Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomplagg: Aclima eller Devold?


hgmann

Anbefalte innlegg

Når trådstartar ber om erfaringar og innspill, bør desse erfaringane vera basert på erfaring og ikkje bare objektive mål. Kva eg har sett av Lanullva, har eg ingen problem med å anbefale det for den som treng eit varmt ullplagg. Men det behovet har eg ikkje sjølv. Eg har tynnare ullplagg som ikkje er så varme, og som derfor kan brukast oftare. Og det er langt meir fleksibelt med fleire tynne lag enn eit tjukt. Og når eg treng ein tjukk ullgenser, har eg mange av dei liggande, inkludert ein Ulvang Rav. Dersom eg ikkje hadde hatt tjukk ullgenser fra før, og derfor skulle kjøpt meg ein tjukk ullgenser i dag for å ha med i sekken, vill eg kjøpt Lanullva på grunn av at denne er meir luftig og derfor lettare og meir komprimerbar for same isolasjonsevna enn andre tjukke ullgensrar.

Kunsten med påkledning er å ha på seg passe mykje i forhold til aktivitet og vær, det er rett og slett ikkje noko som er objektivt best. Og om noko er verdt prisen, er veldig personleg og avhengig av både behov og eigen økonomi

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å har tittet på tråden noen ganger, er jeg litt forundret. Gjelder i første rekke "mellomplagg"! Virker som mange anbefaler undertøy, som mellomplagg. Mellomplagg er da vel et plagg mellom undertøy og ytterbekledning! Og undertøy, et plagg inn mot hud.

 

Greit at TS spør om ullprodukter og ikke pollypropelen (lignende), eller de som er blanding av polly og ull.

 

Undrer også på de som bruker superundertøy på sommeren, uten å pressisere at de er på eks. sydpolen. Selv bruker jeg pollyprodukter både som undertøy og mellomlagstøy (opp til flere lag) helt ut til ytterbekledning. Men, dette har jeg nevnt før. Til turbruk på sommeren, holder det lenge med bommull, selv om det hender jeg har med noe reserveklær i sekken (av "lang mako"), over tregrensen. Superundertøy kommer først frem, når det begynner å bli en del minusgrader og det er behov for polly, eller ull.

 

Uansett om en bruker polly, eller ull, er det en fordel å benytte flere plagg (etter behov), som mellomlagsklær. Da er det lettere å justere hva som er nødvendig bekledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter å har tittet på tråden noen ganger, er jeg litt forundret. Gjelder i første rekke "mellomplagg"! Virker som mange anbefaler undertøy, som mellomplagg. Mellomplagg er da vel et plagg mellom undertøy og ytterbekledning! Og undertøy, et plagg inn mot hud.

<...>

Uansett om en bruker polly, eller ull, er det en fordel å benytte flere plagg (etter behov), som mellomlagsklær. Da er det lettere å justere hva som er nødvendig bekledning.

&nbsp;

Dei fleste ulltrøyene mine fungerer akkurat like godt som innerste lag og som mellomplagg. Så eg ser ingen problem med å anbefale eit plagg du reknar som undertøy, som mellomplagg. Eg tar heller med meg to litt ulike trøyer som kvar kan fungere både som undertøy og mellomplagg, det gjev meg 3 ulike kombinasjonar (tynn, tjukk og tynn+tjukk). Dersom mellomplagget ikkje kan brukast rett mot hud, gjev to trøyer bare to ulike kombinasjonar (bare undertrøye og undertrøye+mellomplagg).

At ikkje alle innlegg held seg 100% til spørmålet i det fyrste innlegget får ein bare leve med, ellers ville forumet vera ein kjedeleg plass som snart ville forsvinne i glemmeboka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp; &nbsp;

Dei fleste ulltrøyene mine fungerer akkurat like godt som innerste lag og som mellomplagg. Så eg ser ingen problem med å anbefale eit plagg du reknar som undertøy, som mellomplagg.

 

Her finnes det folk av alle kategorier, fra nybegynnere til polfarere. Noen som går en 2 - 3 timer i nabolaget, andre 9 -10 timer om dagen. Mange går nok ganske lettpakket , mens andre går med tunge sekker i tungt/vanskelig terreng. Og til de som trener til Birken, eller større oppgaver. Noen hovedsakelig sommerhalvåret og andre året rundt. Noen er kun ute på vinterfjellet, når det er fint vær. Andre går videre og om nødvendig graver seg ned i snøen. Det er lite pressisering av hvordan dere bruker klær, til hvilke type turer, da må det bli forvirrende, spessielt for de uerfarne. 

 

Selvfølgelig finnes det ganger en ikke har behov for mellomlagsklær, men da har en vel heller ikke bruk for superundertøy! I alle fall ikke jeg. :)

 

At folk ikke engang klarer å pressisere, om undertøyet (også er brukt som mellomlagsklær), må etter min mening være forvirrende. TS spurte om mellomlagsklær og beveger en seg bort fra hovedspørsmålet, bør en vel være litt mer spesifikk. Det var derfor jeg kommenterte.

 

At du bruker flere av dine superundertøy utenpå hverande, er opp til deg. Mine mellomlagsklær er noe videre (og skal være det), enn det jeg bruker som undertøy. Kanskje en fordel for deg også, at ikke dine mellomlagsklær sitter helt "tight", innpå ditt superundertøy. :)

 

Editt: En må kle seg for den type tur en skal på, etter vær og vind og eget bruksområde, samt måte å bruke terrenget/naturen på. Dermed kan bekledning varriere mye fra tur til tur, forskjellig terreng og fra person til person. En må nok teste ut litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

At du bruker flere av dine superundertøy utenpå hverande, er opp til deg. Mine mellomlagsklær er noe videre (og skal være det), enn det jeg bruker som undertøy. Kanskje en fordel for deg også, at ikke dine mellomlagsklær sitter helt "tight", innpå ditt superundertøy. :)

&nbsp;

Eg har ikkje nevnt superundertøy. Alle trøyene mine er av ull, og ingen av dei er så trange at dei ikkje fint går utanpå ei anna trøye.

Sumarstid går eg med ei tynn t-trøye av ull dersom det er varmt nok for det. Midtvinters går eg med opptil 2 lag ulltrøyer under vindjakka. I alle temperaturar mellom dette, brukar eg ein mellomting. Nybyrjaren får sjølv prøve seg fram for å finne ut kva som passar for hans behov, aktivitetsnivå og klima.

Tjukk ullgenser brukar eg bare når eg sitt stille i jakta om hausten. Var det meir detaljar du ville ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns kanskje at Aclima sine warmwool hoodier (som vi nylig har kjøpt til hele familien) krymper litt i vask?

Til motsetning har jeg aldri opplevd at Devold sine produkter krymper noe.....

 

Men: Hoodiene er UBESKRIVELIG deilig å ha på når det er ruskevær!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Selv har jeg både Devold(protection)-settet med høy hals og Aclima woolnet med høy hals.

Devold settet har jeg hatt i ca. 7 år nå, tildels med knallhard bruk(røykdykking) og fritidsaktiviteter som jakt og fjelltur, og det er fortsatt som nytt. Glimrende isolering og fukttransport.

Aclima-settet kjøpte jeg for 3-4 mnd. siden og har benyttet det til blant annet sykling og jakt i all slags vær, både som eneste undertøy og med mellomplagg utenpå. Isolasjon/varme er det ingenting å si på. Faktisk er det nesten for varmt i hard aktivitet dersom det er mer enn 5 varmegrader. Svettetransport er igrunn greit nok, men jeg syns Devold gjør det like bra med sin protection, dog bør har jeg litt for lite erfaring med aclimaen enda. En annen ting er at aclima er noe små i størrelsen etter min mening. Jeg er 185 og ca. 81 kg. og synes L nesten blir for trangt. Spesielt i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har dessverre snart slitt ut Forsvarets netting-settene mine, så er dermed i en overgangsfase til Aclima som ser ut til å slites ut raskere enn Forsvarets grønne. Kjører også Aclima som mellomplagg og en Ulvang Rav ullgenser øverst. Jeg har funnet min vinnerkombinasjon.

 

Ser også at det foregår heftig og kanskje ikke så helt objektiv reklamering for Lanullva her. Aldri prøvd, men det bør være bra prisen tatt i betraktning. 
 

 

 

Jeg har svært mye fra Aclima til hele familien liggende. Lanullvaen blir valgt i 99% av tilfellene av hele familien.

 

Lanullva har også lansert en tynnere og mer sommervennlig utgave nå. Jeg har akkurat kjøpt og testet dette stoffet. Helt fantastisk i bruk, så det skal kjøpes inn til hele familien og nettingullen er pensjonert for overskuelig fremtid. Det ser bedre ut å sitte på en DNT hytte med lanullvastrikk enn det gjør med åpen netting. I tillegg føles det bedre mot kroppen, i bruk og generellt. Blant annet kjenner man sømmene fra aclima veldig godt. Eller, jeg gjør det. Smak og behag. Lanullva har ikke harde sømmer slik som mange aclimaplagg.

 

Jeg har også kjøpt inn Aclimas splitter nye Lars Monsen serie denne uken. Flere partier er forsterket ekstra så den er jeg spent på hvordan den fungerer i praksis. Kan godt hende den er mer slitesterk enn Lanullva. Bør jo være det mtp. forsterkningene, også koster den 700,- for en longs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det stort sett er Devold og Aclima som er nevnt her så vil jeg slå et slag for Janus.

De har produsert undertøy siden "tidenes morgen" og har alltid vert forbundet med god kvalitet.

Jeg har noen nettingtrøyer og langermede ulltrøyer som sikker snart er 20 år gamle. De bærer ikke preg av å være slitt selv om de har vert flittig brukt både til fjellturer og sykling. 

Janus er billig og bra i forhold til mange nye merker som sikkert legger mer vekt på design enn Janus, men moderne design og høy pris trenger ikke være en garanti for god kvalitet.

Janus selges på Sparkjøp og der er det ofte mye lavere priser enn i sportsbutikkene.

http://www.janusull.no/main.aspx?guest=yes

 

P.s.

Jeg kjøpte nylig en Aclima ulltrøye med hette og lomme foran på magen. Et kjempeprodukt synes nå jeg da, men den har ikke blitt brukt til annet enn fjelltur enda. Vi får se om et par år når den har vert brukt til både turer og sykkel og vasket en masse ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at glidelås i hals på Devold expedition serien lett går ut av sporet, opplevde det no i vår, kjøpte ny(litt tullete av meg:)), opplevde det same no i haust på den nye undertrøya og sendte reklamasjon,og no fått ny frå produsenten. Kanongode plagg, har testa dei ut på Svalbard, men dette med glidelås i hals er ein svakheit. Er det nokre her på forumet som har opplevd dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

men dette med glidelås i hals er ein svakheit. Er det nokre her på forumet som har opplevd dette..?

&nbsp;

Eg har slutta å bruke trøye med høg hals. Eg brukar heller ein laus hals (buff), det er endå meir fleksibelt ettersom det er lett å ta av og putte i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/ullunderstall/  Her er ein svensk test av ullundertøy. Eg trur det må vere første gang eg har sett Aclima sist i slike testar kva dei no enn er verdt.slike testar. Litt artig at Devold Sport vart nr 1.    Forresten så er produktspesifikasjonane som står under kvart plagg feil, det som står der er vekta per plagg og ikkje vekta i gram per m2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har ikke så mange plaggene fra hver av dem, men av dem jeg har er det Aclima som har best passform. Jeg er 185 og ganske slank og Aclima i L er lang nok og sitter tett uten å klemme. Det negative med aclimaen er halsen(netting med høy hals) som virker å være rett og slett feilprodusert da halsen er for trang "tunga" under glidelåsen klemmer på strupen. Devold-settet mitt er ikke akkurat nytt av året, så vet ikke hvordan passformen på de nyeste modellene er, men den er noe løsere i størrelsen.

Bergans merinoull-undertøy i L passer meg også utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du Tiur i sommerfjellet? Regner med det er greit jeg sporer litt av med et spørsmål siden trådstarter allerede har vært og handlet. ;)

På sommerfjellet bruker jeg verken ull, eller polly produkter, det er det vel ikke behov for. Da bruker jeg bommull. Har nok noe varmere i reserve. Men blir det ikke kuldegrader, klarer jeg meg greit med bommull.

 

Men nå går jeg ikke på isbreer, o.l., og da er det sjelden minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerfjellet bruker jeg verken ull, eller polly produkter, det er det vel ikke behov for. Da bruker jeg bommull. Har nok noe varmere i reserve. Men blir det ikke noen kuldegrader, klarer jeg meg greit med bommull.

 

Men nå går jeg ikke på isbreer, o.l. sommerstid. Og da er det sjelden minusgrader, enten jeg er i "mellom høyde" eller i høyfjellet.

 

Editt: Her er det noe tull. Forsøkte å redigere og tilføye noe, i innlegg #69 og så har det blitt et dobbelt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på fra dere som har prøvd tykke trøyer fra både devold og aclima. Hvordan er forskjellen i passform? Sliter ofte med at det blir for kort eller for breit. Aldri langt og tettsittende nok. 

 

Jeg har både warmwool og doublewool fra aclima, samt expedition fra devold. Warmwool og expedition har jeg i dame (siden jeg er dame). Jeg syntes at warmwool er litt kort, expedition er god i lengden, og det er doublewool også. Doublewool er ganske lang og smal i passformen. Prøvde expedition i herre i S før jeg kjøpte dame, og vil si at doublewool er lengre og smalere enn expedition. Expedition har lenge vært favoritten, over warmwool, men jeg ser for meg at doublewool tar over tronen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommerstid går det i ullnetting under og eventuelt en eller annen ulltrøye over. Til nå har det mellomlaget vært Aclima hettegenser m/hette og tommelhull - mer komplett plagg skal man lete lenge etter.

Til neste sommer blir det antagelig en KUIU ultra merino trøye. Etterhvert skjønner jeg jo at når jeg likevel har med et par halser/buff, så trengs egentlig ikke den hetta.

 

Slitestyrke varierer fra produsent til produsent, men når vi snakker om tynne plagg med mye ull, så må man regne med hull etterhvert. Over tid blir det egentlig greit. En fem år gammel ulltrøye blir årets ullnetting : )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrke varierer fra produsent til produsent, men når vi snakker om tynne plagg med mye ull, så må man regne med hull etterhvert. Over tid blir det egentlig greit. En fem år gammel ulltrøye blir årets ullnetting : )

Og våt ull er lett å ta knekken på. Jeg har satt fingrene gjennom noen våte trøyen opp gjennom årene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.