Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på villspor


Hawk!

Anbefalte innlegg

Frua satt og så programmet med meg for første gang på mandag.Som mangeårig hundeeier reagerte hun på at Monsen snakket så barnsligt til hunden.

Skulle tro han hadde med en baby og ikke en turkompis, var kommentaren.

Desssuten gav hun grei beskjed: Anne Rimmen er ikke så sporty som hun ser ut som.

Ja, ja, det er av sine egne man skal ha det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes mygg er utrolig plagsomt. Det spiller ikke så stor rolle om den stikker eller ikke. Bare det å ha den summende rundt meg synes jeg er plagsomt. Når jeg gikk ukesturer med fattern, så pleide vi å planlegge turene utfra hvor mye grønt (skog) det var på kartet. Hvis det ble for mye, så valgte vi en annen tur. Jeg liker snaufjellet m/vind. ;)

 

Haha, da er vi to.

 

Om du ikke har gjort det kan jeg anbefale et år i telt i Australia.....du blir ikke immun mot insekter, men du blir i alle fall vant til at ting går på deg. Solbriller som tetter på sidene holder ihvertfall fluene ute av øynene :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 grader er 200 meter ute av kurs på mila. Nok til å forvirre sjølvaste Monsen også i det flate terrenget med mye buskvegitasjon. Trur ikke han korrigerte og at dette var sterkt medvirkende til villsporet.

 

Ja, også sa han jo selv at han regnet med han var 1,5-2km ute av kurs fordi han gikk rundt noen store myrer - kanskje det var enda mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett programmet og lest tråden. Det første inntrykket vi hade var Finnmarksvidda pga at reinsdyrlaven var så kort. Dette er typisk Finnmark og overbeiting. Rundt Femund er den samme laven opptil 20 cm høyt.

Ellers har vi gått i lignende terreng i Finnmark. Et sted litt nord for Iesjavri. Der skulle vi også gå rundt en myr og det var ingen punter å orientere mot. Etter flere km så vi et vann, men det hadde feil form. Vi hadde også vamdrer fra kartet og det tok litt tid før jeg skjønte at vi måtte lete på neste kart. Der stod det tydelig et vann med den spesielle formen. Så jeg skjønner veldig godt at Lars hadde utfordringer med et slikt myrterreng. Navigering er mye enklere om du har tydelige topper og vann som du ser fra litt avstand.

Jeg stusset også litt over at bikkja måtte sove ute, men jeg tenker at Lars kanskje ikke vil "ødelegge" ham for fremtidige turer og la ham bli vant til å sove inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mygg er utrolig plagsomt. Det spiller ikke så stor rolle om den stikker eller ikke. Bare det å ha den summende rundt meg synes jeg er plagsomt. Når jeg gikk ukesturer med fattern, så pleide vi å planlegge turene utfra hvor mye grønt (skog) det var på kartet. Hvis det ble for mye, så valgte vi en annen tur. Jeg liker snaufjellet m/vind. ;)

Effektivt myggmiddel hjelper bra. Kle deg med noe myggen ikke stikker imellom. Når det er bare hode og hender som må smøres, burde det være greit. Og så finnes det hatter (med myggnett), hvis det blir ekstra ille.

Myggen er jo også værst i nærheten av vann/fuktig miljø og løvtrær. Slår en leir, er det en fordel at det er åpnet og litt luftig. Ingen grunn til å sky naturen, i skogsområder grunnet mygg.

 

Editt: Det gjør jo heller ikke noe om myggen får litt blod, bare det ikke er hundrevis av dem samtidig. :) Bare la den gjøre seg ferdig, så er det verken merke, eller kløing etterpå. :) Det værste du gjør er å "feie" til myggen, når den har "snablen" mange millimeter nede i huden. Da blir det en liten betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hunden, som sover utenfor teltet. Hunden er en fremtidig trekkhund for Nomekjøring og bør vendes til å sove ute.

 

Selv bruker jeg å la mine hunder sove inne i fjellteltet og i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 grader er 200 meter ute av kurs på mila. Nok til å forvirre sjølvaste Monsen også i det flate terrenget med mye buskvegitasjon. Trur ikke han korrigerte og at dette var sterkt medvirkende til villsporet.

Blir ikke 11 grader missvisning ca 200m ute av kurs på kilometeren, altså ca 2km på mila?

 

Mine noe rustne trigonometriske beregninger tyder på det.

 

Tan (11grader) = 0,194      1mil=10 000m * 0,194 = 1940m

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at du kan regne med å få svært mange gjedder og abbor perr ørret! 

Jeg vet ikke hvor du bor, eller hvor godt kjent du er i Finnmark. Men, det er da ikke gjedde over alt i Finnmark. Hilsen søring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke 11 grader missvisning ca 200m ute av kurs på kilometeren, altså ca 2km på mila?

Mine noe rustne trigonometriske beregninger tyder på det.

Tan (11grader) = 0,194 1mil=10 000m * 0,194 = 1940m

Det har du aldeles rett i. Får skylde på tasteleif på liten skjerm i solsteiken.

Da er jo nesten hele feilnavigeringen pga ukorrigert kompasskurs.

Rart dette ikke er noe tema i programmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett programmet og lest tråden. Det første inntrykket vi hade var Finnmarksvidda pga at reinsdyrlaven var så kort. Dette er typisk Finnmark og overbeiting. Rundt Femund er den samme laven opptil 20 cm høyt.

Ellers har vi gått i lignende terreng i Finnmark. Et sted litt nord for Iesjavri. Der skulle vi også gå rundt en myr og det var ingen punter å orientere mot. Etter flere km så vi et vann, men det hadde feil form. Vi hadde også vamdrer fra kartet og det tok litt tid før jeg skjønte at vi måtte lete på neste kart. Der stod det tydelig et vann med den spesielle formen. Så jeg skjønner veldig godt at Lars hadde utfordringer med et slikt myrterreng. Navigering er mye enklere om du har tydelige topper og vann som du ser fra litt avstand.

Jeg stusset også litt over at bikkja måtte sove ute, men jeg tenker at Lars kanskje ikke vil "ødelegge" ham for fremtidige turer og la ham bli vant til å sove inne.

 

Har akkurat sett ferdig Nordkalotten 365 og i et av de siste programmene forteller han om lettvekts valgene hans, bl.a et über billig liggeunderlag og et til hunden, deretter er det bilder av at hunden sover på liggeunderlaget inne i teltet. Det var en annen hund enn Kuling, men nå husker jeg ikke i farten navnet på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det gjør jo heller ikke noe om myggen får litt blod, bare det ikke er hundrevis av dem samtidig. :) Bare la den gjøre seg ferdig, så er det verken merke, eller kløing etterpå. :) Det værste du gjør er å "feie" til myggen, når den har "snablen" mange millimeter nede i huden. Da blir det en liten betennelse.

 

Jeg trodde man "reagerte" på bedøvelsen den sprøyter inn for å hindre at blodet koagulerer eller noe sånt og at det er derfor det blir en liten kul som klør og at det derfor ikke er noe poeng i å la den drikke ferdig - bedre å ta livet av den før den får satt flere "devil spawn" til verden etter den har drukket seg mett har jeg alltid tenkt :hyper::frantics:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare la den gjøre seg ferdig, så er det verken merke, eller kløing etterpå. :) Det værste du gjør er å "feie" til myggen, når den har "snablen" mange millimeter nede i huden. Da blir det en liten betennelse.

 

Den påstanden har eg høyrt utallige gonger av personar som ikkje vert plaga av mygg. For oss som vert plaga av mygg, stemmer påstanden veldig dårleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har vel skrevet bok om bruk av kart og kompass om jeg ikke tar feil. I den tar han vel også opp problemet med misvisning,så at han skulle "glemme" å ta hensyn til dette når han selv orienterer tror jeg ikke. Når man i tillegg vet hvor mange feltdøgn han har bak seg og hvor viktig korrekt navigering har vært for ham ja,så vil jeg anta at han kjenner sitt kompass. Det kan nok hende at Lars i råmaterialet til siste program nevner noe om denne misvisningen,men at de ikke fant plass til akkurat den sekvensen,hvem vet.

 

Jeg tror nok den naturligste forklaringen på at han gikk feil rett og slett er at det er mer spennende for seerne å se at han havner utenfor kurs av og til,og hvordan han greier å "reorienterer"seg :). Vi må ikke glemme at de setter sammen programmet slik at de skal få flest mulig seere,og med tanke på at rundt 900 000 seere har fulgt serien så har de truffet bra :).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at misvisning er for komplisert for folk flest. Det lite kompasskurset Rimmen fikk var allerede litt teknisk. Men uansett er det rimelig vanskelig å navigere i terreng når du ikke kan sikte på et punkt litt lenger bort. Og myrer er vanskelige. Monsen hadde jo gått en omvei rundt en myr og han bare gjettet hvor mange km han hadde gått ut av kurs. Det kan godt hende at han bommet met en km der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en annen hund enn Kuling, men nå husker jeg ikke i farten navnet på den.

Monsen har tidligere brukt Foss (alaska husky) og Kayak (malamute) på TV i alle fall, begge eid av Nina Skramstad tror jeg.

Kayak var visst best som kløvhund og ikke brukt mye som elite-trekkhund, så han var det neppe så farlig med villmarksdisiplinen mtp hundekjøring-livet. Men tror det var Foss mest i nordkalotten-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det store og hele noe skuffet over serien. Joda, er klar over at Monsen folket har fått sitt. Han har dradd opp noen ørreter. Han har gått i skog og vidde. Han har slått leir og satt opp telt. Men det gjør vel de fleste av oss som er glad i å være ute en pluss / minus 30 ganger i året. Hadde forventet meg mer fokus på landskap og fjellformasjoner. Når en traver rundt i fjellstrøk fra nord til sør så kunne dette blitt en artig serie å henge seg på. Kanskje var forventningene mine feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det store og hele noe skuffet over serien. Joda, er klar over at Monsen folket har fått sitt. Han har dradd opp noen ørreter. Han har gått i skog og vidde. Han har slått leir og satt opp telt. Men det gjør vel de fleste av oss som er glad i å være ute en pluss / minus 30 ganger i året. Hadde forventet meg mer fokus på landskap og fjellformasjoner. Når en traver rundt i fjellstrøk fra nord til sør så kunne dette blitt en artig serie å henge seg på. Kanskje var forventningene mine feil ?

 

Er langt på vei enig i skuffelsen, men det har nok mest med forventninger å gjøre. For min egen del var det bare å justere ned adskillige hakk etter første episode og heller kose seg med ren og skjær underholdning - der fungerer serien utmerket. Monsen + kamera + natur = sant.

Som kilde til å lære noe er det heller magert. Gå meg bort kan jeg bedre enn Monsen og resten av sjansene å utvide repertoaret ble ikke brukt. Vi får heller vente på serien "Villmarksskolen ved prof. Monsen" eller lage noe selv.

 

Men ganske langt unna skuffelsen over filmen Hobbiten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man "reagerte" på bedøvelsen den sprøyter inn for å hindre at blodet koagulerer eller noe sånt og at det er derfor det blir en liten kul som klør og at det derfor ikke er noe poeng i å la den drikke ferdig

At du tar myggen før den får tredd ned"snablen", er jo ok. Du kan også forsiktig ta tak i den og trekke i den, men da så sakte at den får tid til å trekke ut "snablen". Da blir det ikke betent område, hvis du ikke er allergisk. Det er i alle fall min erfaring på meg selv og andre jeg kjenner. Jeg får også en liten hevelse, hvis jeg uforvarende "feier" vekk en mygg som har "snablen" nede. Da ryker det tynne røret og blir sittende i huden som et fremedlegeme. Men bare prøv det med å la myggen få litt blod, så tror jeg ikke det blir noe hevelse på deg heller. :)

 

Men jeg skal innrømme, at er jeg på tur med flere andre, så ser det ut til at myggen like andre bedre enn meg.:) Men det forhindrer ikke at jeg reiser på tur aleine. Jeg bare sikrer meg, med egnede klær og middel mot mygg/knott. God tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tar myggen før den får tredd ned"snablen", er jo ok. Du kan også forsiktig ta tak i den og trekke i den, men da så sakte at den får tid til å trekke ut "snablen". Da blir det ikke betent område, hvis du ikke er allergisk. Det er i alle fall min erfaring på meg selv og andre jeg kjenner. Jeg får også en liten hevelse, hvis jeg uforvarende "feier" vekk en mygg som har "snablen" nede. Da ryker det tynne røret og blir sittende i huden som et fremedlegeme. Men bare prøv det med å la myggen få litt blod, så tror jeg ikke det blir noe hevelse på deg heller.  :)

 

Men jeg skal innrømme, at er jeg på tur med flere andre, så ser det ut til at myggen like andre bedre enn meg. :) Men det forhindrer ikke at jeg reiser på tur aleine. Jeg bare sikrer meg, med egnede klær og middel mot mygg/knott. God tur. :)

 

Vet ikke helt om jeg kjøper den teorien..... det vil jo i praksis si at hver gang jeg er ute med bar hud på kvelden i sommerhalvåret, uten å være klar over det, feier vekk mygg før de får trukket ut snabelen.... ved en normal grillkveld har jeg minst 10 myggstikk rundt ankler og nakke/ armer. Tviler litt på at det kun er de som ble feid vekk før de var klar....

 

Hva er andelen mygg som drikker ferdig ? Ved kakkerlakker og mus/ rotter er jo regelen 10 stk gjemt for hver du ser.... dvs si 100 myggstikk hvis jeg har 10 stikk jeg merker når jeg legger meg.

Ikke rart jeg har litt blå lepper og er svimmel.... har alltid trodd det kom av for meget rødvin, men innser at det må skyldes blodtap grunnet myggstikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg kjøper den teorien..... det vil jo i praksis si at hver gang jeg er ute med bar hud på kvelden i sommerhalvåret, uten å være klar over det, feier vekk mygg før de får trukket ut snabelen.... ved en normal grillkveld har jeg minst 10 myggstikk rundt ankler og nakke/ armer. Tviler litt på at det kun er de som ble feid vekk før de var klar....

 

Stemmer bra det du sier her, og det forklares jo greit i denne artikkelen:

http://www.forskning.no/artikler/2008/juli/189812

Myggen sprøyter inn spytt der de har stukket hull med snabelen. Spyttet forhindrer at blodet størkner, så myggene kan suge løs. Det er også spyttet som forårsaker kløe.

- Spyttet inneholder enzymer som er proteiner, og de reagerer vi forskjellig på, konstaterer Karl-Martin Vagn Jensen.

 

Mao, hvis du reagerer på myggstikk, så må du unngå å bli stukket for å unngå kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.