Gå til innhold
Bjerknez

hvilket drivstoff til Omnifuel og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste vert en del ute i det blå med min Omnifuel og har alltid fyrt trygt og godt med renset bensin (slik man får kjøpt i sportsbutikker etc.) til rundt 60,- literen.

 

Nå har jeg lyst til å prøve noe annet og det er jo i utgangspunktet ikke noe mer farlig enn at jeg nettopp kan gjøre dette, men jeg har uhorvelige mengder med parafin stående i kjelleren etter at vi tappet den 500 liters parafintanken til min bestemor da hun skulle gå over til varmepumpe. Derfor så kan jeg jo omtrent fyre meg selv inn i evigheten og det eneste jeg vel da trenger er litt rødsprit for forvarming? Er dog klar over det med bytte av dyse etc....

 

Mange snakker også om 4-takts miljøbensin som fåes kjøpt på mange bensinstasjoner. Er dette det samem som renset bensin som man får kjøpt på butikker som feks. XXL.no etc.?

 

Kan man forresten fyre med Rødsprit? Altså ikke bare forvarme men også fyre... har vel ikke hørt om noen som har gjort dette. Noen grunn til det?

 

Ellers så er jeg jo nyskjerrig på og prøve vanlig Diesel. Hvordan vil det fungere i forhold til feks. parafin?

 

Som sagt så kan jeg jo bare sette meg ned å prøve, men vil gjerne ha litt mer inputt først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har stort sett bare kjørt min på renset bensin. Gass et par ganger men det er jo enda dyrere.

Rødsprit er vel ikke anbefalt på de, sliter på pakninger, korrosjon i aluflasker etc. Har vel og noe dårligere effekt pr liter.

 

Miljøbensin er Alkylatbensin. Det er en renere bensin enn f.eks 95 blyfri. Og færre farlige stoffer(bla. mindre eller ingen svovel, bensen, tungolje).

Parafin soter noe mer enn bensin, diesel enda mere. Så det vil kreve mer vedlikhold av brenner.

Min Omnifuel er ca 10 år gammel. Aldri renset, bare fettet pakning noen ganger. Ingen probplemer med den disse årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Parafin soter noe mer enn bensin, diesel enda mere. Så det vil kreve mer vedlikhold av brenner.

 

No har eg ikkje Omnifuel, så dersom det er ein dårleg brennar, kan påstanden kanskje vera riktig. Men parafin sotar ikkje ved bruk i ein god brennar. Eg har i alle fall aldri opplevd soting frå ein primus i god stand.

Angåande valg av bensin eller parafin i brennar med pumpe, har eg vorte meir og meir overbevist om at parafin er det rette valget. Historier som denne: Skjult lenke - logg inn for å se den og liknande tilfeller, har gjort meg skeptisk til å ha eit så lettflyktig brennstoff som bensin på tanken. Ein lekkasje ved eller gjennom pumpa kan verte svært kritisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk den parafinen du har (i alle fall dersom det ikkje er farga parafin). Men det kan vera lurt å filtrere parafinen før bruk for å unngå ureiningar i filter og dyse på primusen. Bruk gjerne eit kaffifilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan jeg bruke den parafinen jeg har i bøtter og spann av i kjelleren, eller snakker vi en spesiell type parafin her?

Fyringsparafin er, etter min mening, det grommeste og mest trygge du kan kjøre en primus på. Siden den har stått på en tank, anbefaler jeg at du siler den før du tar den i bruk, for å få bort evt. rust og rusk som kommer fra tanken. Kaffefilter i trakta fungerer utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

 

Jeg bruker Optimus Nova, hvor du ikke trenger bytte dyse, men bortsett fra dette, er det begge multifuel brennere. Jeg kjører konsekvent med tennveske til grill nesten svarende til parafin av brann hensyn, hvor bensin damp/lekkasje er mye mer katastrofalt. En parafin/tennveske lekkasje er søl, men ikke farlig, da dampen ikke tar fyr uten videre. 

Sprit i primus vil kreve spesial dyse, Jeg hadde det i båt og det var svært dårlig brensels økonomisk og varmemessig, så det ble dysebytte til parafin. 

 

Jeg har leilighetsvis brukt fyringsparafin og det lukter hakket mer enn tennvesken, men ikke noe særlig når du er ute eller med lufting i forteltet. Jeg bruker ikke sprit til forvarming, men pumper trykk i flasken - slipper ut i knap 10 sekunder og tenner i forvarmeskålen og lar nesten brenne ut og åpner så på hendlen. Funker fint ned til ca. -22. 

Når du slokner ved å stenge/vende flasken får du en liten parafin promp - men til å leve med i utelivet.

 

hilsen

elgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

 

Jeg bruker Optimus Nova, hvor du ikke trenger bytte dyse, men bortsett fra dette, er det begge multifuel brennere. Jeg kjører konsekvent med tennveske til grill nesten svarende til parafin av brann hensyn, hvor bensin damp/lekkasje er mye mer katastrofalt. En parafin/tennveske lekkasje er søl, men ikke farlig, da dampen ikke tar fyr uten videre. 

Sprit i primus vil kreve spesial dyse, Jeg hadde det i båt og det var svært dårlig brensels økonomisk og varmemessig, så det ble dysebytte til parafin. 

 

Jeg har leilighetsvis brukt fyringsparafin og det lukter hakket mer enn tennvesken, men ikke noe særlig når du er ute eller med lufting i forteltet. Jeg bruker ikke sprit til forvarming, men pumper trykk i flasken - slipper ut i knap 10 sekunder og tenner i forvarmeskålen og lar nesten brenne ut og åpner så på hendlen. Funker fint ned til ca. -22. 

Når du slokner ved å stenge/vende flasken får du en liten parafin promp - men til å leve med i utelivet.

 

hilsen

elgen

Jeg bruker konsekvent bensin av motsatt grunn som deg. Søler du bensin fordamper det på et blunk og lukten forsvinner. Søler du parafin får du aldri bort lukten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har stort sett kjørt min på gass på sommeren, mest for å bruke opp beholderene etter først ha brukt den på en bærbar gassgrill. Ved å snu boksen etter forvarming får jeg tømt boksen helt. Bilen har vært i nærheten så vekt er ikke et tema.

Har også kjøpt en FMS-701 adapter, da kan jeg bruke de høye Butanbeholderene som koster 19,- for 230g.

Gass brenner garantert rent uten sot.

Har brukt powerfuel på venteren, men også gass, da kan det være greit å forvarme den litt med rødsprit eller en skvett powerfuel, får du ikke forvarmet gassen fra boksen med gassen i gassform (den kommer flytende inn i slangen) er ikke det noe særlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker konsekvent bensin av motsatt grunn som deg. Søler du bensin fordamper det på et blunk og lukten forsvinner. Søler du parafin får du aldri bort lukten.

 

hei

 

Parafin lukt forsvinner også i løpet av noe tid- og så vil jeg heller ha litt lukt enn eksplosjonsfare.  jeg har parafin ovn på hytta og er godt vant med søl på hansker om vinteren ved tapping fra kanne til fat. Henger hanskene ute er lukten borte etter et døgns tid.

 

Hilsen Elgen

 

Elgen 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over at renset bensin er det beste, men jeg har regelrett kjelleren full av parafin (fyringsparafin tappet fra en stor parafintank) Vi snakker flere hundre liter tappet på masse plastkanner. Kan jo være greit å bruke parafinen til noe. Har kjøpt rødsprit i dag og tenkte jeg skulle teste ut parafinfyring på Omnifuel'en i morgen.

 

At det lukter litt gjør ikke noe. jeg liker at det lukter litt "bål". Det får frem "villmarksfølelsen" i meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyringsparafin er, etter min mening, det grommeste og mest trygge du kan kjøre en primus på. Siden den har stått på en tank, anbefaler jeg at du siler den før du tar den i bruk, for å få bort evt. rust og rusk som kommer fra tanken. Kaffefilter i trakta fungerer utmerket.

 

 

Bruk den parafinen du har (i alle fall dersom det ikkje er farga parafin). Men det kan vera lurt å filtrere parafinen før bruk for å unngå ureiningar i filter og dyse på primusen. Bruk gjerne eit kaffifilter.

Støttet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

 

Jeg ser at parafinen jeg har i bøtter og spann av i kjelleren har en grønnfarge. Prøvde så vidt i går og fyre med denne parafinen ved at jeg forvarmet med rødsprit. Jeg fikk aldri helt dreisen på det. Det brant med en fin blå farge i noen sekunder, men den slukket igjen hele tiden. Dysen jeg brukta er beregnet for parafin og var helt ny. Jeg renset dysen ved å bruke denne dyserenseren men jeg fikk aldri dreisen på denne parafinen.

 

Jeg byttet tilbake til den andre dysen igjen og prøvde med renset bensin igjen men da ville heller ikke den fyre med en gang. Men etter mye om og menn så fikk jeg fyr på den igjen, så jeg tror nok renset bensin er tingen for meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Hvordan ser filteret ut på omnifuelen? Hadde samme problem som deg, bare med min daværende splitter nye Optimus nova. Måtte pumpe myyyye men brant fint i en liten stund før den sluktnet. Prøvde deretter med bensin og da var alt flott. Syntes dette var noe rart siden jeg har brent F34, diesel, bensin og div sprit med en tidligere versjon av Novaen. Det viste seg at det var filteret på materøret til den nye novaen som var synderen. Den gamle hadde kun et grovt silfilter, så løsningen var å modde det fine filteret slik at det ble litt grovere. Har en 70-80 liter med gammel fyringsparafin på samvittigheten etter dette og både jeg og novaen er enda operativ :thumbsup: 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Hvordan ser filteret ut på omnifuelen? Hadde samme problem som deg, bare med min daværende splitter nye Optimus nova. Måtte pumpe myyyye men brant fint i en liten stund før den sluktnet. Prøvde deretter med bensin og da var alt flott. Syntes dette var noe rart siden jeg har brent F34, diesel, bensin og div sprit med en tidligere versjon av Novaen. Det viste seg at det var filteret på materøret til den nye novaen som var synderen. Den gamle hadde kun et grovt silfilter, så løsningen var å modde det fine filteret slik at det ble litt grovere. Har en 70-80 liter med gammel fyringsparafin på samvittigheten etter dette og både jeg og novaen er enda operativ :thumbsup:

Jeg er ikke så veldig inne i dette med "mekking" av Primus så hvordan filteret ser ut vet jeg ærlig talt ikke. Jeg vet bare at jeg fikk en fin blå flamme en kort stund men den døde ut etter bare noen få sekunder. Jeg prøvde flere ganger men jeg fikk den aldri til å brenne lenger en noen få sekunder. Når jeg skrudde opp trykket så døde den enda fortere ut.

 

Men dette skal vel kunne gå uten at man må "modde" noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig. En skal jo ikke trenge å starte med "modding". Unnskyldningen min for at jeg ikke dro til butikken og tok dette opp, må vel være latskap. Løsningen i ditt tilfelle er åpenbart å bruke renset bensin. Litt synd siden du har noen årsforbruk med parafin stående i tillegg til at det faktisk skal fungere knirkefritt med parafin. Er brenneren gammel og/eller har du en sportsbutikk du er et kjent ansikt i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig. En skal jo ikke trenge å starte med "modding". Unnskyldningen min for at jeg ikke dro til butikken og tok dette opp, må vel være latskap. Løsningen i ditt tilfelle er åpenbart å bruke renset bensin. Litt synd siden du har noen årsforbruk med parafin stående i tillegg til at det faktisk skal fungere knirkefritt med parafin. Er brenneren gammel og/eller har du en sportsbutikk du er et kjent ansikt i?

Er nok litt lat selv så jeg tror neppe jeg gidder å gjøre så mye ut av dette. Kan jo være en mulighet for at det er brukerfeil her også, selv om jeg ikke helt kan skjønne hva det skulle vert, hehe.

 

jeg har kjøpt den på XXL i Fredrikstad (tror jeg) og den er ikke mer enn ca. ett år gammel. Den har kun vert med på tre turer og dermed også kun brukt tre ganger, ved siden av diverste testfyringer i kjelleren.

 

Jeg silte parafinen i kaffefilter og parafinen var som sagt grønnfarget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Grønn guffe". "Gamle" primustravere her inne mener at det stort sett er forsvarets gamle Optimus 111 som takler dette greit. Det skal visstnok være fargestoffene som gjør ett eller annet muffens i brenneren. Jeg er tilbøyelig til å være enig, etter å ha testet grønn fyringsolje på to av mine parafinprimuser (Manaslu 96, og Optimus Nr. 00). Begge brant bra i ca. 15 minutter, før flammen ble aymmetrisk og svak tross pumping av trykk. Det virket som om dysa kokset igjen. Etter bruk av dysenål fungerte det fint i 15 minutter til. Og sånn der bortetter. Manaslu har samme type brenner som Optimus 00, og var ny ut av eska da jeg startet opp med grønn guffe. Etter å ha tømt og renset tanken fylte jeg på med tennvæske, og etter noen fyringer ble begge primusene friskmeldt.

Når det gjelder de fleste primustyper finnes det en grei tråd der erfarne primusbrukere deler sine kunnskaper, blant annet med hjelp ang. vrange primuser: Skjult lenke - logg inn for å se den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok jeg holder meg til renset bensin jeg :)

Er jo "bare" ca. 150,- for 4L på felleskjøpet og 4L har man jo veldig lenge. (vertfall jeg da).

 

Man slipper også å ha med seg rødsprit etc. for forvarming og brenneren holder seg ren og pen uten nevneverdig sot mye lenger.

 

Jeg har også en EasyFuel II som jeg også bruker og denne er jo rett og slett bare genial. Den er såpass genial og den fungerer så bra at det nesten blir kjedelig. Jeg føler meg mer som en friluftsmann når jeg fyrer opp Omnifuel'en :)

Nesten så jeg fikk lyst til å prøve en Optimus Nova også... eller kanskje et av Primus sine stormkjøkken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.