Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 26. mars 2014 i Innlegg
-
6 poeng
-
Så du mener at å plage andre borgere med støy og eksos, og i mange tilfeller generell ufyselig opptreden er et behov?5 poeng
-
Fikk oppleve et polart lavtrykk på kroppen i går kveld. På en times tid gikk vindstyrken opp fra 30 til 90 knop. her på 73 grader nord, 18 grader øst i Barentshavet. 90 knop er 166 km/t eller 46 m/s. I tillegg var det tett snøvær (vannrett). Riggen gjorde seg klar til å måtte kutte forbindelsen til brønnen pga avdrift. Det var bare meg som fikk turer over dekk da jeg måtte trø til både i pumperom og på shaker. Displacing av riser til sjøvann. (Litt oljespråk) Du verden for en motvind / medvind jeg fikk over dekk. I tillegg var det fullt snødrev så goggles var godt å ha på. Hjelmen fikk seg en god luftetur og kan kasseres. Nå var dette lavtrykket meldt i god tid, men polare lavtrykk kan også oppstå spontant og raskt så meldingen kan komme for sent til både fiskebåter og turfolk langs kysten Kan bare forestille meg det som kan skje med friluftsfolk på Finmarkskysten som får et slikt uvær over seg. Vanskelig å se for meg noe billigtelt kan stå oppreist i slikt vær. Eller å slå opp telt i uværet. Etter en times tid med full orkan døde vinden ut like raskt. Det var en god erfaring å ta med seg.4 poeng
-
4 poeng
-
Hei, I motsetning til hva mange her i denne tråden tror, er skogbruk og tømmeromsetning en av få primærnæringer her i Norge som ikke mottar statstilskudd. 95 % av tømmeret som hogges og omsettes i Norge er selvfinansierende og genererer skogeier en inntekt. Så har vi et tilskudd som gis til bygging av skogsbilveier hvor dette kan generere økt tømmertilflyt. Typisk 30 % av veikostnaden, resten må finansieres gjennom tømmersalg. Å bygge en skogsbilvei er dyrt. For videre diskusjon er det derfor greit at dere omtaler bygging av skogsbilvei som et tilskudsmessig tiltak, men ikke bruk denne omtalen på skogbruket i en generell kontekst. Tviler forøvrig på at INON vil fjernes og at skogsbilveibyggingen vil øke. De fleste områdene hvor man kan tenke seg nybygging av skogsbilveier er 0-områder, området hvor skogsdrift ikke går i overskudd. De freder seg selv. Sitka-gran på Vestlandet har vi mye av, men her mangler a) logistikk knyttet til transport som havner, jernbane o.l. og b ) et marked, sagbruk som faktisk vil kjøpe sitka. Siden 2. verdenskrig er mengden stående volum (skogmassen) i Norge doblet, og vi hogger 1/3 av den skogen som vokser opp. Min mening er derfor at vi vil ha nok volum i det som i dag er produksjonsskogen for fremtiden, og at vi slipper å gå inn i INON-områdene.4 poeng
-
Hej! I morgon går starten för vår tur Vita bandet 30 dagar. Vi ska skida från Grövelsjön, som är Svenska fjällkedjans sydligaste punkt, upp till Treriksröset som är den nordligaste. En skidtur på 130 mil genom fjellheimen. Vår tanke är att göra det på 30 dagar. I snitt ett maratonlopp om dagen, om allt går som det ska. Vi rör oss med ryggsäckar och har packat lätt. Följ gärna vår tur på www.deluxeturer.se Hälsningar, Niclas och David3 poeng
-
Hvordan får man liv i en tråd som bare visner hen ? Jo man fyrer av et par politiske kraftsalver og så er man i gang. Forresten synes jeg vi har for mye industriskog i dette landet og for lite skog som råtner på rot. Det er i den urørte skogen jeg trives.3 poeng
-
I starten av et bestands omløp vil man ha høy tetthet, for å få oppkvisting. Men deretter øker vi avstanden mellom trærne først ved ungskogpleie og deretter ved tynning (kan sløyfes ved kraftig ungskogpleie). Da får vi en fin skog med god avstand mellom trærne (100-150 trær/daa avhengig av bonitet). Problemet i dag er at de fleste ikke gjør dette, og når gran plantes med 220 trær/dekar og ikke avstandsreguleres før skogen skal hogges blir det tett og ufremkommelig. Sitka er i en særstilling, og danner veldig grove kvister som skygger ut alt liv på bakken og skaper en ørken.3 poeng
-
Under skogreisinga i noreg på 50 og 60 talet vart det planta gran på alle areal som det ikkje var mogleg å nytte til andre ting på vestlandet. Difor står det tette plantefelt i kvar ein skråning innover i fjordane her. Desse vert ikkje teken ut sjølv om dei er hogstmoden fordi det er for dyrt. I tillegg skjer det på kysten ein enorm spredning av sitkagran på alle holmar og øyer, som veks opp over store areal der det tidlegare var lynghei. Sitkagran kan veksa lenger ut mot kysten enn bjørk og dannar store og tette felt som fortreng all anna vegetasjon og kystlyngheia. Dette er òg skog som det er for dyrt å ta ut og som difor vert ståande. Det er altså innanfor dagens regelverk (dvs ikkje lenger ut enn 5 km frå teknisk innretning) store ressursar som kan takast ut. Kvifor ikkje gje stønad til å ta ut denne skogen istadefor å etablera nye skogsbilvegar for å ta ut verdifull gammalskog?3 poeng
-
Monsen er grunnen til at jeg fant ut at jeg ikke trengte et telt til 10 000 kroner med vedovn for å overnatte ute om vintern. Alt jeg trengte var en grei sovepose og en presenning fra Biltema til under hundrelappen +/- et skikkelig bål. Han fikk igang friluftslivet mitt igjen som døde en stille død da jeg først flytta til Oslo, også forsvant ut i den store verden...for å såå returnere til kjempers fødeland med kjerring, 2 unger, ingen jobb og alt man eide i en koffert...3 poeng
-
Planlegger å gå fra Haukeliseter til Finse i påsken og vil gjerne høre om noen har noen kommentarer eller tips til planene mine. Har hatt noen turer på Hardangervidda i vinter, men aldri gått hele denne distansen tidliggere. Planen er å starte fra Haukeliseter på tirsdag ettermiddag og gå 3-4 timer første dagen. Deretter går turen om Hellevassbu-Litlos-Sandhaug-Dyranut-Kjeldebu-Finse. Lurer på å ta en snarvei i østenden av Kvennsjøen og opp Grotdalen for å spare noen km. Noen som har gått denne veien før? Ellers er planen å følge kvistet løype i størst mulig grad. Må nå nattoget fra Finse kl 4 natt til mandag, så har i overkant av 5 dager på meg til turen. Ligger jeg etter skjema når jeg er halvveis så må jeg snu eller ta buss fra Maurset til Haukeliseter. Planlegger å ta med meg 4 liter bensin og mat til 8-10 dager så jeg har mat og brensel nok i tilfelle jeg blir liggende værfast. Er jo en ekstra sikkerthet at alle hyttene langs rutene er åpne i påsken og løypene er kvistet noe som gjør det lettere å holde ok framdrift også i whiteout.2 poeng
-
Molte og tyttebær inneholder masse c - vitamin, og samtidig askorbinsyre som gjør den veldig holdbar og nytbar gjennom vinteren. Brukt av fangstmenn og polfarere for å forebygge skjørbuk.2 poeng
-
2 poeng
-
Returnerte til Tøft Terreng og plukket opp en Paris pulk og bag. Denne gangen er det @tronn sin skyld.2 poeng
-
2 poeng
-
Dette er en utbredt misfoståelse. Det er tidligere hugstfelt som gror igjen på en slik måtte at de blir ufremkommelige. Skog som får utvikle seg naturlig (naturskog) blir variert, lys og trivelig å ferdes i. Skal poste en link her senere.2 poeng
-
Shimano Exage 1000 FD. Soleklart mest snelle for pengene i klassen rundt 1000 spenn. Har hatt en slik i seks år, mishandlet den på det groveste, aldri vedlikeholdt den og vært generelt slem med den. Likevel vil den ikke gi seg. Bøyleoverslaget er litt tregt (sliten fjær) og lyden på bremsen er borte, men ellers fungerer den helt utmerket. Jeg har også brukt den "litt" over det den er tiltenkt... Isfiske på fjordisen på 90 meters dyp feks. Fikk en 3,5 kilos lyr på bunn der. Fått torsk på nesten fire kilo på den, berggylte på 1,7, kveite på 1,5 og igjen på isfiske på fjorden, fem 800 grams makreller samtidig. Snella duger!2 poeng
-
Shimano sneller er aldri feil, jeg har mange og har holdt meg til Shimano etter jeg kjøpte min første Exage snelle for mange år siden. Og selv de billigste er suverene - fks. Shimano Alivio 1000 FD til 599,- Har to stykker selv, bare i størrelsen over - veldig fornøyd med denne iforhold til prisen. Hvis du vil ha den ultimate snella (i mine øyne) til under tusenlappen så velg Shimano Exage Alivio: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Alivio/Shimano-Alivio-1000-FD--148611-p0000080023 Exage: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Exage/Shimano-Exage-1000-FD--148603-p00000800112 poeng
-
Supert at du har skikkelig utstyr, og jeg unner deg det selv om du bor i Tromsø Men hva når man ikke har 3500 kroner til goretex jakke fordi man skal betale husleie, strøm, billån, veiavgift og gutteslasken maser om ny mobil... Jo man logger in på ebay, og finner ei goretexjakke som er god nok til kr 250...så har man kansje penger å legge i den soveposen man hvertfall må ha for å ligge ute under nordlyset i februar... Så får det være at innen 2 år har man enten lyst eller råd til noe annet, eller rett og slett er nødt til å skifte. I mellomtiden har man hatt masse fine naturopplevelser man ikke ville hatt om alternativet var sofaen fordi man tror man må ha jakka til 3500 for å ha det fint ute. Men så er det også slik at jeg har i grunnen aldri gjort meg den erfaringen heller at høy pris = høy kvalitet. Så her går det i det velprøvde og jeg er ganske konservativ av meg. Jeg vet at den hjemmestrikka ullgensern min funker. Derfor trenger jeg ikke bytte den ut med et eller anna hi-tec mellomplagg i tusenvis eller endog hundrevis av kronersklassen... Fotposene til Forsvaret jeg plukka opp på fretex funker helt fint de så jeg trenger ikke et par fra Arc'teryx (om de lager sånt) til 2000 kroner...osv... Men hadde jeg hatt kronasje....klart jeg hadde kansje noe av tingene mine blitt bytta ut med noe lettere. Og det er da Fjellforum er greit å ha. For når jeg først kjøper noe jeg syns er dyrt, så vil jeg vite om det funker, om det er kvalitet, og om forhandlern er til å stole på om ting må byttes... For jeg har ikke råd til å kaste vekk kansje tusenvis av kroner på ting som må byttes ut like ofte som tilsvarende ting til noen hundrelapper... Så den dagen jeg legger ut 3-4000 kroner til en turjakke, så skal den vare i mange, mange år....og kunne brukes året rundt.2 poeng
-
Hvor sa jeg noe om kosesnakking? Og hva vet du om min politifaglige erfaring? Jeg har heller ikke noe tro på koseprat, men jeg har tro på tilrettelegging. Hadde de hatt et sted de kunne herje lovlig så tror jeg de hadde brukt dette stedet. Om man kan lage motorcross-baner, må man da også kunne lage scooterbaner. Alternativet er at ungdommene ikke har noe å drive med på fritiden som igjen fører til annen og kanskje værre kriminalitet. At politiet ikke ser løsninger betyr ikke at løsninger ikke eksisterer. Strengere straffer for ulovlig kjøring, samtidig som lovlig kjøring gjøres mulig. Jeg ser virkelig ikke problemet, annet enn at veldig mange har glemt hvordan det var å være 18 år.2 poeng
-
Kjempebra prosjekt du har der. Jeg har 2 bekjente som har gjort noe lignende. Ho ene poster oppdateringer hver dag - bilder, Instagram, Blogg, facebook, avisartikler etc. Han andre sa ikke noe til noen at han skulle gå Norge på langs. Bare noen som la merke til at han hadde lagt på seg og spurte om det var noe spesielt. "Han skulle på ski i januar" sa han og la i vei uten å si noe til noen - annet enn at posten hans ble omadressert til noen andre. Mange ganger har jeg tenkt litt på det der - de ytterlighetene. Har du reflektert over det selv? Altså eventuelt å kutte ut nett og oppdateringer på data, mobil etc også? Kan jo bli en mani i seg selv om man ikke har noe annet å bedrive.2 poeng
-
Som ivrig leser og følger av tråder og innlegg på Fjellforum, er det én ting som slår meg; nemlig opptattheten av utstyr. Jeg kan godt skjønne at dette er viktig når en skal krysse Antarktis, men for noen dager i norsk utmark synes dette meg noget overdrevet. Her diskuteres skallbekledning, soveposer og underlag over en lav sko, selv om det bare gjelder en ukestur i vanlig, norsk natur. La oss nå heller rette oppmerksomheten mot naturopplevelsene vi søker og glem alt det fancy utstyret noen tror de trenger for å oppleve dette. Leve det enkle friluftslivet!1 poeng
-
Förra vintern åkte vi Norge på langs på ski. Denna vinter gör vi motsvarande tur i Sverige. Den svenska fjällkedjan sträcker sig från Grövelsjön i norra Dalarna till Treriksröset i norr. Totalt 130 mil. En utmaning för oss blir att genomföra det på 30 dagar, vilket motsvarar ett maratonlopp om dagen! Men målet är alltid det samma, att njuta av storlagen fjällnatur och skidglädje! Du kan följa oss på våra hemsidor: www.deluxeturer.se och www.vitabandet30dagar.wordpress.com Fjällhälsningar, David och Niclas1 poeng
-
Om jeg var grunneier av dette området ville jeg lagt skuterløype og friområde her. Se bildet. Dette området har de siste 15 årene blitt tråkket flatt av skuterspor. Det har så og si fungert knirkefritt siden det ytterst sjeldent ferdes noen skiturister her. Heller ingen hyttefelt i nærheten, men den ene løypen fører til hyttefeltet som i dag har forholdsvis høy skutertetthet (ingen av hyttene i feltet har løyve). Det kommer nok aldri til å bli noen lovlige løyper der, men det hadde vært et av de beste områdene for å få orden på skuterkjøringen her i kommunen.1 poeng
-
TØFT! Bra at noen tar steget. Selv har jeg ikke helt kommet dit, men er på vei..1 poeng
-
Du tillegger med meninger som jeg ikke har. Jeg linket til oversikt over de 13 snøscootercrossbaner i Trøndelag, jeg har ikke sagt noe om eventuelle problemer eller ikke med disse. http://www.nmfmidtno...id=20&Itemid=77 Hvis du vet hva en crossbane for motorsykkel er så er det sammenlignbart. Da vet du sikkert at det ikke fritt fram og fult anarki på en slik bane, bruk har begrensninger og regler.1 poeng
-
Hei Dag, av dine 3 innlegg i denne tråden, er 2,5 off-topic. Edit: ser at det siste har en viss relevans, ja1 poeng
-
Denne saken dreier seg om tilskudd til bygging av skogsbilvei. Tilskuddet kommer fra den norske stat, og er øremerket veiutbygging i områder som ofte har spesielle naturverdier. Tilskuddet setter skogbruksnæringen i stand til å hugge, og dermed ødelegge, villmarkspregede områder.1 poeng
-
Enig Dag! Vi bør se mot Sverige. De har vernet 20 % av sitt produktive skogareal. Mens på de resterende 80 % driver de intensivt produksjonsskogbruk. (De har ingen olje, og benytter derfor de 2/3 av et tre som ikke går til sagbruket (grener, rot og topp) til bioenergi).1 poeng
-
1 poeng
-
Prinsippene er kanskje for ekstreme, det gjelder jo ikke bare scooterkjørere. Men jeg mener at det er langt bedre at de som bryter loven blir straffet hardt og at resten av befolkningen kan ha en viss frihet, i motsetning til slik det er nå, nesten alt er forbudt, men gud forby at vi straffer de som bryter loven. Det fører jo bare til flere lovbrudd. Hadde det derimot vært færre forbud, men strengere straffer, så hadde det vært lettere å være lovlydig. Nå skal jo ingen få ha det gøy bare fordi man ikke skal straffe de som saboterer for alle de andre. Eller er det slik at ting ikke er moro så fort det blir lovlig? Jeg tenker at noe må jo drive deg til ulovlige handlinger ettersom du er så i mot strengere straffer for lovbrudd. For å være ærlig forstår jeg ikke helt hva du ønsker. Bør det være lov å kjøre scooter eller ikke? Bør det være regulert til løyper, eller fritt fram overalt? Er det bedre med et totalforbud enn strengere straffer for lovbrudd?1 poeng
-
@Daniel1987 Hvis du søker litt på sekketrådene her på forumet, vil du se at de rådene du har fått går igjen over alt. Jeg er eksempelvis 189 høy, men bruker medium sekkestørrelse på Gregory Palisade fordi ryggen min er kortere enn andres. Beina er desto lengre. Rygglengden måles fra hoftekammen (topp) og ca til C7, eller der skulder møter nakke. Søk det opp på nett hvis du er usikker, både Gregory, Osprey og flere andre har instruksjoner på dette. Når du prøver sekk i butikken, start med å stramme hoftebeltet på rett plass. Hos meg er det slik at hoftebeltets midtpunkt er på hoftekammen, dette er nok noe smak og behag, men i henhold til ryggmålet stemmer dette. Deretter får du hjelp i butikken til å regulere rygglengden på sekken slik at skulderreimene ligger på og rundt skuldrene. Hvis festepunktet for skulderreimen kommer over C7 er ryggen stilt for langt... Oslo Sportslager har en fin video på sine sider Lykke til1 poeng
-
F.eks hadde det ikke plaget meg et sekund om de hadde laget en bane der slalombakken i Vikersund er. Den blir jo ikke brut uansett. Der er det gode muligheter for å lage bratte bakker de kan kjøre i, om det er det de ønsker. Og man kan også lage en crossbane med hopp og lignende. Str er ikke jeg den rette til å avgjøre. 20-40 mål kanskje. @Holm Så bra at de har baner. Om det alikevel er ulovlig kjøring så må det slås hardere ned på det. F.eks konfiskering av scooter, samfunnstjeneste, bøter o.s.v. Det bør jo også være mulig å straffe folk så lenge de har bevis, uten å ta de på fersken. Hvorfor kan man ikke ha frikjøring på en bane? Det virker jo som at det de vil er å se hvem som klarer kjøre lengst opp en bratt bakke. Det er ikke bare Modum som har bratte slalombakker som er på nippet til å gå konkurs. Hvorfor ikke bruke disse bakkene?1 poeng
-
Du misforstår meg fullstendig, samtidig tror jeg du ikke vet hva en bane for motorsport er for noe. Mitt poeng er at snøscootercrossbanene som eksisterer IKKE dekker behovet og ønsket til snøscooterfolket generelt. En crossbane er for de som driver motorsport i organisert form.1 poeng
-
Man vil beplante de områder hvor tømmer blir tatt ut med dertil egnet tre. Noen må produsere tømmeret vi trenger i hverdagen. En godt vedlikeholdt skau utnytter vekstpotensialet i området og man får en skau som vokser jevnt og som produserer bra tømmervirke.1 poeng
-
1 poeng
-
Takk for svar! Svukuriset ringte meg opp igjen, de kunne fortelle det samme som LindaP. Mellom Svukuriset og Røvollen er det tidvis så man bør ta beina fatt, og endel snø har føyket bort i høyden. I skogpartiene derimot ligger det bedre med snø, og det er mer snø jo lengre inn mot svenskegrensa man kommer. Femund sjø er det tjukk is på, og snøen la deg først i februar (mener jeg å huske) sånn at isen er dønn sikker. (Flyene lander ved Elgå på isen, bør være sikkert nok ) Det er nok bare å handle maggot1 poeng
-
Det er snø nok til skitur i øyeblikket, men som Linda nevner er det skrint i høydene. Denne uken er det knallvær som medfører sol og plussgrader på dagen, men godt med kulde om natten. Både natt til i går og natt til i dag har hatt temperaturer mellom -15 og -20 grader. Hvis nattekulden holder fremover holder snøen godt også. Isene er nok trygg lenge enda. Gisle1 poeng
-
"Yttre høyrefløy"? Nej, tyvärr inte. Hela regeringen måste betraktas som alltför vänsterorienterad, utan större skillnad mot den förra. När det gäller förslaget i sig så har det ingen praktisk inverkan, eller mycket liten, som vi kan se på kartan postad i tråden här ovan. Det finne helt enkelt (nästan) inte någon plats kvar där dessa nya regler kan komma i bruk. Och dom platser som finns har troligen så lite skog att det inte är lönsamt att bygga en ny bil väg in där. För lite skog att hämta ut helt enkelt. Det är naturligtvis ingen som bygger ett nytt hettefält i centrala Telemark. Det finns ingen marknad för det, ingen bor där och ingen vill betala en mindre förmögenhet för en hytte i mitten av ingenstans. Däremot så låter det fullt rimligt att någon sau-bonde kan få stöd från t.ex. inovation Norge till att bygga en ny väg in i ödemarken...1 poeng
-
Eg trur de fleste vannan på vidda e trygg ei go stund t, men der kan vær overvann. Ellers e her en del snø, men ikkje veldig mye. Trur der va omtrent en halvmeter på vidda for to uke sia, har kommet litt meir sia då. Sannsynligvis ganske vindblåst. Men d e som sagt to uke si eg va der.1 poeng
-
1 poeng
-
Det har vært en merkelig mild vinter den siste måneden, så hvis det ikke fryser til med mange kalde grader over en lengre periode nå, er elvene garantert åpne i april. Alta-elva gikk opp i februar...1 poeng
-
Det er også hysteri når folk ender opp med å tro at det simpleste utstyret gir bedre turopplevelse. Kan ikke huske at dårlig utstyr har gjort turen til en bedre opplevelse. Begynner å få et inntrykk av at man må gjøre innkjøpene på Clas Ohlson, Rema1000 og Cubus for å få innpass blant de rettroende. Jeg forbeholder meg retten til å fortsatt være hedning.1 poeng
-
Det har hent (en gang) at væren har blitt med i heia. Den stanget alt og alle... Sauedritt er noe dritt. (overalt og inne i hyttene om de kommer til.)1 poeng
-
Min datter på 16 og jeg (61) gikk fra Dørålseter til Høgronden og traversen over Midtrondene til Digerronden og tilbake til Dørålseter for 2 år siden. Distansen var ca. 25 km, og samlet stigning ca. 2000 m. Det var en fantastisk flott tur, med luftige og vide utsyn til andre deler av Rondane, Dovrefjell og Jotunheimen, men temmelig slitsom for en gammel skrott. Vi brukte ca. 10 timer inkl. et par pauser underveis. Vi hadde bare dagstursekk med. For dere som skal videre til Bjørnhollia, er det nødvendig å bære oppakningen hele veien, og det vil dere nok merke. Terrenget er stort sett greit å gå, opp til toppene er det bratt ur eller steinete fjellrygger. Noen steder er det litt løst, f. eks. i fjellsiden på nordvestsiden av Digerronden. Her er steinene flate og heller utover, så man må trå varlig i tilfelle de ligger løst. Ett parti krever litt klyving, på østsiden av Midtronden vest ned mot skaret mot østtoppen. Her må man bruke hendene, men fjellet virker fast, og det er naturlige hyller og trappetrinn, så man kommer greit fram uten sikringsutstyr. Det er verdt å merke seg at det er flere sekundærtopper på både øst- og vesttoppen, så det blir en del opp og ned. Fra tidligere turer husker jeg at det fra Høgronden er bratt, men greit sørover ned mot den steinete flya på Søre Oksle og videre ned i Langglupdalen. Herfra er det transportetappe på slitne bein til Bjørnhollia. Rondane er en underlig, karrig verden uten paralleller andre steder i Norge. Toppene er runde og godslige sett fra sør og vest, men ender alle i bratte, svære stup i nord og øst. I skråningene ligger hellene strødd, mens fjellet i stupene taler sitt tydelige språk om hvor hellene kommer fra, oppsmuldret og forrevent som det er. Husk å ta med nok drikke, det er ikke mange muligheter for etterfylling på traversen! Riktig god tur!1 poeng
-
Hei Jeg er ikke så opptatt av tidsfrister eller om stangfutteralet "matchet" stanga eller ikke. For meg var naturen og turen det viktigste. Aldri vært i området,men det frister mvh Jens Petter1 poeng
-
Nå er det ikke grusveier opp til topper som vil få denne støtten. Slike nærturstopper ligger langt innenfor 5km kravet uansett. Det er den siste villmarka rundt randsonene til nasjonalparkene som vil få gjennomgå. Se nøye på kartet. Det er kun de grønne prikkene som er klassifisert som 5km fra tekniske inngrep. Dette er områdene Sylvi ønsker å bygge ut. Edit: Hvilke skoger er det skogsbilveiene hennes skal bygges gjennom, da? Det aller meste av villmarksområdene ligger i høyfjellet i langfjella og nordnorge.1 poeng
-
Hvorfor gamble mot norsk fjellnatur for å spare noen gram i sekken? Om du skal ha et høyfjellstelt som du ønsker å føle deg trygg i når det blåser som et helv... rundt deg, så velger du ikke et telt som er produsert for å spare inn vekt på alle tenkelige måter. Det er rett og slett lite fornuftig.1 poeng
-
Tenkte jeg skulle gi litt info om meg selv her, ikke så mye å skrive om men kan gi noen ord om hvem jeg er og hvor ferden går i første omgang. Kar på 28 år som alltid har likt naturen, fiske har stått i høysete gjennom alle år men de siste årene har det dabbet av. Hadde en tur til femunden i fjor, klinka til med fint fint fiskeutstyr hvor da jeg tenkte i mitt stille sinn at nå skal fiskehobbyen opptaes igjen, hva skjedde? Jo jeg brukte det på den turen og fikk 2 fisketurer til det året, da forsto jeg at grep må tas. Jeg vil jo mer ut, hvorfor pakker jeg ikke sekken mer og bare kommer meg ut, det ble med tanken men har alltid hatt lyst til å være litt gær'n og forlate sivilisasjonen for en liten periode. Så nå sitter jeg her og forsker på mat for lengre tid ute i skauen, neste post jeg skriver blir nok om mat, lagring, kokkelering forslag, tips etc ang dette emnet Hva mer, jo bor i store staden Oslo, bakgrunn som håndtverker, jobbet med salg innenfor bygg de siste årene. Har vel kommet fram til at jeg ble litt lei av et ganske så A4 liv man måtte møte hver dag, vet at det kommer en dag igjen hvor man møter dette igjen men forhåpentligvis så gir dette en liten boost. Hvor ferden går i første omgang er Ringerike, rettere sagt Holleia, kanskje ikke det mest spennende stedet for dere her inne men her har jeg vært endel ganger, mest helgeturer sådan men her koser jeg meg. Er endel fine vann med ørret i, fine turområder samt noen ideelle kanovann. Har ikke padlet her før men det skal bli fint fint å ta noen 2-3 dagers turer med kano og fiskestang. Så hvis noen er i området rundt mai-juni så kan man møtes over en kaffi. Legger ved et par bilder, ene er tatt fra "verandaen", andre er utover noe av området jeg skal leke meg i noen måneder.1 poeng
-
Har sagt det før og sier det igjen, kjøp en ESEE så har du kniv ut livet, uansett. Og hvis du mot alle odds klarer å ødelegge den får du ny, uansett hvordan du har ødelagt den - om du så har skutt den ut fra kanonen på en Leopard får du ny.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00