Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...
6 hours ago, zimwalker said:

Her er en ny(?) Kina-modell. Går for like under tusenlappen inkl mva på Ebay nå ser jeg
Folding Titanium Stove on a Budget - Boundless Voyage Backpacker (Kent Survival Gear & Review, 24.mars 2022)
www.youtube.com/watch?v=HhWT_5Zj1Ns

Kan ikke tale på vegne av den der, men Boundless Voyage har jeg flere andre ting fra i titanium, kjøpt på Amazon, alt fra foldegriller til mess-kit. Så langt bare møtt på kvalitet fra dem, og liker at de bruker litt tykkere titanium. Spennende og takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ´Titanium´ihopfällbara ved spis blev ju skev vid de första användningarna.(fast att det vara Kina märkesvara vara.)

WP_20210405_10_43_57_Pro.thumb.jpg.2565dd8585aab71e64b9f50d92204117.jpg

Ev är det en fördel med att den är rund med större delar som ej monteras ihop,ska man ej bära långt är RF bättre Savotta tex ev modifiera engångsburkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 25.3.2022 den 0.22):

Her er en ny(?) Kina-modell. Går for like under tusenlappen inkl mva på Ebay nå ser jeg
Folding Titanium Stove on a Budget - Boundless Voyage Backpacker (Kent Survival Gear & Review, 24.mars 2022)
www.youtube.com/watch?v=HhWT_5Zj1Ns

Jeg skylder på deg @zimwalker når madamen tar med seg denne fra London i påsken.  🙈

Kjøpte den ikke så mye for jeg trenger den, men fordi jeg vil teste den litt opp mot Firebox'en jeg kjøpte. 

Det kan se ut som det er litt lettere å mate på med kvist, og det trengs på disse små brennerene. 

Jeg er så langt imponert av Firebox'en jeg kjøpte tidigere i år, og harar brukt den på flere turer, men jeg har erfart at det letteste er å ta av kjelen når jeg skal mate på med mere brensel. 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle, men her er noen grunner til at jeg sjelden bruker kvistbrenneren 😉 :

  • Jeg er kul nok fra før, og trenger ikke høyere hipsterfaktor
  • Liver er for kort til å vente på at kaffen skal koke. En gassbrenner snakker vi om å bruke stoppeklokke for å måle koketid, For en kvistbrenner må jeg bruke kalenderen
  • Det regner av og til. Spesiellt for små kvistbrennere er det lite hensiktsmessig å ta med hårføner for å tørke kvister.
  • Et bål er mye lettere
  • Et bål er mye billigere
  • Et bål tar ingen plass i sekken
  • Jeg foretrekker at stekt fisk skal være en mellomting mellom forkullet og rå som er valgene for en kvistbrenner. Kvistbrennere, spesiellt små bør kjøres på full guffe for at de skal brenne godt
  • Jeg ønsker å ha med teltet tilbake fra tur
  • Jeg trenger ikke nok en dings (bortsett fra fluestenger)
  • Det er enklere å brenne fingre på et bål enn på en toppladet kvistbrenner

Ironivarsel 😀.

En liten kvirtbrenner er av og til med på korte småturer til tross for at den veier mer enn gass + brenner, og det er jo kos med et transportabelt bål.

-

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (12 timer siden):

Jeg skylder på deg @zimwalker når madamen tar med seg denne fra London i påsken.  🙈

Kjøpte den ikke så mye for jeg trenger den, men fordi jeg vil teste den litt opp mot Firebox'en jeg kjøpte. 

Det kan se ut som det er litt lettere å mate på med kvist, og det trengs på disse små brennerene. 

Jeg er så langt imponert av Firebox'en jeg kjøpte tidigere i år, og harar brukt den på flere turer, men jeg har erfart at det letteste er å ta av kjelen når jeg skal mate på med mere brensel. 

Bare skyld på meg du, helt greit det. Så kan jeg jo smykke meg med tittelen "influenser" om noen vil ha meg med i et eller annet reality-program på tv. (ser jo ut til at det er der mange såkalte influensere ender opp før eller siden). :-)

Mater Firboxen på samme måte som deg det meste av tiden. Ikke så ofte jeg sitter med kvister som er rett nok og lang nok til at jeg bryr med med sidematingen, skjønt jeg stapper jo litt smått inn den veien også.  Så det er sikkert greit med større åpning i siden i så måte, slik som Boundless Voyage modellen altså har. Innbiller meg dog at man da kan miste litt av "skorsteinseffekten" som jeg tror man får med en litt tettere konstruksjon (gitt tilførsel av luft).

Ellers interessant å se hvordan de løser utfordringen med buling ("warping"). Tynn titan vil alltid slå seg/bule litt. De løser det ved å plassere brenneren på en plattform som foruten å sikre bedre tilførsel av luft fra undersiden, og så bidrar til å holde på formen på selve brenneren vet at "vingene" på denne tres ned i plattformen og slik holder på formen.

Bushbox løste utfordringen i sin største XL modell i titan ved delvis bruk av stål i konstruksjonen. Firebox gikk på sin side for titan hele veien, men brukte desto lengre tid på å prøve ut ulike varianter av designet for å ende opp med den som slår seg minst (jf tidligere post). Litt vil disse titan-brennerene alltids slå seg, men da er det om å gjøre at det ikke er mer enn at man kan bøye de plass og/eller at de retter seg opp når man slår de opp i utslått stilling.  Og der kommer jo løsningen til Boundless Voyage til sin rett vil jeg tro.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om hvordan Savotta Happy/Grumpy stove fungerer som base for alkohol- eller gassbrenner? Den har jo tett bunn, og lite mulighet til å feste en "hengende" brenner inne i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (5 timer siden):

Er det noen som vet om hvordan Savotta Happy/Grumpy stove fungerer som base for alkohol- eller gassbrenner? Den har jo tett bunn, og lite mulighet til å feste en "hengende" brenner inne i boksen.

Kjenner ikke denne, men to mulige generiske løsninger kan være:

1) en som jeg har brukt selv: Liten tom blikkboks/metallboks plassert i bunn, som stand for spritbrenneren. Akkurat så høy at det blir omlag 2,5 cm fra toppen av spritbrenneren til bunn av gryta/kjelen.

2) en som jeg bare har tenkt:  tre-fire fiskekroker av passe størrelser, eller andre høvelige kroker, og litt tynn ståltråd som man får tredd igjennom øyet på krokene. Slik lager man et lite oppheng for spribrenneren. Krokene over kantene, ev. i hjørnene. Avstand som over. Ev. klippe til lokket av en blikkboks som "platting" i opphenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Blaser skrev (På 11.3.2022 den 18.33):

Da har jeg meldt meg på og vist interesse for Firebox Freestyle;

 

Du verden! Det der er nok en våt drøm for de som aldri ble ferdig med mecano-settene 😄 Blir nok en bestseller! Nå er det bare å selge den gamle originale før for mange får nyss i de greiene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (2 timer siden):

okey, da har jeg hentet ut min Bushbuddy Mini:

https://bushbuddystove.com/

Dette er en fin passe stor sak å bli glad i !! :)

Kjekt med en "klassiker" i samlingen (klassiker i hvertfall i navnet).
Men som andre smårollinger tipper jeg at den vil være konstant sulten og må mates hele tiden! 
Og den krever nok også at du "tygger" det meste av maten for den først :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown_Uke skrev (På 29.4.2022 den 0.38):

Der mottok jeg den nye Firebox Freestyle Titanium. Hendig størrelse. Litt tyngre enn jeg forventet, men drastisk reduksjon i vekt kontra G2 5” SS.

Tror jeg var nr 12 i kickstarter køen 😂

90FB803F-1DAF-4AED-A808-EC3C6E0ECB6B.thumb.jpeg.d9cbdd4637cd16b911defc262c69f4aa.jpeg

Nydelig sak! Jeg hadde ordre nr 7, men ble grepet av en kortvarig følelse av kontroll/fornuft og kansellerte ordren.

Heldigvis var det bare en svært midlertidig. Bestilte igjen, denne gangen med pinner til Trangia gassbrenner. Er på vei i posten nå 😂 

Hva veier brenneren med 4 firesticks i nylonposen? 
Jeg vet at det brukes en ganske solid tykkelse titan, men håpet den skulle være en lettvekter på tur 😇

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tesk skrev (8 timer siden):

Nydelig sak! Jeg hadde ordre nr 7, men ble grepet av en kortvarig følelse av kontroll/fornuft og kansellerte ordren.

Heldigvis var det bare en svært midlertidig. Bestilte igjen, denne gangen med pinner til Trangia gassbrenner. Er på vei i posten nå 😂 

Hva veier brenneren med 4 firesticks i nylonposen? 
Jeg vet at det brukes en ganske solid tykkelse titan, men håpet den skulle være en lettvekter på tur 😇

234g m/brenner, 4 firesticks og nylonpose. 
 

Men ideelt har du og med den minste grillplaten for å stive av fireboxen, så da blir det 255g

 

 

30CE5B52-C0A6-404E-8B2E-48BE6062825F.jpeg

08A6BAF9-D68E-49EA-867F-D6BD5DCE4803.jpeg

49A45D9B-1DEC-4C54-8C68-0EEF80B45852.jpeg

C9868983-3352-4508-9AC2-07D8B4584195.jpeg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Kvistbrenneren er med i skogen om dagen. Litt kjøligere nå så gir god stemning og varme med litt fersk kaffe. Var en kubbe som lå tilgjengelig ved bålplassen, deler av denne batonerte jeg og hadde da god fyring til en liten kanne kaffe. Steike det er kos. 

_DSC2688.thumb.jpg.4c066e95136e185b016ee113a5ffd3eb.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringene med kvistbrenner er utelukkende positiv. Den har vært med på turer opptil tre uker, både i områder med mye brensel tilgjengelig, områder med moderat tilgjengelighet, og for eksempel på gold vidde denne sommeren. Uansett område så gir den, med litt prepp, sporløs ferdsel. Kvistbrenneren kan også fyres under tarpen, og gir ellers  den lille "bålfølelsen" der det er vanskelig å finne nok ved til større bål. Det må jobbes for å finne ved/brensel, men det gjelder bål også. Det har fungert godt å samle brensel på fine dager, samt i pauser fra fiske/fisken trenger pause. Brensel legges da under duken på teltet eller tarpen, og brensel rester bæres gjerne med videre til neste camp. Kvistbrenneren gir altså både kos og hygge, men også en alternativ varmekilde slik at jeg kan spare på gassen på de lengre turene.

På bildet ser dere to ekstra hull på siden, og det er tilsvarende hull på andre siden. Her putter jeg de "bena" som utgjør krysset på toppen som tillater at man bruker mindre kjeler. På den måten kan jeg også bruke enten triangia brenner med rødsprit, eller andre typer løsninger, som for eksempel fuel tabletter/gel. Dette har ført til en mer fleksibel løsning for min del.

Kvistbrenner 02.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

´Nikke´vilket märke på köket jag har liknand i ´titan´känt kina märke men har vid första testet blivit lite deformerat dvs skevt/vint så det blir svårare att montera samt att dessa kök bir lite vassa och man får ha tunna arbetsvantar i läder  med för att användas.samt trasa ev stålull för att hålla rena.

Ni har ett omfattande ´bålförbud´som starkt begränsar anv när och var gäller detta?.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Ni har ett omfattande ´bålförbud´som starkt begränsar anv när och var gäller detta?.

 

 

 

 

Generelt gjelder: dersom det åpenbart ikke kan medføre brann, er det lov med bål året rundt. Ellers gjelder et generelt forbud mellom 15. april og 15. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.