+Luesveis Skrevet 1. september 2019 Skrevet 1. september 2019 Helgens tur var i Maridalsalpene. Planen var å få med meg en del av kollene, som betydde at jeg måtte gå mye utenom sti, og på tvers av terrengformasjonene. Startet fra Skar, tok stien opp mot Furmuokollen, det gikk jevnt og seigt oppover på stien. Videre nordover før jeg tok av fra stien for å gå opp til Øyungskollen, småbratt, så at traktkantatellen har begynt å komme, i tillegg til endel annen sopp som jeg ikke kjenner. Deretter bratt nedover fra Øyungskollen i østlig retning: Videre opp til Raudløkkollen litt sør for Tømtehytta, ned lia, så opp mot Mellomkollen, det var så bratt at jeg måtte klyve enkelte steder, men ikke vanskelig å finne en farbar vei. Fikk med meg utsiktspunktet på Mellomkollen, her lå det to jenter i hengekøyer. Fortsatte ned til Svartputten, hvor jeg måtte ha meg en liten rast med nøtteblanding. Fortsatte østover, over Gaupekollen, så ned til Sjuputtmyra, som var dagens mål, som jeg nådde etter tre timer underveis. Grov-målte på kartet på ut.no da jeg kom hjem, og jeg hadde ikke beveget meg mer enn 5-6 km, i luftlinje. Utpå kvelden ble det nesten helt klar stjernehimmel, så et par meteorer. Mye regn på morgenkvisten, og noen tordenbrak. Jeg så bare to mygg mens jeg var i leiren. På turen i forrige uke, hvor jeg også lå ved en myr, var det lite mygg. Ser ut som tiden er inne for å bare ta med seg en tarp på tur i Nordmarka. Tok nesten raskeste vei fra Sjuputtmyra ned til Skar, på sti. Tilsammen litt over et døgn på tur. 9
Populært innlegg Imp Skrevet 3. september 2019 Populært innlegg Skrevet 3. september 2019 Ordnet meg barnevakt i kveld. Det resulterte i langtur i Hurumskauen, full soppkurv og bålkos for meg og hunden. 14
Populært innlegg meisal Skrevet 7. september 2019 Populært innlegg Skrevet 7. september 2019 Kom hjem i går kveld etter en tur til Sølen-området (Rendalen). Målet var å komme seg på toppen av Nordre Sølen. Første gangen i dette området. Kjørte fjellveien mot Fiskevollen ca. 2,7 mil. Sølenfjellene var dekt i skyer. Gikk et par km til jeg kom til noen vann. Der ble det camp. Litt vind og småregn hele ettermiddagen/kveld. Skulle koke vann til mat og drikke. Dessverre gikk primusboksen tom veldig raskt, så da ble det bare lunken te og kveldsmat (æsj!). Våknet tidlig neste morgen, litt kjølig. Med ingen mulighet for varm mat og drikke, var det bare å starte gåturen med én gang. Glitrende telt i morgensolen. Fin utsikt mot målet (venstre side). Siden jeg ikke fikk laget frokost, måtte det som skulle være lunsj, bli både frokost og lunsj. Det ble en slitsom tur, og det var nesten som jeg ga opp ganske tidlig. Men tvang meg selv til å gå videre. Tror jeg smilte litt da jeg endelig kom meg på toppen. Da jeg kom ned til teltet, hadde det begynt å bli en del vind. Pakket sammen og dro hjem. 17
Vandrefalk Skrevet 9. september 2019 Skrevet 9. september 2019 Ikke i dag, men i går.. Skjelåtindbreen i Beiarn. 8
Gjest Skrevet 9. september 2019 Skrevet 9. september 2019 Fra min foreløpig siste tur i Rosta/Moskan i indre Troms. Det ser ut som sommeren er på hell. Vakker morgen når lavtrykket har passert.
Kjell Iver Skrevet 9. september 2019 Forfatter Skrevet 9. september 2019 Kjapp tur på Hornsveten 148 mens gutten i huset er på turnøving en times tid. Tråkket meg skikkelig våt i en myr. I går en litt mer drøy tur - opp på Ørtind 757 sammen med Kasper. De andre i familien stoppet ved 300 m og hadde bål i finværet. Flott tur - med staselig utsikt mot Lomsdal Visten og andre kjente fjell. 8
+Bjellesau Skrevet 9. september 2019 Skrevet 9. september 2019 Lørdag og søndag på Kistenutmassivet på Haukeliseter. Turfølget ville opp i høyden. Litt blandet vær på lørdagen, men gnistrende sol på søndag. Spennende fjellplatå med mange tjern og snøfonner som gir god tilgang til drikkevann. 8
+Blaser Skrevet 9. september 2019 Skrevet 9. september 2019 Opp til basecamp. I morgen begynner rypejakta. 7
DenGladeVandrer Skrevet 10. september 2019 Skrevet 10. september 2019 På 1.9.2019 den 23.19, Luesveis skrev: Helgens tur var i Maridalsalpene. Planen var å få med meg en del av kollene, som betydde at jeg måtte gå mye utenom sti, og på tvers av terrengformasjonene. Startet fra Skar, tok stien opp mot Furmuokollen, det gikk jevnt og seigt oppover på stien. Videre nordover før jeg tok av fra stien for å gå opp til Øyungskollen, småbratt, så at traktkantatellen har begynt å komme, i tillegg til endel annen sopp som jeg ikke kjenner. Deretter bratt nedover fra Øyungskollen i østlig retning: Videre opp til Raudløkkollen litt sør for Tømtehytta, ned lia, så opp mot Mellomkollen, det var så bratt at jeg måtte klyve enkelte steder, men ikke vanskelig å finne en farbar vei. Fikk med meg utsiktspunktet på Mellomkollen, her lå det to jenter i hengekøyer. Fortsatte ned til Svartputten, hvor jeg måtte ha meg en liten rast med nøtteblanding. Fortsatte østover, over Gaupekollen, så ned til Sjuputtmyra, som var dagens mål, som jeg nådde etter tre timer underveis. Grov-målte på kartet på ut.no da jeg kom hjem, og jeg hadde ikke beveget meg mer enn 5-6 km, i luftlinje. Utpå kvelden ble det nesten helt klar stjernehimmel, så et par meteorer. Mye regn på morgenkvisten, og noen tordenbrak. Jeg så bare to mygg mens jeg var i leiren. På turen i forrige uke, hvor jeg også lå ved en myr, var det lite mygg. Ser ut som tiden er inne for å bare ta med seg en tarp på tur i Nordmarka. Tok nesten raskeste vei fra Sjuputtmyra ned til Skar, på sti. Tilsammen litt over et døgn på tur. Maridalsalpene er noe av det kuleste turterrenget i Oslo-marka. Så vilt og vakkert. Stien ned fra Tømtehyttene er en av favorittene. Bratte skrenter, og veldig frodig langs bekken der. Har gått mye på opp og ned på kryss og tvers, en haug av ganger. Utsikten fra Gaupekollen er en av de fineste utsiktsplassene i Oslo-marka for meg. Der kan jeg nyte to ting jeg elsker. Oslo-by og Oslo-marka. Stilig med flyvraket, og spesielt også at minnesmerket oppi der, er etter faren til en "tante" av meg. 1
DenGladeVandrer Skrevet 10. september 2019 Skrevet 10. september 2019 (endret) Hadde en liten etterjobbstur i går. Gikk fra jobben på Lindeberg mot Lutvann... skjærte vekk fra blåstien på østsiden.. og havna etterhvert ved Kroktjern hvor jeg fyrte opp JetBoilen og hadde vegetarboller med byggris og litt grønt. Gikk via Haukåsen, Djevelens Prekestol, Tørrgranåsen mot Ellingsrud og til Furuset og tok bussen hjem. Typisk terningkast 10-tur. Dessverre ingen bilder eller spor å legge ut her. Endret 10. september 2019 av DenGladeVandrer 2
Gjest Skrevet 11. september 2019 Skrevet 11. september 2019 Dagstur til Vesletindvatnet i Bardu i går. Vakkert vann i imponerende omgivelser.
+Marius Engelsen Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 Alt vær, er padlevær 😅💦 Adrenalinfyllt padletur i Davangervågen i dag 🤪 5
+ost Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 (endret) Alenenatt i Maridalsalpene. Ut lørdag, parkerte på Skar og gikk opp via Mellomkollen til Midtkollen. Null sikt, vind og regn. Fant en plass til hengekøya syd på Midtkollen. Våknet til strålende sol og varm høsttemperatur. Retur via Gaupekollen og Vaggestein. Nyinnkjøpt hengekøye og presenning fra Warbonnet, hhv Eldorado og Minifly leverte varene. Endret 15. september 2019 av ost 7
DenGladeVandrer Skrevet 15. september 2019 Skrevet 15. september 2019 Ekspedisjon på sykkel i Drammensmarka-sør. Første gang jeg er der med sykkel. (kun gått et par ganger helt nord i "Sørmarka" i Drammen) Målet var å finne teltplasser og bli generelt bedre kjent. Teltplasser fant jeg. Se min andre post: Turen i dag var helt magisk. Ganske tunge bein, (vært aktivitet siste uka)... og tidvis kraftig motvind. (særlig i oppoverbakkene). Men det er noe magsik med å sykle i Marka om høsten. Jeg blir sjelden rørt og beveget, men det var "noe" i dag som ikke kan beskrives. Sykla fra Sane stasjon, opp i Marka. Er å mye blindveier, så "enkleste" rute ble ned igjen til Eikern, retning Vestfossen, opp igjen i Marka... og mot Konnerud. Fortsatt tidlig, og mere å gi, så liten bonusrunde mot Nordbykollen.,.. og som alltid når jeg er på tur i min #2 by her i verden, Drammen, må jeg ta en æresrunde langs med "ælva" på en eller annen måte. (til fots eller sykkel..) Avsluttet en uimotståelig vakker dag, på mitt stamsted, Brasseri Felix, før jeg toget hjem til hovedstaden. JEG ELSKER DRAMMEN!!! Dagens rute https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/5d7e72b0a65c74c4ba6c67df (nok en gang litt fuskete GPS) Dagens bilder https://drive.google.com/open?id=1LLKQmYX0ppYX2wmKeClF8lKtjX63n54_ Bilder fra en en liten mini-svipptur til Spiralen og langs ælva for et par uker siden https://drive.google.com/open?id=1S0bVKjGuvpBgbyEVAxbsRMYs73de_Dpk 6
Populært innlegg Imp Skrevet 15. september 2019 Populært innlegg Skrevet 15. september 2019 Vindfylt, masse juv, hjortelus og mere vind var det som preget turen vår i dag. Vi måtte ut og avreagere etter en helg med konfirmasjon og loppemarkedvakt. Nok en topp topptur på Hurum ❤️ 10
aleks Skrevet 16. september 2019 Skrevet 16. september 2019 Topptur til Lauvdalsbrea 1597 moh på lørdag. Her ser man utover Breadalen og Blåbergi. Det blåste friskt sammen med både sol, snø og tåke. 9
a_aa Skrevet 18. september 2019 Skrevet 18. september 2019 Tur hjem fra jobb over Lyderhorn i dag Et tilbakeblikk fra oppgangen: Dette skulle vel egentlig vært i fotøy-bilde-tråden - Haglöf-sko og halvlave Norrøna-gamasjer: Skikkelig kald og kraftig nordavind på toppen, og jeg antok at bygeskyene i nord ville dynke meg med litt vann før jeg var ferdig med hjemturen i motvind. Det stemte med bygene - og ponchoen funker ennå fint Enda bedre er det at en strekk (i skinka, av alle steder) jeg gikk på meg da jeg gled i en fjellsti for snart to uker siden, endelig er på vei til å slippe taket 8
Populært innlegg meisal Skrevet 21. september 2019 Populært innlegg Skrevet 21. september 2019 I dag ble det en tur til Blåfjellet og steinhytta Blånebu i Nesset kommune. Mørke skyer tidlig på morgenen, og mye vind. Utsikt fra parkeringsplassen mot målet. Solen kom etter hvert frem. Vinden derimot holdt seg like bra. Hadde planer om å fortsette lengre bortover fjellet til en/to topper. Etter noen minutters gange, ombestemte jeg meg pga. mye vind. Så da ble det bare med bildet mot dit jeg egentlig ville. Neste år... Blånebu på vei tilbake/ned. 10
aleks Skrevet 21. september 2019 Skrevet 21. september 2019 Magisk solnedgang over Nordmarka og Maridalsvannet i går kveld! 7
Populært innlegg +Krankman Skrevet 22. september 2019 Populært innlegg Skrevet 22. september 2019 Blefjell, Nordstulvannet, med kone og kids. 12
meisal Skrevet 22. september 2019 Skrevet 22. september 2019 Er på overnattingsbesøk hos min mormor. Hun fikk søndagsbesøk, så da måtte jeg evakuere fra leiligheten hennes i noen par timer (av eget ønske). Skulle egentlig fiske i sjøen, men endte opp på en liten fjelltopp: Snytå (619 moh) i Surnadal kommune. På norgeskart.no heter toppen Åsbøsnytå. Rask og enkel tur med fin utsikt. 7
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 22. september 2019 Populært innlegg Skrevet 22. september 2019 Tok toget til Hakadal tidlig i går ettermiddag. Etter en transportetappe på grusvei og forbi hogstfelter, begynte fin og ganske uberørt skog i nærheten av Store Hyttetjern, tok en liten rast der. Etter det gikk jeg vekk fra stien for å gå i terrenget til dagens mål: Glotjernskollen. Til tider veldig fint i området, som her ved Blekketjern: Mot Glotjernskollen: Det er en del trær på Glotjernskollen, men jeg fant en passe åpen og vestvendt plass litt før toppen. Kom dit rundt seks og satte opp tarpen, som jeg ikke hadde planer om å bruke, for det var meldt finvær fram til søndag, men man skal jo være forberedt på uvær selv på korte turer.... Solnedgang fra Glotjernskollen, slapp tarp og føtter: Himmelen holdt seg skyfri på kvelden, gjennom natta og videre i dag, og stjernehimmelen var flott. På vei hjem fant jeg nok traktkantarell til en middag. Et døgn under åpen himmel, det ble utenatt nummer femti hittil i år, en av årets beste,. 11
Populært innlegg Heriks Skrevet 23. september 2019 Populært innlegg Skrevet 23. september 2019 Fantastisk flott helg i Jotunheimen med @Tessatroll og @Sig Man 17
Populært innlegg Imp Skrevet 24. september 2019 Populært innlegg Skrevet 24. september 2019 (endret) Vi besteg en av Hurums topper i kveld. Fant noen nydelige smørsopper 😊 Endret 24. september 2019 av Imp Tralla la! 10
Anbefalte innlegg