Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på sovepose


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har hørt en del si at en sovepose skal vare den lengste lengden 200cm. Også om jeg som bruker den er 180cm. Jeg husker ikke helt hva som var hensikten med at den skal vare ganske mye lengre enn personen som sover i den. Men kanskje noen annen kan forklare hvorfor dette er bra?

Har også hørt noen si at den ikke skal vare så lang uten at en sovepose på 185 passar bra til en person på 180cm.

Så litt usikker på hva som gjelder egentlig. Kanskje noen kan forklare det?

Dette blir ju litt viktigere nå da det er kaldt tenker jeg. Kanskje noen kan forklare dette med lengde i forhold til personens lengde, og hva som er optimalt.

 

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte ønsker ekstra lengde på vinterpose for å kunne lagre diverse i bunn av posen. For å ikke fryse ønsker du å varme opp minst mulig unødvendig volum. Smakssak hvor jeg personlig er tilhenger av å benytte kortest mulig pose. (Selvfølgelig ikke for kort slik at du "stanger" og komprimerer topp og/eller bunn av posen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg en sovepose som er både lang og bred, sover bedre og den ekstra luften folk snakker om eksisterer ikke. Soveposen komprimerer seg selv som følge av tyngdekraften så jeg opplever aldri en stor sovepose som kaldere enn en liten en. Snarere tvert imot, ettersom en større sovepose har mer materiale. Jeg liker også at det ikke blir for kort i fotenden, hvis føttene ligger med litt avstand til bunnen syntes jeg det hjelper på.

 

Men jeg er ikke en person som pleier å benytte meg av sovepose vinterstid. Og de få gangene jeg har sovet i temperaturer under nullpunktet så har det ikke vert med vilje.

 

Som en side note så har jeg personlig gått bort fra sovepose i fjor og bruker nå Quilt som jeg trives veldig godt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange soveposer har angitt personlengde og tenker at det er et greit utgangspunkt. Generelt vil en for kort og for smal pose trykke sammen dun/fiber og gi "mindre" isolerende masse i trykkpunktene. En for lang sovepose vil gi et større innvendig volum som skal varmes opp.

Kroppen produserer varmen og posens oppgave er å holde på den varmen. Det er lufta mellom deg og posen + lufta i posens materiale som skaper det isolerende laget. 

Og så kommer jo personlige preferanser inn. Selv foretrekker jeg en litt romslig, men ikke for lang pose vår, sommer og høst. På vinter vil jeg ha posen optimalt tilpasset kroppen uten å kjennes trang.

En annen negativ effekt av for lange poser er at den ofte kommer i kontakt med teltduken med gjennomslag og våt pose som resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde på pose kan være så mangt, noen oppgir utvendig lengde, andre innvendig. Noen måler posen før de syr den sammen og fyller den med dun. Jeg tenker man bør ha 30-40cm lenger pose (gitt det er en pose med hette) enn kroppslengde, da er det nok plass til å strekke på tærne. Anbefalt lengde er total bingo det og, STS mener nok man kan ha en pose som er 5cm lenger enn kroppslengden, Carinthia på sin side ser ut til å mene minst 30cm. 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar her. Føler det er viktigere nå da jeg skal velge en vinter-sovepose da jeg skal ut og telte en gang i februar.

Akkurat nå ser jeg på denne posen: https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/soveposer/marmot-wind-river-long-clear-blue-dark-azure-dz-159-4795?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8LLti4PkgwMV1VuRBR1UrgdZEAAYASAAEgKsAPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den finnes i "maks personlengde 183cm" og "maks personlengde 198cm". Tenker jeg burde gå for den på 183 cm da eller, siden jeg selv er 180cm høy?

Greia er også at det står at den har t-comfort på -24 og vanlig comfort på -14. 

Betyr det at jeg kommer ha det fint ner til -14? Blir det over -14 så slitter jeg og må skaffe pels? :)

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (19 minutter siden):

 

Greia er også at det står at den har t-comfort på -24 og vanlig comfort på -14. 

Betyr det at jeg kommer ha det fint ner til -14? Blir det over -14 så slitter jeg og må skaffe pels? :)

 

 

T-Comfort -14 betyr at du trolig vil sove godt til -14. Blir det under -14 blir det muligens noe kjølig. 

 

"T-COMF: Komforttemperatur for en kvinne i avslappet liggestilling.

T-LIM: Grensetemperatur for en mann som ligger sammenkrøket og forsøker å holde varmen.

T-EXT: Risikotemperatur for kvinne som føler sterk kulde. Det er risiko for helseskade som følge av hypotermi"

https://barentsoutdoor.no/teknisk-informasjon-sovepose/sovesystem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Husk også at de oppgitte temperaturene er MED undertøy.

Og med liggeunderlag med R = 4,8 ± 7 %. Om man har dårlig isolasjon mot bakken vil en varm sovepose fort bli mindre varm. Pluss at temperaturgrensene er beregnet for en standard person (T-comf er beregnet for en "standard kvinne", T-lim for en "standard mann" i fosterstilling, enkelt forklart). Noen vil altså kunne ha det komfortabelt i kaldere temperaturer, mens andre ikke har det komfortabelt ved T-comf. Man må altså vite til en viss grad om man selv fryser lett eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

Selv liker jeg en sovepose som er både lang og bred, sover bedre og den ekstra luften folk snakker om eksisterer ikke. Soveposen komprimerer seg selv som følge av tyngdekraften så jeg opplever aldri en stor sovepose som kaldere enn en liten en. Snarere tvert imot, ettersom en større sovepose har mer materiale. Jeg liker også at det ikke blir for kort i fotenden, hvis føttene ligger med litt avstand til bunnen syntes jeg det hjelper på.

 

Men jeg er ikke en person som pleier å benytte meg av sovepose vinterstid. Og de få gangene jeg har sovet i temperaturer under nullpunktet så har det ikke vert med vilje.

 

Som en side note så har jeg personlig gått bort fra sovepose i fjor og bruker nå Quilt som jeg trives veldig godt med.

Eg har litt andre erfaringar. Nyttar gjerne ein brei og romsleg sovepose på sommaren, men om vinteren er det stor forskjell spesielt på breidde synes eg. Lite tyngdekraft som hjelper meg der. Eg må pakke for store posar inntil meg/trykke dei saman. Inntrykket mitt er at desse kaldare dess viktigare at posen høver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Og med liggeunderlag med R = 4,8 ± 7 %. Om man har dårlig isolasjon mot bakken vil en varm sovepose fort bli mindre varm. Pluss at temperaturgrensene er beregnet for en standard person (T-comf er beregnet for en "standard kvinne", T-lim for en "standard mann" i fosterstilling, enkelt forklart). Noen vil altså kunne ha det komfortabelt i kaldere temperaturer, mens andre ikke har det komfortabelt ved T-comf. Man må altså vite til en viss grad om man selv fryser lett eller ei.

Har dere noe tips på bra soveposer? Jo, det er eneste jeg tenkte på med denne. Jeg skulle gerne ha en som er ennå råere. Gerne komfort-temp ned til sånn 20-30 minus om muligt. Men alle disse ser ut at koste over 10000 så derfor såg jeg på denne. Denne var den råeste jeg kunde finne kring 6000 og under.

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (23 minutter siden):

Har dere noe tips på bra soveposer? Jo, det er eneste jeg tenkte på med denne. Jeg skulle gerne ha en som er ennå råere. Gerne komfort-temp ned til sånn 20-30 minus om muligt. Men alle disse ser ut at koste over 10000 så derfor såg jeg på denne. Denne var den råeste jeg kunde finne kring 6000 og under.

Vil du ha dun eller syntetisk?

Syntetisk:

Mountain Hardwear Lamina™ -29c. Pris: 4699 kr. https://www.fjellsport.no/merker/mountain-hardwear/mountain-hardwear-lamina-20f-29c-reg-20-fiery-red-reg-x-lh-1663263?kk=a4c6294-189d031c191-1a2939&channable=03c6f96964003136382d373736382b&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_term=&variantId=168-7768

Mammut Tyin, kr 2599: https://www.fjellsport.no/merker/mammut/mammut-tyin-mti-5-season-bison-1?channable=01384b6964003133322d313230350c&variantId=132-1205&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAkp6tBhB5EiwANTCx1BmxgL7FjuzCiv2MhgmJI4jABYA3_IHQ-x_hpFQcwb4L4HXZerhB6xoC884QAvD_BwE

Endret av Peacemaker
Lagt til filer og pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (24 minutter siden):

Aa takk. Har kikat på de der Lamina men såg en fyr på youtube som ikke var kjempeimponert av hvor varm den var her. Vet ikke om det er fordi han låg ute kanskje. Men sier i slutten at den var litt sisådär med varmen:

 

Intressant om noen annen har erfaringer med den.

 

 

Endret av Fjell-finnere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (1 time siden):

Har dere noe tips på bra soveposer? Jo, det er eneste jeg tenkte på med denne. Jeg skulle gerne ha en som er ennå råere. Gerne komfort-temp ned til sånn 20-30 minus om muligt. Men alle disse ser ut at koste over 10000 så derfor såg jeg på denne. Denne var den råeste jeg kunde finne kring 6000 og under.

Du kan jo vurdere Helsport Svalbard. IMG_8255.thumb.jpeg.dd69f9239a9ac39a673752e9fa9c0658.jpegMener det er flere på forumet som har god erfaring med den.
Komforttemp på -29. 

IMG_8254.thumb.jpeg.876e54423cd1753bf5640e80d1879178.jpeg
Rimeligste pris finner du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell-finnere skrev (På 17.1.2024 den 17.04):

Har dere noe tips på bra soveposer? Jo, det er eneste jeg tenkte på med denne. Jeg skulle gerne ha en som er ennå råere. Gerne komfort-temp ned til sånn 20-30 minus om muligt. Men alle disse ser ut at koste over 10000 så derfor såg jeg på denne. Denne var den råeste jeg kunde finne kring 6000 og under.

Mountains equipment Aurora på superpris på Brukås sport.

https://www.brukas.no/mountain-equipment-aurora-vi-long

Ser dog ut til at dei er tomme for regular.

Eg kjøpte ein slik til dei verkeleg kalde nettene, og til dei kalde turane under open himmel i Østerdalen. Har ikkje fått testa enno då eg har måtte halde meg i ro etter ein operasjon. Synd, då det har vore låge temperaturar perfekte for test her.

Håper å få til ein båltur i helga. Ikkje meldt like kaldt som tidlegare, så kunne nok teke den vanlege posen vinterposen min, men får no ein peikepinn kring 20 blå også.

Så har ein selfølgeleg Isbjørn Jan Mayen. Eg har hatt den tidlegare, solgte den. Også ein super sovepose. Held likevel førebels ein knapp på ME, reint ut frå opplevd comfort (stretch saumar og mindre som "følgjer med rundt" når ein snur seg i posen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.