Gå til innhold
  • Bli medlem

Norske telt - Høy pris, Høy vekt. På tide å ta inspirasjon fra det amerikanske markedet?


Simen95

Anbefalte innlegg

1 hour ago, sofasliter said:

Debuterte med nytt telt på siste tur i Femundsmarka, Durstongear X-Mid2 Solid. Teltet stod stødig, med plugger i hvert hjørne (4). Ved to anledninger brukte jeg barduner opp mot vinden. Ikke storm, men kraftig nok vind til at vi lå i ro før vi satte utpå med packraft.

Kompis hadde med Helsport Ringstind SL 2, også han med nytt telt på tur. Bunnduken i Ringstind teltet fikk huller, mens bunnduken i X-Mid holdt tett for det som var av stive furunåler og denslags. Vi teltet nye steder hver dag i en uke, så det var rikelig anledning til å få erfaring med styrken på bunnduken.

Bunnduken på X-Mid er 20 denier polyester, helsport oppgir kun vannsøylen ikke materiale.

Må si jeg er skuffet over Ringstind som ikke tåler norsk skogbunn uten å få hull.

Tror de bruker 40D sil nylon i bunnen, som jeg også synes tåler litt lite. Men noen hull får man kanskje tåle for å holde vekten nede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
peik skrev (13 timer siden):

Helt enig. Ikke mulig å gå lange etapper flere dager i strekk med 20 kg på ryggen og blytunge fjellstøvler. De siste turene mine har jeg greid å få sekken ned på ca 7-8 kg + 1 kg/dag i mat. Skotøy har vært Altra terrengjoggesko i lav og høy utgave. Da går 25 til 35 km/dag greit både på fjell- og skogssti. Bare ta en kikk på tungpakkere som Monsen og Mattis hvordan de sliter seg helt ut... 

Fordi du ikke klarer det, så er det er faktisk fult mulig å både gå lange distanser med tung sekk i ukesvis, og "like" det (Formen og viljen må dog være på plass, samt type tur). Kanskje du kunne hatt godt av en "slitetur"? Har aldri hatt "blytunge" fjellstøvler, så aner ikke, men vet av erfaring at godt fottøy er helt nødvendig med tung sekk for flere uker på tur. Er heller ikke motvillig å først gå med et lass og så gå tilbake etter lass nummer 2. Startet en tre ukers tur med 44kg i fjor sommer i det jeg opplevde som det tøffeste terrenget i alle mine +30år på tur. 8 av de kiloene var film, foto og tilhørende (nødvendig elektronikk). Slitsomt? Ja, deilig slitsomt, og elsker utfordringer, for alt "smaker" bedre etterpå. 

Poenget er, la andre ha sitt friluftsliv i fred.

Endret av Nikke
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, peik said:

Helt enig. Ikke mulig å gå lange etapper flere dager i strekk med 20 kg på ryggen og blytunge fjellstøvler. De siste turene mine har jeg greid å få sekken ned på ca 7-8 kg + 1 kg/dag i mat. Skotøy har vært Altra terrengjoggesko i lav og høy utgave. Da går 25 til 35 km/dag greit både på fjell- og skogssti. Bare ta en kikk på tungpakkere som Monsen og Mattis hvordan de sliter seg helt ut... 

Å ikke like det er en ting, men hvis man ikke er i stand til det skorter det kanskje på kondis eller muskler et sted.... 30kg - 40kg er en ting, men 20kg vil jeg påstå ikke er så voldsomt. Hvor tung sekken føles kan variere. Har gått turer som har føltes tyngre enn andre, selv om både sekkevekt og terreng skulle tilsi motsatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 20 kg da jeg gikk langs Valdres gjennom Vassfaret, men da var det mye mat fordi det ikke var noen steder å proviantere underveis mellom Aurdal og Nes i Ådal. Sekken var mye lettere på slutten etter 10 mil ... Hadde med fiskeutstyr, solcellepanel og eksternt batteri til og med :-D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (19 timer siden):

Fordi du ikke klarer det, så er det er faktisk fult mulig å både gå lange distanser med tung sekk i ukesvis, og "like" det (Formen og viljen må dog være på plass, samt type tur). Kanskje du kunne hatt godt av en "slitetur"? Har aldri hatt "blytunge" fjellstøvler, så aner ikke, men vet av erfaring at godt fottøy er helt nødvendig med tung sekk for flere uker på tur. Er heller ikke motvillig å først gå med et lass og så gå tilbake etter lass nummer 2. Startet en tre ukers tur med 44kg i fjor sommer i det jeg opplevde som det tøffeste terrenget i alle mine +30år på tur. 8 av de kiloene var film, foto og tilhørende (nødvendig elektronikk). Slitsomt? Ja, deilig slitsomt, og elsker utfordringer, for alt "smaker" bedre etterpå. 

Poenget er, la andre ha sitt friluftsliv i fred.

Selvfølgelig, hike your own hike som de sier. 
 

Jeg synes imidlertid serien med Monsen x2 og han kompisen som skal gå Nordland på langs er et godt eksempel på hva som skjer hvis du drasser rundt på 40 kg gjennom åra. De virker nok så geriatriske hele gjengen. Jeg pakker lett fordi jeg har lyst på et langt langt liv ute i naturen uten diverse slitasjer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig, hike your own hike som de sier. 
 

Jeg synes imidlertid serien med Monsen x2 og han kompisen som skal gå Nordland på langs er et godt eksempel på hva som skjer hvis du drasser rundt på 40 kg gjennom åra. De virker nok så geriatriske hele gjengen. Jeg pakker lett fordi jeg har lyst på et langt langt liv ute i naturen uten diverse slitasjer. 

Den turen dro de på helt enormt med vekt bare for å vise seg. Dette angret de på siden og tok en god dose selvkritikk for ned-lessingen. De gjorde ikke noe stort poeng av det i episodene, men den sinnsvake vekta ble selvfølgelig utslagsgivende for hvorfor Mattis måtte bryte underveis. Har man en gammel skade eller lignende så er det ren hasard å bære over 25 kg, selv for gamle travere som dem. Den foten hans var ILLE! 
Nå blir Norlandsruta- eksempelet svakt jf gramjeger vs Old school uansett. Ingen har noensinne anbefalt 40 kg på ryggen i ukevis. 
Det vanlige dilemma vil ligge på 10-15 kg vs 25-30 kg. Alt over det er idioti uansett.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (Akkurat nå):

Den turen dro de på helt enormt med vekt bare for å vise seg. Dette angret de på siden og tok en god dose selvkritikk for ned-lessingen. De gjorde ikke noe stort poeng av det i episodene, men den sinnsvake vekta ble selvfølgelig utslagsgivende for hvorfor Mattis måtte bryte underveis. Har man en gammel skade eller lignende så er det ren hasard å bære over 25 kg, selv for gamle travere som dem. Den foten hans var ILLE! 
Nå blir Norlandsruta- eksempelet svakt jf gramjeger vs Old school uansett. Ingen har noensinne anbefalt 40 kg på ryggen i ukevis. 
Det vanlige dilemma vil ligge på 10-15 kg vs 25-30 kg. Alt over det er idioti uansett.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (1 time siden):

Selvfølgelig, hike your own hike som de sier. 
 

Jeg synes imidlertid serien med Monsen x2 og han kompisen som skal gå Nordland på langs er et godt eksempel på hva som skjer hvis du drasser rundt på 40 kg gjennom åra. De virker nok så geriatriske hele gjengen. Jeg pakker lett fordi jeg har lyst på et langt langt liv ute i naturen uten diverse slitasjer. 

Fint du ser det hvertfall.

Vel, de gutta har opplevelser bak seg de fleste av oss bare kan drømme om, spesielt Lars. Men trives man med "gjennomsnittlige turer" så for all del, men skal man ta større skritt så koster det.

Mange av oss som søker og liker utfordringer er det man kaller "hard i hue". For noen kommer det fra idrett på høyt nivå, der man tøyer strikken fysisk og psykisk. Smerte er her en del av dealen. Andre igjen er bare naturlig hard i hue og har søkt utfordringer siden de var små. Felles er nok evnen til å være forberedt, både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (35 minutter siden):

Fint du ser det hvertfall.

Vel, de gutta har opplevelser bak seg de fleste av oss bare kan drømme om, spesielt Lars. Men trives man med "gjennomsnittlige turer" så for all del, men skal man ta større skritt så koster det.

Mange av oss som søker og liker utfordringer er det man kaller "hard i hue". For noen kommer det fra idrett på høyt nivå, der man tøyer strikken fysisk og psykisk. Smerte er her en del av dealen. Andre igjen er bare naturlig hard i hue og har søkt utfordringer siden de var små. Felles er nok evnen til å være forberedt, både fysisk og psykisk.

Bare sliter med å skjønne hvorfor den eneste måten man kan presse seg selv er å bære 44 kg i tre uker.
 

Etter ni år i forsvaret er det virkelig ikke noe jeg vil anbefale. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (2 timer siden):

Bare sliter med å skjønne hvorfor den eneste måten man kan presse seg selv er å bære 44 kg i tre uker.
 

Etter ni år i forsvaret er det virkelig ikke noe jeg vil anbefale. 

Har sagt det før, og sier det igjen. Bare fordi en million mennesker sier det samme, betyr ikke at det er sant. Så at du sliter med det, gjør det ikke til sannhet, annet enn for deg selv, og det skal du få ha.

Prøver for harde livet å se hva slags type langtur på 3-4 uker ut i villmarka jeg kan få til med 10kg på ryggen. Blir jo bare tullete tankespinn, for det er ikke realistisk. Du klarer heller ikke det.

Å måle hele dette temaet opp mot hva Lars og Co gjør blir feil i min verden. Det er flere her på ff som har gjennomført utrolige turer både i Norge og i utlandet. Ja det det er krevende, men belønningen er desto bedre. Selv i min alder ønsker jeg å tøye grensene, men ikke uten å ha hodet på plass. Tung sekk betyr kortere dagsmarsjer, og iom at man f.eks. har satt av 3 uker, så har man tid.

Beklager hvis jeg tolker din tidligere post feil, men det virker som du vil opp i lange dagsetapper, og er målrettet. Da er vekta på sekken sikkert perfekt for deg. Det er ditt friluftsliv. I kontrast så trenger ikke jeg å gå mer enn 3-4km for å omtrentlig tilsvare dine avstander (vekt+terreng).

Når jeg slår leir, kanskje i dagevis, så er det først og fremst ro,  men også film, foto og fiske. I tillegg utforskes områdene rundt, ikke uvanlig her med + - 1 mil i omkrets fra camp.

Kanskje vi snakker forbi hverandre? Virker egentlig som om vi bare driver med ulikt friluftsliv. Jeg unngår f.eks. stier. Hva med deg? Et annet eksempel tilslutt, på noen langturer bruker jeg/vi packraft, med tilhørende utstyr/sikkerhetsutstyr. Normalt øker da vekten med ca 8kg. Bruker du det på turer opp mot en ukes tur eller to?

Legger ved et par videoer. Legg spesielt merke til terrenget der gamlingen "stunter" litt😅. Her møter man sjeldent/aldri folk, og det er et av mine mål/konsept, "A small pocket of wilderness". Derfor tilbake til poenget, det koster, både i planlegging/logistikk og forberedelser. Hele våren 2022 gikk jeg med 25kg på ryggen annenhver dag som et ledd i forberedelsene. På en annen side, holder jo ikke på sånn hele året 😅.

 

Endret av Nikke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste driver vel med ulike typer friluftsliv som gir ulik vekt på utrustningen. Lettvektsteltene er spesielt beregnet for fotturer med lange dagsetapper der man forsøker å redusere vekten på alt. Når jeg er på tur med kajakk, kano og packraft blir vekten mindre viktig. Jeg var på packrafting med Lars Monsen, og da valgte jeg en tung og solid sekk (Karrimor)  og oppakningen veide vel ca 25-30 kg inkludert packraft. Men da gikk vi kun 10 km, mest utenfor sti, fra Femund til Nedre Muggsjøen. Dag to gjorde vi litt forskjellig. Noen fisket mens jeg gikk 30 km frem tilbake til Nedre Roasten får å få min dose med kilometere. Tredje dag var padling ned Mugga til Femund. 

De to bildene av mat og Bergans Helium 55 sekker viser oppakking til 100 km i Vassfaret/Valdres med dagsetapper på 15-35 km

20200918_092915.jpg

IMG_7421(1).PNG

20210714_104013.jpg

20210715_182604.jpg

20200918_084056.jpg

Endret av peik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt prøvd 2 stk. superlette vandrestavtelt hjemme. Disse er vel «inspirert» av disse vandreteltene fra zpacks og diverse slike produsenter som lager lette vandretelt.

3F UL Lanshan 1, 920 gram, 2-duks telt. Og 3F UL Sky 1, 720 gram, 1-duks telt med myggnett mot forteltet. Begge har enormt gode skussmål på internett og youtube.

Sammenlignet dette med mitt hilleberg Unna (1930 gram ferdig pakket med mesh-innertelt, plugger og rephylse. 95 gram ekstra om jeg velger tett innertelt).

For min del var forhåpningene stor til å spare vekt, skuffelsen var like stor når de stod ved siden av hverandre. Den tynne, myke og glatte silnylonduken på Hilleberg teltet var mye enklere å pakke ned sammenlignet med kjip, tørr «ripstop silnylon» og pakkvolumet var ikke store forkjellen på når det dyttes ned i sekken.

De superlette teltene var mye mer arbeid å få ett bra oppsett på, kan ikke flyttes rundt etter de er spent opp, trenger mange gode pluggfester og var veldig trange innvendig (særlig Lanshan 1 med slappt innertelt). Forteltet på Lanshan 1 hadde også så stor lufting mot bakken uansett hvordan jeg prøvde å justere, at matlaging i le for vinden praktisk talt vil være umulig. I Sky 1 går det nok helt greit.

Pluggfestene var kjipe, de er sydd slik som på en 3F UL tarp jeg hadde, med en søm som går frem og tilbake på samme sted på stoffet og lager en «riv her» hullrad i duken. Duken er også typen man kan rive med hendene om man først får ett spor å gå etter.

Glidelåsene var tynne trege og dårlige.

Av de to superlett-teltene likte jeg faktisk best Sky1, men begge er avhengig av av staver, og Sky1 er ett trangt 1-duks telt som kan gi kondensutfordringer.

 

Det er absolutt ikke dumt å spare vekt på sekken, det har man mye igjen for. Men når det blir så gale at tallet på bagasvekten er viktigere enn alt annet går det ut over hele hensikten min for å gå på tur. Ett godt og komfortabelt telt er absolutt vesentlig for sikkerheten, konforten, turgleden og restitusjonen på tur. Totalvekten på sekken må selvsagt være innenfor ens egen bæreevne.

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 16.6.2023 den 18.09):

Den turen dro de på helt enormt med vekt bare for å vise seg. Dette angret de på siden og tok en god dose selvkritikk for ned-lessingen. De gjorde ikke noe stort poeng av det i episodene, men den sinnsvake vekta ble selvfølgelig utslagsgivende for hvorfor Mattis måtte bryte underveis. Har man en gammel skade eller lignende så er det ren hasard å bære over 25 kg, selv for gamle travere som dem. Den foten hans var ILLE! 
Nå blir Norlandsruta- eksempelet svakt jf gramjeger vs Old school uansett. Ingen har noensinne anbefalt 40 kg på ryggen i ukevis. 
Det vanlige dilemma vil ligge på 10-15 kg vs 25-30 kg. Alt over det er idioti uansett.

Morsomt at du nevner det. Jeg sitter i en prosjektgruppe som jobber med Nordlandsruta
Akkurat denne diskusjonen dukket opp på forrige prosjektgruppemøte. Vi diskuterte hvor vidt vi skulle lage en form for veileder, der folk fant frem til de etappene på ruta som passet deres fysiske form og utstyr. Etter at representanter fra gramjeger-DNT og Old School-DNT hadde diskutert ferdig, fant vi ut av det var best å legge den ideen på is 😅

Men en ting som plager meg, enten man er gramjeger eller oldschool. Er dette fokuset på tid. Går du Nordlandsruta, Telegrafruta eller en annen lengre tur, så garanterer jeg at det første du blir spurt om er hvor lang tid du brukte. Ikke om du hadde en fin tur, eller om du så noe interessant. Nei det er et voldsomt fokus på tid. SÆRLIG i DNT-systemet. Jeg har utstyr for både gramjaging, og for skikkelig tramping til fjells, men har slutta helt å sjå på klokka! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (10 minutter siden):

Morsomt at du nevner det. Jeg sitter i en prosjektgruppe som jobber med Nordlandsruta
Akkurat denne diskusjonen dukket opp på forrige prosjektgruppemøte. Vi diskuterte hvor vidt vi skulle lage en form for veileder, der folk fant frem til de etappene på ruta som passet deres fysiske form og utstyr. Etter at representanter fra gramjeger-DNT og Old School-DNT hadde diskutert ferdig, fant vi ut av det var best å legge den ideen på is 😅

Men en ting som plager meg, enten man er gramjeger eller oldschool. Er dette fokuset på tid. Går du Nordlandsruta, Telegrafruta eller en annen lengre tur, så garanterer jeg at det første du blir spurt om er hvor lang tid du brukte. Ikke om du hadde en fin tur, eller om du så noe interessant. Nei det er et voldsomt fokus på tid. SÆRLIG i DNT-systemet. Jeg har utstyr for både gramjaging, og for skikkelig tramping til fjells, men har slutta helt å sjå på klokka! 

Tid er penger… det kapitalistiske mantra jager folket, selv i fjellheimen. Ganske så sørgelig egentlig. Er selvsagt helt enig med deg. Det hele burde egentlig handle om kvaliteten på turen. Fant du det du kom for? Fikk du sinnsroen du mangler ellers i hverdagen? Så du noe vakkert? De tre siste spørsmålene er jo vanligvis den egentlig grunnen til at folk går i naturen, ihvertfall for mitt vedkommende. Om jeg bruker 4 uker eller 5 er egentlig svært underordnet dersom jeg har tiden til rådighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (6 minutter siden):

Går du Nordlandsruta, Telegrafruta eller en annen lengre tur, så garanterer jeg at det første du blir spurt om er hvor lang tid du brukte. Ikke om du hadde en fin tur, eller om du så noe interessant. 

Mye enig i det. Skal man gå/ro/padle norge på langs, er det gjerne best å bruke lang tid, besøke mange nasjonalparker og få med seg god kvalitet hele veien framfor å «bare få det gjort raskeste måten». Dele gjerne opp turen i flere år.

Jeg padlet eks. fra Askøy til Sandnessjøen. I ettertid har jeg funnet ut mange steder jeg ville stoppet på veien om jeg hadde visst om det. I enkelte områder har fokuset vert litt for mye på framdrift, og jeg har gått glipp av serværdigheter. Padling ble det nok av uansett egentlig…

Men samtidig har de fleste begrenset med tid, og masse forpliktelser. Skal man på en viss type tur vil man gjerne vite hvor mye tid man trenger å sette av.

Dette kan jo beskrives eks: «turen er 1000 km i kronglete terreng. De fleste går mellom 15-20 km for dagen i slikt terreng, og trenger en rolig dag i uken, avhengig av form og hvor mye bagasje man har med seg». Så får man selv finne ut hvor lang tid man selv vil bruke, og hvor mye pris man setter på «kvalitet»framfor «kvantitet».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gramjeger selv på enkelte turer, for å komme meg langt på kort tid, fordi jeg som småbarnsfar kanskje kun har 2-3 dager til rådighet. Det handler egentlig mest om å få oppleve mest mulig på den helga jeg kan dra på tur. Men jeg tar aldri tida, og folk som spør får aldri vite hvor lang tid jeg brukte. For meg handler det mest om rekkevidde, at jeg får sett mer av områdene når jeg har lett sekk.

Mine favoritturer er der jeg kan dra inn i et område, slå opp camp, og være i dette området til jeg blir lei og går videre. Jeg har aldri vært noen A til B-person, eller løpe opp på de høyeste toppene, men oppsøker naturskjønne områder hvor jeg oppholder meg over en viss tid. Det kan være to dager, eller det kan være ti dager. Under disse turene er vekt mindre viktig, for det er kun inn og ut at jeg bærer tungt, ellers går jeg med lett dagsturoppakking. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt kommer veldig an på hva enkelte veier også. Jeg er en ganske lav og lett fyr. Frakte med 44KG er helt SYKT! Veier du 95+ greit nok. Men veier du noe mindre skriker du å ødelegge knær og ankler as. 

Gikk Trolltunga med god opprustning, var ca 22kg og og hjemturen med kun høye "trappe trinn" skrek knærne mine etter hjelp. Da brukte jeg til og med staver for å belaste fallet på knærne. Er 28, 170cm og 65 kg. 

 

Vet mange ikke bryr seg om vekt, men noen av oss gjør det ikke for at vi ikke er pingler altså. Jeg hadde ikke kommet langt med så høye vekter, og hadde ikke hatt en fin tur haha. 

 

Skal innrømme at jeg skal gå vekk fra bruken min av pyramide telt, er avhengig av frittstående merker jeg. 😅 Er så mange steder med stein bunn og orker ikke lete etter steiner osv. 

Men hvis man legger merke til hva ting veier, kan man gå ned overraskende mye i vekt bare av å gjøre litt research uten å ofre komfort eller penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (41 minutter siden):

Vekt kommer veldig an på hva enkelte veier også. Jeg er en ganske lav og lett fyr. Frakte med 44KG er helt SYKT! Veier du 95+ greit nok. Men veier du noe mindre skriker du å ødelegge knær og ankler as. 

Gikk Trolltunga med god opprustning, var ca 22kg og og hjemturen med kun høye "trappe trinn" skrek knærne mine etter hjelp. Da brukte jeg til og med staver for å belaste fallet på knærne. Er 28, 170cm og 65 kg. 

 

Vet mange ikke bryr seg om vekt, men noen av oss gjør det ikke for at vi ikke er pingler altså. Jeg hadde ikke kommet langt med så høye vekter, og hadde ikke hatt en fin tur haha. 

 

Skal innrømme at jeg skal gå vekk fra bruken min av pyramide telt, er avhengig av frittstående merker jeg. 😅 Er så mange steder med stein bunn og orker ikke lete etter steiner osv. 

Men hvis man legger merke til hva ting veier, kan man gå ned overraskende mye i vekt bare av å gjøre litt research uten å ofre komfort eller penger. 

Digg å lese ar jeg ikke er den eneste. Hilsen 170 cm og 62-67 kilo, alt etter form.

Jeg klarer noe mer vekt i sekken på ski enn til fots, fordi da glir man avgårde og slipper slag i føtter og knær. Men eller synes jeg alt over 17-18 kilo blir veldig tungt. Må ikke glemme at når vi bærer 20 kilo er set omtrent 1/3 del av kroppsvekten vår, og 30 kilo blir halvparten 😅😅😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (På 16.6.2023 den 23.00):

Et annet eksempel tilslutt, på noen langturer bruker jeg/vi packraft, med tilhørende utstyr/sikkerhetsutstyr. Normalt øker da vekten med ca 8kg. Bruker du det på turer opp mot en ukes tur eller to?

Hver koser seg på sin måte. Selv synes jeg det er flott med packraft på 1,6 kg inklusive allt. Riktignok er sikkerhetsutstyret en kjøkkenklut på 8gr (som også er håndduk). Dersom man konsekvent tenker på å spare vekt kan man nyte turen på en annen måte. Opp til hver enkelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (1 time siden):

Gikk Trolltunga med god opprustning, var ca 22kg og og hjemturen med kun høye "trappe trinn" skrek knærne mine etter hjelp. Da brukte jeg til og med staver for å belaste fallet på knærne. Er 28, 170cm og 65 kg.

 

For dette eksempelt bruker du 338 kcal/t (terrengfaktor = 3, gradient=0,05). Uten sekk ville du brukt: 261 kcal/t. Dersom du er helt i ro 98 kcal/t. NB! Self ca tall.

Det er også slik at energibehov ikke øker lineært ved tyngre sekk, dvs det koster deg mer ekstra å gå fra 20 til 30 kg sekk enn å gå fra 10 til 20 kg. En sekk gir også større energibehov enn kropsvekt, dvs om du legger på deg 10 kg vil det kreve mindre energi å gå enn å bære en sekk på 10kg. Så det lønner seg mer å spare vekt på sekk enn å slanke seg :-)

For gøy lage jeg meg et excel ark :-)

«Terrain factors for predicting walking and load carriage energy costs: Review and refinement.» J Sport Human Perf 2015;3(3):1–26 83  Kristin J Stuempfle, Daniel G Drury

https://www.researchgate.net/publication/284162748_TERRAIN_FACTORS_FOR_PREDICTING_WALKING_AND_LOAD_CARRIAGE_ENERGY_COSTS_REVIEW_AND_REFINEMENT 

bilde.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og familien drar på hytta til svigers om sommeren, bærer jeg med meg øl, brus, godteri og annet snacks til Recon packen er fullstappet. Dere skal vite at den sekken unner jeg ingen å bære. Det er sånn at jeg ikke kan ha pauser, fordi det er for tungt å stå i ro! Jeg beiner på for å begrense antall t i regnestykket til @Flyalf. Men gud bedre det er verdt det utover den uka på hytta! Bærer nok 20 kg bare i væske, og når man vet at over halvparten sv vekta er øl så glemmer man gramjakta. Da er det invertert gramjakt. Jo tyngre man klarer å bære, jo bedre er det! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen min til å begrense vekta på ryggen er at kroppen oppleves smidigere, sekken blir mer en del av kroppen og sjansen for skader på knær og ankler synker. Samtidig så øker rekkevidden betydelig og man kommer fram mer uthvilt enn om man skulle bære en tung sekk. Det er ikke nødvendigvis et jag etter kilometer men heller at opplevelsen forskyves fra å bære mye til omgivelsene og å nyte turen :-) 

Noen av de amerikanske lettvektsteltene er vel designet for et litt annet klima og jeg opplever også at det er fordeler med telt som er mer selvstående med buede teltstenger. Telt med gåstaver er litt mer avhengige av gode pluggfester. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 19.6.2023 den 15.33):

Jeg beiner på for å begrense antall t i regnestykket til @Flyalf.

Haha :-) En av input parametre er farten, høyere fart=høyere forbrenning. Så det finnes fortsatt ikke en gratis lunch :-) .

Her er input parametre:

L (Load carried kg)
W (Weight of person kg)
V (Walking speed m/s)
G=(gradient % (hele %))
n (terrain factor (=1 for a treadmill)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg søkte litt om vær på PCT og fant for eksempel denne bloggen: 

https://thetrek.co/pacific-crest-trail/the-weather-that-tried-to-kill-me/

Tarptent som blir gjennomvått av regnvær. 
Fant også andre artikler om folk som måtte reddes ned etter å ha blitt overrasket av dårlig vær i fjellene langs PCT. 
I ett av tilfellene hadde teltet gått i stykker i vindvær. 

 


 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (3 timer siden):

Jeg søkte litt om vær på PCT og fant for eksempel denne bloggen: 

https://thetrek.co/pacific-crest-trail/the-weather-that-tried-to-kill-me/

Tarptent som blir gjennomvått av regnvær. 
Fant også andre artikler om folk som måtte reddes ned etter å ha blitt overrasket av dårlig vær i fjellene langs PCT. 
I ett av tilfellene hadde teltet gått i stykker i vindvær. 

I innlegget du linker til så er situasjonen beskrevet med lite detaljer, han skriver heller ikke at han skifter til annet telt, men fortsetter turen dagen etterpå.

Jeg teltet i Langs, med X-Mid 2 Solid, (kjøpt i 2023). Det kom styrtregn, etter at jeg hadde lagt meg. Det var ikke antydning til at regnet skulle trenge gjennom ytterduken. Marka var fuktig når jeg satte opp teltet, men det trakk ikke fukt gjennom bunnduken heller.

Tidligere i sommer var jeg på tur i Femundsmarka. Turkompisen fikk hull i bunn på sitt Helsport Ringstind SL (kjøpt i 2023), det stakk opp diverse gjennom bunnduken. Mitt X-Mid hadde ingen hull.

X-Mid er ikke beskrevet som noe 4-sesongstelt, og det vil jeg heller ikke bruke det til. Men Når det blåser opp så bardunerer jeg teltet. Det er også feste for flere barduner enn de to som telte leveres med, dersom det kreves ekstra bardunering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.