Gå til innhold
  • Bli medlem

3D printet Norsk titanplugg - superultralett og meget bra hold🤗


Memento mori

Anbefalte innlegg

Det er lansert en norsk super ultralett teltplugg med unike egenskaper.
https://teragon-gear.no/

IMG_8487.thumb.jpeg.a4053b5dcb57c38c3bdd7f97169f9dde.jpeg

Disclamer: Jeg har bidratt med min kunnskap, kontakter og ikke minst uttesting. Har ingen økonomiske fordeler av dette, fått feks 2 plugger og fått beskjed om å teste slik at minst en gikk i stykker. Så har virkelig testet de hardt, og brukt MSR mini groundhug  som referanse på noen av testene. Så er nok ikke helt uhildet/habil - selv om jeg tror det😇. Har tross alt lagt ned en del timer i dette, men som nerd har det vært bare glede😀
IMG_8486.thumb.jpeg.5f93b7073c3f9d50f147c15cfdcc9255.jpeg

De 8 første pluggene er de jeg har brukt på Zapacks Duplex. Div varianter. Legg merke til «Hilleberg-steinen) rund på ei side og flat på andre. 
IMG_8490.thumb.jpeg.8ac1c5e3662983f102ec7034b0b9be5c.jpeg

Dette er de jeg har brukt på Zpacks Plexamid. 
Ulike typer av karbon eller titanplugger, pluss Hilleberg (Dac).

IMG_8489.thumb.jpeg.5368a49cd956df1363b8e35e6930639c.jpeg

Noe av testinga måtte flyttes fra vanlig bruk, til veldig hard bruk (missbruk/voldtekt), for å få noen fornuftig resultat. Legg merke til X mønster på den norske pluggen. Den sitter utrolig bra fast i jord.

IMG_8488.thumb.jpeg.674f134954f08b5926e3a8575736195e.jpeg

Ikke minst har den et flatt hode, slik at den er lett å få ned. Begge disse er banket ned med stein.

Var i utgangspunktet mektig imponert over første versjonen, og etter at mine input og testinger ble implementert, så er sluttresultatet helt utrolig bra🤩.

En gylden regel sier;

Lett - Sterkt - Billig og du kan bare velge 2!

Her velger du vekk billig, men du få en plugg som sitter utrolig bra, lett å få ned, ultralett og har egenskaper som overgår en normal plugg på 12-15 gram. 
Men de selges i det antall du ønsker, så du kan kjøpe 1 stk. pris pr plugg er 340kr.

Vil nok anbefale di som liker lett utstyr og har lett telt om å kjøpe en eller 2 plugger for å teste ut dette selv. Evnt ønske seg dette til jul/bursdag! 
Veit ei heller om andre som testet, det kan jo være flere her inne. Har bare fått need to know info. Kommer et litt lenger innlegg på Bloggen min i løpet av kvelden/morgendagen. 
 

PS: Har vel snart nok forskjellige plugger til å lage en julekalender, med test av en plugg hver dag. 
 

PS2: Under normal bruk ble det ingenting som ga seg, så fant hardest grusen blandet med pukk og banka de ned med en stein gjentatte ganger, satt så fast at jeg hadde problem med å få de opp igjen.  Det var i gata hjemme, og nabokona lurte veldig på hva jeg holdt på med😂 - Så jeg får nok sende en en link - slik at det kan bekreftes at jeg ikke har klikket helt😵‍💫

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil og la inn link
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha sett litt på det så kan vel denne oppsummeres som:

Ca 2/3 deler av vekten til MSR Mini Groundhog (inkl tau)

Flat topp, definitivt mer komfortabelt.

MSR MIni Groundhog koster 321 kr for 6 stk, 3d Titplug 2040 kroner for 6 stk.

En nedside som bør nevnes er at hvis du skulle klare å skade pluggen så vil MSR Mini Groundhog bøye seg (aluminium), mens en Titaniumsplugg vil ofte knekke tvert av. En bøyd plugg er enklere å forsatt bruke hvis man er på langtur, mens en knekt plugg gjerne blir søppel.

Så hvis man er en person som bruker tau i pluggene, så kan man ved å bruke 2000 kroner spare ca 18 gram i en situasjon hvor man bruker 6 plugger, slik som feks med X-Mid. (Som vil være en naturlig kombinasjon med slike plugger)

Tenker at jeg kommer til å fortsette med MSR Groundhogs selv, spesielt mtp at jeg allerede har dem og er godt fornøyd.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 minutter siden):

MSR Groundhogs selv, spesielt mtp at jeg allerede har dem og er godt fornøyd.. :)

Disse sitter betydelig bedre fast enn MSR pluggene som er glatte. 
 

Ja. Prisen er høy! Men så langt viser testing at disse varer veldig lenge. Er du av di som mister plugger, er nok ikke dette pluggen for deg. 
MSR pluggen knakk i hode under testinga jeg gjorde. Ikke minst ble den veldig stygg i toppen når du hadde banket den 15 ganger ned i hard jord/grus/pukk. Så fort gjort å skade seg/utstyr/pakkposer på en skadet plugg.
 

Så vil vel tiden vise om det er et marked for disse pluggene. 
Men får du mye sokker og slips til jul, er dette en mer artig gave😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av dyrbart metall til en vill pris for en ekstremt liten vektbesparelse, er det jeg sitter igjen med.

Jeg synes alle plugger jeg har fra både Dac og andre ukjente produsenter sitter bra og tåler alt av bruk de har blitt utsatt for. Dette ble ett veldig spesielt produkt til en veldig spesiell pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Marius Engelsen said:

Bruk av dyrbart metall til en vill pris for en ekstremt liten vektbesparelse, er det jeg sitter igjen med.

Jeg synes alle plugger jeg har fra både Dac og andre ukjente produsenter sitter bra og tåler alt av bruk de har blitt utsatt for. Dette ble ett veldig spesielt produkt til en veldig spesiell pris.

Uten tvil, men teknologien er intressant. Tror veldig mye at prisen her er knyttet opp mot at de må 3D printes, 3D printing i metall er ikke billig enda men om 10 år får man kanskje slike plugger til en mye hyggeligere pris.

Det er også intressant at de klarer å lage runde hoder, MSR bruker vel CNC maskinering for å lage sine plugger og da går det knapt an å få til en tilsvarende form uten vesentlig ekstra kostnad.

Samt at de har full kontroll over teksturen på pluggene, igjen noe man ikke vil få til med CNC Maskinering men som går med 3D Printing. Selv om jeg stiller meg VELDIG tvilende til at det hjelper så mye. Klarer rett og slett ikke å forstille meg hva slags jord man trenger dette til, fast jord/gressplen sitter alle plugger godt nok, og løs jord over 1500m så er hovedproblemet at det bare er et tynt jordlag og at den sitter dårlig. Sand? Snø? Da må man ha større og lengre plugger.

Men hvis prisen halveres, da begynner det kanskje å bli intressant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (1 time siden):

En gylden regel sier;

Lett - Sterkt - Billig og du kan bare velge 2!

Kvar si lyst, men her vel eg glatt lett og billig. Eg treng ikkje sterkare enn sterkt nok.

Eg meiner oppriktig at titan ikkje er det beste metallet til teltpluggar. Men her skal det også nevnast at det er fleire tiår sidan sist eg banka ned ein teltplugg. Dersom underlaget der eg teltar (på snaufjellet), er for hardt til å skuve ned pluggen, så er det fordi det er stein, og då hjelper det ikkje å banke.

Dersom ein er i skogen og skal banke teltpluggen gjennom røtter, kan det sjølvsagt vera andre hensyn å ta. Men då ville eg hatt ein glatt plugg som lar seg dra opp att, så ein får med seg pluggane vidare.

Dersom teltpluggen ikkje får godt nok feste, er det alltid fordi underlaget er for laust, og då vil eg ha stor overflate pr vekt, ikkje styrke pr vekt. Og der er aluminium langt betre enn titan som er eit ganske tungt metall.

Teltpluggane (v-form frå Hilleberg) eg brukar veg 9,5g pr plugg og er nesten like fine (og akkurat like funksjonelle) som for 150-200 teltoppsetingar sidan.

Det finnst vanvittig mange biligare måtar å spare nokre få gram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettsiden fungerer ikke (?). Hva er vekten per plugg her? Kan ikke se det står noe sted i tråden?

Jeg liker nerdingen og optimaliseringen, men produktet er neppe noe for meg til den prisen. Den eneste grunnen til at disse behøves "styrketestes" er vel egentlig bare for å fjerne tvil om at tynn titanium kanskje ikke er så utrolig sterkt. Men sterkere enn sterkt nok er ikke for meg et salgspunkt. Jeg er også av typen som rister på hodet når jeg ser folk banke plugger ned i bakken. Går det ikke an å skyve de ned ved å tråkke på de, så er det berg eller annet du ikke kommer igjennom med banking uansett.

DAC V-Pegs med kort dyneema-tråd på som Fjällräven sine Abisko-telt benytter veier noe under 12gr per plugg (har ikke måling per plugg for hånd nå, men 21x plugger + pakkpose har jeg tidligere målt til 253gr). Hvis jeg skulle optimalisert skikkelig kunne jeg lagt igjen to av de overflødige ekstrapluggene hjemme og spart hele ~24 gram helt gratis 😁

Avhengig av vekten per plugg (??), så hadde det nok vært aktuelt i et ultralett-oppsett, om jeg noen gang skulle begynt med det og samtidig sittet med penger jeg ikke vet hva jeg skulle brukt på.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke for vane å miste teltplugger, men vet at det skjer. 340 kr/5,3 gr til glede for fremtidens arkeologer.

"Denne vakkert utformede dolken ble sannsynligvis brukt i fruktbarhetsritualer i tiden før Varmen. Det er bare funnet tre eksemplarer i den siviliserte verden."

  • Liker 2
  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Jeg er også av typen som rister på hodet når jeg ser folk banke plugger ned i bakken. Går det ikke an å skyve de ned ved å tråkke på de, så er det berg eller annet du ikke kommer igjennom med banking uansett.

 

Forsåvidt enig. Det er sjeldent jeg har banket plugger nedi. Alltid trakket de nedi, og jeg har aldri bøyd eller brukket en vanlig-kvalitet metallplugg på den måten.


Det er kun på tur med campingvognen jeg banker ned plugger, fordi det er mykere plastplugger. De plastpluggene til forteltet er forsåvidt lengre enn en vanlig telplugg, men av en solid og myk plasttype som gjør at de veier omtrent det samme. De bøyer seg og finner veien mellom steiner og pukk, men blir jo utslitt etter mange nok møter med stein.

Ser for meg at til basecamp-bruk, store lavvoer og denslags, er dette godt egnet, siden de holder mye bedre enn vanlige friluftsplugger. Jeg bruker en pluggutdrager. 13 gram stk, under 3kr stk.

IMG_1955.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Nettsiden fungerer ikke (?). Hva er vekten per plugg her? Kan ikke se det står noe sted i tråden?

https://teragon-gear.no/ funker når jeg testet den nå.

IMG_8503.thumb.jpeg.bd727cf88bbd76e52ca5810d63be5b85.jpeg

Vekt oppgitt til 5.3 gram. Har ikke nøye nok vekt til å kontrollere med🤪

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Jeg er også av typen som rister på hodet når jeg ser folk banke plugger ned i bakken. Går det ikke an å skyve de ned ved å tråkke på de, så er det berg eller annet du ikke kommer igjennom med banking uansett.

Hilleberg sier at du skal aldri trå ned plugger, men banke de ned med en stein. Årsaken er at hvis du trår pluggen ned på feil måte, får du krefter på tverrs av pluggen, mens hvis du banker går kreftene stort sett riktig. Men de fleste pluggene blir skarpe og stygge av å bli banket ned. 
 

Til Helsport finnes det å få kjøpt en egen 3D printet holder/endebeskytter for å dytte de ned. 
IMG_8504.thumb.jpeg.e7e5321e205ee50398badc77bbeecea3.jpeg

Ble solgt på finn og funker bra, med ikke hvis du har tråd på de. 
 

Forøvrig er lettpakking og hvor du skal få ned vekta omdiskutert på mange forum, også her på Fjellforum. Men om du ikke ser på pengene, og bare funksjon/vekt vil jo en reduksjon på feks 50% på alt du har i sekken gi deg halvparten så tung sekk. Eller som en del gjør innen spesielt sport hvor det høydemeter - gå ned i vekt! 
 

Men hadde vært artig å høre hva andre som kommer til å kjøpe pluggen mener🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (31 minutter siden):

Hilleberg sier at du skal aldri trå ned plugger, men banke de ned med en stein. Årsaken er at hvis du trår pluggen ned på feil måte, får du krefter på tverrs av pluggen, mens hvis du banker går kreftene stort sett riktig. Men de fleste pluggene blir skarpe og stygge av å bli banket ned.

Dette høres helt absurd ut, men det er nok et tema for en annen tråd 😅


5.3gr er ikke gæli. Gi meg en halvering av prisen så er jeg med på den;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Hilleberg sier kan skje om du trakker ned pluggen kan skje om du banker hardt nok også. Heldigvis er det i praksis ikke sant, det skal sinnsykt mye til for å ødelegge en vanlig-kvalitet V- eller Y-plugg ved å trakke de ned. Man klarer det vel hvis man går hardt nok inn for det.

Tynne/myke spikerplugger bøyer man ganske enkelt samme hva man gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (1 time siden):

Hilleberg sier at du skal aldri trå ned plugger, men banke de ned med en stein. Årsaken er at hvis du trår pluggen ned på feil måte, får du krefter på tverrs av pluggen, mens hvis du banker går kreftene stort sett riktig. Men de fleste pluggene blir skarpe og stygge av å bli banket ned.

Nokre pluggar tålar riktignok banking betre enn andre; mine pluggar vil krølle seg med banking, så det er uaktuelt. Då Hilleberg leverte desse, var rådet garantert ikkje det same som er sitert over. Uansett har teltpluggane mine halde lenge utan å bli øydelagt, så bruken min kan ikkje vera veldig feil.

Memento mori skrev (1 time siden):

Forøvrig er lettpakking og hvor du skal få ned vekta omdiskutert på mange forum, også her på Fjellforum. Men om du ikke ser på pengene, og bare funksjon/vekt vil jo en reduksjon på feks 50% på alt du har i sekken gi deg halvparten så tung sekk. Eller som en del gjør innen spesielt sport hvor det høydemeter - gå ned i vekt!

Å spare 50% vekt på dei lettaste tinga gjev ikkje like mykje vektsparing som å spare 50% på dei tyngste tinga. Og det er totalvekta i kg som er interessant når sekken er på ryggen, ikkje kor mange prosent ein sparte på teltpluggane. Dei aller fleste av oss må vurdere pengane, og då er det greit å sjå på kva det kostar å spare kvart gram og kg, og bruke pangane der ein får mest att for det. Desse pluggane kjem langt ned på lista for sparte gram per krone.

Å gå ned i vekt, vil for enkelte av oss føre til at me får mindre krefter til å bera sekken med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (35 minutter siden):

Å gå ned i vekt, vil for enkelte av oss føre til at me får mindre krefter til å bera sekken med.

Han mente nok å gå litt ned i fettmengde, noe de fleste av oss nordmenn har litt ekstra av. Det er ikke mye styrke å hente i bilringene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sneakyowl said:

Dette høres helt absurd ut, men det er nok et tema for en annen tråd 😅


5.3gr er ikke gæli. Gi meg en halvering av prisen så er jeg med på den;)

5,3 uten tau.

 

Viktig detalj for tauet øker vekten med et par gram 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Memento mori said:

Det er lansert en norsk super ultralett teltplugg med unike egenskaper.
https://teragon-gear.no/

IMG_8487.thumb.jpeg.a4053b5dcb57c38c3bdd7f97169f9dde.jpeg

Disclamer: Jeg har bidratt med min kunnskap, kontakter og ikke minst uttesting. Har ingen økonomiske fordeler av dette, fått feks 2 plugger og fått beskjed om å teste slik at minst en gikk i stykker. Så har virkelig testet de hardt, og brukt MSR mini groundhug  som referanse på noen av testene. Så er nok ikke helt uhildet/habil - selv om jeg tror det😇. Har tross alt lagt ned en del timer i dette, men som nerd har det vært bare glede😀
IMG_8486.thumb.jpeg.5f93b7073c3f9d50f147c15cfdcc9255.jpeg

De 8 første pluggene er de jeg har brukt på Zapacks Duplex. Div varianter. Legg merke til «Hilleberg-steinen) rund på ei side og flat på andre. 
IMG_8490.thumb.jpeg.8ac1c5e3662983f102ec7034b0b9be5c.jpeg

Dette er de jeg har brukt på Zpacks Plexamid. 
Ulike typer av karbon eller titanplugger, pluss Hilleberg (Dac).

IMG_8489.thumb.jpeg.5368a49cd956df1363b8e35e6930639c.jpeg

Noe av testinga måtte flyttes fra vanlig bruk, til veldig hard bruk (missbruk/voldtekt), for å få noen fornuftig resultat. Legg merke til X mønster på den norske pluggen. Den sitter utrolig bra fast i jord.

IMG_8488.thumb.jpeg.674f134954f08b5926e3a8575736195e.jpeg

Ikke minst har den et flatt hode, slik at den er lett å få ned. Begge disse er banket ned med stein.

Var i utgangspunktet mektig imponert over første versjonen, og etter at mine input og testinger ble implementert, så er sluttresultatet helt utrolig bra🤩.

En gylden regel sier;

Lett - Sterkt - Billig og du kan bare velge 2!

Her velger du vekk billig, men du få en plugg som sitter utrolig bra, lett å få ned, ultralett og har egenskaper som overgår en normal plugg på 12-15 gram. 
Men de selges i det antall du ønsker, så du kan kjøpe 1 stk. pris pr plugg er 340kr.

Vil nok anbefale di som liker lett utstyr og har lett telt om å kjøpe en eller 2 plugger for å teste ut dette selv. Evnt ønske seg dette til jul/bursdag! 
Veit ei heller om andre som testet, det kan jo være flere her inne. Har bare fått need to know info. Kommer et litt lenger innlegg på Bloggen min i løpet av kvelden/morgendagen. 
 

PS: Har vel snart nok forskjellige plugger til å lage en julekalender, med test av en plugg hver dag. 
 

PS2: Under normal bruk ble det ingenting som ga seg, så fant hardest grusen blandet med pukk og banka de ned med en stein gjentatte ganger, satt så fast at jeg hadde problem med å få de opp igjen.  Det var i gata hjemme, og nabokona lurte veldig på hva jeg holdt på med😂 - Så jeg får nok sende en en link - slik at det kan bekreftes at jeg ikke har klikket helt😵‍💫

Spennende prosjekt, men huff  for en pris  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (36 minutter siden):

5,3 uten tau.

 

Viktig detalj for tauet øker vekten med et par gram 

 

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Sørlig det første er viktig når pluggene koster heroin.

Jeg har ikke heroinvekt🤣… bare ei vanlig😇

IMG_8626.thumb.jpeg.7a594655eb7c2c9c0a268a7cc21b04f4.jpeg

Titanpluggen inkl tauet som kommer med.

IMG_8627.thumb.jpeg.3b9f978bab371746a47dcb8cb0eeb20b.jpeg

MSR Carbon core oppgitt til 5.5 gram uten tau.

IMG_8628.thumb.jpeg.c6e59ebe94e64b041607954b2cfde2b6.jpeg

MSR Mini Groundhog

IMG_8629.thumb.jpeg.27453e027c44b82f349a3b82d5a7830e.jpeg

DAC V plugg med tau. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (6 timer siden):

. Jeg er også av typen som rister på hodet når jeg ser folk banke plugger ned i bakken. Går det ikke an å skyve de ned ved å tråkke på de, så er det berg eller annet du ikke kommer igjennom med banking uansett.

Her erfarer eg noko anna. Eg har monge gonger fått banka ned mine Hilleberg y-pluggar der eg ikkje får skyvd den ned med foten. Dette er spesielt enkelte stader i fjellet og på Svalbard, der eg opplever at pluggen "skrur" seg ned og finn vegen mellom ujamnheiter og småstein ved banking der den berre "stoppar" når eg skyv. 

Elles synes eg dei største utfordringane er å få plugg til å sitte ved bruk av tarp i vind og ved laust underlag (typisk der eg legg store steinar på plugg for å unngå at dei kjem oppatt). Men der gjorde siste episoda i podcasten til villmarksliv meg merksam på MSR sin cyclone. Denne er dog hverken lettpakkarplugg eller titan, og difor OT. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flott at noen satser på å lage det ypperste også innenfor nisjeprodukter for tur :-) . Norge som marked har vel liten betydning, til tross for at det eneste vi har nok av er tid og penger, men håper den får internasjonalt oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_8992.thumb.jpeg.aed31930573d6a26395a7d3aafad1f1c.jpeg

Da har jeg teste holdestyrke på Titanpluggen vs Dac V plugg vs MSR Carbon core vs Msr mini Groundhog. 
IMG_8994.thumb.jpeg.4dbc573cd8d2dd494358f0ab545d5343.jpeg

Brukte bagasjevekt og filmet når jeg gradvis økte krafta.IMG_8986.thumb.jpeg.e44a43146d87f7efb6adf7f0d17e960f.jpeg

Litt plen, noe med leire i.

IMG_8999.thumb.jpeg.e7973521921f62e1dfd99a7994e3a501.jpeg

Pluss litt i sandkassa. 
Ikke helt lett å få entydige resultat, for noen ganger merker du at en plugg er hard å få ned, og ligger det en hard jordklump/stein får du ekstra hold. 
Ble et regneark med 12 tester. 
Konklusjon ble vel at MSR Carbon core og Titan 3D pluggen er bedre å dytte ned i jorda siden de er runde på toppen. 
IMG_9017.thumb.jpeg.a8721930aa1b9c3650d88d9971e368a8.jpegIMG_9005.thumb.jpeg.24b0c9fecd5738ee5a8c15d71969a89d.jpeg

MSR Mini spiser opp tråden også! Pga skarpe kanter. 

Fikk også konstatert at Titan 3D pluggen sitter merkbart bedre, enn de glatte pluggene, og i ett tilfelle var makskrafta og når den begynte å gli helt lik.  🤗

Kunne vært artig å tatt noen vanlig plugger og laget litt spor i disse for å se om det er mulig å få mer friksjon. Glatt eloksert aluminium gir lite friksjon. 
 

Har noen sett noen tester/filmer på andre som har testet på en mer repiterbar måte, helst uten for dyrt testutsyr? 
 

Er fortsatt lurt å ha forskjellige plugger avhenging av underlaget du skal feste i. 
 

Jeg kommer til å kjøpe en plugg, slik at jeg har 2 like. Liker du å teste ting, kjøp en plugg for å teste selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo testes ut. Ikke minst da de er utviklet i samarbeid med en fyr, som vil ha godt og lett utstyr med på tur, slik at han kan nyte noen øl og( sikkert lettøl). Navnet på pluggen gir imidlertid assosiasjoner til jolla, som er liten og lett og av plast( kanskje ikke helt optimalt mtp materialfokus).

Ser forøvrig at prisen er satt ned til 250,-. Håper den holder seg der til lønna kommer.

( Om ikke annet, er det verdt å støtte denne oppstarten med å kjøpe ett par plugger. Hvem vet hva denne lille dingsen kan ende opp med av hærlig utstyr til tur)

 

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt disse billige titanpluggene litt, marker med rød ring.

De er lett å skyve ned, og lett å trekke opp, og det følger ikke med jord når man trekker de opp.

De sitter sikkert ikke noe bra i sand, med de forholdene jeg har vert ute for, som er blandet jord i skog og fjell, har de holdt meget bra. Man kan skyve de helt ned til bakken, og da holder de en storm i praksis.

De veier 5 gram uten noen snor, eller 5,5 gram, og koster ikke mange kronene på e-bay/aliexpress.

IMG_2524.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (14 timer siden):

Har noen sett noen tester/filmer på andre som har testet på en mer repiterbar måte, helst uten for dyrt testutsyr? 

Slower Hiking har artikkel om teltplugger og testing av disse, går ganske grundig til verks. Absolutt verdt å lese litt hva som kommer fram der.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 16.8.2023 den 22.56):

Fikk også konstatert at Titan 3D pluggen sitter merkbart bedre, enn de glatte pluggene, og i ett tilfelle var makskrafta og når den begynte å gli helt lik.  🤗

Da fikk jeg laget et regneark, sikkert mye feilkilder siden sanda og jorda/leira jeg brukte ikke er jevn. Men 10 tester gir jo en indikasjon på hvor bra den sitter.

IMG_6755.thumb.jpeg.766f3c390c6fd4e88c1ff9db3d749fb1.jpeg

Kunne sikkert laget noen kurver etc, men ente opp med å gi pluggen med mest holdekraft 100% og så fikk de andre % av toppscore. 
Litt forbauset at MSR Carbon core holdt så bra som den gjorde, og hadde tippet at DAC V-peg hadde holdt mest. Men 3D pluggen med mønster sitter veldig bra, og en skulle tro at om en nappet mer i pluggene, så burde den feste seg enda bedre. Men i mange tilfeller kom det opp mye jord/leire, så kan hende jeg har målt hva jorda faktisk tålte. 

sofasliter skrev (9 timer siden):

Slower Hiking har artikkel om teltplugger og testing av disse, går ganske grundig til verks. Absolutt verdt å lese litt hva som kommer fram der

Dette var nyttig lesing, selv om mye er kjent. 
 

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

Jeg har brukt disse billige titanpluggene litt, marker med rød ring.

I noen tilfeller med mye stein, er disse tynne nesten de eneste du får ned, og fine å finne mulig plasser for andre plugger. 

 

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

da holder de en storm i praksis.

Det har jeg testet i praksis… i hagen hjemme. Tela mark, borret hull og dyttet de ned, vind snudde 90 grader på natta, og da bøyde pluggene disse J pluggene seg. Måtte i skrustikke får å rette de, ikke mulig med håndstyrke og få et bra resultat, så det hadde vært krefter i sving. Vondt å stå oppreist.

IMG_6756.thumb.jpeg.e33511982f56cdcc8e38a0260e85c6f6.jpeg

 

Endret av Memento mori
Bilder ble feil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.