Du oppsummerer egentlig hvorfor mange holder seg unna i dette innlegget. Det er et kravstort publikum her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, uteturen skrev:

Du oppsummerer egentlig hvorfor mange holder seg unna i dette innlegget. Det er et kravstort publikum her. 

Ja, og det er veldig trist.

Jeg synes hvem som helst skal kunne legge ut sine «dårlige mobilbilder», uten å sammenlignes med de som drar på tur nesten kun for å få ett bra insta-bilde.

Turrapporter er jeg selv dårlig på å lage. Jeg har ett par youtube videoer, men det er alt. Også legger jeg ut noen insta-bilder, mest for å vise venner og bekjente hva jeg driver med på fritiden, siden jeg går mye på tur alene.

Det som er ulempen med turrapporter på ett forum er at man får ikke lagt de på sin «egen profil», slik som i en personlig bloggside eller konto på sosiale medier hvor man legger alle turrapporter på seg selv. Det ser jeg på som ett poeng.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Jeg liker godt å gå igjennom en turrapport om det er en del bilder med litt tekst til. 5 min på bare å lese om en tur er ikke noe jeg synes er like givende. Ikke alltid bare å ta bilder hele tia heller, ser den, jeg er ikke noe flink til det. 

En eller annen funksjon der man kunne ha lagt rapporter i noe slags mapper e.l basert på person, området, årstid eller annet kunne vært fint. Jeg skjønner ikke noe av detta data-greiene, så om det i det hele tatt er mulig...? 

Men jeg finner mye inspirasjon av å se andres turer, lese om erfaringer o.l, mye nyttig å ta til seg. 

En god stund siden min siste tur, men etter å ha bladd gjennom detta forumet litt, henta litt inspirasjon og tips, så blir det tur i morgen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kjell Iver skrev:

En veldig vesentlig grunn til at turrapporter uteblir er vel dingsene vi bruker. Å skrive noe langt på en mobil/iPad  er vel ganske vanskelig? 

Det har mye å si ja. Jeg bruker kun telefonen til forumet. Kjekk greie når man reiser kollektivt eller har en kjapp liten pause. Da vil jeg hverken lese eller skrive langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, uteturen skrev:

Du oppsummerer egentlig hvorfor mange holder seg unna i dette innlegget. Det er et kravstort publikum her. 

Nei, det er bare tull! Men at noen, som meg... ønsker turrapporter av litt kvalitet har ikke noe med at turrapportene uteblir eller at folk ikke gidder å kommentere når folk gjør en solid jobb med å dele gode tur rapporter. 

Man kan vel egentlig si at publikum er lat. De fleste leser men gidder ikke kommentere eller gi en konstruktiv tilbakemelding. 

postes det tre bilder av en fjelltopp med middels utsikt og kvalitet, så likes det over en lav sko :-) Det er bare slik mange av oss er bygget. Det skal gå fort, være enkelt og ikke bety så mye :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

En veldig vesentlig grunn til at turrapporter uteblir er vel dingsene vi bruker. Å skrive noe langt på en mobil/iPad  er vel ganske vanskelig? 

Jeg skriver naturligvis raskere på et godt tastatur bak en kontorpult enn jeg gjør på telefonen. Men for de fleste som er vokst opp med telefon i dag, så er det å skrive lengre enn langt på telefon lite eller ingen problem. 

At det kan være en utfordring for noen har jeg ingen problemer med å forstå. Enkelte ting ligger mer naturlig for ungdom enn de eldre :-) Nei, jeg er ikke nødvendigvis noe ungdom lengre, selv om jeg har lyst å tro det selv :-P

Endret av tshansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

En veldig vesentlig grunn til at turrapporter uteblir er vel dingsene vi bruker. Å skrive noe langt på en mobil/iPad  er vel ganske vanskelig? 

Kanskje ikke så veldig vanskelig. Men ja, det får fortere på en pc, er mer oversiktig, og mye bedre på alle måter ja. Tror dette kan være noe av grunnene. Og når allerede ett par bilder er ute på instagram, er man kanskje fornøyd.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at vi kanskje driver en aldri så liten kamp mot vindmøller her. Da jeg opprettet en Facebook profil for noen år siden forbannet jeg meg på at jeg aldri , aldri , aldri , skulle klikke  " liker" . Ever. Hvis jeg ikke kunne skrive en kommentar til ett innlegg , kunne det bare være det samme. Mente jeg.  Nå har vi fått "likes"  her også , og jeg bruker dem her også må jeg innrømme. Og det er ikke bare latskap , selv om det kan være ett snev av det også. Når jeg leser ett innlegg  som jeg synes er bra , er ett klikk for å vise at jeg synes det er bra en enkel måte å vise det på. Jeg har alltid likt en god tekst og gode turrapport er alltid kjekt å lese. Og jeg skulle gjerne sett flere . Kanskje noe av grunnen til at ikke flere skriver dem , er at de fleste av oss ikke drar på de  storslåtte turene , og tror at ingen gidder å høre om turen til Geitsjøen eller Heinseter. Det er jo ikke  Norge på langs eller topptur opp Kilimanjaro. Jeg tror at kanskje løsningen er teksten mer enn turen . Bare tenk hva boka  "Tre i Norge ved to av dem " kunne få ut av en tur i Jotunheimen. Og der tror jeg at ett godt tastatur har betydning . Hvis  vi ikke kan skrive mer enn det vi klarer å få til på en telefon , må det gå ut over teksten. Så finn fram laptopen og skriv den gode teksten ...

Endret av Robinson
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i å skrive turrapporter men begrensningen på noen få MB bilder her tok litt knekken på min lyst til å lage fler. Jeg er glad i å ta bilder så at jeg bare kunne bruke 4-5 bilder laber kvalitet syntes jeg er altfor begrensende. 
 

Ellers er sikker jeg selv litt dårlig på å gi tilbakemeldinger selv om jeg leser veldig mange turrapporter.

Et problem med endel rapporter er at de er litt ofte rett frem og uten sjel. Jeg liker personlig veldig godt de tur rapportene som har litt personlige betraktinger og anekdoter og som også tar med litt av de dårlige sidene slik at det ikke blir helt Facebook eller insta uvirkelighet. En tur er sjelden bare roser 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg er glad i å skrive turrapporter men begrensningen på noen få MB bilder her tok litt knekken på min lyst til å lage fler. Jeg er glad i å ta bilder så at jeg bare kunne bruke 4-5 bilder laber kvalitet syntes jeg er altfor begrensende. 

Jeg håper ikke dette er en stopper nå i disse dager. Vi har ubegrenset serverplass (amazon), og dette burde strengt tatt ikke være noe problem. I den grad det er noe problem med det håper jeg dere sier i fra så fikser jeg det.

For øvrig er jeg enig med de fleste her. Folk har forskjellige meninger og det er helt ok. Innenfor de temaene vi skriver om her på fjellforum er det nok av emner som kan skape engasjement. Det trenger ikke å være bare turrapporter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bidrar gjerne med turrapporter når det er noe å skrive hjem om og bruker heller Fjellforum fremfor andre medier. Nå har det heller blitt lite tur på meg da to små tvillingjenter kom til verden og må passes på. Men det løsner nå til våren tenker jeg og har endel planer for året både med små og store, alene og med andre :) Jeg setter uansett veldig stor pris på alle slags turskildringer her på fjellforum og håper det tar seg opp 👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

..men begrensningen på noen få MB bilder her tok litt knekken på min lyst til å lage fler. Jeg er glad i å ta bilder så at jeg bare kunne bruke 4-5 bilder laber kvalitet syntes jeg er altfor begrensende. 

"Bra" det ikke bare er meg.. 15mb som maks på bilder på et forum er vel kanskje like gammeldags som å ha max begrensing på 10mb på en mail...

Men på en annen side så er jeg kanskje litt gammeldags, her jeg sitter og skriver på et tastatur på en 10 år gammel stasjonær PC
om for inntil 2 uker siden bare hadde Windows 7 :P 
Hater å bruke, lese og skrive på forumer på mobiltlf...har kanskje for liten mobil?!

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Hvor ser dere den grensen konkret?

Tja ikke godt å si, men har kikket litt på bilde- og filstørrelser som jeg endte opp med. Bildene ble først lagret i 1500x1000px som jeg anser som en bra størrelse om man vil se bildene i stor størrelse på blogg, forumtråder eller facebook på skjerm med 1920x1080px. Mine filer endte på 1,7mb +\- når Lightroom lagret de.. Regner man da minst 30 bilder, så får man ca 50mb.
Men folk opererer med forskjellige bildestørrelser, noen har kanskje ikke mulighet, tilgang eller kunnskaper for å forminske bildene, samt at antall bilder vil jo variere, så man burde vel kanskje ta godt i... 75mb? 100mb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint @tshansen - jeg var ikke oppmerksom på det der. Det er forskjellig fra den enkelte brukergruppe, slik at om man er med i en annen sekundærgruppe f.eks. så blir det forskjellig. For meg var det 249 Mb, som igjen styres av server. Altså det er maks vi kan ha.

Økte den til 100 Mb for dere, og 250 Mb for støttemedlemmer Det burde holde. 

Selv om bildene er enormt store blir de nedskalert av programvaren. 

Men tilbake til tema. Turrapporter har en stor verdi for en selv senere. Jeg innrømmer glatt at detaljer fra turer jeg tok for 15 år siden er helt borte, og det er utrolig artig å gå tilbake å se og lese. Ikke bare detaljer om turen, men også utstyret man brukte. Kanskje fjellskoene som står lagelig til for å kastes hadde sin første tur i 2005? Eller brenneren eller teltet.. osv...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med rejohn. Det er sjelden jeg finner en interessant tråd hvor jeg syns jeg har noe å bidra med. For min del er inntrykket at for altfor mange er utstyrsjaget og praten rundt hvilket utstyr man bør ha, viktigere enn formidling av turglede og erfaring. Det lyser pengebruk av mange...de fleste har vel god økonomi og kan unne seg det, men det skaper et fokus som ekskluderer de som ikke har råd til slikt. 

Sånne tråder som «Hvilke telt har du i samlingen din» gjør meg uvel...

  • Liker 2
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kjell Iver skrev:

Men tilbake til tema. Turrapporter har en stor verdi for en selv senere. Jeg innrømmer glatt at detaljer fra turer jeg tok for 15 år siden er helt borte, og det er utrolig artig å gå tilbake å se og lese. Ikke bare detaljer om turen, men også utstyret man brukte. Kanskje fjellskoene som står lagelig til for å kastes hadde sin første tur i 2005? Eller brenneren eller teltet.. osv...

Absolutt! Jeg drar frem egne turrapporter innimellom og kikker på dem for å lese og  mimre og se på bilder. Jeg er ganske rask med å få turen ned på "papiret" etter jeg kommer hjem mens den ennå er fersk i minnet. Detaljer fra turer forsvinner fort ut av boksen ettersom tiden går, så det er gull å ha en egen "turdagbok" via turkartet inne på profilen sin på dette forumet. Og ikke minst dele den med andre og skape turlyst og inspirasjon :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verdsetter at folk tar seg tid til å skrive noen ord og legge ut et bilde eller to når de har vært på en nærtur, og i hvert fall når de skriver opptil flere sammenhengende setninger med flotte bilder til. Jeg liker det, jeg liker at folk tar seg tid til det og gjør en innsats, og det liker jeg nærmest uavhengig av kvalitet på tekst og bilder. Så jeg klikker på "Liker"-knappen på stort sett alt som smaker av turrapporter :) Er ikke flink til å gi tilbakemeldinger/skryt som innlegg, dessverre.

Jeg prøver selv å holde en høy andel av mine innlegg turrelaterte. enten som utfordrings-innlegg, hvor-har-du-vært-innlegg eller (noen få) frittstående turrapporter. Siden jeg er såpass sær at jeg ikke er på SoMe overhodet, er det nok enkelt for meg å velge Fjellforum som stedet å legge ut ting - og spesielt utfordringstrådene mine er temmelig nært FB eller Insta ;) Og det er vel fordi så mange  er på SoMe at jeg nå nærmest er alene i Utfordringskategorien?

Og ja, det er givende å gå tilbake tid og se på mine egne gamle turbeskrivelser :D 

Skulle vi ende med Fjellforum uten turrapporter, blir det litt rart, synes jeg - det er jo ut på tur vi vil?  Utstyrsdiskusjonene hører definitivt hjemme her, men uten turerfaringene kan de fort ende opp med å fremstå som at skårungen hjelper ferskingen med å sammenlikne leverandøropplysninger om forskjellige produkter, løsrevet fra praktisk bruk. Slik mindre gode gearhead-forum ofte kan kan fremstå. Eller mattester på nettaviser basert på innholdsdeklarasjonene😕, Og da vil nok noe kredibilitet og nytteverdi muligens ha gått tapt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke skriver turrapporter, så er det hovedsakelig av to grunner: det jeg primært får tid til i hverdagen er korte overnattingsturer i nærmarka som jeg tenker ikke er så interessante for folk her (type, en natt og ikke noe spektakulær utsikt eller lys - men kos for meg likevel) og jeg tar omtrent aldri bilder (har et ekstremt dårlig mobilkamera og ender som regel opp med å ikke ta med meg noe annet/større).

Jeg deler heller ikke noe annet sted, koblet meg av facebook og instagram og liknende for en del år tilbake. Så i mitt tilfelle er det ikke slik at at jeg poster andre steder og at det går på bekostning av FF. Hender jeg sender et dårlig mobilbilde til et kollega via SMS, og det er det. 

Jeg liker derimot like-knappen. Jeg synes det er en fin mulighet for å vise at jeg setter pris på noens turrapport eller innlegg, uten at jeg nødvendigvis må gå i detaljer på leseropplevelsen. Og så synes jeg særlig "hvor har du vært på tur i dag"-tråden er fin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å lese turrapporter. Er vel som flere her ikke så god på å gi kommentar på rapportene. Men liker knappen blir brukt flittig. Jeg har ikke vært veldig flink til å skrive rapporter selv, men skriver nå en per år fra langturen jeg har hver sommer. Kunne nok blitt flinkere til å skrive rapport fra helgeturene jeg har i løpet av året, men der har jeg bare lagt inn et bilde eller to og en bitteliten tekst på hvor har du vært i dag tråden. 

Selv om jeg er dårlig på skrive tilbakemelding på rapportene som kommer inn så syns jeg jo det er veldig hyggelig med skriftlig tilbakemelding 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er elendig på å skrive om turene mine, har tilogmed prøvd i små perioder med blogg, men alt ender opp med at jeg bare foretrekker å vise bilder (tar sinnsykt mye på turene mine), og kun skriver et par setninger for å beskrive typ 1 ukes tur eller noe 😛 Men derimot så syns jeg det er så kos å lese andre sine turrapporter da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.