Gå til innhold
  • Bli medlem

Sopplukking (utskilt fra tråd om soppbok)


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en god soppbok? Den bør være noenlunde tursikker, og ha gode bilder.

 

Jeg ser du bor i Alta - der er det mye god sopp. Vi har funnet bl.a. sjampinjong der :) (Men NB den kan lett forveksles med den giftige hvite fluesoppen, som riktignok ikke er funnet i Finnmark ennå, men den kommer nok).

Hvis du er rimelig fersk som sopp-plukker, anbefales det at du lærer deg de sikre soppene, og holder deg til dem til du føler deg mer trygg. Heldigvis er de sikre soppene også noen av de beste matsoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg så sjampinjong i helga, men jeg syns det lignet veldig på hvit fluesopp... De eneste soppene jeg føler meg helt trygg på er kantarell, rød fluesopp og rødskrubb, så jeg føler et sterkt behov for å utvide repertoaret litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjampinjong og hvit fluesopp kan forveksles av uerfarne plukkere. Men som sagt er det hittill ikke funnet hvit fluesopp lenger nord enn Troms - men det betyr ikke at den ikke kan finnes i Alta.

Kantarell er den aller sikreste soppen, og en av de beste. Rødskrubb er også trygg, og en veldig god sopp dersom den tilberedes riktig. Den er tungtfordøyelig, og noen kan få lett magetrøbbel dersom den ikke er stekt/tilberedt lenge nok. Derfor er den faktisk også nylig fjernet fra listen over de sikre soppene. Vi skjærer den i tynne skiver og forveller den i steikepanne til soppen har sluppet vannet, 3-4 minutter. Så har vi soppen og kraften i beger, og fryser det. Når vi så skal bruke det steiker vi det i panna 5-10 minutter. Noen synes rødskrubb er udelikat siden den blir svart når den tilberedes, men jeg synes det er lekkert :) Unge rødskrubber med tykk stilk er de beste, men de er ofte markspist innvendig, så del dem i to på langs for å sjekke når du plukker dem. Steinsopp er utsøkt nydelig, men kan til en viss grad forveksles med bl.a. gallerørsopp. Steinsopp er en rørsopp, og heldigvis finnes det ikke dødelig giftige rørsopper. Men noen er helt uspiselige og smaker ille. De giftigste soppene i Norge er skivesopper.

 

Piggsopp er en annen meget god matsopp, og den kan vanskelig forveksles med andre på grunn av piggene under hatten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, for et par år siden fant jeg smørsopp. Siden det var en rørsopp og så trygd ut, plukket jeg den og søkte den opp o soppboka og på wikipedia. Men det var ikke helt klart for meg hvordan den skal spises. Den ser ut til å finnes i 2 varianter, med og uten slimete hinne. Skal denne hinnen fjernes når soppen brukes? Og er begge varianter like sikre. Jeg antar at rørene kan spises også.

Jeg tror jeg tørket en del og stekte det, men følte meg ikke så sikker som med andre sopper.

Normalt plukker jeg kantarell, traktkantarell, rødskrubb, litt piggsopp og litt steinsopp. Men de siste finner jeg ikke ofte eller de er allerede markspist.

Jeg skulle også gjerne ha funnet spissmorkel. Dessverre har jeg til nå kun funnet sandmorkel som er giftig ifølge moderne soppbøker.

Forrige eier av huset vårt sa at hun ofte har funnet sjampignonger på tomten og hatt dem sjekket. Men jeg synes ikke at sjampignonger er verdt risikoen. For mange forvekslkingsarter og den er billig i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg så sjampinjong i helga, men jeg syns det lignet veldig på hvit fluesopp... De eneste soppene jeg føler meg helt trygg på er kantarell, rød fluesopp og rødskrubb, så jeg føler et sterkt behov for å utvide repertoaret litt.

Et godt råd er å ikke plukke sopp du er usikker på.

Finnes det en lokal soppforening i nærheten, så kan mye læres av de.

 

Har selv 5 sikre sopper jeg plukker (kantarell, lys piggsopp, traktkantarell, steinsopp og snøballsjampignon).

 

Ikke noe er som selvplukket sopp ved siden av maten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, for et par år siden fant jeg smørsopp. Siden det var en rørsopp og så trygd ut, plukket jeg den og søkte den opp o soppboka og på wikipedia. Men det var ikke helt klart for meg hvordan den skal spises. Den ser ut til å finnes i 2 varianter, med og uten slimete hinne. Skal denne hinnen fjernes når soppen brukes? Og er begge varianter like sikre. Jeg antar at rørene kan spises også.

Jeg tror jeg tørket en del og stekte det, men følte meg ikke så sikker som med andre sopper.

Smørsopp er en OK matsopp. Vanlig smørsopp har veldig slimete og sleip hatthud i vått vær. Når det er tørt er den mer klebrig. Du bør fjerne huden når du plukker den, og i hvert fall før du tilbereder den. Du vil definitivt ikke ha hatthuden med når du steker smørsopp! :)

Det finnes også en annen smørsopp, ringløs smørsopp. Den har jeg ikke funnet, men den regnes som en god sopp. Jeg vet ikke om hatthuden er like sleip som på vanlig smørsopp.

Smørsopper blir lett markspiste (egentlig er det larver), så del dem og sjekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp er moro! Min favoritt er traktkantarellen, som helst ikke kommer før senere på høsten, når løvet har falt og frosten begynner å komme. Kjempegod!

 

Ellers går det mest i vanlig kantarell. Plukket mye steinsopp før, men ble lei av all marken. Piggsopp, fåresopp, rødskrubb har også vært plukket, men her i Hurum er det så mye traktkantarell at jeg plukker bare den og de kantarellene jeg ser.

 

Men den aller beste soppen jeg har smakt er parasollsopp. Min far fant den en gang for tyve år siden. Den smakte omtrent som egg og bacon....kan fremdeles huske den smaken...mmmmmmm...!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker bare kantarell og blek piggsopp. Disse smaker godt og kan ikke forveksles med noen andre sopper.

En feil sopp kan være fatalt. For noen år siden leste jeg i avisen om noen som hadde vert på sopptur. De plukket alt som de ikke visste sikkert at var giftig. Som rød fluesopp  etc.

Så tok de hele kurven med seg til soppkontrollen, jeg tror det var på Stavanger bibliotek. 

Det var mye god matsopp i kurven, men det var også en sopp som var så giftig at kontrolløren anbefalte å kaste hele fangsten og vaske hendene godt før man tok i annen mat.

Ja sånn kan det gå.

For et par år siden ble en mann intervjuet i et radioprogram. De hadde vert på sopptur og hadde fått med seg noen sopper de ikke var sikre på. De sjekket med diverse soppbøker, men var fremdeles ikke helt sikre. Så spurte de naboen som også plukket sopp og til slutt kom de frem til at den sikkert var spiselig.  :no:

(Hva gjør mann hvis man ikke er sikker på om isen holder? Jo man går rundt vannet.) :thumbsup:

Denne familien spiste soppen og naboen fikk også være med. 

To uker senere meldte symptomene seg. En hel familie pluss en nabo havnet på sykehus med nyresvikt. :sick:

Fem personer lå i hver sin dialysemaskin og ventet på at noen skulle donere en nyre eller to som kunne passe.

Hvem som fikk nye nyrer vet jeg ikke, men med den viljen det er blant nordmenn til å donere organer så antar jeg at sjansene for å oppleve en ny sopptur var liten for de fleste. :bye:

Moralen er: Spis ikke sopp som du ikke er 110% sikker på er god sopp.

 

P.s.

Usikker sopp kan du f.eks. tørke, lage pulver av og trekke inn i nesen gjennom et sugerør. 

Hvis gresset blir rosa og himmelen gul eller grønn så bør man kanskje prøve noe annet neste gang. :hyper:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er: Spis ikke sopp som du ikke er 110% sikker på er god sopp.

 

 

Om du henviste til min smørsopp, så var jeg 100% sikker på at den ikke var giftig, siden det var en rørsopp og ikke lignet på en av de farlige rørsoppene. I tillegg sjekket jeg både med naboen (som tok forbehold at jeg burde sjekke andre steder også), en soppbok og flere internettsider. Det som bekymret meg litt var at amerikanske wiki kaller den for "slimy jack" og ikke nevner at den er spiselig. Men det kan også skyldes at amerikanere ikke har som tradisjon å spise selvplukket sopp. Eneste jeg var usikker på var spisemetoden.

 

Når det gjelder fåresopp, ser jeg ofte sopp som ligner på den. Den er nokså vanlig der jeg bor. Men jeg tørr ikke med sikkerhet si om det er fåresopp eller fransk brødsopp som ikke skal spises. Har derfor aldri tatt sjansen på å spise den. Men jeg leser her (http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5resopp)%C2'> man kan skille dem ved størrelsen på poriene. Neste gang jeg ser den, skal jeg plukke den og undersøke den nøye. Da får vi se om jeg føler meg sikker nok til å spise den.

 

Når det gjelder parasollsopp, har jeg heller ikke tørt å plukke den. Jeg har en mistanke om at den har noen veldig giftige forvekslingsarter for et utrent øye. Men kanskje bør jeg undersøke litt mer og ta med noen arter til en soppkontroll en gang. Om jeg finner en slik kontroll i nabolaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørsopp er en OK matsopp. Vanlig smørsopp har veldig slimete og sleip hatthud i vått vær. Når det er tørt er den mer klebrig. Du bør fjerne huden når du plukker den, og i hvert fall før du tilbereder den. Du vil definitivt ikke ha hatthuden med når du steker smørsopp! :)

Det finnes også en annen smørsopp, ringløs smørsopp. Den har jeg ikke funnet, men den regnes som en god sopp. Jeg vet ikke om hatthuden er like sleip som på vanlig smørsopp.

Smørsopper blir lett markspiste (egentlig er det larver), så del dem og sjekk.

 

Der jeg fant dem, vokste det veldig mange. De var ikke markspist i det hele tatt den gangen. Jeg skal prøve å finne dem igjen denne høsten. Det var et enkelt tilgjengelig sted. Steinsopper finner jeg som regel for sent, når de har blitt er megastore og ekle. Kantareller pleier jeg å ha i hagen (huset står i skogen). Traktkantareller finnes et annet sted i skogen i store antaller.

 

Jeg tror jeg bestiller boken du anbefalte også. Skader ikke å ha en bok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinsoppen er og ofte plaget av såkalt røsoppsnylter.

Angrepet sopp får etterhvert et hvitt mugglag utenpå og den lukter vondt.

Etter hva jeg hørte fra noen så starter det med gule flekker inne i stilken. De begynner nede og går oppover.

Finner man steinsopp så skjær av nederst på stilken å se om den er hvit eller har gule prikker. De soppene som er angrepet for som regel også en stilk som sveller ut og hatten blir mindre.

Er mye stensopp i år vitstnok. Fant en del inne i Østmarka men 70% var angrepet av rørsoppsnylter.

Stedvis har jeg og sett en del mild gulkremle men har ikke plukket da jeg ikker er helt sikker på alle kjennetegn og evt forvekslingssopper.

Mange steder er det mye sopp, sett speielt mye hvit fluesopp i år. Kantarell og matriske har jeg derimot sett lite av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man og bli dårlig av sikker sopp også.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/forgiftes-av-sikker-sopp/

Selv om det med rødskrubb er gammelt nytt.

Lærte det samme på soppkurset jeg gikk i fjor som det jeg gikk 1988.

 

Noen gode huskeregler er:

-å plukke i kurv ikke pose

-å ha en avskåret melkekartong eller liten isboks til usikker sopp

-å ikke bruke samme kniv til sikker og usikker sopp

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedvis har jeg og sett en del mild gulkremle men har ikke plukket da jeg ikker er helt sikker på alle kjennetegn og evt forvekslingssopper.

 

 

Kremler har jeg aldri tørt å plukke. Soppboken min beskriver mange forskjellige arter med fargenyanser. Den ene røde er spiselig, men den andre røde ikke er det. Det samme gjelder for noen gule. En gang har jeg funnet en grønn en som skulle være den eneste grunnen og være spiselig. Men jeg ble helt ekkelt da jeg prøvde den (en bitenliten bit). Har deretter aldri plukket dem mer. De er ikke verdt å ta sjansen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man og bli dårlig av sikker sopp også.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/forgiftes-av-sikker-sopp/

Selv om det med rødskrubb er gammelt nytt.

Lærte det samme på soppkurset jeg gikk i fjor som det jeg gikk 1988.

 

Rødskrubben er nå fjernet fra listen over de "sikre" soppene, nettopp på grunn av det artikkelen nevner. Jeg har spist veldig mye rødskrubb de siste årene, og aldri hatt problemer. Men som det står i artikkelen er det svært viktig at den blir skikkelig varmebehandlet. Som jeg nevnte tidligere skjærer vi den i tynne skiver på langs. Hvis man kutter den i biter eller terninger før man steiker den er det ikke sikkert at varmen trenger helt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremler har jeg aldri tørt å plukke. Soppboken min beskriver mange forskjellige arter med fargenyanser. Den ene røde er spiselig, men den andre røde ikke er det. Det samme gjelder for noen gule. En gang har jeg funnet en grønn en som skulle være den eneste grunnen og være spiselig. Men jeg ble helt ekkelt da jeg prøvde den (en bitenliten bit). Har deretter aldri plukket dem mer. De er ikke verdt å ta sjansen på.

 

Kremler er god mat, og ganske trygge dersom du lærer deg de viktigste kjennetegnene, bl.a. at stilken ikke har trevler hvis du knekker den av. Nå finnes det giftige kremler også (de er røde), men kremler er den eneste soppen du kan smake på for å finne ut hvilken type det er. Hvis du tar en bitteliten bit i munnen og den smaker skarpt og sterkt, skal du ikke plukke den. Spytt ut biten.

Noen kremler, som mandelkremle og nøttekremle, er virkelig gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødskrubben er nå fjernet fra listen over de "sikre" soppene, nettopp på grunn av det artikkelen nevner. Jeg har spist veldig mye rødskrubb de siste årene, og aldri hatt problemer. Men som det står i artikkelen er det svært viktig at den blir skikkelig varmebehandlet. Som jeg nevnte tidligere skjærer vi den i tynne skiver på langs. Hvis man kutter den i biter eller terninger før man steiker den er det ikke sikkert at varmen trenger helt inn.

 

Sikkert 10 år siden jeg plukket rødskrubb selv, aldri blitt dårlig selv. Men kjenner de som har blitt det, helt sikkert pga av for dårlig varmebehandling.

gikk over til sjampinjong. De får som oftest stå i fred ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og plukket sopp i går.

http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-v%C3%A6rt-p%C3%A5-tur-i-dag/page-43#entry301427

Det var ganske mange av denne typen (den med solbriller), men jeg hilser bare høflig og går videre. Jeg vet ikke hva de heter. (Kan det være rødskrubb?)

Men det var noen kantareller som jeg tok med hjem. Jeg tror ikke de liker å stå ute når det blir mørkt og det begynner å regne. 

Jeg har sett noen som har fått en slik behandling og de ser ikke videre friske ut.

 

Jeg så en del sopp som kunne ligne på matriske, men jeg er veldig forsiktig med sopp og tar aldri risker.

post-4220-0-52134700-1409138230_thumb.jp

post-4220-0-60868800-1409138243_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-v%C3%A6rt-p%C3%A5-tur-i-dag/page-43#entry301427

Det var ganske mange av denne typen (den med solbriller), men jeg hilser bare høflig og går videre. Jeg vet ikke hva de heter. (Kan det være rødskrubb?)

 

Med forbehold om at blldet ikke er så detaljert, tror jeg at det er rødskrubb. Du kan teste det ved å brekke en bit av hatten og gni i brekkflaten. Det skal bli mørk lila/svart i kjøttet. Men som nevnt her er dette ikke lenger en 100% sikker sopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymret meg litt var at amerikanske wiki kaller den for "slimy jack" og ikke nevner at den er spiselig. Men det kan også skyldes at amerikanere ikke har som tradisjon å spise selvplukket sopp.

Det er store kulturforskjeller når det gjelder sopp. Har en kollega her på jobben som er godt over gjennomsnittlig interessert. Han har soppbøker på mange språk, og det er interessant at sopp som i enkelte land er merket som utmerket matsopp, er i andre land merket giftig, må ikke spises.. Særlig i Øst-Europa er de veldig liberale. Russiske soppbøker er visst de som merker flest som matsopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.