Mobli Skrevet 13. mai 2018 Skrevet 13. mai 2018 Det ble en liten tur for testing av telt til Mjelle utenfor Bodø. La opp en liten bildeserie på instagram 8
Populært innlegg a_aa Skrevet 14. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 14. mai 2018 Tenkte egentlig å prøve meg på en overnatting på Heilhornet, men en kald og bister nordavind hele dagen fikk meg til å senke ambisjonsnivået - det ble en overnatting på Vattafjellet, kommunetoppen i Vikna Selvsagt løyet vinden da det nærmet seg solnedgang, så det kunne nok gått fint med den opprinnelige ambisjonen - men det ble da trivelig denne turen også Det ble en IPA for å feire oppsetting av teltet, en nydelig solnedgang, lytting til mygg og orrhaner utenfor samt til DAB-radio, og en morgenkaffe for å feire at den nye soveposen funket så godt som håpet (jeg var skeptisk til at jeg fikk luftet vekk nok varme, men det gikk helt greit): Ellers vil jeg gjerne få uttrykke at de som måtte mene at Orion ikke er et pent telt, kan gå å ta seg en bolle : 19
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 14. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 14. mai 2018 Orion er et pent telt ja:) trivelig at du er i nærområde mitt. Har tilgode det vattafjellet. sitt nå på Dalaunfjellet 800 meter opp fra sjøen. Usedvanlig flott. Skal merke meg nedover med rødmaling. Mange som venter på merking her. Tar meg god tid på toppene nå. Arti å studere utsikt og se på steder man har vært før. 17
a_aa Skrevet 14. mai 2018 Skrevet 14. mai 2018 5 timer siden, Kjell Iver skrev: trivelig at du er i nærområde mitt. Har tilgode det vattafjellet. sitt nå på Dalaunfjellet 800 meter opp fra sjøen. Usedvanlig flott. Det er et trivelig område å være i Det skal sies at selv om Vattafjellet er en kommunetopp, og har "fjell" i navnet sitt, så kategoriserer yr.no det som en "ås" Ikke så rart, høyden over havet er 173 m, og du rekker så vidt å bli varm før du er på toppen når du starter ved Austafjord oppvekstsenter. Utsikten er egentlig ganske fin likevel; man ser langt siden alle "fjell" på Viknaøyene er så lave ... Måtte søke opp Dalaunfjellet, vi var visst ca 10 mil fra hverandre. Hadde jeg kjørt opprinnelig plan med Heilhornet, ville det vært under 5 mil mellom oss, da kunne vi kanskje "hilst i kikkert" om jeg hadde hatt den med https://kart.gulesider.no/m/9Bl0c Følger med på værmeldingen, kan hende jeg prøver på en toppovernatting på hornet natt til onsdag. Får se det an 🤔 Tillegg: Jeg er jo vant med å se Heilhornet fra sør når jeg er i hjemtraktene mine - men er det hornet vi ser bak til venstre i det nederste bildet ditt, og i midten av det like over?
Populært innlegg +rayun Skrevet 14. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 14. mai 2018 Rundt Setten og Mjermen. I dag skulle jeg helst ha beiset hus. Med 23,9 grader i skyggen og ikke en sky så langt du kan se, da har jeg lyst på noe helt annet. Dessuten trenger jeg kilometer i beina før sommerens langtur og ikke minst må jeg få svar på om voksing av sykkelkjedet duger. Pr. i dag er dette det største usikkerhetsmomentet før langtur. Et par kortere turer har avslørt noen uregelmessigheter, men jeg må teste mer. Jeg fyrer opp primusen og varmer opp voksblandingen fra sist. Jeg mistenker at blandingen var litt for «soft» og hiver oppi et telys til. Kjedet får 10 minutter i voksbadet før det tørkes av og settes på sykkelen. Jeg husker at jeg i går ikke husket å ta med vannflaska og at jeg ble ualminnelig tørr i munnen på slutten av turen. Siden jeg har tanker om en litt lengre tur i dag fyller jeg derfor 2 flasker. Et rundstykke og et hardkokt egg blir også med. Jeg sykler ut fra Løken og tar gang og sykkelveien sydover mot Hemnes som passeres i godt driv. Nå er det slutt på sykkelvei og jeg er ute på FV125 og følger den til krysset på Skogheim. Her dreier jeg rett østover, inn i stillheten på FV228. Oppe ved Bønsdammen stopper jeg for å sjekke vannføringa. Snøen har smeltet i vårt distrikt, men det er fortsatt mye vann i terrenget. Som ventet er det god fart på vannet ut av Mjermen og ned i elven Mjerma. I 1973 gikk den siste stokken ned i denne tømmerrenna som i dag er restaurert og tatt vare på. Det er rein terapi å sykle her og veien er aldri langt fra vannet selv om den ikke synes hele tiden. Men nå og da kommer en stikkvei som kan være verdt å sjekke. Eller som her, hvor veien er så nær at du kan dyppe hjulene. Deilig med 5 - 10 minutters pause i sola. I fortsettelsen drar veien seg litt lengre fra vannet og du har skog, avbrutt av en og annen myr rundt deg. Sånn ca midtveis på vannet ligger Halsnes friluftsenter. Her er kommunal badeplass og et populært leirsted på sommeren. Huset på gården kan også leies og da har man et fint overnattingsted om en vil dele opp turen, eller har barn med. https://www.aurskog-holand.kommune.no/kultur-og-fritid/kulturtilbud/halsnes/ Jeg drar ikke nedom Halsnes i dag, men fortsetter videre der veien rolig slynger seg fram. Noen gårds og småbruk har funnet sin plass her selv om det er skogen som dominerer. Kjersund bru tar meg tørrskodd over et smalt sund i Mjermen. Jeg omslynges på nytt av skog og her og der langer veien ut over flotte myrer. Rundt en sving ser jeg noe svart på asfalten. Når jeg kommer nærmere ser jeg det er en liten huggorm. Dette er et farlig sted å være sier jeg mens jeg stopper sykkelen. Jeg finner en pinne i grøfta for å vippe den ut av veien, men ser når jeg kommer innpå at det alt er for sent. Den er fortsatt i live, men er så skadet at det bare er bakkroppen som kan beveges. Jeg blir litt trist av sånt og dette er den andre på to dager som lider samme skjebne. IMG_0549.MOV Litt nedstemt setter jeg meg på sykkelen og tråkker videre. Men det går over og jeg kan igjen nyte den flotte naturen på vårens hittil varmeste dag. Jeg sykler over flotte myrer og etter en stund kommer jeg til Hestesund. Her er nok bro og denne tar meg over en sidearm av Setten. Jeg er altså ferdig med sykkelturen langs Mjermen og fra nå vil jeg ha Setten på min venstre side. Kunne nesten vært sørlandsidyll, men jeg er altså langt øst i Akershus Fylke. Dessverre er ikke Setten så synlig som jeg skulle ønske. Litt lengre framme ender FV228 og jeg svinger venstre og inn på FV21. FV21 starter faktisk i Halden og kalles Villmarksvegen der den slynger seg langs grensa lengst øst i Norge. Men det har jammen vært villmark langs FV228 også. Det blir både is og sjokolade når jeg kommer til Setskog. Det er godt å strekke litt på beina før turen går videre. Jeg er fortsatt på Villmarksvegen som også er nasjonal sykkelrute 9, Villmarksruta. Nasjonal sykkelrute 9 Villmarksruta strekker seg fra Halden til Trondheim. Men jeg skal ikke til Trondheim nå og forlater sykkelruta i Settens nordre ende. I krysset ved Tangen som har både badeplass og camping holder jeg rett fram og er da på FV170 mot Bjørkelangen. Det er litt mer hus og litt mer trafikk, men de som passerer meg viser hensyn og gir meg god plass. Litt stigning, smalt og svingete før neste herlighet viser seg. Etter å ha kommet klar av siste venstresving dukker du praktisk talt opp av Røytjenn. Dette er et populært badested om sommeren og jammen var noen ungdommer uti nå også. Det var mye folk som koste seg i det gode været så jeg stoppet ikke selv om det var fristende. Veien runder Røytjenn og jeg er på det høyste og slipper meg ned bakkene mot Bjørkelangen. Herfra og hjem følger jeg gang og sykkelveien som på folkemunne bare kalles Linna. Urskog-Hølandsbanen, eller Tertitten som den ble kalt var en smalsporet jernbane som gikk i ordinær trafikk til Juli 1960. I senere år er deler av traseen tilrettelagt som gang og sykkelvei og derav navnet Linna. Ca 13 kilometer og nesten helt flatt fram til Løken. Kartet fra Google viser 61km og 3,40t. Sykkelcomputer viser 63km og 3,28t. Slett ikke værst. 10
Gjest Turlyst Skrevet 14. mai 2018 Skrevet 14. mai 2018 18,17 km/t i snitt er fin turfart👍 Jeg burde gjort som deg, men har ikke vært på sykkelen i år. Har gitt opp årets sesong.
Populært innlegg Heriks Skrevet 14. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 14. mai 2018 Tipptopp langhelg på Nordmøre med fjell, fosser og fine folk! 15
Populært innlegg +tshansen Skrevet 15. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 15. mai 2018 Hadde meg en tur opp til Otterstadstølen i går! Blir litt rastløs av finevær og rolige dager på hytten! Heldigvis har vi Stølsheimen rett i hagen. tok båten inn til Mo og gikk fra bryggen! Ikke lengste turen man kan gå, men det er utrolig flott her! Man forstår hvorfor det heter kraftkommunen! Litt stigning første stykket, men en flott tur man kan ha med selv de minste. Masse spennende å se hele veien Litt snø på ene flaten, noe bløtt men ikke verre enn man klarte å unngå ved litt hopp og sprett fra Stein til Stein men fantastisk tur som ikke var av den lengste sorten, men grunn nok til å avslutte med stil når jeg kom tilbake på hytten 18
Populært innlegg a_aa Skrevet 15. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 15. mai 2018 På 14.5.2018 den 18.48, a_aa skrev: Følger med på værmeldingen, kan hende jeg prøver på en toppovernatting på hornet natt til onsdag. Får se det an 🤔 Ombestemte meg i siste liten da jeg kom til parkeringsplassen for oppstigningen til Heilhornet. Tømte ryggsekken for sovepose, liggeunderlag og bivybag da værmeldingen på yr.no sa at det ville bli overskyet og regn allerede i 3-4-tiden i natt, og jeg liker ikke kombinasjonen dårlig sikt og glatte berg oppi der Startet turen med litt lettere sekk ca halvsju, og satset på å være nede igjen før det ble mørkt. Og det gikk greit, det Kom meg opp på 1058 moh, og kunne skue utover @Kjell Iver sitt revir mot nord. Fantastisk vær, litt mye snø ennå (burde hatt gamasjer). Etter litt mat og drikke på toppen, bar det nedover igjen - fortsatt i shortstemperaturer og nordavinden gikk til sengs og det ble vindstille. Jeg ble nesten lettet da jeg hadde kjørt en halvtime i bilen på hjemveien og oppdaget kraftige og truende skyer som fløt nordover mot Heilhornet - for jeg angret et øyeblikk der, burde jeg virkelig droppet overnattingen? Like greit, tror jeg - og turen i seg selv var jo knallfin 15
HegeJohnsen Skrevet 17. mai 2018 Skrevet 17. mai 2018 Forrige helg tok vi oss en runde på Hitra og Frøya og kunne dermed krysse av kommunetoppene på begge øyene. 8
+rayun Skrevet 17. mai 2018 Skrevet 17. mai 2018 Kortreist er det noe som heter og kortere enn dette blir det ikke. 3 meter fra terrassen. Det finfine sommerværet vi har hatt den siste tiden ble gradvis svekket utover gårsdagen. Yr meldte både lyn, torden og regn. En glimrende anledning til å sjekke om det nye MSR teltet var vanntett. Teltet blir slått opp mens de første dråpene faller. Både underlag og pose får jeg inn tørre, men selv blir jeg litt våt. Utover kvelden begynner det å blåse skikkelig og tempen faller betraktelig mens regnet tiltar i styrke. Kryper i teltet rundt midnatt. Våkner nå og da av tordenskrall i det fjerne og ganske jevnt med nedbør gjennom det meste av natten. Det var ikke veldig kraftig regn, men teltet var helt tørt på morgenen uten antydning til kondens som kanskje skyldes bra med vind. Disse bildene er fra gårsdagen og viser oppsettet. Bildene under er fra i dag når regnet er i ferd med å gi seg. Takrenna fungerte den, selv om det var lettere å se når det var mer vann på duken. Her har det begynt å tørke opp litt. Viser plassen i teltet med et Thermarest xlite large. 9
KimH Skrevet 17. mai 2018 Skrevet 17. mai 2018 Fint vær og oppholds heldig med dagen, vart en liten tur opp på Høgstefjellet i Åsane, tok en 4 retter kom opp fikk testet ut trek n eat så kvikklunsj, kaffi og klype general til dessert hipp hipp 😀 Vart flaggheising på begge vardene 9
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 17. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2018 Valgte å feire Norges nasjonaldag med det mest erkenorske vi kunne tenke oss - Med fjord, fjell og isbre. Og noen geiter som ville ha Tikka Masal. Off course. Vi krasjlanda ved Bondhus ved Hardangerfjorden midt på natta og våkna opp til en helt herlig utsikt, før turen gikk opp til Bondhusbreen. Men vi kom aldri til breen. Det var disse geitene, som fikk oss til å spore helt av. Bilder tatt av @Terka og meg. Hurra hurra hipp hipp 🇳🇴 20
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 18. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 18. mai 2018 Blitt noen turer oppi Vestfoldmarka nå etter snøen har gått både med og uten hengekøye Våren er en bra årstid oppi marka altså ❤️ Nå er det snart tid for årets første ukestur også, det skal bli helt fantastisk å komme seg opp i fjellet på barmark igjen. 1 15
Gjest Mareng Skrevet 18. mai 2018 Skrevet 18. mai 2018 Kortreist padletur på sjøen med kano ☀️ Padling, bading (i kald sjø) og rømmegrøt til lunch. Fantastisk sommerdag 👙 🏊♀️
Thoreau Skrevet 18. mai 2018 Skrevet 18. mai 2018 Overnattet ett døgn ved en idyllisk plass i Sauheradfjella. Hadde med veldig lite utstyr, deriblant skumplastunderlag som bygger karakter. He,he.. Fikk en ørret som jeg stekte rett på bålet. Skal si det var lett å fyr på det, kan det ha noe med skogbrannfaren å gjøre...? 1
a_aa Skrevet 18. mai 2018 Skrevet 18. mai 2018 Da ble endelig årets første ørreter tatt, etter en del forsøk den siste uka. Rodde ut på langstrakte vatnet ved hytta og et godt stykke nordover, og la opp til å drive tilbake med innlagte etapper roing for å komme på rett kurs igjen siden vinden kom litt på skrå. Ble en sagtannet rute Byttet sluk etter hver roing, og det var først på femte og siste etappe at det ble napp - med en 12 grams sølv/hvit/rød Toby. Den første ørreten var liten og såpass uskadd at jeg slapp den ut igjen, den neste var litt større og ble såpass skadet rundt kjeften at jeg måtte beholde den. Blek i fisken, rødfarge er sjelden i dette vatnet. Godt å ha brutt "Ørretbarriere 2018" 9
Populært innlegg +Blaser Skrevet 19. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 Måtte jo ut å lufte gamlingen ... Yes, det finnes fint vær i trøndelag også ! Bare så synd at tannpirkeren ikke var helt ferdig til å brukes etter snurringen ! 10
Populært innlegg KimH Skrevet 19. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 Går ann bo på Vestlandet om dagen oppholds så mot normalt 😀 Fin tur i nærområde med bading og litt fisking i dag 10
Populært innlegg Heriks Skrevet 19. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 Leker turist og kjører repetisjon på diverse turistattraksjoner i helga .. her representert ved Vøringsfossen fra toppen, tusla inn til bunnen også .. det får telle som dagens tur. 10
KimH Skrevet 19. mai 2018 Skrevet 19. mai 2018 12 minutter siden, Mareng skrev: @KimH - Hvor er dette? Glemte nevne det ja, Grønskjæret friluftsområde Tertnes. Fint for unger med litt klatrenett , tau osv i skogen , badeplass med stupebrett. https://www.bof.no/omrade/badeplass/gronskjeret 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 20. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2018 Kommunetrippel på Fosen denne helgen. Fint turvær og kommunetoppene i Bjugn, Ørland og tidligere Rissa kommune (nå Indre Fosen) besteget. Flott helg i et område ikke langt fra heimen som jeg likevel aldri har besøkt. Jammen på tide etter 26 år i Trøndelag 😀 12
+Blaser Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 Fortsatt i Trøndelag og på tur med gamlingen. Gikk gjennom den lokale skiløypa og stoppet på "toppen" for te++ 9
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 21. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2018 Skulle ta en kort, kjapp og lett (lett fordi @Terka tok sekken) tur i går. Vi skulle bare sjekke en vegg for å sjekke klatreforholdende. Men så var det så godt å komme seg ut, så det ble en lett, lang og rask tur. Litt uviss lengde men noe mellom 15 og 20 km på drøye 3 timer. Startet i Valen, gikk opp mot Valedalsvatn og så opp til Mjelkhaug 965 moh og så løp vi ned hele veien til sjøen igjen. Kjekk trim 😀 Alltid fint vær her i Kvinnherad gitt ☀️😀 15
Anbefalte innlegg