Gå til innhold
  • Bli medlem

Å overnatte under åpen himmel


tomclancy

Anbefalte innlegg

Kan være smart å legge skoa tildekket ja så de ikke fanger interesse fra gnagere. Opplevde en gang i et skikkelig lemenår å våkne opp til sko med en halvspist såle inni. Ikke så gøy når det var dag to av en 14-dagerstur i fjellheimen. Lemenen var svært innpåsliten det året og prøvde seg også på kroppskontakt. Litt skvettent når en liten pelsdott plutselig tripper over halsen din natterstid :(

Det absolutte høydepunktet når det gjelder netter under åpen himmel er en overnatting jeg hadde på Hallingskarven. Helt stjerneklart ved sengetid, og så kom det en meteorittstorm (tror jeg det må ha vært). Det var et fantastisk fyrverkeri av stjerneskudd som bare varte og varte til øyelokka gled igjen av seg selv. At jeg våknet til tykk tåke og med ganske fuktig turutstyr er i ettertid nærmest glemt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Annonse

Litt gammel tråd, men stiller noen tilleggsspørsmål:

- Trenger man å være redd for hoggorm når man sover ute under åpen himmel? Nå som sola varmer kryr det av dem her...
- Hva med edderkopper, maur, kaffedyr og andre ting som kryper, vil de krype inn i soveposen min?
- Hvis man sover nærme sjøen på et svaberg, vil krabber og måker hakke løs på meg?

Endret av awesomevicc
la til et spm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, awesomevicc said:

Litt gammel tråd, men stiller noen tilleggsspørsmål:

- Trenger man å være redd for hoggorm når man sover ute under åpen himmel? Nå som sola varmer kryr det av dem her...
- Hva med edderkopper, maur, kaffedyr og andre ting som kryper, vil de krype inn i soveposen min?
- Hvis man sover nærme sjøen på et svaberg, vil krabber og måker hakke løs på meg?

Du kan nok slappe helt av angående huggorm, krabber og måker. Maur og edderkopper har jeg heller aldri opplevd, men det kommer nok veldig an på hvor du legger deg. Har sovet utallige netter under åpen himmel og det eneste jeg har opplevd av levende skapninger er mygg. Invester gjerne i en slik en for "peace of mind": http://nettbutikk.bergans.no/sovsäck/Sovepose-Tilbehør111/Mosquito-Netting-Black-432010-p0000001393

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nimrad skrev:

Du kan nok slappe helt av angående huggorm, krabber og måker. Maur og edderkopper har jeg heller aldri opplevd, men det kommer nok veldig an på hvor du legger deg. Har sovet utallige netter under åpen himmel og det eneste jeg har opplevd av levende skapninger er mygg. Invester gjerne i en slik en for "peace of mind": http://nettbutikk.bergans.no/sovsäck/Sovepose-Tilbehør111/Mosquito-Netting-Black-432010-p0000001393

Den saken var fancy, alt det som finns! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utåndingsluft har endel fuktighet noe man merker når man sover i telt og det er kaldt, men ellers blir soveposen i liten grad fuktig er min erfaring. Pleier dog ikke å bruke noe som dekker til annet enn en tarp hvis jeg vet at det skal regne/snø. 

Hengekøye kan anbefales hvis man ikke liker småkryp, men har sjelden opplevd at maur er et problem på bakken heller. Mygg derimot... Så et myggnett rundt hodet eller posen er kjekt på sommeren når myggen er som verst. 

Advarsel: Lett å bli litt hektet på soving i friluft. :-) 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Jeg har ikke prøvd fjellduken, men sovet en del i sovepose med ponsjo (gl. nato modellen) rundt. Det kunne gi en god del kondens - ikke fra utåndingsluft, for hodet var "ute" - men ffra kroppsvarmen vs. kall natteluft.

Det kaldeste og mest ukomfortable  jeg har sovet i var kombo'en  klær, astro teppe og søppelsekker. Astro tepper var ny den gang og reklamen tilsa at de varmet kolossalt. En offiser med et lettvekts program hadde oppsnappet dette og sendte oss på kajakk overnattings tur langs kysten på våren. Kaldt, kondensfyllt og ufyselig, hvilket han også fik å vite i kraftige vendinger.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens henger jo ofte sammen med tempraturforksjell. Altså hvis det blir stor tempraturforksjell mellom ytterste laget og laget innenfor så vil det oppstå kondens. Hvis du ligger i en varm sovepose med en relativt tett fjellduk utenpå så vil det bli høy temp på innsiden og lav temp på utsiden = kondens. En annen faktor er at det generelt på natten, hvertfall vår/sommer så vil det bli ganske rått på kvedlingen og om morgenen no som gjør ytterste laget ditt ganske fuktig. Regner med det er et mindre problem på vinterstid. Selv ligger jeg stort sett under åpen himmel om sommeren når det er relativt OK vær, bruker da stort sett å slenge et bamseunderlag i lyngen og ligger i posen rett på underlaget uten noe over meg. Som Elgen sier så har jeg eventuelt en tarp av noe slag tilgjengelig om det skull bli nedbør, denne ruller jeg med da i værste fall inn i :)

Anbefaller derfor ikke de mest fancy dyre lettvekt dunposene til slikt bruk, heller en litt røffere syntepose som tåler litt juling og fukt.

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sovjetunionen said:

Ok, jeg har et par ekstra spørsmål til denne gamle tråden: 

- Hvordan fungerer det med kondens dersom man sover med en pose og en fjellduk eller lignende, blir posen veldig fuktig dersom været er kaldt? 

Jeg har et trekk på posen som er laget i et noe sterkere stoff enn selve posen, men som allikevel puster like bra. Det har vist seg å fungere ypperlig da fukten fryser til på trekket og ikke på posen:

eEdXVXVP.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen netter i Fjellreven Thermo Hunter og en Helsport 3sesongspose i regn og sol, vår, sommer og høst. Det jeg ALLTID passer på er å være så tørr som mulig når jeg går inn i posen(e) samt at jeg ikke lukker soveposen HELT igjen og i tillegg har en åpning både i topp og bunn av fjellduken sånn at jeg har en jevn luftstrøm. 

Disse få enkle grepene har gjort at jeg enda ikke har opplevd nevneverdig kondens ei heller vært kald. 


Det skal dog sies at jeg bare lukker posen igjen hvis det virkelig blåser eller lignende. Min favoritt er liggeunderlaget på bakken med sovepose oppå og så enten legge jervenduken over meg eller spenne den opp som en LAV tarp. Men det stiller krav til en sovepose som holder deg varm igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 10.42, Nimrad skrev:

... og da er vi inne på at begrepet "under åpen himmel" kan være ganske tøyelig, og bety forskjellige ting for forskjellige personer. En myggnetting over ansiktet ødelegger jo ganske mye av utsynet til stjernehimmelen - er man da under åpen himmel? Har man i tillegg en tarp over seg, er man jo ikke "under åpen himmel", men - som sagt - under en tarp?

Jeg har akkurat bestilt meg en Borah Bug Bivy, en veldig enkel og lett pose satt sammen av bunnduk og myggnetting - det blir vel et hakk lengre bort fra "under åpen himmel" enn den Bergans-hetten ovenfor. På den annen side er den et hakk nærmere "under åpen himmel" enn det som har vært bug bivyen min fram til nå - innerteltet til Shangri-La 1:

Kveld i leiren (P6200101).JPG

Ytterteltet til Shangri-La 1 er jo som en litt avansert tarp å regne - men det blir nok å tøye det vel langt å si at man ligger under åpen himmel om man har tilbrakt natten i et komplett Shangri-La-telt :) ?

Det morsomme her er jo at de glidende overgangene mellom begrepene "under åpen himmel" og "i telt" gjør at de fleste kan finne noe som passer for dem, i en eller annen årstid.

Personlig synes jeg at tidlig vår og sen høst, når insektene er fraværende og nattemørket med stjernehimmel er på plass uten den strengeste vinterkulden, er den flotteste tiden for å ligge virkelig under åpen himmel. Når insektene, mauren og flåtten er mest aktive, synes i hvertfall jeg det er greit med litt netting - og da er det jo oftest blitt så lyst på nettene at stjernehimmelen uansett ikke er fullt så klar og overveldende - det er heller lukt (blomster, lyng) og lyd (fuglekvitter, bekkeklukking, fiskeskvulp) som bidrar til en god opplevelse. Men det er altså meg - hver sin lyst :thumbsup:

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bear Paw har jo masse ulike nettingtelt, også i tomannsutgaver - blant annet innertelt til Shangri-La 2 :) 

Edit: Grunnen til at jeg vil ha et alternativ til mitt Shangri-La 1, er todelt - halvering av vekt, og muligheten for kjapt og enkelt å skfte mellom å være beskyttet av netting og å ha fri sikt mot omgivelsene. I en pose åpner man bare glidelåsen og legger nettinghetten under hodet - det blir verre i en teltløsning. På den annen side - har man tatt med seg en god bok, er teltløsningen genial :) 

Edit 2 (og nå går jeg virkelig OT): Vekten på innerteltet er jo ikke veeeldig avskrekkende med sine 475g, men det er faktisk 9g mer enn ytterteltet... Tipper Borah sin Bug Bivy i Big versjon blir i såvidt over 200g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen netter uten telt og med/uten presenning i Finnmark så vil jeg påstå at det nyttigste (ved siden av en sovepose som passer forholdene) er en slik: 

https://www.fjellsport.no/travelsafe-myggnett-til-bruk-over-sovepose.html?gclid=CjwKEAjwjca5BRCAyaPGi6_h8m8SJADryPLh-FF0lTG80EafI8j3yfMngSjQfnkauXAU0a-D9Mx0YxoCuw_w_wcB

eller slik:

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/soveposer/myggnett-for-sovepose

eller slik: 

http://www.helsport.no/myggnett-soveposer


OG så sover jeg med capsen på! Det hjelper lite mot langsnablet finnmarksmygg med myggnett om det ligger inntil ansiktet. Her er capsen et kanon enkelt og veldig godt hjelpemiddel.


For uten det er det viktigste du bør ha med deg: 


Lyst til å sove ute!




PS. I Finnmark er presenning/tarp et like stort hjelpemiddel i oppholdsvær som i regnvær, men i oppholdsvær spennes den gjerne bare opp på høykant så man slipper å ligge med trynet i sola hele natten... ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a_aa skrev:

Bear Paw har jo masse ulike nettingtelt, også i tomannsutgaver - blant annet innertelt til Shangri-La 2 :) 

Edit: Grunnen til at jeg vil ha et alternativ til mitt Shangri-La 1, er todelt - halvering av vekt, og muligheten for kjapt og enkelt å skfte mellom å være beskyttet av netting og å ha fri sikt mot omgivelsene. I en pose åpner man bare glidelåsen og legger nettinghetten under hodet - det blir verre i en teltløsning. På den annen side - har man tatt med seg en god bok, er teltløsningen genial :) 

Edit 2 (og nå går jeg virkelig OT): Vekten på innerteltet er jo ikke veeeldig avskrekkende med sine 475g, men det er faktisk 9g mer enn ytterteltet... Tipper Borah sin Bug Bivy i Big versjon blir i såvidt over 200g.

Sitat mfl.

Hei

Trenge man egentlig å kjøpe selvstendige netting telter = innertelt uten yttertelt?

Mange har jo telt, hvor innerteltet kan kneppes av. Muligens vil det mangle noen pløkk fester, men det bør da gå an å sy på av et stykke snor/bendel?

Jeg har hevet innerteltet ut av mitt lette 1.mannstelt pgr. av lav takhøyde. Jeg blir enda mer tynnhåret i toppen av å sitte og gnikke hodet i takduken!

Jeg bare spør

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 10.26, awesomevicc skrev:

Litt gammel tråd, men stiller noen tilleggsspørsmål:

- Trenger man å være redd for hoggorm når man sover ute under åpen himmel? Nå som sola varmer kryr det av dem her...
- Hva med edderkopper, maur, kaffedyr og andre ting som kryper, vil de krype inn i soveposen min?
- Hvis man sover nærme sjøen på et svaberg, vil krabber og måker hakke løs på meg?

- Trenger man å være redd for huggorm? Nei hvorfor skulle du være det? Mennesket står ikke på huggormens meny og hvis du ikke oppsøker den og plager den så er det ingen grunn til at den skulle lage noen problemer for deg. Jeg leste en gang om en mann som overnattet inne på en gammel støl som ikke lenger var i bruk. Han våknet opp med en huggorm på brystet. Da steg nok hvilepulsen noen hakk, og bare det at puls og pust steg noen hakk så fant ormen ut at den heller ville være et annet sted. 

Det kan tenkes at en huggorm som begynner å bli kald, spesielt om høsten, vil søke etter varme hull eller steder å gjemme seg, og da kan kanskje en sovepose være et fint sted. Men hvis dette skulle skje så er det nok så sjeldent at du ville få forsiden på flere aviser.

Huggormbitt er vanligvis ikke farligere en to - tre vepsestikk, avhengig av ormens størrelse. Store ormer har mer gift enn små ormer. Behandles vanligvis med et antihistamin. 

- Hva med edderkopper, maur, kaffedyr og andre ting som kryper. Det sies at norske edderkopper ikke biter, men hva har de da de sterke kjeven til? Det er ikke mange edderkopper som er i stand til å bite gjennom huden på et menneske og de som klarer å bite gjennom huden der den er tynnest finner du vanligvis ikke ute i naturen, men inne i bolighus, uthus, jordkjellere og gamle bunkere. Kjelleredderkoppen, (bilde 1)noen ulveedderkopper og noen hoppeedderkopper (bilde 2) kan kanskje klare dette.  

Kjellered.jpgHoppeed.jpg

Men om dette skulle skje at du blir bitt så er ikke resultatet verre en at du overlever hvis du ikke er hyper allergisk mot insektstikk. Jeg ble en gang bitt av en sånn liten rakker da vi skulle rive ut et kjøkken i et gammelt hus. Jeg kjente et lite stikk i det øverste leddet på ringfingeren. Det viste faktisk et lite rødt merke, som et lite nålestikk. Så kjente jeg at virkningen av gifta begynte å spre seg inne i fingeren. Det virket som en svak lokalbedøvelse som spredte seg nedover mot handa, men forsvant i løpet av 10 - 15 minutter. Jeg har en fetter som er allergisk, veldig allergisk, overfor det meste som stikker og biter. Han fikk et edderkoppbitt i det ene håndleddet og underarmen hovnet opp som armene til skipperen, hvis noen husker ham.

5200279-links_image_4432.jpg

Legen på sykehuset ville ikke tro at det var en edderkopp selv om fetteren hadde sett den lille rakkeren. En annen lege hadde sett dette før og han ble behandlet med antihistamin og reaksjonen forsvant i løpet av et døgn.

Norske maur kan være plagsomme. men ikke farlige. Du unngår dem best ved ikke å legge deg nære maurtua. Det er noen små gule- og noen små røde maur som lever nede i bakken. Disse kan vær litt ubehagelige hvis du får nærkontakt.

"Kaffedyr" eller skrukketroll kan ikke skade deg selv om de prøvde, men det er et lite insekt som vi kaller saksedyr. På dansk heter denne "ørentvist" siden en gammel myte vil ha det til at de krøp inn i ørene på små sovende barn og klippet i stykker trommehinna. Dette er selvfølgelig en myte. Det eneste du kan oppleve er at slike småkryp gjemmer seg f.eks. under skoene dine i løpet av natten. 

Et saksedyr hadde en gang krøpet inn i kontakten på en skjøteledning som jeg hadde liggende utenfor huset. Da jeg satte strøm på ledningen kom det et lite smell og sikringen røk. Åpning av kontakten avslørte at saksedyret hadde kortsluttet polene inne i kontakten. Synd for den, for det lå bare igjen noen svidde rester av et saksedyr.

- Hvis man sover nærme sjøen på et svaberg, vil krabber og måker hakke løs på meg? Hvis du blir angrepet av krabber så har du nok lagt deg for nære vannet når det var fjære sjøNorske krabber kryper ikke opp på land, og skulle de gjøre det så vil de ganske raskt bli spist av måker eller kråker. Vanlige taskekrabber kommer av og til, om natten, opp i "skvalpesonen" for å spise rur, men ellers holder de seg godt skjult nede i vannet. Måker og kråker vil nok være mer interessert i maten du har med deg enn i deg.

Jeg hadde en gang et grillparty hvor folk stort sett sov der de "falt". En av mine kamerater våknet tidlig neste morgen av at måkene hadde fest på restene av et helgrillet lam, potetsalat etc. Men de forsvant ganske raskt når han begynte å bevege på seg.

Kondens: Når du sover ute under åpen himmel så risikerer du at det legger seg nattdugg på soveposen. Dette kan du unngå ved f.eks. å legge deg under greinene på et stort grantre eller spenne opp en tarp en meter eller to over bakken der hvor du sover.

I noen områder kan det være lurt å bruke myggnett.

 

 

Endret av REs
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, awesomevicc skrev:

Takk @REs ! Var egentlig mest redd for huggorm i soveposen og menneskeetende krabber, men fint å få slikt avkreftet :rofl: 

Bra at vi ikke har denne typen krabber her. De lever på land og kalles kokosnøttkrabber. Men bare vent, global oppvarming kan kanskje føre til at de kommer.

kokosnøttkrabbe6.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, REs skrev:

Bra at vi ikke har denne typen krabber her. De lever på land og kalles kokosnøttkrabber. Men bare vent, global oppvarming kan kanskje føre til at de kommer.

kokosnøttkrabbe6.jpg

Å herregud... Krabber er som edderkopper som lever i vann... men dette er jo edderkopper med rustning som lever på land! :frantics:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, elgen skrev:

Sitat mfl.

Hei

Trenge man egentlig å kjøpe selvstendige netting telter = innertelt uten yttertelt?

Mange har jo telt, hvor innerteltet kan kneppes av. Muligens vil det mangle noen pløkk fester, men det bør da gå an å sy på av et stykke snor/bendel?

Jeg har hevet innerteltet ut av mitt lette 1.mannstelt pgr. av lav takhøyde. Jeg blir enda mer tynnhåret i toppen av å sitte og gnikke hodet i takduken!

Jeg bare spør

Hilsen Elgen

Har tidligere bare brukt innertelt. 

Men jeg foretrekker under åpen himmel på ekte, så lenge man ikke legger seg i en maurtue. Men man lærer så lenge man lever. 

Edderkopper betyr bare lykke. Og de er jo utrolig fascinerende. Om man ser godt etter kan de til og med være vakre. 

Ormene her til lands er heller ikke farlig. Greit å la være å tråkke på de men ellers er de ingen trussel. 

Jeg tror det verste dyret du kan komme utfor er lemmen. Og sultne rever som er vant til turgåere. Og knott så klart. Hater knott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, a_aa said:

.. og da er vi inne på at begrepet "under åpen himmel" kan være ganske tøyelig, og bety forskjellige ting for forskjellige personer. En myggnetting over ansiktet ødelegger jo ganske mye av utsynet til stjernehimmelen - er man da under åpen himmel? Har man i tillegg en tarp over seg, er man jo ikke "under åpen himmel", men - som sagt - under en tarp?

Diskusjonen rundt dette blir vel for flisespikkeri å regne når man selv skal bestemme hva man er komfortabel med. Poenget er vel at man i finvær ikke trenger å drasse med seg telt. En myggnetting har jeg nesten alltid med når jeg skal ut "under åpen himmel" og bruker den når jeg ser behov for det.

 

Ellers som tidligere nevnt trenger man ikke være redd for så mye annet enn knott.

61961_Nidar_Knott_1.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg tror det verste dyret du kan komme utfor er lemmen. Og sultne rever som er vant til turgåere. Og knott så klart. Hater knott. 

Flått!!!  Sjekk deg grundig og ha en flått pinsett med, roter den ut!

knott er ultra irriterende, mygg noe mindre, lemmen blir spist av mine hunder og reve er bare noen røver rakkere.

 

Hilsen elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, elgen skrev:

Flått!!!  Sjekk deg grundig og ha en flått pinsett med, roter den ut!

knott er ultra irriterende, mygg noe mindre, lemmen blir spist av mine hunder og reve er bare noen røver rakkere.

 

Hilsen elgen 

Nei hysjpådeg!! Vil ikke vite av flått. Fått totalt hetta de gangene jeg har pelt de av dyrene mine. Jeg hadde nok ringt luftambulanse om en setter seg på meg. Derfor prøver jeg å fornekte at de finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.