Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyringsforbud - bruk av primus - utskilt fra Oversikt over kommuner med forbud mot åpen ild?


Dompappen

Anbefalte innlegg

Selv om det er lokale forbud mot åpen ild, til tross for at det er kommet noe nedbør, kan jeg ikke se at det skal være noe problem å bruke gassbrenner. Heller det enn å fyre et bål. Så lenge man tar hensyn, feks ikke setter opp brenneren i tørt gress, tilfelle den velter osv. Når det gjelder tørke, ser jeg her i Vest-Telemark at det store lokalevariasjoner. Noen plasser det er det veldig tørt og andre ikke så fult så tørt. Det er nå nokså kaldt og fuktig på morgen og knusktørt på kvelden. Skal selv på tur helgen fordi det ikke like knusttørt som det var for 1 uke siden.

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbud er forbud, men det er betyr ikke nødvendigvis at risikoen er stor. Det er forbudt å bryte fartsgrenser også, men det betyr ikke at risikoen for ulykke du utsetter deg og andre for ved å bryte den alltid er like stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av alle former for åpen ild når det er så tørt som nå, så øker både risikoen for brann og konsekvensene av en brann vil bli mye større da den har mye tørt materiale.

Tilsvarende for fartsgrensene, så øker risikoen for ulykker med økt fart og konsekvensene blir mye større når det inntreffer en ulykke.

 

Hvor vanskelig er det egentlig å forholde seg til lover, regler og forskrifter?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (54 minutter siden):

Hvor vanskelig er det egentlig å forholde seg til lover, regler og forskrifter?

Oppfordrer ikke til å bryte regler. Men dersom du går igjennom livet uten å bryte en eneste regel bevisst eller ubevisst vil jeg tro du er unik.

 

Å bryte en regel kan ha konsekvenser i form av straff. Å starte en brann kan være straffbart uavhengig om det er forbud mot åpen ild. Dersom man absolutt vil bruke gassbrenner i tiden med forbud mot åpen ild, er det ingen som fysisk hindrer deg, men du kan bli straffet for det.
 

Det betyr ikke at din bruk av åpen ild har medført risiko for brann, det kommer an på hvordan du har brukt brenneren. F.eks har du tent opp brenneren på en stein omgitt av vann så kan ikke din bruk medføre noen som helst brannfare, det er fremdeles ikke lov hvis det er totalforbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (16 minutter siden):

Oppfordrer ikke til å bryte regler. Men dersom du går igjennom livet uten å bryte en eneste regel bevisst eller ubevisst vil jeg tro du er unik.

Jeg vil bare påpeke at det er gode grunner for at reglene er slik de er nettop nå, og det har sammenheng med konsekvensene det medfører dersom uhellet er ute. Uhell skjer, selv den beste, og da er det lurt å holde risikoen lav under de forholdene som er nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at under slike forhold kan det være tryggere med gassbrenner  en med bål. Men det er fortsatt ulovlig!

Tenk på signaleffekten når en erfaren friluftsmann bruker gassbrenner , og andre ser det...

Da kan de som ser det tro at det er kanskje ikke så farlig med åpen flamme allikevel.... å lage et "lite" bål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her i sørvest har det regnet jevnt i ei uke nå, så å tenne en primus nå utgjør ikke noen større risiko enn den som alltid er der med åpen ild. Inne eller ute. Mens noen kanskje synes at det er skummelt bare å tenne en hodelykt selv om snøen ligger dyp. Når man tenner en flamme, enten det er i januar eller juli, inne eller ute, tar man en sjanse. Og han/hun som tenner flammen er ansvarlig for dette. Og er man grovt uaktsom kan man få svi, selv i januar.  Det som avgjør om jeg tenner opp er om det er trygt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.