Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Enkelt svar på spørsmålet - bålstank. Er det mye mindre stank enn bål om man bruker sånn brenner? Siden man trenger mindre brensel blir det kanskje det? Eller veies dette uansett opp av det som settes av å ha den pakket sammen med alle tingene man har med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Miamaria skrev:

Enkelt svar på spørsmålet - bålstank. Er det mye mindre stank enn bål om man bruker sånn brenner? Siden man trenger mindre brensel blir det kanskje det? Eller veies dette uansett opp av det som settes av å ha den pakket sammen med alle tingene man har med seg?

Det lukter litt bål, det kan ikke unnslås. Men jeg for min del elsker lukten av bål. Litt mindre liker jeg lukten av parafin -og bensinbrennere. Der er det godLYD som gjelder. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Prebb skrev:

Forsøkte meg på kvistbrenner, men karrieren ble kort. Har tilgode å finne god tørr ved uten å måtte ta den med selv, og med et lite vindpust fikk jeg ikke fyr i den tørre veden en gang. Krever mye sanking, og varm lunsj tar fort en time å få i gang. Da ble en lett gassbrenner enklere og raskere. I tillegg er det som oftest helt trygt å bruke en gassbrenner i disse skogbranntider bare man er litt bevisst på hvor man setter seg. Kvistbrenneren er avhengig av kvistene man finner og mange av disse er fuktig nok til å skape mye røyk, eller mye gnist. Da er det fort gjort å starte brann, eller gi inntrykk av at man har det. Med dertil egnet respons.
 

Utgangspunktet er jo ganske bra, men hvis jeg likevel må ha med en backup-brenner så ser jeg ikke helt poenget. 

Hilsen ikke-frelst og røykhater.

1,  Sank mens du går.  2 Når jeg har etablert camp er det bare hyggelig å gå å lete etter brensel.  God avkobling.  Og så kan jeg fotografere litt. 3,  Få fyr.  Jeg skjærer tennbriketter i sukkerbitestørrelse, og er det mye vind gir jeg dem en lite sprut lampeolje.  4.  Røyk.  Når du plasserer den på en stein er det lett å flytte herligheten etter vindretningen. 5.  Einer og bjørk gnistrer ikke.

Prøv en gang til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Dette er nok helt supert for innlandsfolk eller de som ferdes i tørrere områder. (Les: områder hvor man har oppholdsvær mer enn 1-2 sammenhengende dager).

Som vestlending og småbarnsfar drar jeg stort sett på tur etter planlagt dato, ikke etter værmeldingen.

Mye av matlagingen foregår derfor i forteltet mens det blåser og regner utenfor, og jeg har aldri vert i fjellet mer enn 1-2 sammenhengende dager uten nedbør. Utenom i år, men nå er det for tørt til å bruke kvistbrenner.

Derfor, bensin/parafinbrenner oftest i forteltet.

Det er nok mange som kan bruke kvistbrenner på svært mange av turene sine 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ketilring skrev:

Hva er dimensjoner og vekt på en sånn kvistbrenner?

De kommer i mange varianter og størrelser, for eksempel den lille Firebox Nano i titan på ca 113g, Emberlit UL også i titan på ca 200g (som er den jeg oftest har i sekken), til for eksempel en Bushbox LF i titan på ca 315 g med veske, eller en tyngre  G2-5" Folding Firebox Stove   av stål på ca 900g uten ekstra "duppeditter".  Og så har du sylinderformede varianter som  Bushbuddy/Solostove/Woodgasstove mk2/Toaks titanum og lignede.  Flere linker og tips finner du i følgende tråd: 41529-hvem-bruker-wood-burner-stove-og-hvorfor/.  

 
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en rimelig kvistbrenner på Aliexpress i fjor for å finne ut om dette var noe for meg. Er egentlig godt fornøyd med den lille saken, jeg drar den gjerne med meg på fisketurer hvor jeg ikke skal gå langt og ønsker muligheten til å koke litt kaffe. Det eneste som er kjedelig med den er at den er noe knotete å demontere, det gjør at jeg ikke gidder å flatpakke den og heller drar den med meg ferdig montert. :)

lixada_kvistbrenner.thumb.jpg.6c8edefec200560fa5200d1f0e50802a.jpg

PS! Bjørken nede til venstre ble ikke skadet av meg, den var dessverre død allerede når jeg ankom holmen. Har vanskelig for å forstå hvorfor folk sager ned friske trær når det finnes rikelig med dødt brennmateriale. Når det attpåtil ikke blir brukt til bålet forstår jeg enda mindre. I dette tilfellet var treet skjært av ca. en meter over bakken også, merkelig. 😞😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ketilring skrev:

Hva er dimensjoner og vekt på en sånn kvistbrenner?

1924800771_1-MKIIDenskruelse(480x640).jpg.a5be32f19d20876782bfc15e9773f33f.jpg

Praktisk bruk

I den bare årstiden settes ovnen på en flat stein. Dermed setter den ikke noe avtrykk i naturen, og den er lett å snu om vinden forandrer retning.

På vinteren setter jeg den på et lokk fra et tiliters malingsspann.  Under lokket legges granbar ol for å hindre at den "faller" nedover pga smelting.

Opptenning.  Jeg skjærer til tennbriketter i sukkerbitstørrelse.  Om vinden gjør det vanskelig å få den til å tenne, gir jeg den en liten sprut lampeolje som jeg har på en liten sprutflaske

--------------------------------------------------------------

Utgave MK I så dagens lys for omtrent 5 år siden.  Da ble delene holdt ammen av 8 skruer.  Men de var altfor lette å miste i lyngen, derfor ble den skrueløse MK II konstruert.  Imidlertid, prinsippet er uforandret.

Mk II veier 157 gram.  Mål:  Bredde 10 cm, høyde 10 cm Lengde 14 cm.

Mk III veier 107 gram.  Mål Bredde 8, 5 cm, høyde  8 cm, Lengde 12 cm.

Selve utførelsen er helt lik.  Mk III er en krympet utgave av Mk II

Ovnen er laget av gamle malingsspann.  Dette materialet er  lett, og det tåler varme meget godt uten å brenne opp.  Jeg har brukt den samme brenneren i over 4 år.  For å hindre rustdannelse får den også av og til en omgang med 565.  Etter å ha gitt ovnen kjærlig pleie, brenner jeg stoffet bort, slik at ovnen kan lagres luktfri.

Et viktig konstruksjonsprinsipp

Ilegg av ved skjer fra ende/side.  Dermed behøver ikke veden å ha en maxlengde , noe som er nødvendig med toppmatende.  Fordelen med sidematet i motsetning til toppmatet er at kokekaret ikke å løftes bort når ny ved skal legges på.  Ved sidematet versjon  må ikke veden ha en maxlengde.  Litt for lange vedstykker skyves bare innover etter hvert. 

Ovnen er sammenleggbar.  I transportmodus er bygger den kun ca 2 cm.

189714857_d.jpg.3c11924dba1c4403fdc50778b40cd6f91(360x640).jpg.dafe7325a1b059535c2a9340e1857bec.jpg

 

"Vindbestandig".  Med Trangias stormkjøkken i tankene er en ende og en sideplate kun utstyrt med få luftehull.  Dersom det blåser mye kan disse sidene settes opp mot vinden.

 

Multifuelmuligheter

Ovnen er primært konstruert for ved, grass, kongler ol. 

Men den er også designet for Trangias/Magasinets gassbrenner.  I brenneplanens senter har jeg boret et 8 mm hull, slik at den kan skrues fast.  Primært leveres denne brenneren uten mutter fordi den er beregnet for bruk i stormkjøkkenet. Det er mulig at det finnes original mutter for fingjengene, men jeg hadde "dårlig" tid.  Derfor tok jeg en vanlig fingjenget mutter og "truet den på. 

595343089_1f(640x454).jpg.81fffcbe81bf1161b0c940ac403d983f.jpg

(Det er også mulig at en liten vanlig sidematet gassbrenner (med forvarmingsbøyle.  Viktig i høyder over 1000 meter)).

ovnen er også konstruert for Trangias rødspritbrenner eller hjemmelaget colaboksbrenner (Youtube)

1314683073_8-MKIISodaboksovnppass(401x471).jpg.83ad9604c4c39a8b1de25acdc74a7c83.jpg

Om du ønsker å lage en ovn selv.  Detaljert beskrivelse finnes under lenken "Gjør det selv" med tittelen:  

 Tommetrix. Tom`s wood stove. Et bilde sier mer enn 10 ord                 

Håper dette gav deg de svarene du var ute etter - + litt til.

PS  Du finner mange, og penere utførte, versjoner på E bay:  Min ovn blir tross alt til på "kjøkkenbenken".   Søkeord er "Backpacking Wood stove".  Se også demonstrasjoner av ovner på "Youtube" med samme søkeord

 

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hege P. skrev:

Det lukter litt bål, det kan ikke unnslås. Men jeg for min del elsker lukten av bål. Litt mindre liker jeg lukten av parafin -og bensinbrennere. Der er det godLYD som gjelder. :)

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Miamaria skrev:

Enkelt svar på spørsmålet - bålstank. Er det mye mindre stank enn bål om man bruker sånn brenner? Siden man trenger mindre brensel blir det kanskje det? Eller veies dette uansett opp av det som settes av å ha den pakket sammen med alle tingene man har med seg?

Bålstank?  Du får det til å høres ut som en branntomt.  Selvfølgelig er det lukt, men av den gode og koselige sorten.  I tillegg har du full kontroll på bålet. 

Og her er vi inne på en virkelig sannhet.  Et indiansk ordtak:  Hvit mann - stort bål - sitter langt unna.  Indianer - lite bål - sitter nær.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tom42 skrev:

Bålstank?  Du får det til å høres ut som en branntomt.  Selvfølgelig er det lukt, men av den gode og koselige sorten.  I tillegg har du full kontroll på bålet. 

Og her er vi inne på en virkelig sannhet.  Et indiansk ordtak:  Hvit mann - stort bål - sitter langt unna.  Indianer - lite bål - sitter nær.

Stanken av tingene i etterkant er ikke så ulikt en branntomt, det sitter lenge i. 😂 Trivelig lukt på tur, men den stanken i etterkant synes jeg sjelden er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må man vente før man kan pakke den ned? Antar den er varm lenge. Og full av tjære og sot også, så den må pakkes i en pose? 

Aldri falt meg inn å bruke en slik. Har rett og slett ingen erfaring med slike. Og selv om jeg elsker bål, så skjer ikke bål på nærturer. Det er nok skader på naturen her til at bål føles bra ut uansett størrelse på flammene. Bål har fått en bitter bismak her de senere år. 

Men på fjell ol ser den gøyal ut. Skulle likt å prøver en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hvor lenge må man vente før man kan pakke den ned? Antar den er varm lenge.

Jeg har verdt heldig å fått en av @Tom42 sine ovner, så er vel inhabil. 

Men den er laget av malingsspann som er tynt og blir utrolig fort kald. 

12 minutter siden, Gittiamo skrev:

Og full av tjære og sot også, så den må pakkes i en pose? 

Den brenner med en slags skorsteinseffekt og det blir normalt veldig lite sot. Med min fulgte det også med en tøypose. Jeg har bare litt tørkepapir rundt den. Men et par tynne hansker for å bli skitten på henda har jeg alltid med. Men kaffekjelen blir mere full av sot/tjære. Er sikkert på grunn av at vannet kjøler ned kjelen, mens Ovnen blir varm. DBF77B60-322F-4087-A21E-59072E3EA35F.thumb.jpeg.735ef94059d4d6ba10f95efbcb23480b.jpeg

Bruker den på isen, men legger et par pinner mellom, her med litt for tykke pinner. Jo mindre jo bedre. Men kaffen var kokt og måtte teste litt 😀 

Utrolig lite kvist som må til for å koke 0,6 liter kaffe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo  Kjenner igjen mine egen motforestillinger fra 3-4 år tilbake, men ble litt omvendt da jeg omsider skaffet meg en selv og prøvde :)

* Du kan pakke den ned når du er ferdig med å spise eller drikke kaffen. Spesielt hvis du kan bruke vann til å slukke resten av flammene og til rengjøring av brenneren. 

* Med tørr fin ved blir det verken mye sot, røyk eller tjære - på min blir det noen små felt med sot, som er rask å tørke vekk (enten vått tørkepapir eller mose).

* Jepp, jeg har min i en egen pose. Også de andre brennerne mine har egne poser/beholdere.

* Du trenger bare småtterier - vi snakker 2-300 gram ved - for å koke opp vann til en kopp kaffe og en Realpose. Intet behov for skogsrasering.

* Med beskyttelse under ovnen vil ingen kunne se at noen har fyrt opp på stedet, på samme vis som om du skulle fyrt med en gassbrenner. Grav ned asken (den er fin gjødsel) så er det helt sporløst.

Men akkurat i disse tider er det nok bedre alternativer - selv om man har mye bedre kontroll enn med et bål, er det nok ikke tilrådelig i veldig tørt terreng.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hvor lenge må man vente før man kan pakke den ned? Antar den er varm lenge. Og full av tjære og sot også, så den må pakkes i en pose? 

Aldri falt meg inn å bruke en slik. Har rett og slett ingen erfaring med slike. Og selv om jeg elsker bål, så skjer ikke bål på nærturer. Det er nok skader på naturen her til at bål føles bra ut uansett størrelse på flammene. Bål har fått en bitter bismak her de senere år. 

Men på fjell ol ser den gøyal ut. Skulle likt å prøver en gang. 

Jeg ser at du har fått svar på tjære og sot, og kan bare slutte meg til at det blir ikke tjære og lite sot.

Så var det dine motforestillinger mot skader på naturen.  Dette er kvistbrennerens store force.  I motsetning til et bål som nødvendigvis må sette et avtrykk er kvistbrennere så små  (min har en lengde på 12 cm og bredde på 8,5,) at de får plass på en flat stein, og gir derfor ingen signatur.

Gledelig å se at du likevel er på gli. 

Og 22 august kan du vinke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ketilring skrev:

Det hender jeg bygger små ‘bokser’ av flate steiner når jeg ikke har med eller vil spare gass. Men disse små brennerne som veier ned mot 100g gram kunne jo vært interessant...

Går nok fint å "mure" seg sin egen lille ovn når materialet er tilgjengelig, men syns nå det er greit med en sånn sammenleggbar lettvekter. Slipper å lete etter passende stener, noen ganger er de ikke å finne heller, og vet da at jeg har en kvistbrenner som  grytestativ som  passer til gryta eller koppen det skal kokes i.  Ditto om jeg vil bruke spritbrenner, da går den oppi kvistbrenneren. På noen turer sier jeg dog ja-takk begge deler, som når man skal sluke mil og bare vil hive i seg noe varmt før man kryper i posen. Da er det jo både kjappere og enklere, samt mer  renslig med gass- eller bensinbrenner. Men samtidig er kvistbrenneren god å ha som backup også da, f.eks om han har feilberegnet forbruket av drivstoff (og man blir ikke så "bekymret" for om man har med for lite gass/bensin når man pakker sekken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tom42 skrev:

Jeg ser at du har fått svar på tjære og sot, og kan bare slutte meg til at det blir ikke tjære og lite sot.

Så var det dine motforestillinger mot skader på naturen.  Dette er kvistbrennerens store force.  I motsetning til et bål som nødvendigvis må sette et avtrykk er kvistbrennere så små  (min har en lengde på 12 cm og bredde på 8,5,) at de får plass på en flat stein, og gir derfor ingen signatur.

Gledelig å se at du likevel er på gli. 

Og 22 august kan du vinke.

Sant 👍🏻 

Men back-again? Auch. Skal vinke om jeg er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Gittiamo skrev:

Og selv om jeg elsker bål, så skjer ikke bål på nærturer. Det er nok skader på naturen her til at bål føles bra ut uansett størrelse på flammene. Bål har fått en bitter bismak her de senere år. 

 

På nærturer tar jeg alltid med ved, og bruker etablerte bålplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Gittiamo said:

Her er det «etablerte» bålplasser i hytt og pine. Ønsker ikke å bruke noen av de. 

 

2 minutes ago, Ulfspikern said:

Ja, det er bra friluftsholdning.

Kan du utdype? 😊

Om det er et forsøk på ironi etc. så kan jeg opplyse om at i et av områdene@Gittiamo ferdes en del i fort er 4-5 bålplasser innenfor få kvadratmeter, og enda flere innenfor et litt større område der det enten er naturlig å raste eller slå leir. Belastningen/skamhugsten på naturen i nærområdet et godt synlig. Og det et en del slike plasser i det området.. Er nok derfor hun ikke ønsker å fyre opp bål og belaste naturen enda mer. (men det kan hun få utdype selv om hun ønsker.😊)

Om du mener det ordrett ("bra friluftsholdning"), så er også interessant om du vil utdype hvorfor det er bra 😊

 

Passer også å minne om Friluftslovens paragraf 11 i denne sammenhengen mtp bålplasser og skamhogst:

20180716_121511.thumb.png.2a11e82a4133591890f3fcd63db649e7.png

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kvistbrenner og den blir oftere og oftere hjemme. Både når det gjelder dagsturer og turer over flere dager.  På dagsturer kan den fortsatt bli med om målet er å koke ei kanne kaffe, men jeg kan jo da like gjerne lage et normalt bål om forholdene tillater det, joda bruker litt mer ved, men det har jeg tid til :) 
Når det kommer til matlaging foretrekker jeg igrunn primus, det er renslig og sotfritt og ikke minst veldig enkelt :) Jeg har ikke noen plagsom forkjærlighet for sot på turutstyret mitt utenom kaffekjelen :)

  • Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.