GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artic bedding har vÊrt lenge pÄ markedet. Sikkert flere her pÄ forumet som har lang erfaring med dette produktet. Jeg har nÞlt litt med Ä kjÞpe meg en, begynner Ä bli mye utstyr her i huset. Bruker du din bedding like ofte som fÞr? 

Annonse
Skrevet

Jeg klarer ikke helt Ä like ideen. Kjempepraktisk, men det blir for meg ikke verdt Ä legge sÄ mye vekt og volum OVER kanten pÄ pulken, kun for Ä spare noen minutter pÄ opp/nedpakking. Selv pÄ turer over flere dager med forflytningspress synes jeg ikke det er noe pes Ä pakke alt ned og opp hver dag. Det at jeg har hele pulken inne i forteltet bidrar en del til dette.

Med det jeg pakker pÄ vintertur hadde halve pulken under vÊrt tom med bedding pÄ. OgsÄ er jeg litt vel fan av Ä ha ting tight/kompakt og ryddig pakket.

• Liker 2
Skrevet

Som sneakyowl skriver sÄ er det praktisk, men mye vekt som blir liggende hÞyt opp. Mulig piteraq sin arctic bedding er litt lettere Ä fÄ lenger ned i pulken, jeg hadde en fjellpulken sleeper og den har ganske tykt og stivt materiale. Jeg leverte den inn igjen. Den ble synlig slitt etter en 3 dagers tur pÄ forholdsvis mykt fÞre. Den lÄ pÄ toppen og subbet en del nedi snÞen noe som fÞrste til slitasjen. Jeg klagde og fikk pengene tilbake.

Denne vinteren tenkte jeg Ä teste med bivy istendenfor arctic bedding slik som dette: https://www.youtube.com/watch?v=IrmkjzpEDLc

• Liker 1
Skrevet

Har ikke erfaring med Arc.Bedding, men har pÄ flere ture mÄtte zig-zagge gjennom smÄskog/viekrat. Det ville jeg meget nÞdig med den pannkake utenfor pulken! Og sÄ er det tyngdepunktet! Det tunge mÄ i bunnen av pulken. Telt, underlag kan jo pakkkes mer eller mindre lÞst.

Elgen

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker som @Tessatroll bedding pÄ alle pulkturer med litt varighet. Det har fordeler og ulemper.

Fordeler:

• Du har ett kolli med sovesystem Ă„ tenke pĂ„
  • Raskere Ă„ krype ned i posen
  • Slipper Ă„ irritere seg over Ă„ komprimere posen og rulle liggeunderlag

Ulemper:

• Kan flytte tyngepunktet opp dersom du har fĂ„ tunge ting under, eller dersom du putter for mye i den og har teltet pĂ„ toppen
  • De fĂŠrreste beddinger er vanntette, og fĂ„r du mildvĂŠr om vĂ„ren kan posen bli vĂ„t
  • Kan subbe nedi snĂž og skare dersom du ikke har blĂ„st opp liggeunderlaget eller har kort pulk (<150 cm)

Jeg vil klart anbefale bedding om du skal ut i flere dager nÄr det er skikkelig vinter. UnngÄ hÞyt tyngdepunkt ved kun Ä pakke liggeunderlag og sovepose i beddingen. Ha liggeunderlaget oppblÄst for Ä unngÄ at beddingen subber nedi skaren. Snu beddingen opp ned ved mildvÊr slik at soveposen "beskyttes" av liggeunderlaget. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk hardangervidda pÄ langt i fjor. Jeg vurderte Ä skaffe meg en bedding fÞr turen, men det gjorde jeg ikke.

Uken fĂžr, og etter, jeg gikk turen, var det ned til 20 kuldegrader. Men jeg fikk regn og ett helsikkens uvĂŠr.

Med bedding ville ting blitt vÄtt i regnet. Med bedding ville det vert stÞrre kjangs for pulkvelt i vindkastene. Jeg traff folk med bedding som slet med Ä komme seg framover pga. pulkvelt. Min veltet aldri, dels ogsÄ fordi jeg brukte stivt drag.

Pulkpose til teltet er derimot veldig kjekt Ä ha om det er dÄrlig vÊr! Men knekk helst stengene slik at ingenting stikker utenfor pulken. Da unngÄr du Ä Þdelegge stengene og dunke smÄ hull i teltduken.

• Liker 6
Skrevet

Mine erfaringer er at bedding fungerer bra i relativt flatt terreng med godt fÞre (gjerne over tregrensa). Blir fort mye knot med veltet pulk i skrÄtt terreng eller snÞfÞre med mye skavler pga det hÞye tyngdepunktet. Sikkert litt avhengig av hvilken pulk man bruker ogsÄ. Men unektelig deilig Ä slippe Ä knote med oppblÄsing av underlag og trange pakkeposer nÄr det er langt pÄ minussiden temperaturmessig. 

Fþr dedikert bedding ble kjþpt ble foret jervenduk brukt til bedding. Det fungerte overraskende bra og berget soveposen en tur da véret slo om til mildvér. Mangler riktignok praktiske lommer og stroppefester som dedikerte beddinger har, men jervenduken er robust og danner et glimrende ‘gulv’ i teltet.

• Liker 2
Skrevet

Pulkvelt med bedding heng ogsÄ saman med kva type pulk ein har og korleis ein pakkar, og korleis dette oppfÞrer seg pÄ ulike fÞreforhold.

Eg har gÄtt bratte turar og ulendt terreng med bedding utan velt. Men eg har ogsÄ streva med velt i hard vind, dÄ snakkar me stiv kuling og sterkare. Eg brukar ein liten og tight bedding, utan lommer og ekstradill. 

Har brukt bedding i alt av vĂȘr siste 10-12 Ă„ra, og kan telje pĂ„ ei hand kor mange gonger eg har pakka om i pakkposar (men det har skjedd). Derimot likar eg ikkje teltpose. 

Med andre ord er erfaringane sprikende, sĂ„ eg trur eg ville konkludert med Ă„ prĂžve sjĂžlv 😅😆

• Liker 3
Skrevet

Jeg har brukt noe bedding, vil anbefale Exped sin expediton utgave. Vanntett og solid - (det er(var) ogsÄ prisen.

Tessatroll skrev (1 time siden):

Derimot likar eg ikkje teltpose. 

Jeg liker teltpose ogsÄ, men det mÄ vÊre sÄ mye teltstenger feks Helsport Patagonia med dobbelt stangsett, slik at du kan raste pÄ ved Ä sitte oppÄ pulken. Dvs oppÄ alle teltstengene uten at noe skades.

• Liker 2
Skrevet
Memento mori skrev (7 minutter siden):

Jeg liker teltpose ogsÄ, men det mÄ vÊre sÄ mye teltstenger feks Helsport Patagonia med dobbelt stangsett, slik at du kan raste pÄ ved Ä sitte oppÄ pulken. Dvs oppÄ alle teltstengene uten at noe skades.

Her har vi nettopp det i hus, men eg fÄr meg ikkje til Ä like det. Sambuaren min likar det dog, sÄ dealen er at nÄr vi brukar hans telt (Patagonia) sÄ blir det brukt teltpose (og han har det pÄ sin pulk), og nÄr vi brukar mitt telt (Keron) sÄ brukar vi ikkje teltpose.

PÄ langtur saman med venninner har eg aldri savna det. Men igjen, det er noko med personlege preferansar. Det handlar truleg om kva vanar og rutinar ein har lagt seg til?  

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kan ogsÄ ha noe med hva slags teltpose man bruker. Og ikke minst om man er alene pÄ tur. Er man flere pÄ tur sammen er det jo ikke noen stor utfordring Ä fÄ opp ett telt. 

Sydde en tynn og glatt pose som er litt kortere enn pulken. Bretter da stengene i to deler som er like lang som posen, og fÄr en seksjon pÄ ca. 1-3ledd som jeg bretter tilbake.

Da ligger det kompakt og godt beskyttet mot skader. Og klar til Ä kunne slÄs opp uten Ä ta av vottene eller fÄ snÞ/is i stangleddene som gjÞr stengene vanskelig Ä sette sammen.

De ferdigkjĂžpte posene er vanligvis for lang i forhold til pulken, og jeg mener de bĂžr sys igjen for at det ikke skal stikke ut ett telt som er utsatt for skade.

(Togturen og bussturen er ogsÄ litt greiere om man har litt mer kompakt pakning)

IMG_7251.thumb.jpeg.885b08bbe7c744eb8869c2e9a7d7572d.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Skrevet
Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

De ferdigkjĂžpte posene er vanligvis for lang i forhold til pulken, og jeg mener de bĂžr sys igjen for at det ikke skal stikke ut ett telt som er utsatt for skade.

IMG_7251.thumb.jpeg.885b08bbe7c744eb8869c2e9a7d7572d.jpeg

Vi bruker samme pulkpose til diverse telt. Til de mindre teltene slÄr vi bare et halvstikk rundt posen med snurpetauet der teltet slutter og bretter resten tilbake....

• Liker 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Kan ogsÄ ha noe med hva slags teltpose man bruker. Og ikke minst om man er alene pÄ tur.

Sikkert tilfelle for nokre. Eg synes det funkar greit uten Ă„leine ogsĂ„ đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Eg likar rett og slett ikkje mĂ„ten Ă„ pakke pulken pĂ„ med teltpose, det vert for mykje greier for meg. Og i valget mellom bedding og teltpose, vil beddingen alltid trekke det lengste strĂ„et hjĂ„ meg. Eg trur rett og slett det handlar om personlege preferansar, utan noko meir forklaring enn det đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg brukte bedding nÄr jeg hadde en mindre pulk enn den jeg har idag. Det skapte mer plass i pulken. Men om guttungen er med pÄ tur bruker jeg beddingen da det er plass til sovepose og underlag til to.

Solotur legger jeg bare posen med underlaget Þverst i pulken. Har teltpose og spade pÄ toppen av pulken. 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 4
Skrevet
Espen Ørud skrev (6 timer siden):

Vi bruker samme pulkpose til diverse telt. Til de mindre teltene slÄr vi bare et halvstikk rundt posen med snurpetauet der teltet slutter og bretter resten tilbake....

Jeg bruker ogsÄ diverse telt i samme pulkposen. Men siden jeg alltid bruker samme pulk, og ikke vil at teltet skal stikke utenfor pulken, er lengden pÄ posen tilpasset lengden pÄ pulken.

Med tynn silnylon duk viklet rund enden av brettede stenger, er det ikke rare dunket imot noe hardt som skal til fÞr man slÄr ett lite hull i duken eller skader enden pÄ ett stangledd.

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg bruker ogsÄ diverse telt i samme pulkposen. Men siden jeg alltid bruker samme pulk, og ikke vil at teltet skal stikke utenfor pulken, er lengden pÄ posen tilpasset lengden pÄ pulken.

Med tynn silnylon duk viklet rund enden av brettede stenger, er det ikke rare dunket imot noe hardt som skal til fÞr man slÄr ett lite hull i duken eller skader enden pÄ ett stangledd.

Gidder aldri dele stengene mer enn pÄ midten. Og til Svea 4 Camp er det trolig av de lengste variantene du kan komme borti ved midtdeling og det har aldri vÊrt noe problem. Det kommer jo mest an pÄ hvor man plasserer de ifht om man bare har teltpose, teltpose kombinert med annen bagasje, bedding osv osv.

Men som @Tessatroll er inne pÄ over her sÄ er det mye personlige preferanser og varianter av hva man kombinerer det med inne i bildet sÄ jeg har ingen problemer med at folk foretrekker forskjellige lÞsninger. 

• Liker 1
Skrevet

JEg hadde en teltpose som jeg aldri helt ble venn med pga kun Äpning i toppen, sÄ jeg solgte denne og bruke bare en skipose nÄ istedenfor. Fungerer utmerket, men mÄ vÊre litt forsiktig sÄ man ikke sette glidelÄsen fast i teltduken nÄ man lukker. Og teltposen har jeg alltid liggende under en arctic bedding med masse greier inni, sÄnn at jeg kan sitte sÄ mye jeg vil pÄ pulken uten Ä vÊre redd  for teltstengene.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke brukt fÞr. GÄr for Helsport poncho pro...eldre utgave...der ermer og hette er demontert. Fungerer som pose med glidelÄs i lengde eller bredde ift pakking av sovesystem/ telt som bedre passer til lengde pÄ parisbrett. Dessuten fungerer den greit som underduk til Finse 3. GlidelÄser smÞres med bivoks.

Endret av Myriameter
Skrevet

Jeg er ganske fersk bedding-bruker, og har brukt det mest pÄ turer sammen med sÞnnen min. 

Jeg mÄ si jeg setter stor pris pÄ bedding pÄ disse turene. Alt som gjÞr at jeg bruker mindre tid pÄ Ä lage leir, og mer tid pÄ Ä gjÞre morsomme ting med guttungen, setter jeg pris pÄ :)

Skrevet
ingen87 skrev (8 timer siden):

Jeg er ganske fersk bedding-bruker, og har brukt det mest pÄ turer sammen med sÞnnen min. 

Jeg mÄ si jeg setter stor pris pÄ bedding pÄ disse turene. Alt som gjÞr at jeg bruker mindre tid pÄ Ä lage leir, og mer tid pÄ Ä gjÞre morsomme ting med guttungen, setter jeg pris pÄ :)

Smart! 

Bare sĂžrg for at du slipper Ă„ trekke lasset ;-)

56fa623edfd15_2016-03-1212_43_02.thumb.jpg.145e5107a0a712188928d14575eaf9b7.thumb.jpg.16d27055a7dd5f4da57e80b4f671997f.jpg

• Liker 3
  • Hehe 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei, @LitekH. Har du bestemt deg for om du vil skaffe deg et arctic bedding, og i sÄ fall hvilket? Jeg tenker at jeg er klar for Ä skaffe meg en Arctic Bedding til min neste tur til vinterfjellet. Jeg har sett pÄ bÄde Fjellpulken Sleeper 200 SF og Piteraq Arctic Bedding HD XL. De har nesten samme mÄl (195 x 65 x 20 cm vs 200 x 67 x 16 cm), men Fjellpulken veier 2400 g sammenlignet med Piteraqs 740 g. Derfor tror jeg at jeg ville valgt Piteraq, men den lavere vekten har vel en pris i form av mindre vanntetthet, styrke og lommer? Hva er dine erfaringer? Jeg er 194 cm, og mitt gamle Thermarest Neoair Xtherm liggeunderlag er 210 cm, sÄ jeg antar at det mÄ bÞye seg litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.