Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til engangsgrill


annli

Anbefalte innlegg

Nå som engangsgriller endelig ser ut til å bli forbudt ser jeg meg om etter mer gjenbrukbare og miljøvennlige alternativer. Håper ekspertisen her inne kan komme med innspill på hva man bør se etter

 

Det finnes noen tester av såkalte parkgriller https://www.tek.no/samletest/i/Jx97jP/den-beste-parkgrillen

Men kan et vanlig turapparat også duge til piknik? Kan da slå to fluer i en smekk og slipper å fylle opp boden med unødvendig skrammel.

 

Brennstoffet som mange anbefaler er gass, men hører det ofte snakkes om at man bør ha en brenner som kan snus opp og ned, hvorfor det? Og at bensin er lurt hvis man skal ut kald vinterdag med mange minus. Virker som det er få brennere som kan gå både på gass og bensin, hvorfor er ikke de mer populære? Det finnes ihvertfall en som tar både gass og multifuel (MSR WhisperLite Universal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange brennere som tar både gass og bensin/parafin, ofte med kun et lite dyseskifte som skal til.

Primus, MSR, Optimus, Soto m.fl har alle multifuel-brennere tilgjengelig. Ikke at jeg tror noen av disse egner seg til _grilling_, om stekepanne ikke teller, Eller modifiseres ganske mye.

Kort fortalt det med å snu gassboksen opp ned gjør det enklere å få høyere effekt ut av en boks med lite innhold igjen. Det er da "gass" i væskeform som går ut av slangen, som blir til gass når det treffer et forvarmingselement på brenneren. Flammen kan bli uforutsigbar når boksen står opp ned.

Selv synes jeg det er helt unødvendig å snu bokser opp ned for å få tømt de. Det funker fint å bare holde rundt boksen litt med varme hender, så øker effekten når det er lite igjen i boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekepanne og multifuel kan kanskje fungere hvis det er høy nok varme til at maten blir stekt og ikke kokt. Er det lett og stødig å arbeide med i parken?

Turgrillen sin største fordel er kanskje at fettet renner av sånn at maten blir stekt og ikke kokt. Men de er kanskje litt tunge til å dra med seg på langtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En-gangsgrill fungerer etter min mening heller dårligt!!! Enten ingenting eller glovarm. Alt annet er nesten bedre, men man er vel også ute etter trekullsmaken?? Jeg har en stor gassgrill, men der har jeg lavastein i bunn og supplere med et dryss trekull ved mer seriøs grilling. Derfor mener jeg at ulike tur-brennere ikke er grill-erstatning, men meget bra til turbruk; matlaging, snøsmelting mm uansett om det er gass eller fuel. Har begge deler selv. 

Det finnes noen små sammenfoldelike trekullsgriller, som ikke er mye større enn engangs-grillen, som kan være bra erstatning og ikke mye større eller tyngre. Endelig er der bål med en medbrakt rist over, hvis det da ikke er spidd.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale turgrillen Barbiq, nevnt av Heriks over :-)

Jeg har brukt min noen ganger, og synes den fungerer utmerket. Tar liten plass og er lett og rask å folde inn og ut. Enkelt å flytte på den når den er tent ved å ta tak i beina. Vekta er drøye kiloen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det eneste man kan tilberede på en engangsgrill er grillpølser tror jeg «hva som helst» kan erstatte de. Brødform fylt med grillkull toppet med hønsenetting? Trangia kjøkken med gass er kanskje det mest idiotsikre man kan kjøpe seg når det kommer til turkjøkken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.