Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose og silkeliner


Anbefalte innlegg

Driver å undersøker i forhold til ny sovepose til bikepacking så vekt/str er viktig.
Ser det er mye fokus på superundertøy og bra liggeunderlag når tempen kryper nedover, syns liner (silke) er lite diskutert.
Brukte det i 2023 og syns det fungerte veldig bra, men vil gjerne ha innspill.
Soveposen som jeg har øverst på listen pr nå er denne: Mountain Equipment Firefly https://www.shutrondheim.no/produkt/mountain-equipment-inua-firefly/

Alle tips og innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Siden bikepacking ofte fører til at en blir enda mer svett og skitten enn vanlig labbing i fjellet, ser jeg helt klart verdien av en liner i silke som lettere kan vaskes/luftes (slik at dunposen blir beskyttet). Men du vil aldri få i nærheten av samme isolasjon pr. vektenhet, så om du vil ha det lettest mulig bør du droppe liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd liner, men har gått tilbake til å bruke ullundertøy.

Silke har jeg bare brukt som lakenpose på turisthytter o.l., og inntrykket mitt er at det hverken er spesielt komfortabelt eller bidrar med merkbart ekstra varme. Vekt og pakkvolum er derimot meget hyggelig, så hvis du trives med å sove i silke-liner så er nok dette den mest pakkvennlige løsningen for å ta vare på soveposen og forenkle vask og vedlikehold. 

Den lineren jeg har brukt i mine soveposer er Sea to summit reactor. Den bidrar nok med noe ekstra isolasjon, men ikke på langt nær så mye som STS påstår. Den gjør det mye mer komplisert å komme seg inn og ut av soveposen og for en som roterer/skifter stilling mye ila natten, så blir det fort mye snurr på ting og jeg må av og til snurre opp liner og sovepose ila natta.
Vekt og pakkvolum på reactor (ikke extreme) er ikke voldsomt, men absolutt mer enn en silke-liner. Dette kombinert med at den ikke har noe nytte utover å brukes som sovepose-liner gjør at jeg heller tar med meg ett ekstra sett ullundertøy. Mye bedre å sove i, enklere inn og ut av soveposen, mer behagelig hvis naturen kaller ila. natten og fungerer som reserve-/ekstra lag ullundertøy hvis det skulle bli nødvandig.
Ullundertøy er klart det tyngste alternativet, men mest komfort og flere bruksområder veier opp for dette for min del. Mengde ekstra isolasjon kan også enklere tilpasses den enkelte tur da de fleste har ett utvalg ullundertøy i ulike størrelser, men liner er utvalget gjerne litt mindre.

Jeg har snust litt på tanken om å teste Alpha Direct som natt-tøy i soveposen. 60 gsm AD er mye lettere og mer pakkbart enn ull med tilsvarende isolasjon, men p.t. er etterspørselen etter AD mye større enn tilgangen, så inntil videre sitter jeg litt på gjerdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg skaffet meg silkeliner har jeg nesten alltid både den og ullundertøy i soveposen (spesielt på vinterstid) og føler det hjelper litt på å holde bedre på varmen. Det er tross alt et ekstra lag den varme lufta må komme seg ut av. Dette i tillegg til den selvsagte hygieniske/vaskevedlikehold fordelen her.

En annen fordel med linerpose er om det er litt for varmt for å lukke soveposen helt igjen, men også litt for kjølig til å ligge med den delvis åpen. Da gjør lineren det "perfekt" å ligge med åpning i soveposen. Varmen forsvinner ikke rett ut av posen uten motstand. Veldig undervurdert! Spesielt sammen med soveposer med 3 glidere på glidelåsen. Da kan du lage deg en luftelomme så stor du vil og hvor du vil langs glidelåsen.

Linerposen jeg bruker er en RAB Ascent Silk liner (mummy-fasong). Denne har jeg veid til 132g og jeg opplever den som veldig romslig, relativt glatt og lite til bry. Åpningen og "hetta" er også stor. Litt tilvenning må beregnes i starten.

Varmen er selvfølgelig ikke sammenlignbart med en ekstra sovepose utenpå vinterposen. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Men om målet er varmest mulig og best kondenshåndtering, så ja takk begge deler. Ut i fra trådstarters link til sovepose, så regner jeg med at det ikke er snakk om vinterbruk uansett.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar 🙂 Er snakk om tynn silkeliner på under 100 gram og ikke liner som en ekstra sovepose/to-sovepose løsning. Bruken er også 3 sesongs/ikke vinter.
Været/forholdene skifter som kjent og ullundertøy + div klær er med for komfort og sikkerhet. I verste fall får et sykkelhavari midt på fjellet/ en fjellovergang og selv om det er lite sannsynlig og som regel mulig å fikse/komme seg ned fra fjellet med (nød) reparasjon må en være forberedt på litt forskjellig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde meg først en liner, men hadde nesten pi*** på meg før jeg kom ut av posen. Kjøpte så en silkeliner som opplevdes litt enklere, men ikke mye, å komme inn/ut av.  For meg som lear meg mer om natta, enn om dagen er liner dødfødt og jeg bruker heller lett merino undertøy vist hygienen / temp tilsier det. Føler jeg meg passe rein er det commando som gjelder, særlig på sykkeltur da det er bra å få lufta stumpen så en er best mulig rusta for å tilbringe neste dag på sykkelsetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing:

 

Hvis det er mest mulig varme per gram man er ute etter, er nok ett tynt og lett superundertøy tingen vil jeg tro.

Når ting er tørt, varmer syntetisk og ull like mye, det er tykkelsen på plagget sol bestemmer hvor varmt det er. Og syntetisk veier mindre enn ull.

Jo mer av kroppsvarmen man klarer å holde i kroppen, jo varmere føler man seg. Så da tenker jeg at superundertøy er varmere enn en tynn liner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (21 minutter siden):

Nå har ikke jeg så mye erfaring med silke men, silke kjennes ofte kaldt mot huden. Så det gir ikke helt mening for meg at dette skal være et bra materiale for en liner?

Føles ikke kaldt ut er min erfaring i hvert fall. Silke er lett, pakker minimalt og lager ikke så mye friksjon mot annet tøy. Ganske passende for en liner spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en veldig bra sovepose du har linket til @Johs78 og veier ikke mye, men har den kanskje litt for høy comforttemp? 

Nå er min foretrukne (ikke pga vekt) pose gammel og sikkert halvparten av gåsa har flydd sin vei, men den gang den var ny hadde den en comfort på -6. Til norsk gjennomsnitts sommer syns jeg det er passe, særlig litt opp i høyden, eller når du er kald og våt ved sengetid. Siden min pose neppe holder hva den en gang gjorde må jeg ty til nattøy fra tid til annen.  Derfor ville nok posen du linker til vært helt i grenseland for meg og min turbruk selv om jeg har et ganske greit underlag.

Helt enig ang vekt/varme på superundertøy @Marius Engelsen og brukte det veldig mye før. Når jeg likevel velger tynn ull i dag er det pga litt mindre lukt etter noen dagers bruk. Tynt ullundertøy er primært med som sovetøy, vist det er nødvendig, men skal også være ekstratøy dersom dagen blir kald. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har DNT innført krav om lakenpose på alle sine hytter. Etter deres utsagn vil en lakenpose være langt mer renslig enn hva en sovepose er. Så om du tenker deg innom DNT-hytter også, så har du sikkerhet ved å ha med en silkeliner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, rayun said:

Ser ut som en veldig bra sovepose du har linket til @Johs78 og veier ikke mye, men har den kanskje litt for høy comforttemp? 

Nå er min foretrukne (ikke pga vekt) pose gammel og sikkert halvparten av gåsa har flydd sin vei, men den gang den var ny hadde den en comfort på -6. Til norsk gjennomsnitts sommer syns jeg det er passe, særlig litt opp i høyden, eller når du er kald og våt ved sengetid. Siden min pose neppe holder hva den en gang gjorde må jeg ty til nattøy fra tid til annen.  Derfor ville nok posen du linker til vært helt i grenseland for meg og min turbruk selv om jeg har et ganske greit underlag.

Helt enig ang vekt/varme på superundertøy @Marius Engelsen og brukte det veldig mye før. Når jeg likevel velger tynn ull i dag er det pga litt mindre lukt etter noen dagers bruk. Tynt ullundertøy er primært med som sovetøy, vist det er nødvendig, men skal også være ekstratøy dersom dagen blir kald. 

Hmm, ikke bra hvis den posen blir for kald. Opplever at en fryser litt lettere om natten under bikepacking enn på jakt/fjellturer. Belastningen er nok jevnt over høyere og en er mer sliten når en legger seg + mer svett (kattevask).

Ligger i telt med ekstra footprint.

Ligger på liggeunderlag Exped SynMat UL LW R-verdi 3.3

Har også ett Exped SynMat 7 LW R-verdi 4,9 men det er større/tyngre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca samme R som ditt UL-underlag og bruker også bunnduk under teltet.

Tidligere brukte jeg et billig Tradex skum under Thermaresten når jeg var på sykkeltur, men nå er Touringsykkelen solgt og jeg har ikke så god plass med Bikepacking oppsettet jeg nå bruker.

Nå går det i 2 forskjellige oppsett og det er Bikepacking med hovedfokus på grus på en gammel MTB med ganske god plass på flatt styre. Da har jeg plass til et tynt Eva underlag i stedet for Tradex´en. Ikke økt komfort, men bedre beskyttelse av Thermaresten. Ut over det, ingen andre endringer i forhold til neste oppsett.

Til mer blandevei brukes grævel med krøllstyre og der er plassen ganske begrenset framme. Da er ekstra underlag byttet til et tynt alu-skum, en slik som brukes for å dekke frontrute på bilen. Det gir ingen ekstra komfort om luftfylt underlag punkterer. Det er heller ikke nevneverdig beskyttelse mot skarpe objekter på bakken.       På den positive siden: Det veier ikke mye og pakkes veldig kompakt og det isolerer overraskende bra mot kald bakke og reduserer irritasjon med glatt teltbunn / glatt underlag.

Personlig ville jeg nok gått for en pose med comfort på et par tre minus i hvertfall, og med hel lengde på glidelås + en god nakkekrage. Med hel glidelås kan det luftes maks, eller som dyne, når det er varmt. God nakkekrage hindrer varmen i å forsvinne når det er kjølig. Kraven skal optimalt kunne reguleres / strammes / slakkes for bedre å kunne justere temperaturen i posen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, aico said:

Det er ikke samme modell. Firelite vs Firefly.

Ja, det stemmer. Såg det etter jeg hadde lagt ut innlegget... 🙂
Er det ikke mulig å endre innlegg her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gode råd her og på sykkelforum + mer evaluering tror jeg at jeg kommer til å gå for Firelite i steden for Firefly. Da vil jeg mest sannsynlig få mer komfortable netter og kan utvide bruksområdet/sesongen endel. Liker best å kunne ligge i sovepose mest mulig tilsvarende hjemme også heller ta på superundertøy etc ved behov når det er litt ekstra kaldt. Hvis en velger ett sovesystem som "krever' at en må ligge med ekstra tøy som default har en ikke så mye ekstra å tilføre hvis en er ekstra kald en natt. Erfaringsmessig blir jeg lettere kald på type bikepacking turer, sannsynlig pga jevnt over hardere belastningen, enn typisk jakt/fjellturer. Om jeg tar med silkelineren eller ikke får praktisk bruk vise.

Firelite:

EN/ISO23537

Comfort: -2 C

Comfort Limit: -8 C

Extrreme: -26 C

https://www.xcsports.com/mountain-equipment/157675/firelite-long-ombre-blue

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.