Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med pyramide / tipi telt? Er det å anbefale?


Simen95

Anbefalte innlegg

Hei! Er å gjør en del undersøkelser på forskjellige telt og syntes pyramide typen virket interessant.

De er lette, skal holde seg godt i ekstrem vind hvis satt opp riktig og ha god plass. + Syntes de ser veldig kule ut.
Har for tiden et billig dome tent, utrolig enkelt å sette opp, god plass og alt sånn, men vil ha noe som er trygg fra vind, er en av de få fear factorene mine på tur hehe. 😅


Eneste negative jeg har forstått er at det kan være vrient å sette opp, eller få til en perfekt "pitch" som er nødvendig for høy vind.
En annen negativ ting jeg eventuelt kan tenke meg er jo at de tar mye plass i naturen, standarden jeg har sett er at de er gjerne 270Lx160Bx135H. 
Som gjør dem ganske vanskelig å sette opp i skog og andre steder. Har allerede vandrestaver og tenker å ta i bruk disse og kjøre et "combo" telt.

Send også inn erfaringer med vandrestav telt også, selvom ikke av pyramide type. Greit å vite om det er helt ubrukelig, greit at det er ultralight men fint å ha et sted og slappe av som man vet holder :)

Er det noen som har prøvd seg på disse? Man ser dem veldig sjeldent vil jeg si. Så hadde vært kjekt å fått noen tilbakemeldinger fra andre norske.

khufu_2-3_mesh-1-3.jpg

khufu_sil-8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker MLD Cricket som er samme som solomid xl men uten dør. Synes det er forholdsvis enkelt å sette opp, men då bruker jeg det med bivy og ikke innertelt. Finner meg en plass som er behagelig å ligge og så setter jeg opp tarpen over hvor enn det måtte være. Om du skal ha noe som tåler skikkelig med vind så se på MLD Trailstar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker MLD Cricket som er samme som solomid xl men uten dør. Synes det er forholdsvis enkelt å sette opp, men då bruker jeg det med bivy og ikke innertelt. Finner meg en plass som er behagelig å ligge og så setter jeg opp tarpen over hvor enn det måtte være. Om du skal ha noe som tåler skikkelig med vind så se på MLD Trailstar. 

Takk for svar, jeg også så på bivy og tarp, funker det greit? Noen sa det var veldig mye kondensering. Eller bruker du sånn myggnett bivy kanskje. Skal på skjærgård tur i sommer, bivy høres best ut der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (22 minutter siden):

Takk for svar, jeg også så på bivy og tarp, funker det greit? Noen sa det var veldig mye kondensering. Eller bruker du sånn myggnett bivy kanskje. Skal på skjærgård tur i sommer, bivy høres best ut der.

Bruker en Borah Ultralight Argon 90 Bivy, og opplever litt kondens i fotenden. Dette tror jeg er vanskelig å unngå med mindre du bruker en ren netting bivy men da er kommer det gjerne kondens fra duken på posen istedenfor. Har tenkt på å få laget en bivy i Monolite med noseeum i hodeenden (enentuelt kjøpe en fra Yama når han endelig kommer i gang med å sende internasjonalt). Kjøper du en Trailstar er den stor nok til å bare bruke mesh under vil jeg tro. Om du vil ha en bivy som kan tåle litt direkte regn er MLD sin Event bivy ganske sexy! 


Men jeg ville valgt en pyramidetarp eller et pyramidetelt og ikke en typisk «flat» tarp om du skal ut på tur her til lands. Veldig greit å kunne sitte oppreist, og slippe at tarpen fungerer som en vindtunnel med sidelengs regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 minutter siden):

Bruker en Borah Ultralight Argon 90 Bivy, og opplever litt kondens i fotenden. Dette tror jeg er vanskelig å unngå med mindre du bruker en ren netting bivy men da er kommer det gjerne kondens fra duken på posen istedenfor. Har tenkt på å få laget en bivy i Monolite med noseeum i hodeenden (enentuelt kjøpe en fra Yama når han endelig kommer i gang med å sende internasjonalt). Kjøper du en Trailstar er den stor nok til å bare bruke mesh under vil jeg tro. Om du vil ha en bivy som kan tåle litt direkte regn er MLD sin Event bivy ganske sexy! 


Men jeg ville valgt en pyramidetarp eller et pyramidetelt og ikke en typisk «flat» tarp om du skal ut på tur her til lands. Veldig greit å kunne sitte oppreist, og slippe at tarpen fungerer som en vindtunnel med sidelengs regn.

Ja jeg tror det blir en half mesh til et pyramide telt hvis jeg skal prøve. ASTA lager en kopi av Locus Gear sine pyramider til en rimelig god pris på Ali express med inner mesh, vurderer rett og slett og gå for den bare for å prøve. Ender opp med mye telt skal jeg gjøre det sånn da 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (34 minutter siden):

Jeg bruker MLD Cricket som er samme som solomid xl men uten dør. Synes det er forholdsvis enkelt å sette opp, men då bruker jeg det med bivy og ikke innertelt. Finner meg en plass som er behagelig å ligge og så setter jeg opp tarpen over hvor enn det måtte være. Om du skal ha noe som tåler skikkelig med vind så se på MLD Trailstar. 

Men ja, du er fornøyd med pyramide tarp og det holder seg stødig? Lest overalt at det er så bra for vind men er så vanskelig å tro at en tarp over en vandrestav holder liksom! Har jo sett at det funker på Youtube, bare greit å høre hva andre nordmenn syntes. At en tarp holder vekk litt regn i en bakgård i England er en ting men å ta det med til fjells er noe litt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (27 minutter siden):

Men ja, du er fornøyd med pyramide tarp og det holder seg stødig? Lest overalt at det er så bra for vind men er så vanskelig å tro at en tarp over en vandrestav holder liksom! Har jo sett at det funker på Youtube, bare greit å høre hva andre nordmenn syntes. At en tarp holder vekk litt regn i en bakgård i England er en ting men å ta det med til fjells er noe litt annet.

Jeg har ikke hatt noe problem så langt, men har heller ikke prøvd det i storm. Trailstar er som sagt den tarpen som er best egnet i storm, Tony Hobbs på youtube har en del videoer med disse i møkkavær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 26.6.2022 den 15.04):

Jeg har ikke hatt noe problem så langt, men har heller ikke prøvd det i storm. Trailstar er som sagt den tarpen som er best egnet i storm, Tony Hobbs på youtube har en del videoer med disse i møkkavær. 

Åja den har jeg sett før, den var kul, men fint med litt sittehøyde ja :D Jeg får nok bare gå på innkjøp og prøve det ut selv, eneste måten å få en bra mening om det. Takk for hjelpen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (47 minutter siden):

Åja den har jeg sett før, den var kul, men fint med litt sittehøyde ja :D Jeg får nok bare gå på innkjøp og prøve det ut selv, eneste måten å få en bra mening om det. Takk for hjelpen!

Lykke til med innkjøp! Du får holde oss oppdatert på hvilken valget faller på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.